Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Keltská krev

07. 01. 2003
3
0
2996
Autor
Nosferatu

 

Zrod

 

 

 

Na počátku nebylo nic.Mnozí vám řeknou že ano, ale to je lež.Nic neexistuje.Byla pouze prázdnota.Prázdnota bez moře, nebe a pevniny.Byl zde pouze určitý prostor čekající na zaplnění.Tato prázdnota nesla jméno Ginnungagap….Nemělo to dlouhého trvání a v této prázdnotě vzniklo na místě které my by se dalo nazvat jihem království ohně Muspell a na severu ledová říše Nifheim….

Tato dvě království se střetávala nad prázdnotou čímž se uprostřed ní vytvořilo příjemné počasí.V místech, kde se horký vzduch z krajiny Muspellu střetával s ledovým dechem země Niflheim začal led z této říše tát….

Po staletí kapala a stékala voda, jež se utvořila z těchto dvou říší až získala podobu obra.Honosil se jménem Ymir a byl vším co se zdá pro člověka zlé.Tento obr podřimoval a ve spánku, důsledkem jižních ohňů se začal potit.Z jeho levého podpaždí vyrostl muž a žena a z jeho nohou povstal na svět další muž.Byly to první ledoví obři-potomci zla jménem Ymir.

Led dále tál a tentokrát se z jeho vody zrodil obraz krávy.Krávy jejíž čtyři vemena napájela obra Ymira svým mlékem a dávala mu život.Kráva, životodárná matka, nesla jméno Audhumla.Stála v zemi věčného ledu a aby sama mohla žít, a tím pádem i Ymir, olizovala led pod jejíma nohama.Po dlouhých staletích vše probíhalo beze změn až jednoho dne kráva olizujíc led objevila vlasy.Na konci druhého dne již to byla celá hlava a ke konci třetího dne již celý člověk.Buri vynikal krásou a silou nepodobnou žádné bytosti na zemi.Jeho syn jménem Bor se oženil s dcerou jednoho z ledových obrů.A spolu zplodily tři syny, jejichž jména byla: Odin, Vili a Vea. Jak se postupně měnily v muže poznávaly krutost obra Ymira a jednoho dne jej zabily.Z obrových ran způsobených mocnými zbraněni bohů vyteklo takové množství krve, že ostatní obři překvapeni náhlým útokem krve se nezmohly na obranu a všichni se v ní utopily.Jediný kteří se zachránily byl obr Berbelmir se svojí manželkou, kteří unikly v lodi vyrobené z kmene stromu.

Bratři počaly  tvořit….

Z Ymirova masa vytvořily pevninu, z jeho kostí a zubů skály a kameny.Z krve jež svedly do mezer v mase pak řeky a jezera.Celý tento komplex pak obklopily krvavým oceánem. Lebku nenáviděného obra vyzdvihly na oblohu, kde ji ve čtyřech bodech přidržují trpaslíci jménem Jih, Sever, Východ a  Západ. Posbíraly několik žhavých jisker z Muspellu a vrhly je vysoko na oblohu.Několik hvězd se srazilo dohromady a tak vzniklo věčně žhavé Slunce.Z dalších menších vznikl měsíc a z ostatních hvězdy.Z Ymirova mozku stvořily mraky plující navěky oblohou.Obří pevnost Udgard ponechaly Odin a jeho bratři obrů jako jejich poslední útočiště.Sami pak založily říši Midgard chráněnou před útoky obrů opevněním z Ymirova obočí.Obrové měly taktéž svou vlastní říši, kterou vybudovaly poslední žijící obři.Daly jí jméno Asgard…

Jednoho rána, kdy vlny mocného moře bičovaly suché pláně země se Odin se svými bratry procházely a kochaly se svojí prací.Když  tu náhle spatřily na  jednom břehu dvě klády.Odin se rozhodl že je obdaruje darem žití a tak se stalo.Vili jim potom věnoval duši a nakonec Ve je obdařil zrakem a sluchem.Tak vznikly první lidé.Jméno muže znělo Ask a ženy Embla. Odin jim věnoval říši Midgard, aby byla jejich domovem.Tak vznikly první lidé…

Odin se usadil na vrcholu Asgardu, který byl královstvím bohů a z něj sledoval všechny tři říše.Asgard, království bohů, Midgard, říši lidí, a Niflheim, zemi mrtvých. Aby existovala cesta mezi Midgardem a Asgardem vytvořil Odin duhový most Bifrost, po kterém mohly přecházet jen bohové a tak byla jejich říše chráněna před lidmi a obry.Bifrost střežil mocný bůh Heimdall…

Středem světa již od nepaměti prorůstá obrovský jasan zvaný Ydggrasil, jehož větve poskytují světu stín před spalujícím sluncem a jeho kořeny svět podpírají…

 

Po staletích

 

Odin se rozhodl sestoupit dolů k lidem a podívat se jak naložily s darem, který jim věnoval.Přicházel v podobě sehnutého starce a vlídnost oplácel bohatstvím , úslužnost moudrostí a špatné zacházení krutou pomstou.Odinovy věrní pomocníci byly dva havrani Huginn a Munnin, kteří létaly nad světem a podávaly Odinovy zprávy o lidech. A tak může Odin po staletí kontrolovat běh své říše..Mocný jasan Ydggrasil zasahuje svými kořeny do všech říší světa a jeho pomocí dokáže Odin také kontrolovat dění ve světě.Jeden z kořenů zasahuje do říše Niflheim , kde had Nidhogg okusuje kostry a užíra i samotný strom věků.Druhý z kořenů roste v říši Asgard, kde přebývají tři Norny, stařeny ovládající lidské osudy. Jsou to  Osud , Bytí a  Nutnost, které Ydggrasil udržují při životě tím že na jeho kořen lijí vodu ze studny osudů.Třetí kořen leží v říši obrů.V této říši mezi jeho dalšími kořeny je studánka v niž leží odťatá hlava moudrého Mimira a zle každému příchozímu hrozí.Sám Odin se jej bál na tolik, že vyměnil jedno své oko , aby se mohl z této studánky napít a tak získat poznání a porozumění.Právě na tomto stromě života Odin bůh všeho vytrpěl ty nejtěžší chvíle,  když se snažil získat tajemství run.Dlouhých devět nocí visel na tomto stromě připíchnutý oštěpem a nabízel se jako obět.Za celou tu dobu se nenašel nikdo kdo by mu byl ochotný pomoci.Poslední noci Odin vykřikl strašným hlasem a s runami v ruce spadl ke kořenům stromu v říši Niflheim.Byl mrtev.Když vstal z mrtvých věděl mnoho věcí, které byly všem ostatním utajeny.Dokázal tupit ostré zbraně, zastavovat letící šípy nebo léčit nemocné.

Odin otevřel brány své Valhaly kde vítá mrtvé bojovníky aby se připravily na poslední bitvu.

 

Ragnarok

 

Ydggrasil se zachvěl a z jeho koruny spadlo pár lístků života.Zlatý kohout, který každým ránem budí bohy, zmlknul možná navždy.Přichází doba ostré sekyry, vražedného meče, mocného větru a tesáků obrovského vlka.Vše na zemi je v troskách- nastává Ragnarok-soumrak bohů.Bratr pozvedne meč proti bratru.Obří vlk Fenris, syn proradného boha Lokiho zpřetrhá svá pouta, kterými ho uvěznil mocný Odin.Loki ,bůh který již od počátku kuje pikle proti všem připluje na mocné černé lodi z nehtů zemřelých a za ním se potáhne armáda mrtvých.Přijde krutá královna zima jejíž chladné prsty zničí veškerou úrodu, která zbyla.

Surt, který od počátků čekal se svým plamenným mečem u bran Muspellu povstane proti bohům a začne nelítostná válka.Všechny světy sežehne plameny.Po jeho boku bude stát mocná bestie v podobě vlka- mocný Fenris.Had Midgarg, jež je tak velký že obejme celý svět a zakousne se do svého ocasu, otráví pevninu i moře jedem…

Zdály zní zvuk Heimdallova rohu.Brány Valhaly se otevírají a mocní bojovníci v čele s bohy vyrážejí na poslední bitvu.Nejsilnější z bohů, mocný Thor rozdrtí svým kladivem lebku hada Midgarda.Po pár krocích však umírá na otravu jedem.Fenris lačný po krvi vystoupí proti samotnému Odinovy, který není schopný odolat obrovské síle vlka a podléhá svým zraněním.Zraněný vlk s krví v očích se řítí nezastavitelně dál dokud nenarazí na Vidara, syna Odina, který otce pomstí.Fenris padá k zemi a jeho mocné tělo způsobí obrovský otřes.Ydggrasil se otřásá.Záludný Loki a Mocný strážce Heimdall se zabijí navzájem…

Země zmizí v přílivu moře.Slunce zčerná.Jasně planoucí hvězdy spadnou z oblohy jako obrovské meteority a poničí poslední zbytku země.Pouze mocný Ydggrasil stále odolává.Nebe vzplane plamenem smrti a celé vyhoří.Veškeré živé tvorstvo navštíví nelítostná smrt a bude si brát životy po tisících …Země je zničená.Ydggrasil polámaný, ale stále stojí.V jeho stínu se zachrání dva lidé Lif  a Lifthrasir. Ranní rosa bude jejich pokrmem..Po rocích se opět objeví země.Moře se opět naplní rybami a po zemi začnou opět běhat stvoření života. Z lidí se opět zrodí lidská rasa.A až jejich potomci budou kráčet travnatými lučinami a najdou zlatou Odinovu šachovnici možná si i vzpomenou co pro ně nejvyšší bůh všechno udělal.

 

 

Prameny: Kniha mýtů-Neil Philip

                Mytologie


Heulwen
30. 08. 2004
Dát tip
Jo ještě k tomu názvu... severské mytologie se sice prolínají,ale nady by byl na místě spíše název "vikingská krev". Nemyslíš? V keltské figuruje spíš Pramatka, Lug, Ceridwen, Balor, Dagda,...

Heulwen
29. 08. 2004
Dát tip
Jo,tak to bylo :-) Ráda jsem si přečetla Tvé dílo. Čtu teď Keltskou knihu mrtvých od Holgera Kalweita (doporučuji) a tam počítají s tím,že jsem s obecnou keltskou mytologií obeznámena,což nebylo tak docela. Tak dík za osvětlení souvislostí a správného sledu událostí. Tipuji! +k

Protože se u toho kelti pořezali....

g_morr
29. 06. 2003
Dát tip
smíchy???

Faramiris
24. 06. 2003
Dát tip
kdyz je to koneckoncu Severska mythologie, ze jo? :)))

g_morr
23. 06. 2003
Dát tip
echhhhhhhhh. a proč se to prosimtě menuje KELTSKÁ KREV?

Faramiris
15. 01. 2003
Dát tip
no, jasna fakta, ze ano.. :)

To mne vždy na seveřanech fascinovalo, jak i úplnému prdu mohou říkat tak dlouhým názvem jako je: Ginnungagap

Notreal
09. 01. 2003
Dát tip
!! no je to dost zajímavý*klub

Jeanne
07. 01. 2003
Dát tip
čtivý *t

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru