Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Není toho minimalismu v poezii už příliš?

05. 05. 2024
1
14
338
Autor
Lyryk

 

Zamyšlení nad jednou z cen Magnesie Litery, cenou za poezii. Tedy: Červený obr, Tereza Bínová vydala v Odeonu 2023. Možná jde již o minimální poezii vůbec.

 

Nic proti ženám, kdo mne tu a tam čte, tak ví, že jsem mimo jiné přesvědčený feminista. Na druhou stranu nevidím důvod, aby feminismus jediný vyjadřoval naše postoje k životu. Je to jen jeden z úhlů vidění světa. Sic nezanedbatelný.

Recenzentka Šárka Jančíková zmiňuje: „módní škatulku autofikce; a dále: hledačství, změna pohledu a linka mezi historií a přítomností jsou esencí literatury a umění…“

V uvedené recenzi se můžete kliknutím zaposlouchat do pásma obsahujícího rozhovor a autorské čtení Terezy Bínové. Z poslechu se ovšem dozvíte, že té autofikce je jen minimálně. Spíše se zde jakési soukromé zážitky v rodině a jejím areálku jeví jako ještě redukovaná odžitá realita. Kdosi ji minimálně zaznamenal, jak si kladl různé otázky a prozkoumával skutečnost prizmatem těch dětských otázek. Okolní svět takřka mizí, pomineme-li „vekou otázku“ fyzikálního osudu hvězd, včetně našeho slunce.

Vše bohužel podáno prizmatem dětské prvotní logiky. Někdo v onom reportážním pásmu tam hovoří o nezbytném opakovaném čtení. Nechápu. Nevidím jediný důvod. Tedy, já to nedokážu. Po dlouhé době jsem se cítil podveden a sbírku bych nejraději věnoval některému nepříteli.

Vyrostl jsem v jiné době. V době, která považovala i poezii za součást objevování světa. Ale musí tam být objevy. Ne triviální banality, které se třeba dítěti jeví poprvé jako nové. Jazykově je sbírka rovně zcela minimalistická. Jazyk se ničím neobohacuje. Věřím, že se najdou lidé, kteří nějaká slůvka neznali, nikdy neslyšeli o sladkých perlorodkách atd. Ale pak by bylo možné za stejně objevné zaznamenat třeba moje počitky při objevování závažných rodových linií.

Předkládám tedy svou okamžitě napsanou báseň Rr&. Napsanou na pozadí toho, že Karel Hynek Mácha nebyl prvorozeným dítětem manželů Antonína Máchy a Marie Anny Kirchner, jak uvádí veškerá odborná literatura.  

 

Rr&

 

Anna Marie Máchová, skutečná prvorozená Máchová

dýchala svůj třicátý den.

Sudičky nad ní seděly a žehraly:

„Až její druhorozený bratr přepíše mapu české poezie…“

Z prudka vydechla bez důvodu znovu nabírat dech.

 

To, když jsem našel v matrice malostranské PMV N2 pagina 85 (nn*)

opravilo všechny mé chybné odpovědi ze školy základní.

Chtěli tam po mně falešné údaje!

Zakryli, že svatba rodičů Karla Ignáce byla o nějaký rok dříve.

Nadělili mu osud selského rodu revolučního

k němuž nedokázáno zdali skutečně patřil

Rr&    komunisti   ten Jánský, Píša a genealog Černý!

Zneužili nedostupnost rodových informací pro veřejnost.

Nikdo to nenajde a když tak nepřečte.

 

Rr&    jak dlouho ještě?

A pak přijde ta Bínová štítící se Červeným obrem

každou dětskou otázku považuje málem za světovou.

Pryč s Bínovou a obrem --- dosti minimálního Wolkra

Skutečné dějiny poezie skrývá rod Werlů

Byli to tajní úředníci nasazení do Prahy Rakouskem

a neváhali patrně Máchu zabít při požáru v Litoměřicích

když se vymknul jejich financování?

 

Rr&  Rr& Rr&

 

(nn*) +PMV Z1 pagina 176

 

 

Tohle je pravý objev. Skutečná poezie, a ne ten minimalismus vyprázdněný na minimum.

Pryč s Magnééésiíííí, pryč s minimalistickou klikou. Ať žije svobodný Písmák!


14 názorů

Danny
před 2 týdny
Dát tip Lyryk

jinak název Rr& vypadá jako nějaká struktura předávaná odkazem v C++ :)


emme
před 2 týdny
Dát tip Luzz

@Luzz Ano, myslel jsem to tak, že Lyryk vložil svůj text Rr& jako ukázku toho, že takový "přeceumění" dokáže každej. Což si teda nemyslím. Takže mám pocit, že se asi nakonec shodneme :)


Luzz
před 2 týdny
Dát tip

emme, mně tento argument připadne jako takový ty reakce na moderní umění - "co to je za patlanici? to bych zvládl taky..."

ale budu si třeba myslet, žes to myslel s nadsázkou. (i s vědomím, že často nejsem s to rozeznat, co je míněno vážně a co jako legrace.)


emme
před 2 týdny
Dát tip Lyryk

@Luzz - vložená báseň má zřejmě demonstrovat, že na cenu Litery má každý, kdo dokáže spojit dvě slova na řádku.


Lyryk
před 2 týdny
Dát tip toot, Gora, Zajíc Březňák

Pro Zajíce Březňáka: Ano, to odkazy do matrik jsou skutečné. Starší sestřička Máchy vážně žila jeden měsíc. To jsou zcela nová doložitelná fakta. Prověřil jsem minulý rodokmen, podle kterého se o Máchovi učí ve škole a jsou v něm nedostatky a dokonce úplné chyby. Zabývám se tím profesionálně.


e.eucrow
před 2 týdny
Dát tip Lyryk

minimalizmus je legitímny, aj keď niekomu nesedí. to sa stáva. ale aj taká je poézia. a v porovnaní s minimalistickými básňami guy viarra, arama saroyana, roberta greniera či clarka coolidgea, je bínovej zbierka vlastne ešte celkom mnohoslovná.


Zajíc Březňák
před 2 týdny
Dát tip Aru, Lyryk

Děkuji Písmáku za svobodu psát třeba i špatně!

Minimalismus vnímám v poezii jako něco, co se v současnosti dost prosazuje a možná nikdo ani pořádně neví proč. Většinou se raději zeširoka nadechnu. 

Skutečně jsi zjistil nějaká nová rodová data o K. H. Máchovi? 


Danny
před 2 týdny
Dát tip Lyryk, dadadik

miminalismus :)


Luzz
před 2 týdny
Dát tip Lyryk, Gora, e.eucrow, lawenderr

názor na poezii/novou sbírku t. bínové vnímám jako legitimní, každýmu to prostě nesedne. mně osobně minimalismus nevadí, ale beru, že jinýmu přijde tento způsob psaní příliš vykostěný... potud ok.

co mi na tomto textu/reflexi přijde trochu smutné a nepochopitelné, je třeba ono "jsem přesvědčený feminista" - první věc: jak to proboha souvisí s poezií? druhá: když někdo o sobě řekne "jsem přesvědčený feminista", ale jedním dechem dodá, že to je jen jeden z mnoha pohledů na svět nebo něco v tom smyslu, tak mi to přijde na podobné úrovni jako "nejsem rasista, ale ti cikáni a migranti mě pěkně serou a za sousedy bych je nechtěl".

anebo další věc - to pohrdání dětským pohledem na svět - slova jako triviální banality a podobně... jasně, "dospělí" mají často tendence ty dětské otázky a objevy vnímat jako banality, protože oni přece už "ví"... ale obávám se, že je to jen z toho důvodu, že sami ztratili tu schopnost žasnout a objevovat... nadto, když se často člověk baví s těmito "dospělými", zjišťuje, že jsou už úplně prázdní, vlastně je nic moc nezajímá, absentuje u nich ta schopnost žasnout anebo prostě jen respektovat údiv někoho jiného... a tento hendikep schovávají za fráze o banálnosti a trivialitě.

celkově - text vlastně rozebírá poezii t. bínové jen okrajově, většinu tvoří jen nesourodá sbírka autorových postojů k některým aspektům (současné) poezie. 

škoda.

jo a tu vloženou báseň už vůbec nechápu. o čem má jako vypovídat. ale možná chyba na mé straně.


Aššurballit
před 2 týdny
Dát tip

vyrostl jsem v jine dobe. ano. tym sa z debaty diskvalifikujes.


Aru
před 2 týdny
Dát tip Lyryk

v jakém prostředí žijeme a čím žijeme duchovně, to potom tvoříme, dnešní minimalizmus je absolutní, budovy které obklopují jedince a nemají žádných zdobných detailů samozřejmě nijak neinspirují, ani nezduchovňují lidského ducha, který v nich pobývá, dejte lidem kutlurnější prostředí ve kterém pobývají a počet vzácnějších duchu enormě naroste, navíc v materialismus, který je průvodcem minimalismu samozřejmě má potřebu vše krátit a navíc jak je známo, dnešnímu západnímu světu vládnoucí angličtina se ukazuje, že není schopna plnit roli kulturního arbitra, jako předchozí francouzština a jako bonus zpolitizování všeho vede pouze k navýšení vulgárnosti, a nikoli k navýšení rozumovému, etickému, nebo kulturnímu, dnešní svět je tak ubohý, jak ubohým myšlenkám bylo dovoleno mezi lidi vstoupit


Ve Ron
před 2 týdny
Dát tip

Nemůžou být ta písmena ještě větší? Jedno brzy zaplní celou obrazovku.


toot
před 2 týdny
Dát tip

wow


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru