Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Skloňování zájmena ONA

10. 07. 2004
2
0
14748
Autor
Solitary

Normálně nepoučuji, tohle je jen jeden takový můj úlet...

Vážení autoři!


Již dlouho se snažím přehlížet nejčastější gramatickou chybu, která se nevyskytuje jen na tomhle serveru. Setkávám se s ní téměř neustále a moc mě mrzí, když jinak super díla mají tuto "vadu na kráse". A protože nechci jen sedět, nadávat a kritizovat, doufám, že se nikdo neurazí, když se zde pokusím uvést na pravou míru užití zájmena "ONA" v různých pádech. Mnozí špatně volí délku samohlásky -i/-í, např. "byl s ní na večírku../udělal by pro ni cokoliv../chtěl ji překvapit" atd.

Zde proto uvádím správné tvary. Jako pomůcku pro zapamatování jsou v pravém sloupci tabulky ukazovací zájmena, která mají ve stejném pádě i stejnou délku samohlásky jako zájmena osobní. Takže pokud si nejsme jisti, právě ukazovací zájmeno (ovšem ve správném pádě) nám může pomoci: viz tabulka hodně dole... :)


Pád Os. zájmena Ukaz.zájmena
1. (kdo, co) ona ta
2. (bez/u koho, čeho) bez ní bez té
3. (komu, čemu) jí té
4. (pro/spatřit koho, co) ni, ji tu
6. (o kom, čem) o ní o té
7. ( s kým, čím) s ní s tou



Toť vše, doufám, že to bylo trochu srozumitelné a že se to alespoň pár lidem bude hodit... :o)


Arien
13. 07. 2004
Dát tip
ježiš děkuju, to mi tady chybělo! právě teď jsem tady taky chtěla vložit přesně takovéhle dílo ve 4. pádě se opravdu nepíše "jí" tohlencto a eště mě/mně jsou dvě věci, které mě dokážou vážně naštvat děkuju eště jednou

Arien
13. 07. 2004
Dát tip
avi pro černou vílu

Děkuji mnohokrát.. Já o tom vím.. Jednou jsem to tam napsala dobře.. Prostě mi to občas ulítne.. Stydím se a slibuju, že na to budu dávat pozor.. Tohle ale opravdu vím, česky umím... Tak se nezlob...

Katerina
12. 07. 2004
Dát tip
mně/mě jsem tady náhodou řešila já, už dávno, a vyřešila... (našli se lidé, kteří mi to vysvětlili)

Solitary
11. 07. 2004
Dát tip
A vyřešilo? :) jestli ne, už je tu další kapitolka..

sk8ergirl
11. 07. 2004
Dát tip
Uff...tak s tímhle problémy naštěstí nemám :-)

pozorovatel
10. 07. 2004
Dát tip
Já v tom dělám chyby stále, tak se to bude hodit. (Ale stejně na to zapomenu.) Díky.

Solitary
10. 07. 2004
Dát tip
Možná ten, kdo v tom nevidí rozdíl. Já to jen beru podle sebe. Taky jsem se to snažila neřešit, ale - možná jsem divná - mě to rušilo ve čtení..

Take_Five
10. 07. 2004
Dát tip
Moc dík! Ale stejně to budu plést

papouch
10. 07. 2004
Dát tip
superrrrrrr! Díky

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru