Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Přeháňky...

28. 04. 2024
27
34
401
Autor
Gora

 

 

Obnažuji hřbet

medik volá medika

ke konzultaci

 

 

 

 

Nemocniční park

modrý míč poskakuje

kolem lavičky

 

 

 

 

Z řádků ředkviček

zas jen bílý záhonek

aprílová noc


34 názorů

Gora
před týdnem
Dát tip toot

Jani, ráda tě vidím. Děkuji!


vesuvanka
před týdnem
Dát tip Gora

Pěkné, líbí se mně všechna, Tip


Gora
před týdnem
Dát tip

Díky, Z.E. Tady mrkev ani ředkvičky nezmrzly - a to jsou venku. A pod stromky manžel celé noci přikládal, tak snad meruňka a jabloňky přežily.


Zeanddrich E.
před týdnem
Dát tip Gora

.... .

(Pohodu při četbě u mne narušilly některé nepříjené konotace...; u zmrzlých (?) ředkviček pak vzpomínka na naše jihomoravské (především) meruňkové sady, z důvodu mrazu (téměř) nerodící již několik let po sobě... )


Gora
před 2 týdny
Dát tip toot

Slavažaba - díky za hezký komentář.


Můra73
před 2 týdny
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Emme, v šest ráno mi připadalo že "zde" by mělo být klikací, a že dál pokračuješ ve výčtu svých otázek. 

K pravidlu 5-7-5, do Tebou zmiňovaného počítání jsou v Japonsku zahrnovány také "řezná" slova, která jsou u nás nejčastěji nahrazována/znázorňována pomlkou, jenže pomlku nespočítáš... Forma 5-7-5 se přejala spolu s ostatními pravidly. Diskutuje se v různých zemích, jaký by byl ekvivalent slabik pro který jazyk, mně osobně to přijde zbytečné. Dokážu ocenit a užít si čtení free-form haiku. Také je nijak neupozaďujeme při výběru textů do sborníků. Přesto, možná z jisté nostalgie tam, kde je to možné a zůstane zachovaná stručnost a švih, při svém vlastním psaní haiku stále preferuji formu 5-7-5, která mi vyhovuje i z hlediska rytmu. Nevadí mi pracovat s texty delší dobu, teď se mi konečně podařilo posunout jeden starý 15 let, ušetřila jsem dvě slabiky přesunutím motivu z podstatného jména na sloveso, ale ještě pořád necítím, že by byl hotový. Taky se Tě zeptám, kdo s Tebou tak tvrdohlavě, jak píšeš, řeší nutnost dodržení formy 5-7-5? Otázek kolem pravidel haiku se rojí mnoho a dají se zobecňovat, přesouvat, potvrzovat a zpochybňovat… Třeba, měl jsi někdy potřebu přemýšlet o zpochybnění formy sonetu pro češtinu? Byl by to ještě sonet?


emme
před 2 týdny
Dát tip Janina6

@Můra73 - jaký odkaz nefunguje? Žádný jsem nesdílel...

Ohledně 575 - Zkusím se tedy zeptat jinak. Proč je právě 575 dobře? Proč se nepovažuje za to "správné, čistokrevné" haiku třeba 473 slabik, když by se měly spíš počítat móry a ne slabiky?

Je to ten důvod, že do čtyřech nebo třech slabik se už prostě čeština nevejde?


Slavazaba
před 2 týdny
Dát tip Rhodesie, Gora, Zeanddrich E.

Žádná slovní ekvilibristika o patosu ani nemluvě, čiré, uklidňující, světelné. Budu parafrázovat pana Bobka : že i ta smrt je méně vážná, než tyhle chvíle nedělní  .  .  . Goro, učím se, děkuju a zdravím. 


Můra73
před 2 týdny
Dát tip

Emme, odkaz nefunguje 


Můra73
před 2 týdny
Dát tip Janina6

Emme, je Tvoje volba, jestli se budeš snažit dodržovat formu 5-7-5, nebo budeš psát free-form haiku. Oba přístupy mají svá pozitiva. Obecně si jen asi rozhodni, jestli chceš psát haiku, u kterého je ale potřeba počítat se svázáním mnoha pravidly, nebo se od něj oprostit a psát čistě miniatury, i to je dobrý přístup.


emme
před 2 týdny
Dát tip

Zkusím zopakovat svůj dotaz ohledně hajku zde... 

Rád bych se zeptal zkušenějších - když Japonci počítají délku řádku na móry jako - 575 mór a v češtině jedna slabika neodpovídá přesně jedné móře, ale podle své délky jedné až dvou mórám, proč se tak tvrdohlavě řeší, že české hajku musí mít 575 slabik? Vždyť už z tohoto principu nemůžeme okopírovat hajku 1:1 do češtiny. Nebo co mi uniklo?

díky... 


Gora
před 2 týdny
Dát tip K3

Katko, díky, ani nevíš, jakou radost jsi mi udělala. Je moc fajn, že se mohu dotazovat a jít s tvou a Pavlovou haiku školou, třeba malými krůčky, dál.


Můra73
před 2 týdny
Dát tip Gora

... výjimečně :)...


Můra73
před 2 týdny
Dát tip

... výjimečně... :)


Můra73
před 2 týdny
Dát tip Gora

U ředkviček skvělý posun, :) Takhle skvělá haiku se tu objeví jen vyjímečně, gratuluji.


Gora
před 2 týdny
Dát tip

Diano, díky za milou reakci. Janino, HU!


Janina6
před 2 týdny
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

No tak obnažovat hřbet ještě dobrý.... já měla mediky u koloskopie ;)


Diana
před 2 týdny
Dát tip Gora

Malé obrázky - ale tak jasné! Pro mne přímo ikony :.))))


Gora
před 2 týdny
Dát tip

Díky všem... 

Phil, dramatické chvíle jsi prožila... velký /modrý/ terapeutický míč máme, ale skáčou na něm jen vnoučata:-).


Janina6
před 2 týdny
Dát tip Gora

Obrázky, kde se dá hodně najít "pod povrchem".


K3
před 2 týdny
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Všechny tři; ale vizuálně modrý míč..


dadadik
před 2 týdny
Dát tip Philogyny, Gora

Gora - vbuzuješ kolem hřbetu můj zájem, teda

vše dobré přeju


Philogyny
před 2 týdny
Dát tip dadadik, Gora, Janina6

Nahodila jsi mi poslední porod. Když už jsem si přála umřít, držíc se parapetu okna ,tak mi dokutáleli modrý relaxační balón a musela a musela se na něj posadit. Proklela jsem snad celý svět. Potažmo i sebe. Potažmo i celý ten špitál. Byla jsem ekonom a plánovač celé nemocnice. Transfůzky. Ldn. Byla jsem hovno a nic. Byl druhý den května, venku kvetly fialky, bylo horko, měla jsem čtyřicet tři let, byla jsem stará rodička     a          pak mi skočil na břicho. 


Gora
před 2 týdny
Dát tip dadadik, Janina6

Díky,přátelé. Medici se potřebují pocvičit na pacientech, i proto jsem s tímto postupem souhlasila... jenže tito byli spíš vykulení /ve stylu: pocem, to jsi ještě neviděl:-)/, což  vzbudilo sympatie a úsměv...

Poletující míč přinesl do špitální zahrady kousek dětství a připomínku života "tam venku".

Ředkvičky jsem s vnoučaty sázela před pobytem v nemocnici - a i přes nevyzpytatelné počasí si právě teď odnesla domů svazek pěkné zeleniny...


Jamardi
před 2 týdny
Dát tip Gora

Vybrala jsi příjemné představy. Naruší očekávání a osvěží. A ani nevzbudí strach, protože medici ani míč nemají pravomoc něco přehnat....to už by musel být šílený medik nebo velice nešťastně letící míč. Převažuje radost, že medici mají zájem o řešení problémů a poskakující míč je pro pacienty pěkný příklad.


Kočkodan
před 2 týdny
Dát tip Gora

Knedlí dvacet pět

mají doma jedlíka

živit dá práci

 

„Ještě knedlíček“

rozežraný pacholek

pro mámu už moc


toot
před 2 týdny
Dát tip Gora

jej, my v Krči máme muflony, co ti pod zadnicí tu lavičku sežvejkaj ... :) a o ořešácích se letos zatím mluvit neodhodlám - zajímavé momenty


Andreina
před 2 týdny
Dát tip Gora

Srozumitelné, výstižné a podle toho, jak jsem koukala na netu na počasí tam u vás, tak třetí i velice aktuální. Ale co dělat, apríl je apríl (blbec jeden). 


J.Rose
před 2 týdny
Dát tip Gora

Tohle dokáži díky znalosti kontextu ocenit i já. Moc pěkné:)


Norsko 1
před 2 týdny
Dát tip Gora, trojort

Modrej míč je dobrej. A jak obnažuješ hřbet


Rhodesie
před 2 týdny
Dát tip Gora

Opět skvělé střípky z vlastních zážitků a pozorování.


dadadik
před 2 týdny
Dát tip Gora

aneb to první


dadadik
před 2 týdny
Dát tip Gora

aneb cvičit cvičit cvičit

:)


emme
před 2 týdny
Dát tip Rhodesie, Gora, Zeanddrich E.

Projde sestra

se dvěma bažanty. 

Zase cítím chlór. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru