Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Staré víry se hroutí

08. 04. 2003
4
0
723
Autor
Máslo

Máslo je stále mezi vámi.

Dnešní Smíchov je divné místo. Tam, kde dříve byly jen staré domy a továrny, rostou skloželezobetonové budovy jako houby po dešti. Jedna jako druhá. Což je zajímavý jev - jak je možné, že všichni už půl století touží mít kanceláře ve skloželezobetonu? Neměla by tato móda být už dávno pryč? Ale zpět ke Smíchovu. Centrem všeho je obrovité megasupergigahypermonstrum u Anděla, ve kterém se nachází nejen několik multihyperkin, desetipatrové podzemní parkoviště pro půl miliónu aut a akvaristika, ale také hodně velká samoobsluha s oddělením nepotravin ve druhém patře. Orwell by jen nevěřícně zíral.

Pozornost si ale zaslouží spíše to, co se skrývá v centru smíchovské gigašílenosti. V samém srdci Nového Smíchova, obklopena ze čtyř stran monstrózními svatostánky komerce zářícími světlem a novotou, se nachází opuštěná a rozpadající se synagoga, kolem které polehávají bezdomovci a feťáci. Kontrast všemožných protikladů. To místo působí značně psychedelicky, zvlášť uprotřed noci. Jako pochmurná vize budoucnosti...

A je to dokonalé podobenství o schizofrenní civilizaci. Staré víry se hroutí i se svými kostely a nastupují oslnivé hyperstánky konzumu. Jiskří energií, oplývají všemožným zbožím a nabízí naprosté spotřební štěstí. Ale hluboko uvnitř, tam, kde kdysi přebývala víra, není nic než trosky. Nad nimi se vznáší smutek, smrt, zmar. K tomu bída, neštěstí a beznaděj. A do toho všeho už se dere prázdnota.

Domácí úkol: Běžte se tam také někdy podívat.


Toxman
09. 04. 2003
Dát tip
Wopi: Tak to máš recht, my severní (téměř) velkoměšťáci :) když nic, tak aspoň ten podzemní parking tu máme zadara. Teda myslel jsi doufám podzemní, nechat si totiž pršet na svého plechového (případně bakelitového) miláčka by byla veliká škoda :o)) gd: Fakt na starej papír, nebo snad (hRůZa) na starý lidi - takový recyklátor ? Aspoň teď už vím, odkud se tam berou ty mladý prodavačky :o))) SV: Není prodavačka, že ne ? :)

Toxman
08. 04. 2003
Dát tip
SV: No záleží taky na tom, o jak vysoký úrok si sestřička řekla. :o)

gd
08. 04. 2003
Dát tip
v carrefouru umírají lidi. nedávno jsem tam viděl paní úplně zhroucenou ze ztráty energie. nějakej poskok ji nacpal do košíku a odvezl někam do skladu. maj tam velkej lis na starej papír.

Wopi
08. 04. 2003
Dát tip
jo, už jsem se tam párkrát podíval jeť to ideální místo pro zaparkování auta venkovana z jihu a k pokreačování MHDčkem

Toxman
07. 04. 2003
Dát tip
Ale jdi Ty blázínku... do pRAHY to mám kapku z ruky, tak to mi (raději jen) vyprávěj :)

gd
07. 04. 2003
Dát tip
o tom mi vyprávěj... carrefour vysává z lidí sílu.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru