Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Spojka "Aby, abyste, abychom..."

14. 07. 2004
2
0
35403
Autor
Solitary

Něco, co taky stojí za zmínku..
























jedn.č. množ.č.
1.
(já) abych
1.
(my) abychom
2.
(ty) abys
2.
(vy) abyste
3.
(on/ona/ono) aby
3.
(oni/ony/ona) aby




Příklady:


1.Chtěli, abych jim pomohl/a.(já)

2.Chci, abys odešel/odešla. (ty)

3.Chci, aby odešel/odešla/odešlo. (on/ona/ono).


1.Chtěl, abychom odešli. (my)

2.Chceme, abyste odešli. (vy)

3.Chceme, aby odešli. (oni/ony/ona)




Špatně: Chtěli, aby jsem jim pomohl.., ..aby jste odešli.., ..aby jsme mohli.., atd.!!!


navážeč
25. 07. 2004
Dát tip
by je od být. tvar starýho minulýho času. říkám v divným tvaru, protože bych se do toho moc nechtěl pouštět. každopádně to degradovalo a nyní to vlastně nemá význam, jen významy gramatické... bude s o tom určitě psát v každé historické mluvnici. lamprecht, třeba. když vzpomenu, zkusím se po nějakém rozumném prameni podívat.

Kostka
25. 07. 2004
Dát tip
No tak díky, to mě zajímá. Nikdy by mě to nenapadlo. Ani nebylo napadlo.

Kostka
23. 07. 2004
Dát tip
počkej: "by" je u tebe "pomocný sloveso být v divným tvaru"?? "by" pochází od "být"? Možná jsi školenější, ale mně se to zdá jako nesmysl. Je nějaký pramen, který mi se tímhle zabýval?

navážeč
15. 07. 2004
Dát tip
abysme bych považoval za vhodnej tvar, pokud chceš dělat s obecnou češtinou. abychom je sice spisovně, ale nemluví se tak, aby jsme sice spisovně není, ale vypadá tak: navíc se pak ten tvar zdá bejt něčím úplně jinym, než je.

Solitary
15. 07. 2004
Dát tip
Mě to totiž připadá, jak když se někdo snaží použít cizí slovo a vysloví ho špatně. Já na jeho místě, kdybych nevěděla přesně, jak se vyslovuje, řeknu to radši tak jak se to píše. Proto radši v díle uvidím abysme než aby jsme :)

navážeč
15. 07. 2004
Dát tip
no vono to taky jaksi tak nějak vod původu je. ale do toho bychsemse nerad pouštěl;-)) de se na to podívat i takle: šel bych(sloveso jít + pomocný sloveso být v podivnym tvaru) x šel by jste (sloveso jít + pomocný sloveso být v divnym tvaru + pomocný sloveso být ve vcelku normálním tvaru). to je docela disproporce a nesoulad, žáno.

Dero
14. 07. 2004
Dát tip
A kde je "abysme"? ;o))

Solitary
14. 07. 2004
Dát tip
Ve 4. osobě! :o)

Dero
14. 07. 2004
Dát tip
A proč není uvedena? ;o)

Solitary
14. 07. 2004
Dát tip
Protože ji už každej umí od přírody ;o)

Solitary
14. 07. 2004
Dát tip
8)))

Voloďa
14. 07. 2004
Dát tip
To je přece jasný..

Jo, tak to se mi určitě bude hodit. Eště bysem potřebovala mně/mě .

děvče
14. 07. 2004
Dát tip
to je jako bysme nosili dříví do lesa :-)

Solitary
14. 07. 2004
Dát tip
Pro ..vojáčka a další:
Uvádím jen odkaz, abych neopakovala, co už je tu zveřejněno:
mě/mně

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru