Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Psí sádlo

20. 05. 2000
1
0
1520
Autor
Sage

Není to snad pravdivý? Koho by napadlo něco podobnýho?

Před nedávnem jsem po delším čase potkal televizi. Zrovna tam byla reportáž o tom, že v nějakém městě (snad se jednalo o Brno) se na trhu prodává psí sádlo. Bylo to pojato negativně, samozřejmě. Také tam byla nějaká pejskařka se svým miláčkem a naříkala co je to za týrání zvířat a že by měli toho člověka zavřít a kde že jsou ochránci zvířat. Po procházce, okořeněné slávou a adrenalinem šla domů a určitě si ke svačině namazala krajíc chleba sádlem, prasečím. Nebo si dala k večeři vepřové s knedlíkem a se zelím, či snad pečené kuře? O.K., v pořádku, prasata, krávy, slepice, kuřata a ryby, to se jíst může, to nevodíme desetkrát denně na procházky parkem. Vezměme si průměrné prase, které nám po kouscích prodají v obchodě. V životě nevidělo sluníčko, neochutnalo svěží vítr, hebký déšť, ani trávu. Znalo jen miniaturní kobky – v jedné se narodilo, v další žilo a v jiné, zemřelo. Pak poznalo jiná prasata, smrad, pachuť těch chemických krmiv, kterým ho celý život krmili. Ještě něco? Světlo zářivek. Narodilo se jen proto, aby zemřelo, aby si nějaká pochybná rodinka dala steak, nebo pečeni. Vždyť jsme ho zabili dřív, než se narodilo! Vytáhli jsme ho z lesa, nacpali do mini-kóje, zmutovali, nakrmili chemií, vykastrovali a nakonec sežrali. Myslíte, že se mu to líbí, myslíte, že by nechtělo pobíhat po lese a rýt v zemi žaludy? Měnilo by? A nyní si vezměme průměrného psa – bydlí s rodinou, ta se o něj stará, dává mu jíst (většinou) kvalitní a chutnou (?) stravu, hraje si s ním, je to další člen rodiny – mají ho rádi. Pejsek si v životě zažije něco dobrého, něco špatného – jako člověk. Může si běhat, hrát si s jinými psy, lidmi, nebo s čímkoli, co mu někdo nesebere. Ano, občas dostane nařezáno, když si hraje s něčím nevhodným, co mu někdo nestačil dost brzo vzít, nebo mu šlápnou na packu. Dobré i zlé, většinou je víc toho dobrého, to je jedno, zde jde o ten poměr. Nyní bychom mohli srovnat obě zvířata. Prase zná jen stát v kóji smrti a čekat na smrt a čekání na smrt je špatné, nebo ne? Pes zná a zažil věci dobré i špatné. Čí život je lepší? Říká se – psí život, psí počasí… On to přece nemá zase tak hrozné. Vždyť i psa, který byl celý život jen uvázaný u boudy, je nám líto, ale přec je na tom lépe, než prase, které nezná slunce, mraky, ani svojí misku. Každý vepř by pravděpodobně měnil s kterýmkoliv psem, který by se naskytl. Psí veselost, prasečí smutek. Dva stejně dlouhé životy – jeden psí, dru-hý vepřový. Který je lepší, který by jste si vybrali, kdyby jste museli? Psí, proto zastávám názor, že zabít psa pro jídlo není takový přečin, jako zabít pro to samé prase. Pes má lepší život, prase horší. Že by milosrdnost pro čuníka? Ale, ale, to je velmi primitivní výmluva. Psí život je plnější, ve své smrti si může vzpomenout na děti, sluníčko, radost, či na jinou z tisíce krásných věcí, které zná. Prase si může maximálně pogratulovat, že je to už za ním. Ale pro člověka je pejsek miláček, chlupatá věcička, která pobíhá po zahradě, či obýváku, štěká a vrtí ocasem. Naproti tomu prase je koule špíny, válející se ve vlastních výkalech a smradu. Mimochodem, víte o tom, že vepřová tkáň se používá při operacích lidí? Voperuje se takzvaný štěp, na kterém může narůst normální lidský orgán. Prase je totiž fyzicky člověku mnohem blíž, než opice, natožpak pes. Ovšem za místa obou těchto zvířat může člověk. Vlka vytáhl z lesů a dal si ho do obýváku, zatímco prase šupajdilo do chlévu a následně do velko-výkrmny. Člověk, já i ty, může za to, že prase je špinavé a pes roztomilý, nebo užitečný. Prase se stalo nadáv-kou, ovšem, kdyby šlo o zdraví – šup, prasátko, dej mi kousek masa, potřebuju ho – už to není špína, ale zdraví, či život. Měl jsem krásnou, přesto odpornou vizi: Před spoustou let bylo vše naopak – člověk zjistil, že pes má chutné maso a prase ohlídá dům a bude si hrát s dětmi. Vše je opačně, v komerční televizi jde reportáž o tom, že se v Brně prodává prasečí sádlo. V parku je záběr na hezkou dívku s čuníkem na špagátku, kterak nadává jaké je to týrání ubohých prasátek a potom jde domů a k večeři si dá psa na česneku. To je ale nechutné, řeknete si, ale zamyslete se nad tím. Zamyslete se nad tímto článkem, nad jeho myšlenkou: proč je špatné jíst prasata oproti psům. U psů je tu samozřejmě etika a podobné věci. Nechtěl jsem říct: „Žerte psi!“ Chtěl jsem jen, aby jste pochopili, že jíst prase je minimálně stejně špatné, jako jíst psa. Vy vidíte v jakémkoli masu jen to maso, ne to utrpení, kterým je pro-dchnuté, utrpení života, života pro smrt i utrpení smrti samotné. Proto Vás ještě jednou prosím – zamyslete se. P.S.: To v tý telce dávají stále takovýhle píčoviny?
Sage
06. 06. 2000
Dát tip
Pes za těch pár generací podstoupil tolik "mutací", že vznikl jak Irský vlkodav, tak Maltézáček. Díky jim a všemu ostatnímu si na člověka prostě a jednoduše zvykl, ano je věrnej a podobně. Prostě si ho člověk vymutoval k norování, na medvědy, na gauč a většinu plemen i k lásce k Člověku, nebo člověku. Kdyby prase (např.) prožilo s člověkem tolik let a nechalo by se od něj tak měnit (co by mu zbylo), tak by to dopadlo úplně stejně. Láska psa k člověku je vypěstovaná jen a jen člověkem. P.S.: Omlouvám se, že jsem nedorazil na sraz, ale já jsem zaspal (!) :-))) Fakt, nekecam, jsem všehoschopnej. Na příští určitě dorazim.

Merle
31. 05. 2000
Dát tip
Sage: neříkám, že nemůžeš prase ochočit... ochočit a přátelství je ale něco neskutečně rozdílnýho. Ochočenej tvor je vlastně spíš vycičenej (drezúra), může bejt i přítulnej, ale nikdy ti nic nedá z vlastní vůle. Kdežto pes je opravdovej přítel, kterej má člověka kolikrát radši než sebe, ikdyž si to ten člověk ani nezaslouží (a to je láska).

Sage
30. 05. 2000
Dát tip
Merlíčku prosím Tě, Ty bys někomu dával lásku za to že Tě milostivě zavřel na doživotí do nějaký kóje? Mimoto zastávám názor, že by ji prasata klidně a ráda dávala, ovšem nemají možnost, neví co to je a hlavně proč by to měli dělat, když vidí člověka akorát když dostanou kladivem do palice. Ochořit si můžeš prakticky cokoli s dostatečnou inteligencí...

Merle: pečený, pokud možno... :) Ale ne, vážně, je děs nechat živořit a pak umírat zvířata, a to bez ohledu na jejich inteligenci nebo přítulnost. Jenže já bez masa žít neumím, nejsem vegetarián. Dravci taky loví pro svou obživu ostatní živočichy. Souhlasím s tebou, ale krom toho, že podporuju psí a kočičí útulky, nenosím kožený věci ani kožichy, víc udělat nemůžu.

Merle
25. 05. 2000
Dát tip
Vidím v tom jednu logickou chybu... pokud nevíš, o co přicházíš, pak nelituješ toho, že jsi to nikdy neměl. Smrt se tím nestává snažší ani těžší. Težší smrtí je jít pod řezníkovu pistoli. Kromě toho věcí, o které ses nezmínil, že pes je skutečným přítelem člověka, protože mu dává celou svoji lásku (ikdyž ty dnešní smetáci-pudlíci...), kdežto prase (přestože, nebo spíš protože je inteligentnější) se nejradši jen rochňá a cpe... Jinak s tebou v podstatě souhlasím... což mi ale zatím nebrání dát si k obědu nějaký to kuře. :-)

Sage
24. 05. 2000
Dát tip
Lidi si užijou víc než prasata, proto se jim i umírá líp. Teda líp asi ne, to je kravina, uznávám... Ale plnější život měli.

Šebestová
20. 05. 2000
Dát tip
Machu přestaň, mně se navaluje :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru