Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Patricie

21. 04. 2024
15
16
155
Autor
Gora

Tak šťastné/že se narodilo/dítě svírá a rozevírá ručky / Santóka, haiku/



Když utekla Patricie z domova poprvé, ještě ji hledali přes něj, přes jeho farnost. Oči, vzdálené nekonečně daleko od sebe po způsobu orientálních krásek zdědila po mamince, narozené v maringotce slavného cirkusového rodu. Svatbou s nesvětským chlapíkem se vzdala dávných tradic, kočování a přijala jeho víru. Rodila jednoho potomka za druhým, ale na křtiny malé Patricie otec Skupa nikdy nezapomněl. Holčička se ničeho nelekala, rozevírala malé dlaně a vysílala úsměv na všechny obličeje, které se nad ní skláněly. V bělostné zavinovačce její tmavá pleť obzvlášť vynikla.

Máma chodila o církevních i ostatních svátcích ochotně do kostela uklízet. Obratně pochodovala od lustru k lustru na štaflích a omývala vše, co bylo pro běžné pomocnice, kterým lidé na vsi říkali svíčkové báby, příliš vysoko. A prvorozená holčička chodila s ní. Dokonce si vyprosila u faráře ministrování. Byly to hezké chvíle. Děvčátko – růže mezi trním – krotilo divoké mládence - ministranty už jen pohledem anebo důlky v kulaté tváři.

Páter Skupa byl snad první, kdo tušil, že se v rodině něco děje. Zpovědní mřížka vyslechla lecjaká tajemství. I přes ni šlo zahlédnout svěšená ramena děvčátka, postřehnout pláč v hlase. A nedokázat odpovědět na složité otázky, proč jejich tatínek chodí z práce pozdě a křičí na maminku a zakazuje jí obchůdek na návsi, protože je tam prodavač na místo staré paní Vránové a sama nesmí ani jezdit autobusem do města…

Co směl říct, než nabádat k modlitbě a později, když Patricie poprvá utekla, poskytnout vlídné slovo její matce? Postupně docela přišla o svoji jiskru, o ďolíčkový úsměv a ploužila se bez života, který obětovala opilci, jenž jí postupně krátil křídla.

Po Patricii se slehla zem. Občas, když zaslechl dívčí smích, se páter Skupa ohlídl přes rameno - připomněl mu škádlení jediné ministrantky za celé roky aktivní služby, ale dívku u nich na vsi ani v blízkém městečku už nespatřil.

Prudká krupková přeháňka ten den starého faráře zahnala do malého vestibulu COOPu. Deštník zůstal doma, na botníku. Kdyby se pro něj vrátil, nestihl by autobus a obvyklý nákup ve městě. Vhodil minci do košíku. Vyjel s ním, ale sotva se manévrováním dokázal vyhnout nějakým papírům po podlaze. Byly to při bližším pohledu malůvky pastelkami, snad od nějakého malého děcka.

„Dobrý den, pane,“ zamumlala postava v rohu, které si nevšiml, a pokyvovala se v tureckém sedu na studené podlaze ze strany na stranu.

„Kupte si obrázek pro potěšení. Jen za tři koruny. Udělá vám radost, pane.“

Hlavu dál sehnutou, na ní ušanku, postava zahalena v tmavém kabátu. Skupa se při podobných setkáních podvědomě vyhýbal očnímu kontaktu. Byla to jeho sebeobrana vůči těm, kdo by z něj vydyndali poslední korunu a kterým jinak nedokázal odolat. Asi nějaká feťačka, pomyslel si letmo, když tu k němu pozvedla hlavu.

Automaticky zakroutil krkem, že o kresbičky zájem nemá, a vjel do tepla prodejny. Naložil pár věcí do vozíku, ale myšlenkami byl vpředu, v hale. Povědomý kulatý obličej, hlas… že by to skutečně byla ona? Musí se tam vrátit a promluvit s ní, už kvůli její utrápené matce, rozhodl se starý farář a zamířil k pokladně. Ani nevěděl, jestli nakoupil vše, a kráčel do prostoru s vozíky. Sotva ten svůj zaparkoval, viděl, že mladá žena na té podlaze již nesedí sama. Mladík s tmavými kudrnatými vlasy něco veselého vypravoval a ona se rozesmála. Ve tváři se objevily známé ďolíčky!

„Mimochodem, jsem Robert,“ podal jí tam na té zemi ruku a ona ji přijala. Zpříma se na sebe podívali.

„A já jsem Patricie. Těší mě, že vás poznávám.“

Farář vyšel z obchodního centra.

Nemělo by smysl vracet se tam, cokoli říkat. Pokud se mělo něco udělat či říct, bylo to tehdy dávno.

Protivné krupky bodající do obličeje již nepadaly. Na březích Vltavy však ještě zůstaly v bílém povlaku ležet. Řeka plynula svým tempem. Autobus se rozjel.

Navštíví Patriciinu matku... Zpráva - anebo to byl sen? - o dlouho nezvěstné dceři ji určitě potěší.

 

/mimo soutěž/


16 názorů

Gora
před týdnem
Dát tip K3

Hani, děkuji... i Karlovi za názor.


K3
před týdnem
Dát tip Gora

8hanka, zajímavý názor. Zajímavý hlavně tím, že u mě je to podobné. Stačilo zneužívání indiánských dětí v Kanadě. To jsem ještě přimhouřil oči. Je to daleko říkal jsem si. Když jsem ale viděl film Spotlight, podle skutečnosti; o zneužívání dětí v celé Americe, ale i napříč Evropou, včetně Česka; to už mě dorazilo. Navíc se všechno tiše ututlalo, protože se jednalo i o nejvyžší kruhy církve.


8hanka
před týdnem
Dát tip Gora, K3

Vyrastala som na dedine, chodenie do kostola bolo samozrejmosťou...s pribúdajucimi rokmi som si stále viac uvedomovala, že mi toho veĺa nesedí...veriaci mimo kostola tyrani, nasilnici, nevernici, agresori .  Mala som asi 10, keď som rodičov začala klamať o návsteve kostola, prestala som, lebo som prestala veriť Cirkvi...Boh je všade, príkazy Cirkvi ma prestali zaujímať...stále verím v dobro, ale neverím slovám o slepej poslušnosti, nastavení aj druhého líca. Ušliapnutá mama nebola príkladom pre dorastajúcu dcéru, ale ani tá si nevybrala dobre. .ako vždy u Teba silný človečí pribeh skvele napísaný...


Gora
před týdnem
Dát tip

supíku, Alegno, děkuji...


Alegna
před 2 týdny
Dát tip Gora

Skvěle napsaný silný příběh


supizmus
před 2 týdny
Dát tip Gora, Alegna, K3, Zeanddrich E.

Silný příběh! 


Gora
před 2 týdny
Dát tip Zeanddrich E.

Díky, přátelé. Ne každý si umí pomoci sám. Ne každému ten zásadní krok umožní jeho okolí atd.


K3
před 2 týdny
Dát tip Gora

Duchovní pošle zprávu bohu a ten s tím určitě něco udělá. Většinou to tak bývá. Co oni vědí o rodině? V prvé řadě by měli zrušit celibát. Ale jsou i tací, kteří by pro tu ženu něco udělali. Nelze všechny házet do jednoho pytle samozřejmě. V poslední době tomu ale přestávám věřit. Dobře si vystihla ten moment, kdy se mohlo mnohé změnit.


Kočkodan
před 2 týdny
Dát tip Gora

Kdysi dávno jsem nejspíš také svíral a rozevíral ručky. Nyní po přečtení pozvedávám starý pařát, na kterém se nedá přehlédnout vztyčený palec.


Nami 99
před 2 týdny
Dát tip Gora

Moc dobře napsané, rád jsem četl, jsi skvělá.


Janina6
před 2 týdny
Dát tip Kočkodan, Gora, 8hanka

Je to hezká myšlenka, "v dobrém i zlém", jenže co když se zlem stane jeden z nich?


Gora
před 2 týdny
Dát tip Janina6, 8hanka

Janino, díky, ano - je to úmyslně kontroverzní... docela by mě zajímalo, co si ti duchovní myslí, když něco takového vyslechnou. Třeba - neměla si ho brát? nebo Musí spolu vydržet v dobrém i zlém? 

Díky.


Janina6
před 2 týdny
Dát tip Gora, 8hanka

Poutavě napsaný příběh. Vždycky mě "naštve", když vidím, jak je někdo svědkem týrání a přitom s tím nemůže, nebo není schopen nic udělat. Církev to bohužel takhle má: manželský svazek je nedotknutelný, je třeba v něm setrvat za všech okolností a pokorně snášet vlastně cokoli... A přitom právě v té zpovědnici občas určitě zazní hrozné věci. Neumím si představit, jak s tím ten duchovní dokáže žít a nic neprozradit.


Gora
před 2 týdny
Dát tip

Díky... 

Jarmilo, správný postřeh.


Zajíc Březňák
před 2 týdny
Dát tip Gora

Pěkný příběh, i když smutný. Napsané je to dobře, máš vysoký standard. 


Jamardi
před 2 týdny
Dát tip Zajíc Březňák, Gora

Dobře napsané.

Faráři se mají snažit manželství udržovat, nevím, jestli se některý někdy odvážil udělat opak.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru