Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Skaut - TD.

Výběr: Philogyny
24. 03. 2024
15
15
201
Autor
K3

TD.

 

 

Školák Jaroslav Svoboda byl malý fotograf.

Tedy ve skutečnosti ještě nebyl, ale věřil, že již brzy bude.

Svůj první foťák totiž dostal teprve včera k narozeninám a byl to rázem jeho nejmilejší dárek, o kterém vždycky snil. Zázračný přístroj, který dokáže přenést obrázek až k němu do dětského pokojíka, do dosud prázdného alba. Byl připravený, že si jednou zařídí celou temnou komoru se vším všudy a fotografie si bude vyvolávat sám.

Jmenoval se Pionýr, ale okamžitě ho přejmenoval na Scout, podle jedné povídky od Ernesta Thompsona Setona, kterého moc rád četl. Název nejdřív vyslovoval stejným způsobem, jakým byl napsán, jelikož neznal anglickou výslovnost. Znělo to tudíž dost směšně, ale to mu nevadilo.

Až když mu to otec vysvětlil, stal se z něho skutečný Skaut.

-

Vyžádal si od rodičů pár korun a druhý den se vydal se Skautem na krku pro svůj první film. Pro něj to měla být sváteční premiéra. Tak moc byl nadšený.

Bydleli na samém kraji městečka. Musel projít po jedné straně ulice Okružní souběžně s kaštanovou alejí a hřbitovem na druhé straně. A dál měl pokračovat Hřbitovní směrem na most a za ním dál kolem hotelu Savoy, přímo do centra na náměstí Obránců míru.

Nespěchal. Občas se zastavil, přiložil k oku průzor aparátu a cvičmo mačkal spoušť. Mezi takhle sejmuté pohledničky patřilo například zajímavé auto Tatraplán, pes za plotem, nebo celé kaštanové stromořadí.

Zrovna u kaštanové aleje ho předběhlo malé děvčátko. V jedné ruce neslo kytičku růží.

Pohlédl na její tmavé vlasy s růžovou mašlí, na černou sváteční sukénku s talovinovou blůzkou, a zmáčkl spoušť.

Naprázdno.

„To by bylo, mít foťák v hlavě…,“ zasnil se. „Škoda ztraceného snímku.“

Díval se, kterak se mu postavička s červenými střevíčky vzdaluje.

„Bůhví kde se tu vzala v tuhle hodinu, a proč tak spěchá,“ řekl si a dál sledoval kmitající nožky.

Zpředu se stromořadím prodralo mezi mraky slunce a ulici zaplavila jeho zář.

Ve chvíli, kdy si malý fotograf, oslněn, sklonil kšilt plátěné čapky, projelo kolem auto.

Všiml si, že na konci aleje holčička odbočila na přechod, aniž by se rozhlédla. Chtěl vykřiknout a varovat ji, ale tolik se lekl, že to ze sebe nedostal.

Uslyšel brzdy a raději zavřel oči.

Když je otevřel, viděl ji, jak tam leží. Řidič auťáku nezastavil, naopak zrychlil a zmizel. Byl to tedy pěkný lump.

Zíral strnule na to místo.

Ale jen pár vteřin.

Hned nato se k ní rozeběhl. Bez rozmýšlení odhodil foťák a poklekl vedle ní. Nejspíš byla v bezvědomí. Otevřel jí ústa, zda nemá zapadlý jazyk. To naštěstí ne. Naslinil si dlaň a přiložil ji těsně před její rty, jestli ucítí alespoň náznak dechu. Vůbec nic. Opatrně jí zatřásl rameny. Zase nic. Štípl ji do tváře. Ani se nepohnula.

Začal ji zběsile stlačovat hrudník. Jedna dva tři... Nepamatoval si, jak to má přesně být. V určitých intervalech se několikrát nadechl a vdechl jí do plic vzduch. Slyšel někoho křičet, aby zavolali záchranku. Zastavil se provoz. Všude kolem přibývalo nohou, ale on, ponořen do své činnosti je nevnímal. Měl utkvělou představu, že teď nesmí zklamat, a že se musí snažit víc. Za každou cenu.

Znovu odpočítával a zas to opakoval. Jedna, dva, tři... dvacet. A opět vdechy.

Chlapcovo počínání se ale míjelo účinkem. Brzy cítil, že mu docházejí síly. Zoufale sbíral poslední zbytky energie, jenže čím dál víc ho pohlcovala beznaděj.

Přidaly se slzy zoufalství.

Skrápěly bledou tvářičku pod sebou.

Toho nedbal. Ještě jednou se zhluboka nadechl a vdechl. Dal do toho všechnu zbylou sílu.

Vtom otevřela oči.

Celý se rozzářil štěstím.

„No konečně,“ přemohl se a usmál se na ni přívětivě. „Dala sis na čas.“

„To bolí. Co se to se mnou stalo?“

„Jenom tě porazilo auto, ale přesto jsi měla štěstí.“ Utřel si oči a nos kapesníkem. „Poslouchej, co ti řeknu. Teď musíš klidně ležet a nesmíš se hýbat. Musíš to vydržet, dokud nepřijede pan doktor a neprohlídne tě. Rozumíš?“

Kývla sotva znatelně hlavou.

„Můžeš ale mluvit a můžeš se i smát,“ pokračoval. „Nesmíš ale brečet a spát! Hlavně nezavírej oči, prosím tě.“

Vychrlil to ze sebe, ani nevěděl jak, a tím ji uklidnil. Nepatrně se jí rozjasnila tvář.

„Zdálo se mi, že se koupu v moři,“ olízla si rty. „Přitom jsem u něj nikdy nebyla.“

„No jo no, trochu sprchlo. To nám ovšem nevadí. Hlavně nesmíš chodit sama přes silnici. Je to nebezpečné. Jsi ještě malá.“

„Už jsem velká, všichni mi to říkají. Mamka po obědě usnula, tak jsem se sebrala a šla za babičkou. Nedávno měla pohřeb.“

„Málem ses tam dostala, holka. Buď ráda, že jsi tady. Babička tam stejně není, je v nebíčku. Na hřbitov se chodí už jenom z úcty. A to nemusíš každý den. Kde bydlíte? Maminka tě bude hledat.“

„O uličku zpátky. Celý bílý dům hned na kraji.“

„Dobře, stavím se tam.“

Uslyšeli přijíždět záchranku.

„Tak já už musím. Uvidíš, že všechno dobře dopadne. Až budeš zdravá, tak mi to povíš sama, určitě se ještě někdy potkáme.“

Spěšně ji políbil na čelo.

-

Když vstával, trochu se před tou přemírou lidí zastyděl a mírně se zarděl. Oprášil si kalhoty a hledal foťák.

Nikde ho však neviděl.

„To on sám,“ ukázal na něj někdo prstem. „Jak se jmenuješ, chlapče?“

„Skaut,“ ozval se zatrpkle, „kde je můj Skaut..?“

*

Inspirace haiku Ztracený snímek.

 

 

 

 

 


15 názorů

K3
před 7 dny
Dát tip

Díky, ZB; ty si na malé ploše vznesl pro mě důležitou kritiku.


Na malou plochu se vešel velmi dramatický děj. Doufám, že fotoaparát byl navrácen. Je ale dobře, že to není dopovězeno.


K3
před týdnem
Dát tip

Biskupe, dík.


nomen omen


K3
před měsícem
Dát tip

Zase jsem si dal omylem tip...


K3
před měsícem
Dát tip Philogyny

Přemku vystihl jsi to naprosto přesně. Já jsem si třeba vždycky říkal, že bych takový chtěl být, ale jestli bych skutečně byl, nevím. Jako je rčení "příležitost dělá zloděje," tak tady to platí podobně - mít tu příležitost, a jak bych se ve skutečnosti zachoval já? Ono se to lehce píše. Pro vysvětlení - Jaroslav Svoboda byl trenér kolínských vodáků. My jsme byli žáci. On nás vedl v tom kamarádském a neohroženém duchu. Měl na mě velký vliv a přitom jsem mu nikdy pořádně nepoděkoval. Tak to je také psané k jeho památce. Moc dík.


lastgasp
před měsícem
Dát tip K3, Philogyny, Zajíc Březňák

Řekl bych v kostce, v několika momentech postavený příběh na zlomových okamžicích života. Neopatrnost, rozhodnost, vytrvalost, zkušenost, záchrana, obdiv, ztráta. Výborně napsáno v rychlém spádu děje, který zaujme. MOžná představou, jak by jednal čtenář.


K3
před měsícem
Dát tip Philogyny

Supi, dík za čtení.

Aru, nechám to na tobě.

Jano, pokud vím, stává se to často - pro dobrotu na žebrotu přece. Díky moc.


Janina6
před měsícem
Dát tip Gora, Philogyny, Zajíc Březňák

Četla jsem "jedním dechem". Pěkný příběh. Bylo by tedy pořádnou ironií osudu, kdyby zachránci foťák někdo ukradl... Ne že by toho lidi nebyli schopni.


Aru
před měsícem
Dát tip Zajíc Březňák

u těhle příběhů můžeme o pár dopředu vidět svatbu těch dvou, které svedl osud (nebo skaut), tady to není, takže je příběh zcela nereálný :D


supizmus
před měsícem
Dát tip Philogyny, Alegna, K3

Skvěle napsané. Je tam snad úplně všechno.


K3
před měsícem
Dát tip

trojort, děkuju ti.


K3
před měsícem
Dát tip Gora

Jarmilo, Irčo. Díky moc. Inspirovalo mě haiku Ztracený snímek:).


Gora
před měsícem
Dát tip supizmus

Parádní, Karle. Hezky vystavěné s dobrou pointou!


Jamardi
před měsícem
Dát tip supizmus, 8hanka, K3

Trnula jsem, jeslti se děvčátko probere. Chlapec byl skvělý, jak to rychle zhodnotil a neváhal. Já bych se bála, jestli nemá nějaké zranění na hrudníku.

Třeba ho někdo jen zvedl ze země, aby se tam nepovaloval a někdo na něj nešplápl. I když krádež je pravděpodobná. Anděly zahánějící smutky tam máš hned čtyři: kdo koupil foťák, babička, chlapec, záchranka. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru