Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

A hledíš-li dlouho do propasti, vhlédne pak propast i do tebe

Výběr: Dero, a2a2a
14. 09. 2004
17
1
13312
Autor
MeTB

...řekl jsem si, že zkusím budovat příběh klasičtější formou. Hezké čtení, přeji. Jo a jen tak pro jistotu: \"Kdo zápasí s nestvůrami, ať se má na pozoru, aby se přitom nestal nestvůrou. A hledíš-li dlouho do propasti, vhlédne pak propast i do tebe.\" Friedrich Nietzsche / Mimo dobro a zlo / Hlava čtvrtá (146)

                                          1
   
    Alena upřela oči na svůj odraz v zrcadle a spokojeně se usmála; tenhle hotel vypadal opravdu moc pěkně.
    Sevřela v ruce klíč od pokoje a stiskla plastové tlačítko s vyraženou číslicí tři.
    Dveře od výtahu ji tiše polkly.
    
                                        

                                         2
   
    Karel zálibně přejel rukou po koženém čalounění křesla a zaklonil hlavu. V oknech na protější stěně odpolední slunce vykreslilo stíny a na náměstíčku pod hotelem se procházely zamilované páry. Také jsem se tam kdysi procházel, napadlo ho... Ale to už bude skoro osm let. Zhluboka vydechl a upřel oči na strop - vtom ho však vyrušil zvuk otevíraných dveří. Polekaně vyskočil a otočil se ke vchodu.
    "Promiňte, ale co tu dělá-"
    Alena ztuhla a umělohmotný oválek s klíčem jí vypadl z ruky.
    "Karle?" vypravila ze sebe pomalu. "Co tady děláš ty?"
   
   
                                            3
   
    "Tohle je můj pokoj, podívej," zamávala plastovým číslem, když ho sebrala ze země.
    Karel na ni chvilku zíral, pak pokrčil rameny. "Asi se stal omyl v recepci. Přiřadili nám stejný..." Prohlédl si Alenu, která zůstala trčet ve dveřích, a otevřel ústa, jako by chtěl něco říci...ale pak je znovu zavřel.
    "Jak dlouho jsme se neviděli? Od vysoké?"
    "Jo." Alena se opatrně usmála. " Že si mě vůbec pamatuješ."
    Karel předvedl napůl úklonu. "Jako bych na vás mohl zapomenout, má paní."
    Zazubila se. Je to už osm let, napadlo ji, od té doby se hodně věcí změnilo; a čas bolest otupí. "Vtipálku," řekla a vstoupila do pokoje. "Radši mi řekni, co budeme dělat?"
    Karel se nadechl a - ztuhl. Dveře za Alenou se s jemným vrznutím zavřely a těžké okenice s bouchnutím přiklopily okna. Pokoj potemněl.
    Telefon na stolku u okna se rozezvonil.
   
   
                                            4
   
    "Co se to děje?" zeptala se Alena roztřeseným hlasem; zjistila, že dveře nejdou odemknout. "Tohle je nějaký vtip...nebo?"
    Karel se vyplašeně rozhlédl, jako by se každou chvílí mělo z koutů okolo něco vyřítit. Stiskl vypínač na stěně, ale pokoj zůstal temný. "Já nevím." Rohy se nehýbaly; trochu se uvolnil. Podíval se na obrys zvonícího telefonu u zavřeného okna (kterým pronikaly jen slabé náznaky světla) a pak na Alenu. "Já nevím..." Telefon crčel a jeho zvuk se zařezával do uší.
    "Neměli bychom to zvednout?"
    Alena nervózně přikývla. "Asi jo."
    "Určitě to je jenom nějaká legrace."
    Vyjekla, když uslyšela Karlův tlumený výkřik. "Jsi v pořádku?"
    "Ale hodně blbá legrace," zavrčel Karel a třel si pravou nohu. "Nic mi není." Stiskl tlačítko hlasitého odposlechu.
    "Haló?"
    "Přeji dobrý den," ozvalo se z telefonu. "Doufám, že se cítíte pohodlně."
    "Tady je pokoj tři sta jedenáct, někdo nás tu zavřel a nemůžeme se dostat ven!"
    "Ano, to je v pořádku."
    Karel se podíval na Alenu. "Cože?" nechápavě si prohlédl přístroj. "Člověče, rozuměl jste mi?"
    "Samozřejmě. Udělejte si zatím pohodlí."
    Karel ztuhl. "Poslyšte, kdo jste?" zeptal se pomalu, s pohledem upřeným na Alenu.
    "Jsem zástupce organizace, která právě unesla okolní svět."
   
   
                                            5
   
    Alena zamrkala. "Ha ha, to jsme se ale nasmáli," zasyčel Karel. "Poslouchejte, chci mluvit s ředitelem tohohle hotelu a chci s ním mluvit hned!"
    "Není to možné. Nicméně, chovejte se prosím jako doma," sdělil jim neznámý hlas. "Ozveme se vám."
    Spojení se přerušilo.
    Alena se nervózně zasmála. "To je tedy dost hloupý vtip."
    Karel hluše zíral na telefon a mlčel. Pak zvedl sluchátko a vytočil nějaké číslo; i přes vzdálenost od něj Alena uslyšela ostré tu du dů nezdařeného spojení. Oči si postupně přivykly na okolní tmu, přešla k okenicím a zkusmo jednou z nich zalomcovala - okenice se ani nepohnula.
    "Jsou z oceli, asi."
    "Co mobilní telefon?"
    Sáhla do kapsy a zavrtěla hlavou. "Nemám signál." Zarazila se.
    Karel se zamračil a vytáhl svůj. "Síť nenalezena," hlásil. "Do háje, ale vždyť jsme skoro v centru města!" Položil telefon na stůl displejem dovnitř pokoje a rozhlédl se.
    "Tak jo. Nevím, co se děje, ale moc rád bych to zjistil!" začal rozčileně přecházet po místnosti.
    Alena se posadila na pohovku u stěny vpravo a sledovala ho. Chvíli bylo ticho.
    "Jak dlouho už jsi tady?" zeptala se.
    "Kde?"
    "Tady, v tomhle hotelu."
    "Přijel jsem teprve před půl hodinou."
    "A nepřišlo ti na tomhle pokoji něco divného?"
    Karel chvíli přemýšlel. "Ne...ani ne."
    "Prohlédl sis všechny pokoje?"
     "Jo. Vlastně...do koupelny jsem jen tak nahlédl, jestli mají sprchu."
    Alena si povzdechla. "A mají?"
    "Hm."
     "A záchod?"
    "Taky tam."
    "Super," řekla a hlas se jí zatřásl jen docela málo. "Tak, jestli mě omluvíš..."
    Vstala a opatrným krokem se vydala na toaletu. Karel upřel pohled na stolek s telefonem, pak otočil hlavu a podíval se na zamčené dveře. A na okenice. A znovu na telefon.
    Jeho myšlenky přerušil Alenin výkřik. "Něco tady je!"
   
   
   
                                        6
   
    Karel stiskl vypínač; zářivka v koupelně zablikala a rozsvítila se.
    "Takže v koupelně světlo jde."
    Podíval se na zrcadlo. "A hledíš-li dlouho do propasti, vhlédne pak propast i do tebe," přečetla Alena.
    Podívali se na sebe.
    "Co to má být?"
    Karel zavrtěl hlavou. "Netuším."
    Alena si povzdechla. "To už je ale fakt hodně blbý vtip..."
   
   
                                        7
   
    Karel energicky přecházel po pokoji a mnul si v zamyšlení ruku. "A co když je to nějaká show? Nějaká divná televizní show?"
    Alena unaveně mávla rukou. "To je blbost."
    "Snad...Ale co když přece!"
    Zpomalil a ve slabém světle z koupelny začal prohlížet pokoj.
    "Třeba tu jsou všude kamery a lidi se nám teď doma smějí!"
    Alena se zavrtěla. "Jsme tu jen pár hodin a ty už začínáš bláznit."
    Karel se zastavil a podíval se na ni. "Já začínám bláznit?" Zamrkal. "Jsme zamčení v pokoji někým, kdo tvrdí, že unesl svět. Na zrcadlo v koupelně někdo napsal něco o propasti a z kdovíjakého důvodu se nám ztratil signál v telefonech." Zasmál se, ale nebyl to veselý smích. "Já že začínám bláznit?"
   
   
                                        8
   
    "Našel jsi něco?"
    "Ne."
    Ušklíbla se. "Tak že by to nebyla nová reality show?"
    "Nenašel jsem žádnou kameru."
    Alena chvíli mlčela a žvýkala sýr, který našla ve své tašce. "Tak co budeme dělat?"
    Karel se unaveně opřel o zeď, kam se sesunul. "Čekat."
    Promnul si obličej. "Co můžeme dělat jiného?"
   
   
                                        9
   
    Karel natřásl polštář a protáhl si ztuhlá záda; nebyl zvyklý spát na zemi. "Čím se teď vlastně živíš?" zeptal se a zívl.
    Alena pokrčila rameny. "Pracuju pro televizi."
    "Fakt? Zpravodajství, zábava?"
    "Tak něco, jo."
    Zavřel oči. "A pořád j-" zlomil se mu hlas. "Pořád jsi s ním?"
    Zavrtěla se. "Jo." Na chvíli se rozhostilo ticho. "Víš...já...," kousla se do rtu. "Pořád mi to vyčítáš?"
    Karel se zhluboka nadechl. "Je to už osm let."
    A zase ticho.
    "A co děláš ty?"
    "Ale tak různě...něco tady, pak zase tam." Chvíli mlčel. "Asi před měsícem jsem uzavřel jednu zajímavou smlouvu. Proto jsem vlastně tady."
    Alena se usmála. "Hurá," řekla.
    Karel se zašklebil. "Hurá."
   
   
                                        10
   
    "A proč jsi tu ty?"
    "Jako tady, v tomhle pokoji?"
    Karel přikývl. "No."
    Alena se zatvářila rozpačitě. "Vyhrála jsem v jedné soutěži."
    "Soutěži?"
    "No jo. Proč se na mě díváš tak podezíravě? Zavolal mi nějaký chlápek z televize a řekl, že jsem vyhrála hlavní cenu v jejich soutěži. Dvoudenní pobyt v luxusním hotelu se službami zdarma."
    Karel se zašklebil. "Tak to blahopřeju."
    Alena se na něj smutně zamračila. Mlčela.
    "Měla jsem jet s Tomášem, ale musel pracovat," řekla po chvíli.
    Karel zavřel oči; zkusil si vybavit Tomášův obličej. Povzdechl si.
    "Miluješ ho, pořád?"
    Alena se podívala na zavřená okna a naklonila hlavu na stranu. Několik sekund tak setrvala, možná celou minutu. "Jo," odpověděla nakonec. "Jo, miluju ho pořád."
    Karel se pousmál.
    "Tak dobrou noc," řekl.
    "Dobrou."
   
                                        11
   
    Probudilo je zvonění telefonu.
    Karel rychle zapnul odposlech.
    "Doufám, že jste se vyspali pohodlně?" zeptal se hlas.
    Alena přiskočila k přístroji. "Co s námi chcete dělat?"
    "S vámi?" Hlas zněl překvapeně.
    "Proč jste nás unesli?"
    "Vás? Mýlíte se, vy jste zcela svobodní."
    "Držíte nás v tomhle pokoji!"
    "Nedržíme vás od okolního světa, ale okolní svět od vás. Vy jste svobodní."
    Karel se nadechl. "Poslyšte, jestli je to legrace, tak už to zašlo příliš daleko."
    "Ujišťuji vás, že o podobných věcech nikdy nežertuji. Přeji vám hezký pobyt. Ozveme se."
    "Počkejte-" vykřikla Alena, ale z telefonu už se neslo jen monotónní tůtání.
   
   
                                        12
   
    "To je šílený."
    Alena neodpověděla. Seděla na zemi a hleděla na bílou stěnu naproti sobě.
    "Je to přece nesmysl! Copak je možný unýst svět?"
    Mlčela. Karel si sedl na zem vedle ní. "Někdo přijde a zachrání nás," řekl a snažil se, aby to znělo sebevědomě.
    Podívala se na něj. "A proč teda nepřišla uklízečka? Proč je v televizi jenom zrnění? A proč neslyšíme nic zvenčí? Normálně tam jezdí auta a jsou odtamtud slyšet lidi... Proč nemáme signál v telefonech?"
    Karel se jí podíval do očí. Byly bezvýrazné; jako by hleděl do dvou zrcadel - nebo do dvou propastí.
    "Bojím se," řekla tiše.
    Místo odpovědi jí stiskl ruku.
   
   
                                        12
   
    Ta židle. Ta věc Alenu dráždila čím dál tím víc.
    Karel přestal popocházet po místnosti a posadil se na postel vedle ní. Sledoval její pohled.
    "Je to jen židle," řekl.
    Alena zúžila oči. "Jenže na blbým místě."
    Vstala, uchopila ji za opěradlo a přenesla o metr doleva. Pak o kus ustoupila, něco si zamumlala a vztekle židli přesunula o další metr vlevo. Karel ji ustaraně pozoroval.
    "Aleno, je ti dobře?" zeptal se.
    Zhluboka se nadechla. Slyšel, jak tiše počítá do deseti. "Ne. Není mi dobře," řekla tiše a zřetelně. "Mám hrozný hlad a bolí mě žaludek."
    Otočila se zpět k židli. "Kdyby tu jenom byl Tom," zašeptala. Byla ke Karlovi otočená zády, takže nemohla vidět podivně zlý výraz, který mu přeběhl po tváři - a hned zase zmizel, jako by tam nikdy nebyl.
    "A kdyby tu jenom nebyla tahle pitomá věc!" zakřičela a popadla kus nábytku do obou rukou; Karel polekaně vstal, ale Alena už se rozeběhla proti okenici s židlí jako beranidlem.
    Ozval se náraz a jedna noha se ulomila; Alena však držela torzo nábytku dál a mlátila s ním do ocelové desky hlava nehlava. Karel k ní zezadu přistoupil.
    "Aleno! To je dobrý... Aleno."
    Židle se zaduněním dopadla na podlahu. Alena se otočila a v očích měla slzy.
    "My se odsud nedostaneme, viď?" vzlykla.
    Objal ji. "To bude dobrý. Bude to dobrý."
    Zavřela oči a položila si tvář na jeho rameno; podruhé proto propásla krutý úsměv, který mu přejel po rtech a uzemnil se v jeho očích.
    "Bude to dobrý, uvidíš," řekl a pohladil ji po vlasech.
    Náhle se zarazil.
    Odněkud se začal ozývat dětský pláč.
   
   
                                        13
   
    "Proč to dělají?!" zasténala Alena a přitiskla si ruce na uši. Pláč přicházel z obou sousedních pokojů a byl tak tichý, že ho bylo slyšet, jen pokud se neozýval žádný další hluk.
    Karel si promnul spánky. "Já nevím."
    Alena se třásla. "Já už to nevydržím...nevydržím to!" Schoulila se do rohu místnosti a oběma ruku si třela uši. Ty první dvě hodiny se držela dobře, napadlo Karla. Zamyšleně přešel ke stolu a opřel se o něj; dotkl se přitom telefonu a ten se natočil displejem směrem k Aleně.
    Podíval se na ni. Odkašlal si. "Mám v tašce nějaké víno. Dáme si?"
   
   
                                        14
   
    "Chceš ještě?" zeptala se a dolila svůj plastový kelímek. Karel přikývl. U vína v tašce nalezli ještě zapomenutou čokoládovou tyčinku - rozdělili ji na dvě poloviny a zhltli.
    "Tak na náš čtvrtý den tady, na ostrůvku svobody uprostřed uneseného světa." Její řeč už byla trochu těžkopádná.
    Zasmál se a kelímky ťukly o sebe - po chvilce však znovu převládla tíživá atmosféra.
    Alena se opřela o stěnu a jedna ruka jí sklouzla na Karlovu nohu. Nechala ji tak. Zavřela oči - proč se ten pokoj otáčí?
    Karel se jí díval do obličeje. Zbledla, pomyslel si; a pod očima má kruhy; jenže pořád je zatraceně hezká... Posledních čtyřiadvacet hodin se koupelně oba vyhýbali, nápis na zrcadle je děsil (a umýt nešel - zkoušeli to oba dva); Karel tušil, že nevypadá o nic lépe.
    Zaklonil hlavu a upřel pohled na lustr na stropě. Osm let, pomyslel si.
    "Dostaneme se odsud," zašeptal. "Neboj."
    Alena mlčela a její spodní ret cukal. Karel ji pozoroval; její rty se pohnuly, jako by chtěla něco říct, ale nevěděla, jak to vyslovit. Odhodlala se až po několika minutách. "Kájo, co když už existuje jenom tenhle pokoj?"
    "Cože?"
    Roztřeseně si povzdechla. "Víš, co když ten chlap mluví pravdu a vážně unesli okolní svět?"
    Karel se zasmál. "To je blbost."
    "Tak proč se zvenku nic neozývá?" Mávla rukou, aby zhmatatelnila tichý linoucí se nářek. "Víš, napadlo mě...," zavrtěla zoufale hlavou. "Co když takhle brečí svět?"
    Karel ji pohladil po noze. "To se spraví."
    Podívala se na něj. Usmál se, aby jí dodal odvahy... Pak se pohledem zabořil do displeje svého mobilního telefonu na stolku.
    Osm let.
   
   
                                        15
   
    Probudila se a měla zlý pocit. Otočila hlavu vlevo a spatřila oddechujícího Karla; pak se podívala na podlahu, kde ležela vypitá láhev vína a její kalhotky, spolu s dalšími kusy oblečení.
    Tichý pláč ji bodl přímo do mozku. Co jsem to udělala?!
    Podívala se na Karla vedle sebe.
    Nikdy předtím nebyla Tomášovi nevěrná; jednou dvakrát málem...ale nakonec ucouvla.
    Slezla z postele a oblékla si kalhotky a podprsenku (byla pohozená na stolku vedle mobilního telefonu).
    Karel se probudil a natáhl se k ní. Ucukla a vyděšeně se na něj podívala..
    Zazvonil telefon.
   
   
                                        16
   
    "Dobré ráno," ozvalo se, když Alena stiskla hlasitý odposlech. "Doufám, že se vám...spalo...dobře." Z hlasu byl jasně cítit výsměch.
    Alena mlčela a zírala na přístroj.
    Karel se vzpamatoval první. "Poslyšte, nemáme žádné jídlo," řekl. "Můžete nám nějaké poslat?"
    Telefon se odmlčel. "Ne, to není možné," ozvalo se po chvíli.
    "Nicméně, máme pro vás překvapení. Pusťte si televizi. Jistě se vám to bude líbit." Spojení se přerušilo.
   
   
                                        17
   
    Alena vytřeštěně sledovala obrazovku a zběsile vrtěla hlavou. "Ne...Ne!...to není možný...Tohle ne...to není možný..."
    Tomášův rozzuřený obličej se prolínal s postelovou scénou předcházející noci a do vzdechů se mísil jeho křik. "Jak jsi to mohla udělat?! Ty děvko!"
    Karel vstal a stiskl vypínač, televize zhasla. "Aleno..."
    Schoulila se v koutě pokoje a rukama si hladila kolena, jako by jí byla zima. "Ne...to ne."
    Karel se podíval na lustr nad postelí. Malá čočka kamery byla zřejmá jen když si vylezl na židli a podíval se zblízka.
   
   
                                        18
   
     "Vysvětlím mu to, já mu to všecko vysvětlím!" vzlykla a roztřeseně se posadila na stůl. "Já...nechtěla...on to pochopí..."
    Karel se podíval na televizi a - otočenou zády k Aleně - jeho tváří projel další z utajených krutých úšklebků.
    "Určitě to pochopí," řekl a obrátil se k ní čelem. "Promluvíš si s ním a všechno bude dobrý."
    "Jo...promluvím si s ním. Hlavně si s ním musím promluvit...." Alena zírala na stěnu před sebou a třela si nohy. "Promluvíme si spolu a bude to zase dobrý."
    Přestala si zahřívat nohy a roztřeseně se zakousla do nehtu na ruce. "Proč to dělají, Kájo?!" zeptala se přerývaně. "Proč to udělali?"
    Zavrtěl hlavou. "Nevím." Přistoupil k ní a položil jí ruku na rameno; ucukla, jako by jí projel elektrický proud.
    "Nedotýkej se mě," zašeptala. Podívala se na něj. "Já ti nic nevyčítám...jen se mě nedotýkej, dobře?"
    Tentokrát Karlův zlý obličej uviděla. A zblízka. Zbledla, ještě víc. "Promiň, já -"
    Přerušil ji skřípot; ohlédla se.
    Jedna z okenic se otevřela.
   
   
                                        19
   
    Alena došla k oknu na třesoucích se nohou, Karel si stoupl za ni a s bezvýraznou tváří pozoroval scénu venku.
    Nejdřív si všiml dvou mužů s černými karabinami, teprve pak zaregistroval klečící postavu před nimi. Jejich tváře nebyly k poznání - na to byli muži příliš daleko a okno příliš vysoko.
    Alena ztuhla. Karel uslyšel, jak přestala dýchat. Okamžik, dva. Pak se její plíce vyprázdnily v jediném dlouhém výkřiku: "Tome! NE!"
    Když muž uslyšel jméno, trhl sebou a zvedl hlavu k oknu. Karel ustoupil o krok zpět. Ano, takhle nějak Tomáš vypadal... pomyslel si. Alena křičela dál a držela se rámu okna, jako by ta věc byla to jediné, co ji drží při smyslech.
    Ozvaly se dvě krátké dávky z automatické zbraně.
   
   
                                        20
   
    Nebyl to zvuk, kterého by se člověk lekl; nebylo to jako rána z pistole, výstřely zněly plastově, neosobně a... profesionálně.
    Alenin křik ustal současně se zvukem karabin, jako by jej ustřelily spolu s kousky hrudníku muže na náměstíčku. Její nohy vypověděly službu, Alena dopadla se zaduněním na podlahu a tiše zasténala.
    Karel ji pozoroval a na tváři měl zvláštní výraz; pak přešel celým pokojem až k televizoru a stiskl tlačítko. Alena zvedla oči, něco ji nutilo podívat se na obrazovku.
    Spatřila samu sebe.
    Podívala se na obraz na stěně. Hlava v televizi se natočila rovně.
    "Vždyť jsi tam hledal," zamumlala. "Hledal jsi po celém pokoji."
    Obraz v televizi se přepnul na kameru nad postelí. Alena se pomalu podívala na lustr.
    Pak se změnil ještě jednou.
    Natočila hlavu tak, aby byla v na obrazovce rovně, a pohlédla před sebe. Na stolku u okna ležel Karlův mobilní telefon.
    Zacukal jí jeden koutek úst.
    Karel stál vedle obrazovky a nepřirozeně se usmíval; vypadalo to, jako by mu úsměv na tvář někdo vlepil, ale zapomněl přitom na oči.
    "Hrozně jsi mi ublížila, víš," řekl. "Hrozně moc jsi mi tenkrát ublížila..."
    Popošel k ní a jeho úsměv se rozzářil. "A byla to opravdu moc zajímavá smlouva."
    Alena zavřela oči. Obraz v televizi se změnil, kamera teď snímala náměstí před hotelem; herec se zakrvácenou košilí třásl rukou režisérovi a smál se. Alena to neviděla.
    Karel se posadil do křesla. "Osm let," řekl. "Jak bych na vás mohl zapomenout, má paní!" vyplivl.
    Alena otevřela oči.
    A pak se rozesmála.
    Karel se na ni podíval a viděl, že se v ní něco zlomilo.
    Usmál se a otočil na kameru. "Těšíme se na příští pokračování. Hezké odpoledne a - na viděnou."
    Pak vstal, sáhl do vnitřní kapsy svého obleku a vytáhl chromovaný klíč.
    Podíval se na Alenu, která seděla u stěny a tiše se kývala sem a tam. Zvedla hlavu a její oči byly jako dvě bezedné jámy. Pohladil ji po vlasech.

    "Tohle byl můj pokoj, podívej," zašeptal.
    A odešel.
   
   


1 názor

reka
24. 01. 2006
Dát tip
tak s tim displejem porad nevim. ta veta je v 5., kdy jeste neni rec o tom, ze by telefon neco zabiral. vyznam telefonu (jakozto kamery) je az ve 14., a predtim je, ze Karel musel do telefonu tuknout, aby se natocil smerem k Alene. takze stejne byl jinym smerem... ale i kdyby si ho nechtel mit smerem nahoru uz v 5., prislo mi, ze by to slo napsat nejak min kostrbate.

MeTB
24. 01. 2006
Dát tip
Hm, že je kamera poprvé zmíněna až v kapitole 14, neznamená, že tam není už v kapitole 5, že ano (dokonce naopak). :-) Pokoj je velký, Alena se mohla přesunout => kameru bylo třeba natočit. Ale to je divná debata; necítím se na to, abych se prel o jedne vete, kterou jsem napsal pred rokem a pul. Dik za reakci, Tom

reka
24. 01. 2006
Dát tip
jasne. mej se, jakub

MeTB
23. 01. 2006
Dát tip
Já měl tehdy chuť napsat povídku, která by pěkně svižně plynula a nikde by se moc nezastavovala. Takovou holywoodskou, jak říkáš. Displejem dovnitř pokoje, protože kdyby to bylo displejem nahoru, kamera v telefonu by zabírala tak akorát strop. :-) Dík. T.

reka
22. 01. 2006
Dát tip
hm. tak jsem sem dal vcera povidku, a ted koukam, ze tahle je zalozena na temer stejnem napadu - i kdyz teda obe jsou zpracovanay naprosto odlisne. bylo to ctivy, hodilo se k tomu to odsekavani kratkych kapitolek a dobry bylo, ze text byl z devadesati procent dialogy, to to pekne zrychlovalo. ta pointa mi prisla pruhledna nekde od prvni poloviny, coz pro me povidku trochu shodilo (od tech poznamek typu Karel se usklibl a tak, proc je nezredukovat nebo neudelat vic nejednoznacne?) a nevim... cele je to pritazene za vlasy, ale co, to k holywoodu sedi... jo, a polozil telefon na stul displejem dovnitr pokoje... to je docela divna veta... spis displejem nahoru, ne?

Alojs
14. 08. 2005
Dát tip
těžká věc na psychologii. Tohle se mi od tebe líbilo nejvíce hned po Nesmrtelných. Tohle by byla ještě větší výzva. K samotnému dílu - nějak mi unikl ten konec, musel jsem ho číst dvakrát. Nicméně je to svižně napsané, dialogy jsou přirozené. Byl jsem napnut. A to i přesto, že jsem nedávno viděl The Saw. ***/***

Dent
24. 11. 2004
Dát tip
Ty půjdeš do oblíbených... jednoduchá zápletka, výborným zbůsobem rozvinutá, rychlý spád(možná k tomu přispěly kapitoly-je to vzdušnější,tak nějak líp se to čte), takže čtenář neměl moc času přemýšlet o tom jak to může dopadnout... jen by mě zajímalo jak odfiltrovali zvuky z ulice a vůbec...asi jsem šťoural šťouralové dnes dávají tipy

sicco
30. 10. 2004
Dát tip
pod slovem mainstream si představuju díla, která hýbají světem, prostě texty, ktarým jde především o dobrý příběh a až na to nabalují vše ostatní, díla jako alchymista nebo Wivegovi dílka (i když to možná není nejlepší přírovnání) či v poslední době třeba Šifra mistra Leonarda, zkrátka příběhy, které se čtou. Možná by ti právě tohle šlo, ale je to o tom trochu se zaprodat a právě to se nikomu nechce.

MeTB
29. 10. 2004
Dát tip
Sicco: A co on to je ten literarni mainstream? Jsme chrchle plovoucí v toaletní míse zivota - a ja chci byt aspon chrchel se zajimavym obsahem...nekdy me to holt ale popadne a ja napisu neco takovehleho. Vlastne je to literarni cviceni - napsat text, ktery cloveka vtahne (i kdyz jsem tu pouzil tak trochu lacinou metodu, ze se na konci skoro kazde sceny neco stane - to je typicky trik americkych serialu (ovsem fungujici a lety overeny)). A ja nemam odpor ke kratke tvorbe, to jen...chci napsat (a pisu) to, co mam pred ocima. Uz jsi toho ode me cetl dost, mozna sis vsiml, ze vicemene v zadne povidce nejsou fyzicky popsane hlavni postavy, ani prostredi, ve kterem se dej odehrava. Jsou tam jen veci, ktere maji v pribehu ucel; ackoli pisu dlouhe texty, jsem formalni a motivovy minimalista. I kdyz to zrovna v tehle povidce neni moc videt. :-) Solitary: Ze by chtel autor prekvapit? :-) Ja chtel prekvapit jen na konci, kdyz se ukaze, co je K. zac, jinak snad ani ne...

Solitary
28. 10. 2004
Dát tip
Líbilo a nenudila jsem se. S tím barem na pokoji mě to taky napadlo, ale vliv alkoholu na povolnost je u každýho jinej. Jinak k poznámce týkající se "vzpomínání na stará léta..." - co když chtěl autor překvapit? (což se mu bohužel moc nepovedlo) Ale četlo se to fajn, jedním dechem.

sicco
15. 10. 2004
Dát tip
vskutku nelituji, že jsem si tě dal mezi oblíbené autory, i když máš přirozený odpor ke krátké tvorbě. V této povídce vidím nebývalý potenciál. Zkrátka se mi zdá, že máš cit pro zápletku a konspiraci. Dokonce se mi zdá, že psaním mainstreamu ti jde líp, než to, čím si se doposud na písmáku prosazoval. Jistě máš tam nějaký chybky, jak už andulka a jiní řekli, ale to jsou jen detaily. K dokonalosti tomu podle mě chbí více vyhrocená atmosféra.

wazzup
26. 09. 2004
Dát tip
líbilo... tip

Craerassy
21. 09. 2004
Dát tip
no teeedaaa...vcuclo mě to od začátku a na konci jsem litovala, že to nepokračuje dál..skvělý, skvělý, skvělý!! díky za avi! **** Andulko, co ty na to, jako povídková???

Andulka
21. 09. 2004
Dát tip
- me se libil ten napad to rozkouskovat.....melo to tak vetsi spad ...nekde v polovine bych mozna jednu dve kapitolky vyhodila, protoze se mi zdalo, ze se to opakuje...a malicko jsem se u toho nudila - logicky me tam vadila jedina vec.....vis...kdyz budu s nekym na nekde....a napadne me, ze je to nejaka reality show....napadne me to jen tak z legrace.........tak se budu chovat tak, jak bych chtela, aby me lidi videli...:-))) rozhodne se s tim muzskym nevyspim......Pak taky problem s jednou flaskou.....Jednak na pokoji byva bar...i kdyz 4 dny nejime a kazdy pak mame pul flasky....porad tim neztracime zabrany....abychom nevedeli co delame - takze bych tam dala bar....a jemneji na to naplula....jak vzpominame na stara leta....a jak je nam hezky.....a jak ji on zacne pri tom povidani hladit.....vis...aby to pak plynule preslo ve vasen....ze se jeden zapomene... Malicko uhladit.....ale to udelas asi casem.....a Jinak se ti to vazne povedlo....:-)*** Vis, je to povidka spis postavena na napad...ale malicko tam musis ty city taky mit...aby si zblbnul ctenare malicko vic....:-)

Delahaye
20. 09. 2004
Dát tip
Hlubší kritika ? Sedl jsem si na zadek. Takhle dobrou povídku jsem tu ještě nečetl. Samozřejmě, že by člověk pár věcí přidal nebo vynechal. Ale jak to čtenáře nutí číst důkladně dál a dál - v tom je kouzlo vypravěčského umění ... dál už to jsou jen pseudokritické plky :-) T + avi

Kytiii
19. 09. 2004
Dát tip
já jsem si početla opravdu výtečně... nelituji těch deset minut strávených čtením - spíš těch dalších deseti, co jsem se snažila prokousat kritikou :o) líbí se mi, jak povídku vystupňováváš, necháváš čtenáře až do poslední chvíle v nejistotě, člověk je napnutý jak struna - a pak to praskne... celé se to vysvětlí (jsi spokojený? oukej, nejsi? tvá chyba)... každý píše po svém, svůj styl (oblíbený)... a když se to někomu nezdá dost dobré, ať to nečte... písmák není zas tak uzavřený, jak by se na první pohled mohlo zdát... všichni se učíme z chyb druhých a všichni chceme napsat povídku lepší, než ostatní... to je všechno... a já dávám tip

Plopez
16. 09. 2004
Dát tip
Metb: Četl.

MeTB
16. 09. 2004
Dát tip
No, v tom případě mi prosím vysvětli, cos´ myslel tím: Je potrestaná nevěra opravdu tak silný pocit? To nějak nerozezvonilo v mé hlavě žádný zvoneček. Ani mi tak nepřijde, že by chybělo nějaké stadium tam, co jsi napsal Ty; spíš se mi zdá, že chybí na konci, že jsem to utnul moc rychle. Zkus to brát jako jednotlivé scény, nepodstatné detaily sebral režisér ve strřižně a nechal jen ty podle sebe důležité. (-:

Plopez
16. 09. 2004
Dát tip
Asi to beru moc subjektivně. Prostě mi to přijde neuvěřitelný. Logiku máš dobrou, všechno sedí jak má, (možná právě proto mi to nechutná) to já jenom mám teď nějaký smutný období - hledám pravdu a tam logika nemusí hrát vůbec roli...ale jak říkám - prst nahoru. Je to pečlivý.

Dero
15. 09. 2004
Dát tip
Skvěle, ze začátku jsem snad ještě vnímal drobné stylistické nedostatky, ale poté mne to vtáhlo a už nepustilo ... *v Abych uvedl nějaký příklad: zaklonil hlavu dozadu -- ta formulace mi přišla divná, mi osobně nejde moc dobře zaklonit hlavu třebas do boku. :o)

StvN
15. 09. 2004
Dát tip
Snadno se ti píše v kapitolách? Mě, hlavně zpočátku neuspokojovaly. Krátké, stručné, jako když se rozjíždí řidič začátečník a auto poskakuje. Užuž to vypadá, že se rozjede, ale hned se zase zastaví a rozjíždí se nanovo. No, sám nemám přirovnání moc rád. Smysl? Pomsta. Přijde mi to jako ten typ děl, ve kterých si autor kompenzuje nějaký nepovedený krok v životě. Je to docela dobře napsané, ale ne tak dobře. Zpočátku mě rozčilovaly dialogy, takové ty klasické věty, když se lidé doustanou do podobné situace. Silně mi to zavání amerikou. Moc se mi líbil moment s dětským pláčem, skoro jako by se do takové povídky nehodil. Je to obraz, který čtenáře navádí do hloubky, ale povídka se celá odehrává jakoby na povrchu. Ovšem, konec mě překvapil, do jisté míry, ale nějak mi nejde chválit. (Ano, někoho jiného bych za to samé pochválil). Přece jsem četl rád.

MeTB
15. 09. 2004
Dát tip
StvNe: Ano, v kapitolách se mi píše pohodlně – chápej to jako jednotlivé scény. Přirovnání k řidiči se zetkem na kapotě mě netěší, já bych to spíš přirovnal (když už jsme v tomhle motoristickém prostředí) k autobusu, který zastavuje na zastávkách, kde do něj nastoupí další cestující (a někteří vystoupí). Smysl je pomsta, pravda, ale neřekl bych, že si tím něco kompenzuji. Já do téhle povídky nevložil nic hlubokého, ani jsem to tak neplánoval (snad jen na úplném začátku, když mě napadla ta situace dvou lidí v pokoji a uneseného světa, jenže pak jsem změnil záměr), z mé strany to má být povídka, kterou si čtenář přečte, pobaví se a nemá pocit, že jsem mu sebral deset minut života. Oddechovka, lehký a rychle čitelný text bez závažnějšího poselství a hlubinných myšlenek. Je škoda (i když je mi líto to takhle říct), že je to tolik dlouhé, protože kratší text by se prolétl rychleji, nicméně vynechat kteroukoliv scénu by poškodilo příběh a to neudělám. Dialogy tě rozčilovaly? Pardon, ale jak jsem řekl (nebo alespoň naznačil) – tahle povídka není nic převratného, nic, co by už nebylo několikrát napsáno, jen jsem omlel staré téma s novými tapetami a svým způsobem; a zmíněné dialogy jsou takové zkrátka proto, že mi seděly do úst postav. Pravda, jsou místy jako z amerického filmu, ale to proto, že jsem nechtěl být jinaký za cenu, kterou bych nebyl ochotný zaplatit – jak jsi napsal, jsou to klasické věty, které v textech říkají lidé, kteří se dostanou do podobné situace. No a nakonec s radostí oznamuji, že se mi na mém textovém prkně v mozku rýsuje pocit příběhu, který by měl být zase jednou metaforický a neobvyklý (bohužel nemohu nic slíbit, nejsem stroj); snad mi neunikne dřív, než ho dostanu na papír. Tak jo, dík za upřímnou kritiku a čau příště! :-) Tom PS: Všiml jsem si, že spousta lidí (včetně tebe a někdy i mě) používá při hodnocení obraty jako: oproti podobným věcem na tomhle serveru…je to lepší než dost věcí tady…nebo ty teď: ano, někoho jiného bych za to samé pochválil. Obávám se, že Písmák se uzavírá okolnímu světu (jestli se tedy už úplně neuzavřel). Hodnocení autorů relativně vzhledem k jiným autorům smrdí – nebudu chválit autora za něco, co je „lepší než spousta věcí tady“, které se mi ale nelíbily. To pro mě nemá výpovědní hodnotu. Stejně tak ty teď: proč bys mě pochválil, kdybych to nebyl já? Kladu svou otázku ve smyslu: je dobré chválit text začínajících autorů, i když je průměrný, jen proto, že začínají? (a tuhle otázku tímto kladu všem, nejen tobě) Já osobně nechci být chválen, že je mé dílko relativně lepší, než dílko někoho jiného – bažím po absolutním ohodnocení (tedy dobrá / špatná povídka obecně + udání důvodů) (proto se mi ostatně líbí tvé, StvNe a Katugirovy kritiky – vy totiž obvykle míříte na střed a střílíte bez zbytečných řečí okolo) Avízo posilam všem.

Perchta
15. 09. 2004
Dát tip
no answer

Marty73
15. 09. 2004
Dát tip
Přiznám, že nezaujalo. Téma z titulků časopisů. Příště to bude třeba o eutanázii. "Babička nekývala, že souhlasí, ale měla Parkinsona"

StvN
15. 09. 2004
Dát tip
Asi je třeba po velkém díle napsat nějakou oddychovku. Písmák je v podstatě uzavřený. Především lidé, kteří tu sedí hodiny denně, se uzavírají. Svou poznámkou jsem chtěl naznačit, že ačkoliv jsem napsal nepochvalnou kritiku, nemyslím si, že jde o vyloženě špatnou věc. Slova výpovědní hodnotu nemají, ale jejich podtext ano. Tady se bohužel hodnocení vztaženému k něčemu občas nevyhnu. Ano, dělám to většinou z ohleduplnosti k autorovi, proto píšu - dobré vzhledem k věku, dobré vzhledem k průměru, kdybych chtěl hodnotit jakž takž absolutně, vztahoval bych to k literatuře takových Goethů nebo Čapků. Což většinou dělám. Nejvíc to ale asi vztahuji sám k sobě.

a2a2a
15. 09. 2004
Dát tip
Úvodem napíšu, že dám rád tip i výběr. Je to na písmáka rozsáhlá věc a pak se autor bez opakované kontroly neubrání některým drobnostem. Styn má dobrý postřeh s dětským pláčem, je dost laciný. Ale jinak obdivuji styl psaní, některými chvílemi psychologicky dokreslený do dokonalosti, fantazii. Ono přísně vzato, by se mohly některým nápadům vytknout "americké rysy", i v tom má styn pravdu, ale je to natolik svižně napsané a celkem přirozeně skloubené, i top členění do kapitolek se mi líbí, prostě tip a výběr jsou na místě

Plopez
15. 09. 2004
Dát tip
Jak jsem se dozvěděl, že je pokoj zamčený, letěl jsem na konec stylem rychločetba, abych se dozvěděl proč. Málem mi ušlo, že se spolu vyspali. To je oč tu běží? Je potrestaná nevěra opravdu tak silný pocit? Mezi stádiem zjištění, že jsme v zamčeném pokoji a stadiem rezignace ve stylu "co vlastně těď děláš?" minimálně jedno stadium chybí. Co vlastně udělali proto, aby se dostali z pokoje? Ale jinak palec nahoru, je to takový scénáristický...

gabio
15. 09. 2004
Dát tip
Pokud chceš znát můj názor, myslím že jo. Nováčci by se měli známkovat jinak... pokud v nich něco může být a setkají se tu s nezájmem hned na začátku, může je to odradit. Zato starší autoři už by měli ukázat co v nic je už dávno...proto na ně může být jiný metr... (to je jen a jen můj názor) zatím pa

MeTB
15. 09. 2004
Dát tip
Plopezi: No, jestlis´ to nečetl, tak nemá smysl vysvětlovat. Gabio: Ale já to myslím tak, jestli má cenu chválit je v porovnání s ostatními začínajícími autory. Pokud někdo napíše, co se mu líbilo a nelíbilo, je to pro mě v pořádku, ale má cenu chválit jen proto, že je to lepší než něco, co napsal někdo jiný? Je to důvod k ocenění?

gabio
14. 09. 2004
Dát tip
ještě do poslední chvíle jsem byla pěkně napnutá... venku se ozvala rána a já s sebou trhla... bravo... umíš psát... t

Perchta
14. 09. 2004
Dát tip
uz jen chybi, ze tomas a karel je ten samy jinak fajn poudacka

Tak to je opravdu drsný. Kam až může zajít touha po zábavě. "...Může se to stát i tobě..." *t

fungus2
14. 09. 2004
Dát tip
Moc povedené. TIP

Elyn
14. 09. 2004
Dát tip
*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru