Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Labuť

14. 10. 2002
3
0
996
Autor
ganelon

na dobrú noc...

 

Mráz prišiel toho roku oveľa skôr, ako obyčajne a voda v jazere začala zamŕzať. Lastovičky vyplašene poletovali v kŕdľoch a zvolávali sa na cestu. Všade bolo počuť krik, až v ušiach zaliehalo. Len na okamih všetko stíchlo, keď sa ukázala labuť. Zletela elegantným, dlhým letom na zem a roztiahla krídla v plnej kráse, aby si ju každý všimol.

„To musíte robiť taký krik?!“ hnevala sa:“Zobudili ste ma skôr, ako vyšlo slnko a pritom každý z vás vie, že vstávam až s prvým ranným lúčom.“

„Ponáhľame sa. Prepáč.“ Odvetila jej najstaršia lastovička, okolo ktorej sa zlietal najväčší kŕdel, aby si vypočul jej rady pred cestou.

„Čo ma po tom?“ namrzene odvrkla labuť:“Len si choďte. Aspoň tu bude konečne kľud.“

„Nemala by si byt taká pyšna labuť. Toho roku bude tuhá zima. Nechceš íst s nami? Chystáme sa prezimovat na mieste, kde je stále teplo a budú tam aj všetky tvoje sestri.“

„Moje perie je najteplejšie zo všetkých. Zimy sa nebojím. Prečo by som si mala namáhať krídla a teperiť sa stovky kilometrov niekde, kde je samý krik a zhon a všade sa tlačia kŕdle vtákov? Mám rada ticho a pokoj. Mojim sestrám povedzte, že ak ma chcú vidieť, nech prídu za mnou oni.“

„Len aby si neľutovala labuť. Dovidenia.“ zamávala jej lastovička a dala znamenie ostatným. K oblakom sa zdvyhlo mračno krídel. Dva krát zakrúžilo nad zamŕzajúcim jazerom a stratilo sa v diaľke. Labuť osamela. Šťastne si zívla, schovala hlavu pod krídlo a zaspala.

Zobudil ju tuhý mráz. Nad jazerom vládlo ticho a nebolo nikoho, kto by ju vyrušil. Slnko sa schovalo za ťažkými mračnami plných snehu a labuť si s hrôzou uvedomila, ze jej nohy primrzli v kaluži vody. Nelenila a zobákom začala ďobať do ľadu, aby sa dostala z pasce. Na zem sa zniesli prvé vločky a rýchlo zasypávali všetko naokolo. Labuť sa nevzdávala, aj keď bol ľad veľmi tvrdý a rozbíjal sa ťažko a pomaly. Kým sa vyslobodila, stálo ju to všetky sily. Čo ako sa snažila, uz nevládala vzlietnuť. Našťastie hneď blízko stála opustená, rybárska chatrč. Dvere už dávno vylomil vietor a z okeníc už toho tiež veľa neostalo. Strecha a steny držali pokope len na dobré slovo, ale dalo sa tu schovať aspoň pred snehom, ktorého bolo čoraz viac. Labuť dlho neváhala a vyčerpaná sa doplazila dnu. To najhoršie ju však ešte len čakalo. V noci udrel mráz plnou silou a zdvyhol sa silný vietor. Preháňal sa cez rybársku chatrč, akoby ju chcel zrovnať so zemou. Labuť sa tisla v rohu a triasla sa na celom tele. Jej krásne perie pokrývala vrstva ľadu a nedokázalo ju ochrániť pred zimou. Z ktorejsi police odrazu vypadla krabička so zápalkami a jediná, zabudnutá sviečka, ktorú tu kedysi zabudli rybári. Keď ju labuť zapaľovala skrehnutými krídlami, spomenula si na slová múdrej lastovičky a trpko oľutovala, ze neposlúchla jej múdre rady. Maličký plamienok sviečky jej pripomenul, že jej život je tiež maličký a krehký, ako ten plameň. Keď ho ufúkne príliš studený a silný vietor, zhasne. Sviečka pomaly dohárala, vosk sa roztápal, plamienok slabol a labuť zaspávala. Sníval sa jej nádherný sen. Stála pod palmou, v krajine, kde je večne teplo. Naokolo poletovalo tisíce vtákov a tešila sa so svojimi sestrami, že sú opäť spolu. Ten sen sníva dodnes. Na jar, keď sa ľady roztopili a rozkvitli prvé snežienky, našli rybári vo svojej chatrči ľadovú sochu labute túliacej sa k vyhasnutej sviečke. Bude im navždy pripomínať, aké dôležité je mať aspoň malý plamienok, ktorý v nás zohreje najkrajšie sny.


Perfektní, jinak nemám co dodat!!! Tipuju!

Osirie
17. 10. 2002
Dát tip
je to moc krasne ale bolelo me u srdicka vis proc asi?

ganelon
17. 10. 2002
Dát tip
Bolelo ta, lebo sa citis, ako ta labut? nezabudni, ze jej este ostali sny a tie jej nevezme ani mraz.

j_i_r_i_k
16. 10. 2002
Dát tip
Hezkýýý, konec podle meho gusta, to se mi bude usínat... Ale svíčku si radši připravím...

ganelon
16. 10. 2002
Dát tip
Dik mentolka, hned mam lepsiu naladu :)

skromna
15. 10. 2002
Dát tip
hezká..chjo..ale ten konec...fňuk...já mám ráda hepyjendy...a ledová labuť se rozteče...snad se neroztečou i krásné sny... *g*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru