Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O ošklivosti básnického díla

06. 03. 2000
1
0
1740
Autor
mike

Tato povídka je volným pokračováním mého předchozího "literárního pokusu" - O ošklivosti filosofického díla. Tady bych rád vyslovil zklamání, které se mi od vás na Písmáku dostalo. Povídka (a s ní ještě p. Děkuji Nikolaji Vasiljeviči a Daniile Ivanoviči) byla sice čtena, ale neobsahují, ani jedna, téměř žádnou (resp. jednu a dvě kritiky). Kdybyste to náhodou chtěli napravit, vůbec bych se nezlobil. Za případné projevy soucitu předem děkuji. Prolog od OOFD patří i sem.
Rád bych se omluvil všem věřícím a básníkům na Písmákovi, které tato povídka může nějak zklamat či popudit.

Příliš píle škodí Říkám to nerad, ale opět bude tento příběh o Klárce Vitáskové. Tuto na první pohled jistě inteligentní ženu, odtud právě okřídlené "zdání klame," učil kdysi velmi odporný fyzikář, který po ní, jako i po všech ostatních vyžadoval více látky, než chtěly osnovy. Tak jednoho dne při výkladu Ampérova pravidla pravé ruky zadal tento nerudný člověk studentům nelehký domácí úkol. Měli totiž pod vyřešené příklady z domácí úlohy napsat vlastní báseň. Naše hrdinka šla na věc zcela z jiného konce než její spolužáci, protože byla velmi snaživá a potřebovala ostatním ukázat sílu svého intelektu a tvůrčí schopnosti. Ostatní spolužáci básnickou sekci z domácího úkolu vypustili, nenašli totiž jediný důvod, proč by po nich mělo býti požadováno něco tak ohavného. To byste ale museli znát Klárku ! Vidina červeného puntíku nebo malé, úplně bezvýznamné jedničky nutila Klárku vymýšlet roztodivné rýmy a sloky. Klárčino básnění Zní to sice neuvěřitelně, ale Klárce básnění nešlo. Některé verše se jí přece jen líbily, přesto například verš zde kráčí lampa, ať žije naše rampa ! jí připadal poněkud nepatřičný. Z tohoto důvodu se naše Klárka rozhodla vytvořit dadaistickou, případně impresionistickou báseň, přestože neměla o pojmech dadaistický a impresionistický ani áhnung. Básnění jí rázem začalo jít lépe, rád bych vyzdvihl rým jak holub vrk, tak truhlář krk, ale i přesto se Klárka domnívala, že její pokusy nebudou na kýžený červený puntík v profesorově zápisníku stačit. Když jí s tímto problémem nepomohli ani rodiče, začala hledat pomoc jinde. Farářův konec Takříkajíc poslední naděje vkládala tato snaživá básnířka do místního faráře Felixe Daktyla. Stačila za ním zaběhnout ještě před začátkem mše svaté, a tak farář přislíbil, že si celou věc během kázání rozmyslí a verše jí nadiktuje. Shodou dosti nezajímavých okolností se však stalo, že u jejich rozhovoru byli přítomni dva Klárčini spolužáci, taktéž ministranti Síla a Odpor. Chlapci velmi rychle pochopili, oč Klárce jde. S úsměvem od ucha k uchu proto rozmístili, dobře znajíc všechny zlozvyky svatého muže, na okraje kazatelny rýsováčky a s napětím očekávali, jak se Daktyl s jejich nástrahou vyrovná. Ten se vydrápal na kazatelnu a začal plamennou řeč, která nemohla nechat nikoho v klidu, zároveň však přemýšlel, jak by Klárce s jejími verši pomohl. "Svatý Petr a Pavel jsou…" a uhodil pažemi jako lopaty do míst, kam oba rošťáci rozmístili své rýsováčky. Daktyl se kousl do rtů, bolestí zkřivil obličej, otočil se k ministrantům a zvolal :"Darebáci !" Naneštěstí se vše odehrálo tak rychle, že celá jeho řeč nabyla úplně jiných rozměrů. Tušíte správně. Byl to jeho konec. Poznámka pro pokračováníchtivé: Další díly nebudou, protože je mi postava Klárky Vitáskové krajně nesympatická i na papíře.
McCoal
15. 09. 2000
Dát tip
Souhlasím, že je to příjemné čtení, ale příjde mi, že je to dost nesouvislý, člověk si to přečte a neubrání se otázce: no a co? jak to je, proč jsem to četl, co tím ten člověk chtěl říct a proč to sakra neřekl rovnou.

Kangi
10. 08. 2000
Dát tip
Klárka Vitásková - to je neovladatelná střela směřující do vlastních řad

Astrálka
05. 07. 2000
Dát tip
* z celej poviedky by som vyzdvihla rým //jak holub vrk, tak truhlář krk, // * nemaj mi to za zlé, predsa len nadržujem básnikom :-)

Sarken
15. 03. 2000
Dát tip
Jako povídka mě to moc nezaujalo, ale s tím básněním máš pravdu. Nepíšeme přeci pro červené puntíky, nebo tipy, ale pro sebe.

Merle
07. 03. 2000
Dát tip
Četl jsem od tebe takřka všechny díla, ale skoro nikdy jsem neašel nic, co bych ti k tomu mohl napsat. Tvůj styl nechápu a ani se mi nijak zvlášť nelíbí, ale pro příště vždycky (když si to přečtu) nechám aspoň zprávu něco jako - byl jsem zde. Víc nemůžu slíbit.

Špuntík
06. 03. 2000
Dát tip
jo tak tohle mě dostalo, ale psát nepřestanu.....fyziku jsem míjel ve vlaku, protože jsme ji mívali první hodinu a náš vlak měl díky mezinárodnímu rychlíku vždy hodinu zpoždění...

Marigold
06. 03. 2000
Dát tip
Hmmm....milý majku (promiň, ale mike se dost dobře skloňovat nedá...). Povídka se mi vcelku líbila, nicméně pokud máš zájem o konstruktivní kritiku: zdá se mi to trošku nespojité, stylově inspirované Rozmarným létem (nemám pravdu ?) a pravděpodobný hlubší smysl (skrytý řekněme za vlastními jmény jsem bohužel nerozpoznal).
Jinam příjemné čtení (inspirováno skutečnou událostí ?)

mike
06. 03. 2000
Dát tip
Marigolde ! S Rozmarným létem rozhodně pravdu nemáš. Co se týká postav, víc se můžeš dozvědět k prologu k povídce O ošklivosti filosofického díla. Abych pravdu řekl, chtěl jsem, aby si alespoň pár lidí tuto povídku (je tu asi měsíc) přečetlo a napsalo na ni nějakou kritiku. Jinak, jestli máš zájem, Klárka je moje spolužačka, no zkrátka hrůza. Můžu ti poslat i fotku (ale asi nemáš zájem, nemám pravdu ?).

Laďa
06. 03. 2000
Dát tip
No mně se to líbilo. Já takhle asi psát neumim. Aby ten samotnej styl vět byl zajímavej a čtivej.Souhlasím s tou nespojitostí. Tak nějak člověk někam skočí ani neví jak. No ale líbilo se mi to a přečtu si i to první.

mike
06. 03. 2000
Dát tip
Díky Láďo (teda Laďo)...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru