Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Starý kostelík

24. 11. 2002
19
1
2107
Autor
Fagus

Mám rád výlety na tajemná místa. Neobejde se to však někdy bez následků.

Ale…, stejně mi neuvěříte.

Zchátralý starý oprýskaný kostel mě upoutal svou osamělostí. V mírném kopečku, daleko od vesnice. Cesty k němu již dávno není. Zblízka je ještě osamělejší. I se svým hřbitůvkem, jestli se tak dá nazvat těch několik sotva patrných hrbolků na trávníku za mechem obrostlou kamennou zdí. Bez náhrobků. Rozbitými okny kostela se prohání vítr. Varhany prohrávají svůj boj s červotočem.. Nade dveřmi je v kameni nápis „L.P.1842“. Je mi ho trochu líto.

Vedle kostela stojící dřevěná zvonice. Je, na rozdíl od kostela, otevřená. A prázdná.  Zvony dávno někdo odnesl….

 

Škoda, že je kostel zamčený. Podívám se tedy alespoň  klíčovou dírkou….

Pootáčím záklopkou a ….Nevím, co se najednou stalo!

Do oka mě píchnul závan ledového vzduchu. Zatočila se mi hlava a asi jsem na chvíli ztratil vědomí. Vzpamatoval jsem se však rychle.

Ale jsem vůbec při smyslech?

V kostele slouží kdosi mši. A naslouchá mu celý zástup šedivých postav. Na kněze přes ně nevidím. Slyším i táhle teskné tóny varhan. Dveře jsou najednou otevřené. Proplouvám zástupem, abych spatřil kněze. První mě upoutá rakev. Ověnčená krajkami. A vidím také kněze. Je mi jasné, že jsem na starodávném pohřbu. Kněz drží v ruce kropenku se svěcenou vodou a mává jí nad nebožtíkem. Ve vzduchu visí těžká vůně kadidla. Rakev je otevřená. Zadívám se pozorněji na nebožtíka.

Proboha! Vždyť je to kněz! Ten samý co slouží mši! Mrtvý kněz odříkává modlitby na svém vlastním pohřbu!

Tiše vykřiknu.

Kněz otočil hlavu směrem ke mně. Jeho pohled je vlídný a konejšivý. Pokyne mi rukou, abych se posadil do lavice.

Mezi ostatní se mi moc nechce. Váhám….

Jeho pohled se stává náhle pevným a v očích se mu probleskují ohníčky. Cítím, jak mě tlačí kam já nechci. A již jsem mezi šedivými postavami.

Ale… Oni nemají tváře!

Znovu ucítím své tělo. Projíždí jím šílenou rychlostí mráz. Z nohou do hlavy a zase nazpátek. Cítím, jak začíná tuhnout.

Před očima se mi jasně vybaví čerstvě vykopaná jáma za zdmi kostela.

Čeká snad na mě? Já přeci nejsem nebožtík!

Přes neskutečnou zimu, která mě nepřestává sužovat, se mi vyjasní. Kněz chce vyměnit můj život za svůj! Proč jsem sem chodil! Já sem nepatřím!

To se nesmí stát! Já nechci!

Ale moje vůle je tak slabá. Sbírám poslední zbytky vzdoru, který dříme na samém dně mé duše.

A… Procitám. Ležím na schodech před kostelem. Je mi strašná zima. Zatínám drkotající zuby.

Fuj! Jsem rád, že jsem zase zpátky v realitě. Už se těším domů na horkou koupel.

 

Na dřevěné zvonici tiše vyzvánějí zvony….


1 názor

Levandule
26. 01. 2005
Dát tip
Taky ráda okukuju kostelíčky, zvláště takovéhle. Ale asi bych nechtěla zažít to, co tvůj hrdina... ;-)

johanne
23. 04. 2004
Dát tip
ty první dvě věty jsou trošku zbytečné... jinak dobrý, zvlášť ten konec, vážně dobrej nápad :) miluju kostely... tip

Kytiii
12. 11. 2003
Dát tip
Škoda, že se nedostal dál... zajímalo by mě, jak by se cítil v rakvi a pak zahrabaný pod nánosy suti a hlíny, když by dech pomalu vyhasínal a srdce se přestalo přít o každý úder... tip

Azraq
02. 08. 2003
Dát tip
Moc mi tam neseděl ten návrat do reality.Ale jinak se mi moc líbila ta poslední věta.Pěkně strašidelný...TIP

zvedavec
25. 07. 2003
Dát tip
Čiže netreba sa báť? Potom sa dá všetko zvládnuť? :-) Zaujalo ma to! :-)

jak to, dyk zvony někdo ukrad, tak jak to, že vyzváněj?????

Fagus
19. 05. 2003
Dát tip
Protože se nevrátil do reality, zůstal uvězněn "za zrcadlem". Tohle poznání je na tom celém nejstrašnější. Nešťastný konec.

Já si to myslela!!!!! Začarovali ho!!!!! No ale nakonec, neni to lepší, než realita????? *

Fagus
19. 05. 2003
Dát tip
Tohle je takové "malé" varování pro ty, kdož pokoušejí síly, které neznají. A nejsou dostatečně odolní či trénovaní. Nejlepší je podle mě možnost si vybrat, kdy chci být TAM a kdy TADY. Bez drog, samozřejmě!

A jak se to dělá bez drog?

Fagus
19. 05. 2003
Dát tip
Zkusíš pečovat o svojí dušičku stejně jako pečuješ o svoje tělo. Tak.

Tak to mi taky budeš muset někdy vysvětlit :-)))))

Rowenna
19. 05. 2003
Dát tip
***velice zajímavé čtení.

Babetka
18. 05. 2003
Dát tip
Díky za radu! :-) Tobě taky přeji krásný den (a nejen ten dnešní)! :-)

Fagus
14. 05. 2003
Dát tip
Tak tam nechoď sama. Hezký den! :-)

Babetka
13. 05. 2003
Dát tip
Trošku mě z toho mrazí, ale to byl asi účel, ne? :-) Je to napsaný tak poutavě, že mě to úplně vtáhle do děje, brrr, teď se budu radši opuštěným kostelíkům vyhýbat. :-) Nejen za to varování před kostelíky TIP. :-)


Žíně
04. 05. 2003
Dát tip
Mě napadl ještě jeden závěr: A… Procitám. Ležím na podlaze uvnitř kostela. Je mi strašná zima. Běžím ke dveřím. Jsou stále ještě zamčené... Na dřevěné zvonici tiše vyzvánějí zvony….

Fagus
04. 05. 2003
Dát tip
Taky by to šlo. Ale, víš, tady jde o ten efekt, kdy si hrdina myslí, že už to má za sebou, když tu uslyší hlas zvonů na NEEXISTUJÍCÍ zvonici. Takže je stále vězněm čehosi...

Žíně
04. 05. 2003
Dát tip
Jo, to já pochopil. Právě proto jsem tam tu zvonici nechal a tajemno ještě umocnil tím, že přesto, že se probral, tak zůstal uprostřed zamčenýho kostela, do kterýho se dostal vlastně pouze prostřednictvím snu. A čtenář si pak řekne: byl to tedy opravdu sen, nebo realita? A to, že je stále vězněm čehosi tam zůstává. Ale to, co píšu, není kritika. Jak to máš napsaný je dobrý. To jen že mě při čtení blesk takovej nápad, tak jsem ho hned vycintal na papír a vůbec netvrdím, že je to tak lepší. :-)))

Fagus
04. 05. 2003
Dát tip
Byl to jenom sen?! "Nedbejte na ty, kteří vám kradou tělo, Pozor však na ty, kteří vám kradou duši. Těch se bojte!"

Žíně
04. 05. 2003
Dát tip
Svatá pravda

LaMouette
03. 05. 2003
Dát tip
..... hmmm atmosféra.. *

Albireo
29. 04. 2003
Dát tip
Pěkně sugstivně napsané. *

Fagus
29. 04. 2003
Dát tip
Dík. Je to jen taková blbůstka, mé první dílko, které má začátek i konec (na rozdíl od desítek předchozích, která tu nejsou).

yoyo
11. 04. 2003
Dát tip
fuuj- to nechci nikdy nikdy nikdy nikdy zažít a proto dávám tip!

Diana
22. 12. 2002
Dát tip
Bezvadný horor. Čtivý, napínavý. *

Jeanne
26. 11. 2002
Dát tip
dobrý *

JASAN
25. 11. 2002
Dát tip
Taky mívám takové pocity u starých opuštěných kostelíků.

fungus2
24. 11. 2002
Dát tip
Tak to v celku poveděně napsané!!Tip

Max
24. 11. 2002
Dát tip
Dost drsné. Podle mně je to moc pěkná hororová povídka a dám jí tip. Menší nedostatky co jsem si všimnul: popis kostelíka v úvodu - má před sebou moc adjektiv. Jinak snad dost dobrý, trochu jsem nepochopil, jak došlo k té mdlobě nebo co, trochu nelogické?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru