Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

R.M. Rilke - Podzimní den

26. 03. 2001
9
0
5649
Autor
Vyjan

Včera když jsem si ze šuplíku vyhrabával podklady pro daňové přiznání, vybrabal jsem taky zmačkaný cár papíru s překladem, který jsem už strašně dlouho postrádal. Je to asi vůbec jeden z nejpřekládanějších (do češtiny) textů od Rilka, ale když můžou všichni, proč ne já? Pro porovnání uvádím i originální text: HERBSTTAG Herr: es ist Zeit. Der Sommer war sehr gross. Leg deinen Schatten auf die Sonnenuhren, und auf den Fluren lass die Winde los. Befiehl den letzten Früchten, voll zu sein; gib ihnen noch zwei südlichere Tage, dränge sie zur Vollendung hin und jage die letzte Süsse in den schweren Wein. Wer jetzt kein Haus hat, baut sich keines mehr. Wer jetzt allein ist, wird es lange bleiben, wird wachen, lesen, lange Briefe schreiben und wird in den Alleen hin und her unruhig wandern, wenn die Blätter treiben.


obrazek [C:/Dokumenty/Obrázky/rilke.jpg]

Pane: již čas. Léta bylo dosti.
Na sluneční hodiny polož svůj stín,
větry do rovin vpusť po libosti.

Posledním plodům oblou plnost vnuť,
dopřej jim ještě dva dny tepla jihu,
poruč jim oble zrát a v oka mihu
sladce jim dolej těžkou vína chuť.

Kdo svůj dům nemá, sotva zrobí jej.
Kdo nyní sám je, zůstane sám léta,
bdít bude, číst, dopis jak provaz splétat,
neklidem zmítán kráčet přes alej,
až vítr počne svadlé listí smetat.


pampelin
14. 12. 2003
Dát tip
Skvělá věc! Je to jak pecka do hlavy. Jasný tip.

mě se nikdy němčina moc nelíbila, ale myslím, že díky tobě jí příjdu na chuť (velice hořký petrolej) - a co se týče básně, učím se na malířích - Ach, ale ach a Rybí rej (Paul Klee)

Eremita
01. 10. 2002
Dát tip
Skvely! TIP.

Ribi
18. 10. 2001
Dát tip
a

Ribi
18. 10. 2001
Dát tip
a t.

viz. nahoře

kafka
26. 03. 2001
Dát tip
... děkuju :-) Rilke, má láska *

Wopi
26. 03. 2001
Dát tip
Dobrá práce!

rire
26. 03. 2001
Dát tip
moc dobra prace * (nemuzu moc prekladat, jelikoz mam chut to pak vylepsovat >-))

suva
26. 03. 2001
Dát tip
hůůů

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru