Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nebeskej bar

08. 04. 2003
2
0
1424
Autor
Dovlatovka

Když vás na křižovatce plnou rychlostí smete německý podnikatel, neznamená to možná konec

 

  

   Jednou to přijít muselo. Každý sem jednou bude muset. Vždycky jsem ale doufala, že vydržím déle než do pětatřiceti. No co, čo bolo, to bolo. Vždycky jsem byla takový ten ateista, co radši nikdy s jistotou netvrdí, že v boha nevěří, aby nevypadal jako ateista. Tvrdila jsem, že spíš ne, nebo třeba jak kdy. Nepůsobila jsem tedy jako zatvrzelý ateista, ale jako naprostý pitomec. Teď mi ale připadá, že na té mé opatrnosti možná něco bylo. Ne že bych si připadala jako v nebi, ale někde jsem byla. Přede mnou se vinuly točité schody. A na to že mě před pár minutami porazilo auto, jsem vypadala zatraceně dobře.

   Dala jsem se nahoru po schodech. Šlapala jsem dlouho a v duchu proklínala pana Gustava Eiffela. Nakonec jsem vystoupala k jakýmsi dveřím. Vypadaly jako zadní vchod jednoho z barů, jednoho z mnoha barů, které jsem v životě navštívila. Bylo zamčeno. Zaklepala jsem. V zámku zachrastil klíč a ve dveřích se objevil lilipután v červeném obleku. Třeba nejsem mrtvá, řekla jsem si, třeba jsem vyhrála konkurz na nový film Davida Lynche.

„Jméno?“ zabručelo to stvoření.

„Zvěřinová.“

Podíval se na konec seznamu, přeškrtl moje jméno a uvolnil mi cestu. Chodba, kterou jsem procházela nebyla ověšená rudými závěsy, z čehož jsem usoudila, že Lynch mě pořád ještě neobjevil. Na konci chodby jsem narazila na šipku a vydala se vlevo. Odhrnula jsem hnědý závěs a ocitla jsem se v poloprázdném baru. Nebyl to interiér toho podniku, o kterém jsem přemýšlela před vchodem, ale i přesto to bylo pro mě naprosto typické.

   V životě jsem neseděla sama na baru, tak jsem se to rozhodla zkusit aspoň po smrti. Sedla jsem si na vysokou  barovou stoličku. Barman byl bleskurychlý.

„ Co to bude?“ zeptal se hlasem, který mi byl nepříjemně povědomý.

Rozhlédla jsem se po policích za ním a vypátrala jen dvě lahve bez etiket. Jedna byla modrá, druhá červená.

„ Z tohoto omezeného výběru? Asi nic.“

„ Jen si řekněte, cokoli.“

„Becherovku a colu,“ poručila jsem si svoji kombinaci a zvědavě čekala, jaký nebeský trik na mě ten chlapec vybalí. Všechno vytáhl zpod baru. Copperfield.

„To si nechám líbit. Vytáhnete odtamtud i poslední Santanovo album, když si řeknu?“

„To těžko. Od toho tu nejsem,“ odsekl mladík.

„Vy jste Petr?“ odtušila jsem.

„Jo, tak jest. A vy jste Bára. Co tykání?“

„Nic proti. Tak mi pověz, Péťo, co tu se mnou máš provést, abys zjistil,kam mě poslat?“

„Nikam tě posílat nebudu. Půjdeš sama.“usmál se, rozpažil a ukázal na dvoje dveře po stranách místnosti.

„Teď vypadáš jak vysloužilá letuška.“zavtipkovala jsem.

„Na tebe jsem vážně se těšil. Ještě jednoho prcka?“

„Jasně a třeba i většího. A to se jako můžu sebrat a do jedněch těch dveří vlézt?“

„Zatím ne.“

Hodila jsem do sebe druhou dávku třináctého pramene a chtěla se vyptávat dál, ale najednou se mi začala podezřele točit hlava a přestával mě poslouchat jazyk.

„ Heue, puoč muuvíš jako muj přšíteu?“

Pak už jsem jen viděla, jak se Petr usmál, a dala bez ostychu čelo.

   S námahou jsem zvedla hlavu a rozhlédla se kolem sebe. Seděla jsem ve svém oblíbeném baru, starý známý barman Andrej mi točil pivo a všechno bylo fajn.

„Ááá,“ozval se Andrej, „mistr už je tady.“

Ohlédla jsem se a pochopila ironický podtón v Andrejově hlase. V další sekundě se vedle mě posadila moje životní láska. Nebo možná moje životní prokletí.

„Ahoj, Barčo.“

Bože, pořád zdraví tím neosobním tónem typu „Haló, u telefonu…“!

„Nazdar,“ pozdravila jsem, aniž bych tušila, co tu dělám a proč je tu on.

„Hele, asi bysme si měli něco vysvětlit,“začal, „ po kolikátý už jsme spolu?Nebo jak bych to měl nazvat…“

Aha, tak tohle bude rozmluva o našem vzrušujícím vztahu. To bych se mohla zapojit.

„Po třetí.“

„Poprvý to bylo na vejšce,co?“

„Trpíš ztrátou paměti, nebo co? Jo bylo, to tě to nějak nechytlo,“citovala jsem z telefonického rozhovoru, ve kterém se se mnou prvně rozcházel.

„Jo, tak nějak to asi bylo. To ti nebudu objasňovat. A po druhý jsme se dali dohromady na tý svatbě, viď? To nám to vydrželo dýl.“

„Jo, protože nám to v posteli vyšlo líp než napoprvý. Abys nemusel tak namáhavě vzpomínat, teď spolu chodíme po třetí a pravděpodobně proto, že jsem mladá neúspěšná spisovatelka a ty mladý neúspěšný politik. Konečně teda máme něco společnýho.“

„Neúspěch? Ale já dneska v knihkupectví viděl sbírku tvojich povídek. Neřeklas mi, že je otisknou.“

Aha, tak mě vyšla knížka. Neřekla jsem ti to, protože o tom nemám ani páru. No to radši ne. Dívala jsem se na něj a snažila se najít to, co mě na něm dřív tak fascinovalo. Byl pořád roztomilý, nekonvenčně obnošený a pořád tak prapodivně hezky mluvil. Ale něco chybělo. Možná to bylo tím, že tu mluvil o tom, že se mi splnil se, a byl z toho nervózní.

„Jo, vydají to, možná si myslí, že jsem dobrá. Ale ty z toho zjevně nemáš moc velkou radost.“

„Já…,“ nadechoval se, „ prostě bych to neřek.“

„Neřek. Musíš všude pěstovat to svoje hobby? Musíš pořád všechno kritizovat? Nejsem politiky znalá ženská, nepíšu erudovaný články a nikdy nebudu. Proč ti to vadí? Proč mě nemůžeš pochválit?“vyčítala jsem mu a přitom si jasně uvědomovala, že o jeho pochvalu nestojím.

„Nezlob se, ale mě to připadá prázdný. Neber si to osobně. Jsi fajn ženská, ale spisovatelka, to je trochu něco jinýho. Já…“

„Zlato?“

„Ano?“

„Polib mi prdel!“ řekla jsem rozhodně, zdvihla se a otevřela dveře ven.

    Za dveřmi byl další bar. A za barem stál bohužel Petr a dopíjel panáka pomerančové vodky.

„Fuj, to si říkáš svatej?!“

„Á, slečna je zpátky. Kdo tvrdí, že jsem svatej? Tak vyřešeno?“

„A já doufala, že jsi byl jen zhmotněný delirium. Takže tohle bylo co? Chtěls mi ukázat budoucnost, ke který by vedlo moje chování typu „Stejná naivní kráva jako v osmnácti“?“

„Možná jsi viděla to, co ti vždycky připadalo nemožný.“

„Poslat ho do hajzlu? Nebo vydat knížku? Možná. A taky jsem možná mohla myslet na někoho jinýho, když jsem přecházela na červenou a smet mě ten bavorák.“

„Jak víš, že to bylo BMW?“

„Na to, aby mě přejela nějaká škodovka, jsem byla moc dobrá skoro spisovatelka,“zavtipkovala jsem.

„Fajn, tak kam to bude?“zeptal se Petr a rozpažil směrem k obojím dveřím.

„A kyslíkovou masku máte nad sebou…“

„No tak! Do kterejch?“

Podívala jsem se na levé dveře. Potom na pravé. Byly naprosto identické.

„Co je za nima?“

„To nech bejt a vyber si.“

„Jak si mám vybrat, když nevím, do čeho jdu?!“

„V životě ses neuměla rozhodnout. A když už se ti to podařilo, jak to dopadlo?“

„No, většinou dobře.“

„Takže buď si dáš jeden z těch drinků za mnou, kterej rozhodne za tebe, a nebo si budeš sakra věřit.“

„A to jako podle politický orientace, nebo co?Já…“

„Ach jo. Necháš se zabít, pak poznáš, že nejsi v takovým srabu, že si umíš ještě stát za svým a že i v týhle zatracený situaci máš budoucnost, a ty necháš i teď něco rozhodovat za sebe?“

„Asi máš pravdu. Kdes byl celej můj život?“

Petr se pousmál.

„Jo, blbá otázka. Tak kde máš ty klíče, kouzelníku?“

Vytáhl zpod baru klíč a hodil mi ho. Vykročila jsem k pravým dveřím.


Gunhead
30. 04. 2003
Dát tip
Co se týče mě, tak já bych zvostal v tom baru...sv.Petr se jevil docela jako sympaťák asi bysme pokecali... Sice to je takový nemastný neslaný, ale čtivý... někdy zakalíme :)

Dovlatovka
17. 04. 2003
Dát tip
Jestli to tam jde šoupnout, tak netuším jak. I když bych ráda. Neví to někdo?

JASAN
17. 04. 2003
Dát tip
Líbilo. " Aha, tak tohle bude rozmluva o našem vzrušujícím vztahu. To bych se mohla zapojit." Ježiši, úplně strácím chuť povídat si jakoukoli ženskou o čemkoli.

Dovlatovka
15. 04. 2003
Dát tip
Dík za připomínky. Forma je věc, se kterou asi trochu bojuju, protože jsem prostě zažraná do toho po... obsahu. A to jsem jazykovědec. Taková je život...

Dovlatovka
15. 04. 2003
Dát tip
To E tam původně fakt bylo!

Helga
15. 04. 2003
Dát tip
A ono tam nejde šoupnout? (To "e"...) Jen jsem zvědavá. Forma - bude vždycky problém. Ale tady se mi docela líbila.

StvN
09. 04. 2003
Dát tip
- příběh je prvotní a nejdůležitější, mimoto formě moc nerozumim

Helga
08. 04. 2003
Dát tip
Počáteční úvahy o ateismu mi přišly trochu zmatené, ale když jsem to přečetla podruhé, už to bylo v pořádku. Ale stejně si myslím, že by se tam dalo maličko ubrat. Celkově to je celkem pěkný nápad, dobře zpracovaný. Nejlepší se mi zdál přechod do "reálného" baru a zpět do toho nebeského - překvapila mě ta plynulost a nenucenost. Fakt pěkný, i když téma nebeského baru a cesty k nebesům po točitém schodišti už taky patří k těm ohranějším. Ale líbí se mi to. :) *

Helga
08. 04. 2003
Dát tip
Jen ještě - přidej do názvu to "e", ju? :)

StvN
08. 04. 2003
Dát tip
- mile me prekvapil prubeh smrt-zivot-smrt, je videt, ze se celou dobu neco deje - dobry dialogy - celou dobu jsem na neco cekal, obcas, kdyz ctu neco obycejnyho, cekam cosi, co udela z dila vyjimku - kdyz se nad tim jeden trochu zamysli, tak zjisti, ze je to vlastne o nicem - cele to vrcholi a vrcholi a ja cekal zdrcujici pointu a co jsem dostal, takovej ten typicky otevrenej konec, kdy clovek nevi, jestli jsi to odbyla schvalne nebo jsi uz nemela silu neco vymyslet

fungus2
08. 04. 2003
Dát tip
Hm. Takové zvláštní, ale povedené.

Helga
08. 04. 2003
Dát tip
StvN: Díky prologu to až tak otevřený konec nemá a odbyté mi to nepřijde, naopak dobře promyšlené. Ale to je jen můj pohled. Je mi jasný, že Tobě se to až tak líbit nebude, ale po formální stránce je to zajímavý. Zkus si někdy užít taky jinou rovinu, než jen rovinu příběhu. Jestli mě chápeš...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru