Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nad válkou

15. 11. 2002
8
0
2902
Autor
Apajda

Já vím, ze to, co tady popisuju, by se asi nikdy nestalo.

                               Nad válkou

   Setkali se. Muž a žena, uprostřed polorozbořeného města. dva osamělí vojáci znepřátelených stan, snad jediní přeživší ze svých jednotek.

   Překvapila ho v zákopu pár okamžiků poté, co zastřelil jejího kolegu. Mířila na něj pistolí.

   "Zabils mi kamaráda. Za to chcípneš!"

   "Je to válka. a ve válce nemají anonymní lidské životy žádnou velkou cenu" řekl. Mohl se bránit, ale nevypadal, že by chtěl.

   "Nemají? tedy ani tvůj? Natáhla kohoutek a přišla blíž.

   "Ani můj. Klidně mne zastřel. Co tím dokážeš? Šílené statistiky se navýší o bezvýznamné jedno číslo. budu mít oficiální pohřeb, možná jen s prázdnou rakví. tebe prohlásí za hrdinku a budou tě oslavovat, pokud vyhrajete. pokud zvítězíme my, budeš válečný zločinec. jestli se toho vůbec dožiješ."

   "Jseš praštěnej", odpověděla ostře.

   "Jo, to je přesně ten důvod, proč jdou lidi do války. Nebo je nebaví život, nebo si chtějí  prostě něco dokázat. Tak už to skonči, sakra."

   "Možná máš pravdu", řekla.

   "Jakej by byl byl jinej důvod? Nový území? Blbost. Podívej se na tohle město. Z původních lidí a staveb tady moc nezbylo. Ať ho získá, kdo ho získá, bude ho muset vybudovat znovu. s novejma lidma, s novejma barákama. Úplně jiný město. Nebylo by jednodušší postavit druhý támhle za kopcem? Ale tady si někdo holt potřeboval vyzkoušet nový zbraně."

   Polední slunce ozařovalo trosky města i siluety dvou lidí.

   Znělo to už jinak, když řekla: "Zbraně, který maj větší cenu než lidi. Ti jsou tady jen jako stroje na zabíjení. Téměř bezcenné, neboť jsou jich tisíce, mnohem víc, než letadel a tanků, a jejich "výroba" nestojí skoro nic."

    Ve chvíli, kdy sklonila zbraň, si byli vlastně docela blízko. Mohli být kamarádi, přátelé i něco víc, kdyby se setkali jindy a jinde. Takhle je válka opět postavila na opačné strany barikády. Zemřeli v ní oba. No a?  Vždyť milionová statistika vzrostla o pouhé dva body a někde daleko pohřbili dvě vlajkou přikryté rakve.


Apajda
01. 11. 2005
Dát tip
Jedenačtyřicátého jsem teď objevila v univerzitní knihovně... Ale bohuzel nebudu mit cas to cist.....

ondrech
23. 11. 2004
Dát tip
skvělá úvaha.:-)***TIP

Katerina
04. 07. 2004
Dát tip
Díky za avízo! Krátká paměť způsobila, že jsem to četla jakoby znovu poprvé, jestli něco takovýho je vůbec možný :-)) Už někdo sehnal a přečetl toho Lavreňova? Já tu knihu bohužel asi už nikdy neseženu, chata se prodává, vzpomínky na dětství totálně v nenávratnu.... a už mi je skoro 27.... no nic. Poznámka k dílu: to ukončení mi připadá trochu à la La Fontaine, mohlo by to být náznakovitější, zašifrovanější... ale nápad pořád dobrý!

machal
26. 04. 2004
Dát tip
proč je to mezi debilními dialogy - mě to příjde normální a docela dobrý. Pěkně se to čte a není to složitý na chápání. Dám Tip

Apajda
21. 04. 2004
Dát tip
Ale jeste tam nejsi! Jak to?! :O)

Apajda
13. 04. 2004
Dát tip
J. Adlera sem bohuzel necetla. Klidne se prihlas, jsme jen malinky klubik vdecny za kazdeho noveho clena. Zvlaste jestli ten dialog je Tebou vymyslen.

Aleya
13. 04. 2004
Dát tip
samozřejmě ;). dobře, budete mít o člena navíc:)

Aleya
12. 04. 2004
Dát tip
náááádherně patetické :)).* připomíná mi ot trochu romány J. Adlera z první republiky:). Ale debilní dialog si představuju jinak (názorná ukázka): Hele nevíš kde je rémus? Vim. No a, řekneš my to?! Ne. A proč ne??? Protože ne. (pravopYsné chyby jsou úmyslem;) Všichni musí uznat, že TO je vrcholem debilního dialogu...asi se do toho klubu taky přihlásím :-D.

Apajda
07. 05. 2003
Dát tip
jak myslis jinym smerem?

Lowlander
28. 04. 2003
Dát tip
Hezký... ale... asi bych to vypoentoval jiným směrem...:o) Ale líbilo se mi to!

j_i_r_i_k
16. 01. 2003
Dát tip
Helga: Někdy toto slůvko na začátku věty stát může... Nebo máš jiný názor? :)))... Ale ne, mně to tam prostě sedí, ale na mně nesejde, já dávám na začátek věty i neboť... howgh

j_i_r_i_k
16. 01. 2003
Dát tip
Hm, až mě tak napadá - je nějaký klub debilních diskusí? No, radši už mlčím...

Apajda
15. 01. 2003
Dát tip
Cube sem sice nevidela, ale zhruba vim, co to je. Jo, myslim, ze kdyby lidi opravdu bojovali za neco, cemu veri.. Jenze slovama, to by proce bylo lepsi

Apajda
15. 01. 2003
Dát tip
Diky. to ja nevim jestli by se nasly i horsi dila, jenomze kdyz jsem to napsala, prisly mi ty dialogy sileny. v tom souhlasim s aRmida

j_i_r_i_k
15. 01. 2003
Dát tip
Helga: K tomu buď... nebo - podle mě to je o tom, že lidi jdou do války protože jsou praštěný nebo je nebaví život nebo si chtějí něco dokázat... Mně to sedí...

Apajda
15. 01. 2003
Dát tip
Jo, to je presne ono.

Helga
15. 01. 2003
Dát tip
Jirik: Jo. Ale tady je NEBO na zacatku vety a to je blbost.

aRmida
20. 12. 2002
Dát tip
dost dobré. dialog je debilní v intencích toho, že prakticky všechny dialogy přepsané na papír (obrazovku) vypadají debilně...*

Helga
12. 12. 2002
Dát tip
Je to docela "debilní" se vším všudy. Napsaný tak, že by to potřebovalo chvílemi berličku, o kterou by se ty pokulhávající vazby, kterým cosi chybí, mohly opřít: "Nebo je nebaví život, nebo si chtějí prostě něco dokázat." - nechtělo by to spíše vazbu BUĎ a NEBO? Ale jinak myšlenka bezesporu tíživá a závažná, to musím uznat. Takže odsud "debilnost" odebírám. P.S.: Není zařazení mezi "debilní dialogy" poněkud účelové - touha, jak své původně seriózně myšlené dílko naoko srazit, aby autor nepůsobil poněkud strojeně? Jen dotaz...

Apajda
12. 12. 2002
Dát tip
Tedy, tohle by spis patřilo do rubriky Výplody choré mysli, to sem psala jen tak, a pak mi to prislo vhodne do meho klubu...

Apajda
10. 12. 2002
Dát tip
To s tím opsáním není špatný nápad:-)

Mpj
09. 12. 2002
Dát tip
Tohle dílko se mi moc líbí, jak je napsaný. A vůbec mi to dílko nepřijde debilní... a dám mu TiPa Jak vlastně charakterizovat debilní dialogy? Tohle bych možná řadil do realismu, existencialismu (neukamenujte mě tady za to, jestli jsem se těma směrama sekl, nejsem žádnej literární teoretik!)

Katerina
07. 12. 2002
Dát tip
Apajda - ja jsem to tehdy nasla na chate, meli to tam deda s babickou mezi Balzakama a Dostojevskyma... mozna to tam jeste je....

StvN
07. 12. 2002
Dát tip
Tak to opiš a dej to sem, ne?

j_i_r_i_k
07. 12. 2002
Dát tip
Katerina: Dík za tip, urcite si to sezenu... K dílu: Určitě by se na Písmákovi našly horší díla, která by se mohla stát manifestem... I když jde vlastně o klub debilních dialogů a ne debilních děl, tak nic... Jinak debilní nedebilní, čte se to dobře...

Apajda
06. 12. 2002
Dát tip
To bych si chtěla taky přečíst, kde jste to sehnali?

StvN
05. 12. 2002
Dát tip
kouknu na to, dík za tip

StvN
04. 12. 2002
Dát tip
Jestli to je na mě, tak odpovídám - nečetl, je to dobrý?

Katerina
04. 12. 2002
Dát tip
StvN: ja jsem to cetla, kdyz mi bylo 11 nebo 12 a dotedka si to pamatuju, cele vety si pamatuju, vsechno si pamatuju (dneska je mi 25). Asi to na me bylo moc brzo... zkratka jenom pro silne povahy. Jestli to je dobry - asi jo, kdyz to na me zapusobilo, predevsim je to strasne smutny.

Katerina
03. 12. 2002
Dát tip
Cetl jsi 'Jedenactyricaty' od Lavrenova? Jenom pro silne povahy...

StvN
17. 11. 2002
Dát tip
někdo přemýšlí, někdo bojuje

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru