Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Plavecké závody

26. 09. 2003
6
0
1202
Autor
Mone

Pokus o humornou povídku.

Plavecké závody

 

Naše maminka byla vždycky velmi aktivní, energický člověk. Její energetický potenciál vysoce převyšoval aktivitu všech členů naší rodiny a to nás doma nebylo zrovna málo. Někdy vyprávěla, že nás mělo být mnohem více a my si vždy zhluboka oddechli, že se naše rozrůstající rodina zastavila na 5ti členech. Svoje velké ambice vkládala především do výchovy dětí. Každý jsme museli od ranného dětství, sotva jsme začali stabilně chodit, provozovat sport.

Například starší bratr Gusta měl vrozenou vadu – šelest na srdci. Maminka rozhodla, že nejlepším lékem je pohyb a to pohyb běhavý, proto nebohého bratra přihlásila do oddílu orientačního běhu. To se zprvu jevilo jako správná volba, protože Gusta běhal celkem rychle a měl výdrž. Potíž nastala ve chvíli, když povyrostl a z tratí zmizely červené fáborky. Do rukou dostal buzolu a mapu. Myslím, že přežil především díky své pevné vůli, kterou v nás maminka odmalička pěstovala.

Při závodech dobíhal většinou až k večeři. Občas se stávalo, že se zastavil v nějaké vsi u dveří dobrých lidí a ptal se na cestu. Ti mu sice poradili, ale protože jim bratr připadal jako ztracené káče, neprozřetelně informovali místní policii, že se ztratilo dítě. Dopadalo to tak, že vysíleného Gustu honil po lesích stopovací pes s policisty v zádech. Bratr v domnění, že za ním běží z mylného důvodu, že něco provedl, kličkoval a schovával se. Nejednou našel útočiště pod sklaním převisem či v jeskyni, kam ho zatáhl lesní bezdomovec. S bezdomovci si celkem rozuměl, hůře si s nimi rozuměla maminka, když je přiváděl domů, aby se jim revanžoval za pomoc při závodech. Stávalo se i to, že se lidé Gusty zželeli  a nabízeli mu jídlo či dokonce nocleh, že mu druhý den rodiče najdou. Na to ovšem nikdy nepřistoupil.

Pamatuji si, jak jednou při závodech organizátoři neprozřetelně sbalili cílovou bránu příliš brzo a odešli k ohni opékat s ostatními účastníky buřty při večerním táboráku. Když pak bratr probíhal cílem, nepoznal ho a chtěl běžet dále. Naštěstí si všiml hloučku lidí kolem ohně a napadlo ho, zeptat se na cestu.

Oproti tomu všemu naše maminka byla klidná, vedla jí k tomu neomylná víra, že její dítě si vždy poradí a umí se o sebe postarat. Ovšem své zklamání nad konečnými výsledky dovedla dát vždy dostatečně najevo.  

Přece jen však jednoho dne svitla pro Gustu naděje. V našem městě se objevily plakáty s výzvou veřejnosti, že se v místním plaveckém bazénu konají závody přístupné všem. Něco jako nábor nových nadějí. Maminka zavětřila novou příležitost pro svého prvorozeného syna a ihned ho přihlásila.

Nadešel osudný den. Potíže nastaly hned při vstupu do prostoru bazénu, neboť bratr měl po domácku spíchnuté trenky místo plavek. Pořadatelé stále mleli něco o hygieně a hbitě gestikulovali rukama. V tom přispěchala maminka s koupací čepicí po tatínkovi, která Gustovi mírně plandala a pořadatelé se slitovali.

Tribuny byly nacpané veřejností, především pak rodinnými příslušníky závodníků. Nutno podotknout, že nejhůře se chovali právě diváci a to hlavně maminky a babičky, které se jedna přes druhou nakláněly dolů a hlasitě vykřikovaly na závodníky potupná slova typu:

„Uprav si koupací čepici!“

„Vezmi si před závodem svačinu, ať nemáš hlad!“

„Nezapomeň se před startem dojít vyčůrat!“

A podobně.

V jedné nestřežené chvíli dokonce jedna energická maminka vypadla z ochozu a museli ji odnést na ošetřovnu. Naše to naštěstí nebyla. Ta využila situace a vedrala se na její místo.

Už to vypadalo, že závody ani nezačnou, protože podlaha kolem bazénu byla plná popadaných svačin, kabelek, apod. Některé spadly i do vody. Gusta se ve skrytu duše radoval.

Radost však netrvala dlouho.

Čas, který měli závodníci na rozcvičení, bratr věnoval běhu kolem bazénu. Běhat, to on uměl. Však pořadatelé neměli pro něj pochopení a snažili se ho zastavit. Dobře trénovaný Gusta, který pro změnu nechápal zase jejich počínání, jim vytrvale unikal. Vzhledem k mokrému povrchu došlo v řadách pořadatelů k drobným úrazům a ošetřovna měla nebývale práce.

Gusta se k jejich úlevě zastavil až ve chvíli, když halou zahřměl matčin hlas:

„Gusto na start!“

Postavili ho na blok, byl zmaten, když zjistil, že se do vody nemůže rozběhnout, jak byl zvyklý. Tenkrát mi došlo, že byť to byly závody pro veřejnost, bratr byl asi jediný zástupce veřejnosti. Mezi ostatními namakanými chlapci z plaveckých oddílů vypadal jak vyběhané nedochůdče.

Výstřel startovní pistole ho vylekal. Jak sebou trhl, uklouzla mu noha po mokrém povrchu bloku a spadl do vody. Ostatní zkušení závodníci byli už v půlce bazénu než se Gusta vynořil, prskaje vodu z úst a nosu. Ve zmatení udělal jedno tempo opačným směrem a narazil na stěnu bazénu.

Hala hučela napětím. Maminčin silný hlas, jenž převyšoval všechny ostatní Gusta nevnímal. Mohutnými tempy stylu „prsa“ se ubíral kupředu. Cestou potkával soupeře vracející se zpět. Nemohl pochopit, co to plavou za divná „prsa“ a že jsou tolik rychlejší. Zatímco se bratr potýkal s divokým přírodním živlem, pořadatelé se rozhodovali, zda nemají odstartovat další závodníky, aby se nezdržovali závody, které už tak měli značný časový skluz. Nakonec ale přeci jen trpně počkali na Gustu, neboť dospěli k závěru, že by se ostatním pletl a kdo ví, jak by to dopadlo.

Až mnohem později bratr rozluštil záhadu „podivných prsou“, závodníci plavali „kraula“. A tak nebohý Gusta zůstal u orientačního běhu.  

    

 

 

 


Haha. Pěkný. Akorát dost škaredý fagusi. Jak by se ti líbilo, kdyby ti někdo přepsal konec do neuseknuté formy, místo toho aby tě na to jenom upozornil a mohl bys to pak dodělat co? Ale jinak pěkný. Celkem by se to k tomu i hodilo.

Fagus
10. 11. 2003
Dát tip
Ahoj. Styl Šimka&Grosmana je nepřehlédnutelný. Když pominu pár obratů a vyjádření, které bych formuloval jinak, musím uznat, že jsi to napdala pěkně, ale poněkud amatérsky. Pokud to bylo psáno z pohledu dítěte, pak je to v pořádku. Co Ti ale neodpustím je chybějící konec. A proč děláš ze čtenářů takové naivky a výraz "podivná prsa" opakuješ podruhé?! Poslední dvě věty bych zrušil, nebo raději přepracoval celý poslední odstavec. Trápení Gusty s vodou bych nechal, avšak potom je na místě spíše hrdinský čin než plytký, konstatující závěr. Co třeba: xXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxX ... Maminčino povzbuzování vrcholilo. V celé hale nebylo slyšet nikoho jiného. Když už bylo téměř jisté, že Gusta bude poslední, vyskočila a jako šílená proběhla chatrným zábradlím, aby synka povzbudila. nepodařilo se jí však na pocákané dlažbě zabrzdit a přepadla přes okraj bazénu do modravých vln. Jak se ukázalo, neuměla plavat, což se jí do tohoto okamžiku dařilo před námi utajit. V tu chvíli už byli ve vodě jen dva lidé: maminka a Gusta. Bratr na nic nečekal a z posledních sil doplaval neurčitým stylem k mamince, která plácala rukama kolem sebe a křičela. Snažil se ji zachytit za vlasy, jak je to učili v kurzu, ale maminka byla rázná žena a milého brášku vzala rukou po hlavě. Gusta už moc nepotřeboval. Maminčin úder ho dokonale paralyzoval a v tu chvíli se už topili dva. V hale nastal dokonalý zmatek, protože plavčík si odskočil ven na cigárko a nikdo jiný se k záchraně neměl. Když už to vypadalo beznadějně, odhodlal se nějaký cizí muž z publika pro tonoucí skočit. Maminka už kolem sebe neplácala a její slábnoucí hlas zanikal ve vzrušené debatě zvědavců, kteří se pohotově shromáždili okolo. Doslova na poslední chvíli se mu podařilo vytáhnout Gustu a hned potom maminku. Jak se vzápětí ukázalo, měl bratr, asi díky tréninku v běhu, tuhý kořínek a téměř poté, co byl vytažen na břeh, se začal dotazovat na své umístění v závodě. To už dav nadšeně tleskal odvážnému muži, který oba na poslední chvíli zachránil. V Gustově modré tváři se objevil úsměv. Domníval se totiž, ža aplaus patří jemu. Otáčel se a mával rukama na všechny strany. Jeho pohled se zastavil na promáčené mamince, která se mezitím pomalu sbírala. S vděčností se na ni usmál, neboť se domíval, že mu byla gratulovat ještě ve vodě. Od té doby už uplynulo několik let. Bratr nikdy nepochopil, proč mu maminka plavání kategoricky zakázala. Vždyť mu to tenkrát tak báječně šlo. xXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxX To je zatím vše co mě napadlo. Měj se fajn a určitě pokračuj. Janek Sporck

ha. Dost dobrý. To, že to připomína Šimka a Grossmana už tu padlo, ale mě to nedá, abych to nezopakoval. >:-]

Fil
26. 09. 2003
Dát tip
:-)))))Tak jsem se nasmál docela dost. Připomělo mi to povídky Šimka a Grossmana. Fakt čupr:-)*

Mone
26. 09. 2003
Dát tip
To jsem ráda File. Právě jsem si přečetla diskuzi nad výmazem Adonise a Komrce a musím říci, že mě dost znechutila. Škoda, že jsem to vůbec četla. Měj hezký den :-))

Papulipida
26. 09. 2003
Dát tip
Mě se to taky líbilo. Čtu to v práci, kde právě probíhá vážná diskuze .... moje úsměšky a semo tamo uchechtnutí provázejí podezíravé pohledy kolegů, kteří si ťukají na čelo. Máš můj tip*

fungus2
26. 09. 2003
Dát tip
jo povedené. TIP

Yossarian
26. 09. 2003
Dát tip
dám ti tip, i když to má hodně much

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru