Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

paní atwoodová

03. 07. 2007
7
33
4569
Autor
pole
paní Atwoodová

    Vystoupil z tramvaje a mokré Nusle ho vsákly do sebe.
    Mezi prostředníkem a palcem držel knížku a ukazovák mu pevné desky svíraly na straně třicet čtyři.
    Chodník byl pod teniskami tvrdší než obvykle. Ulice byla šedá a domy v ní vysoké a prázdné a lítali nad nimi nějací černí ptáci. Nahoře se plazil most a vypadal jako někdo, kdo se z posledních sil drží nad propastí konečky palců a jedno vyděšené oko zpod ramene civí bez mrknutí přímo na hubeného kluka v teniskách.
     Uběhly sotva tři hodiny od doby, kdy potichu a sekaně vysvětlil, co k ní cítí. Kamarád, za kterým jde do hospody, ještě nic netuší, a tak se prvních pět cigaret bude svěřovat s vlastními problémy.
    Ve sluchátkách se rozezněla další píseň a jemu se zastavil dech a zaradoval se. Byla to přesně ta skladba, kterou si teď chtěl poslechnout, každý tón mu projížděl páteří a souznil s ním. Byla to jenom jeho píseň, nedotčená snahou navodit dobrou atmosféru v její nebo její společnosti, byla jen jeho, a nevadí, že si z ní poslechne sotva dvě minuty, protože se už se blíží k Bratrovi v triku, hospodě, kterou vedou podivní intelektuálové před padesátkou, co se smějí svým interním vtipům a po lokále jim pobíhá kotě uvázané na horolezeckém laně.
    Zapálil si cigaretu a zasmál se té nové skutečnosti. Že je volný. Byl jako entuziastický horolezec, poskakoval a pobíhal a hledal průvu mezi skalami, aby ji mohl s řevem a s napřaženýma rukama přeskočit. Byl jako cestovatel, co právě shodil z ramen těžkou tašku a oddychl si při pohledu na svůj černý vršovický činžák, který rok neviděl.

    „Nemůžu tě najít.“ řekl jí dneska.
    Takovou blbost že řekl?
    „Víš, prostě tě nemůžu najít.“ šeptal jí s vážným tónem, když seděli v trávě někde nedaleko jejího domu. Holka na něj civěla svýma hezkýma očima a občas říkala: „Já to chápu.“ A takhle si to opakovali, občas jí nabídl cigaretu, hrabali se rukama v trávě a koukali na obzor šumící dálnicí. Když si to mezi hluchými pauzami zopakovali po čtvrté, usoudili, že už to stačí, a zdvořile se rozloučili.

    Atwoodka by mu takovéhle rozloučení snadno projít nenechala. Proto jí koneckonců říkal Atwoodka. Byla tvrdá. Každá její výtka a připomínka prořízla jeho ego jako žiletka. A psala básně. Asi by se mu zasmála. Pak by řekla: „V první řadě nemůžeš najít sebe, víš?“, nakonec by ho přesvědčila, aniž by se snažila, že s ní chce být až do konce života. Atwoodka byla křehká tělem, s malýma ručičkama a vysokým hláskem, ale uvnitř tvrdá a hořká a trochu potají hodná. To ona ho všechno naučila. Naučila ho respektovat ji a přitom z ní nemít strach, naučila ho mít prostě rád, bez strachu z vysvětlování a odůvodňování. Naučila ho občas se smát svým problémům a taky problémům jiných.
    Později se jeho bezstarostný smích začal střídat s pocity tiché, znuděné beznaděje. Ta nenápadně přešla v naprostou beznaděj, kdy seděl na záchodě a plakal nad směšnou představou, že není milován.
    Naučila ho klepat bradou z žárlivosti. To když se jí jednou z hloupého rozmaru zeptal, jestli se jí líbí ještě někdo další a ona mu vykládala jak v hospodě pod stolem tře koleny o přísedícího a jak si pak chodí ven zapálit a čeká. Když se jednou milovali a ona odjela, probudil se s ošklivou vyrážkou a brečel.
    Nevídali se s Atwoodkou často. To mu pomáhalo horoucně jí milovat a časem stejně nenávidět.
    „Bála jsem se, že už tě neuvidim.“ řekla mu slečna Nemůžu tě najít. Dávali si kafe v příjemném podniku a ona byla moc krásná a on věděl, že mu to taky sluší, po dlouhé době. Vypadala inteligentně, kaštanové vlasy měla lehce zvlněné a voňavé a mandlové oči rámovaly hezké červené brýle. Sama si ho našla. Nechtěl se s ní vyspat, prostě mu s ní bylo dobře a byl šťastný, že je nadšená. Z melodií, z tichých domů a ze dvorků, kde se v noci pod obrysy lampy vlnily kontury stromů a žhnula světýlka dvou cigaret. Byl nadšený z nového nadšení, z toho, jak se budou vzájemně učit, jak si budou vysvětlovat a vyprávět, byl nadšený, že jí toho může tolik říct a že jí může něco naučit, holku z doktorské rodiny s krásným baráčkem a se dvěma auty, bylo to jako z nějakého proletářského románu, kde se dívka z měšťanské rodiny zamiluje do chlapa, co pracuje rukama. Ha ha. Jo, byl jako chlap středního věku, jako mrzáček z ochablého vztahu, svojí silnou ženu vídával ve výlohách kaváren, jak se pozorně usmívá. Pod stůl, na nohy, se radši nedíval. Bylo to jako od té staré dobré Margaret. Od té mrchy, co dostávala ceny za definice prohnilých vztahů, za svinské chlapy a za svinské ženské a za šťastné ženské, co den před svatbou opustili své snoubence a běžely se vyspat s milenci.
    Bylo to směšné. Nebylo mu čtyřicet, aby to všechno byla pravda, a nebylo mu šesnáct, aby měl naději, že se ještě odnaučí brát se tak vážně a aby lámal srdce dívkám jen na několik týdnů.

    „Myslela jsem si to,“ řekla mu před autobusem Atwoodka. Zapálila si svýma malýma ručkama, podívala se někam do prázdna a jak vypouštěla kouř, dodala: „Tak snad není moc blbá.“ a odfrkla si. On se tvářil klidně, potichu kouřil svoji cigaretu. Soustředil se na svojí levou ruku, aby se s cigaretou nevymrštila moc rychle, soustředil se na pusu, aby se neroztáhla do šíleného úsměvu a taky na nohy, aby nezačaly poskakovat a na hlas, aby se nerozkřičel touhou po novém.
    Upřel na ni tázavý pohled, když na něj nereagovala, zeptal se: „Zvládneš to?“ a ona se trpce zasmála. Rozloučili se během několika vteřin a vyměnili si letmou pusu nebo to možná bylo chladné obejmutí nebo možná vůbec nic a když ten večer přijel za slečnou Teď mám konečně čas na to tě najít!, ještě mu nedala pusu a pořád byli trošku odtažití. Ale to do dvou týdnů zmizí.
    Nazítří, nebo možná až ten další den, mu napsala Atwoodka, odpověděla mu na nějakou jeho zdvořilou otázku, že si zrovna holí nohy, bere si krátkou sukni a odchází do hospody. To bylo naposled, co mu napsala.

    Pozorně poslouchal vyprávění své nové dívky. Lehávali v předměstských loukách a sledovali noční nebe, ve sluchátkách potichu šuměly neartikulovné ruchy z písniček a do svíček padali broučci.
    „A kdybysme měli ty lahve dvě, už bysme asi leželi v sobě.“ řekla a ve cvrkající tmě bylo vidět její úsměv. A tentokrát měli ty lahve dvě a věděli: „teď už ale nepotřebujeme víno.“ řekl on a taky se usmál.
    Když ji ten večer hladil po zadku a po prsou a nic necítil, neměl strach. Spoléhal a konejšil se týdny a týdny, které se před ním najednou roztáhly a svůdně po něm koukaly a v teplých náručích nesly čas na podnose. Všechny tvary bude přejíždět se vzrušením a taky s láskou, líbat bude upřímně a spontánně, protože nadrženost si tímhle způsobem kompenzovat nemusel.

    Poprvé spolu koukali na film. Hladila ho. Byla spokojená, naplněná, usazená. Takže už ji nejiskřilo v očích, jako tenkrát, když spolu byli poprvé a on se cítil bičovaný amazonskou Atwoodovou., nemilován a podváděn. Nesvírala rty a nedržela ruce blízko u sebe v nejistotě, co by udělaly, kdyby je pustila, a neptala se: „Nevadí ti to?“ když ho toužebně objala. Teď měla jistotu. Přejela mu zničehonic rukou po rozkroku a on se podíval do těch hezkých očí bez jiskry, kterou vytěsnil trochu matnější lesk spokojenosti. Plnosti. Usazenosti. Kdyby po něm přejela rukou ještě jednou, možná by se pod tou tíhou propadl do pohovky.
    Týden na to se šli projít, šli rozvláčně, kroky prokládali nekonfliktními větami, dlaně se nekonfliktně potily, předměstský obzor, ten šuměl výpadovkou a byl prázdný. Slečna ho klidným tónem vychvalovala. Když si sedli pod šedivé, vypasené nebe a zapálili si, chvilku po sobě ještě házeli spokojené věty, když odklepl do trávy a konečně řekl:
    „Nemůžu tě najít, víš?“. 


    „No a myslíš, že už to nejde napravit?“ zeptal se kamaráda v hospodě. Vyhrávala nějaká avantgardní hudba, předtím pouštěli nějakou známou věc, jeho oblíbenou, jak na to proboha mohl zapomenout?
    Majitel hospody a jeho kámoši  se do jednoho čemusi hlasitě začali řehtat, takže neslyšel kamarádova slova, která uzavírala jeho rezignované vyprávění. Pak se ještě začali překřikovat.
    „...že prostě to nemá smysl,“ odmlčel se kamarád, „..stě … nemyslet a .... protože .... tak, no.“ Pak se zvedl, že si odskočí. Ještě něco dodal a zasmál se.
    Jemu v hlavě pořád zněla ta hudba. Musí jít domů a poslechnout si ji.
    Kamarád vyšel ze záchodu a zastavil se u provizorně postaveného baru, řekl si o kofolu a pivo, ale on na něj zavolal: „Mně už nic,“ přátelsky dodal: „Půjdu!“
    „Tak jak chceš, no.“ pokrčil rameny kamarád a barmanka s hezkým tělem se usmála a skoro to vypadalo, že budou společně trvat na tom, aby výlet do hospody ještě nekončil. Dotyky ještě ale nebylo tak daleko, aby musel zůstávat kvůli každé barmance.

    Zarachtal klíči, na přehrávač nahrál alba, která se mu před chvílí zaryla pod kůži jako staré milenky, vzal si do batohu lehkou bundu, kvůli začínajícímu podzimu, na rohu koupil kolu a cigarety, nastoupil na přijíždějící autobus.
    Když si sedl a zaposlouchal  se do hudby, začal se pro sebe smát. Jsem zpátky, říkal si, a v zářících očích mu přejížděly neonové cedule, rozsvícená okna paneláků a projíždějící světla aut. Otevřel dnes nově rozečtený román a zhluboka nakousl odstavec. Jako vrátit se po roční cestě.  Opustil tu, co nemohl najít, a vlastně taky.. Atwoodku. Tak dávno. Jako když soudruzi pro horolezce mezi nuselskou průrvou postavili betonový most a ten nový most stál, důstojně, s rukama skříženýma na hrudi a s pohledem mhouřícím k dalekému Pankráci.
    Když vystoupil a autobus se z řevem odplahočil k poslední noční zastávce, chodník byl tvrdý, stejně jak před hospodou.
    Zavanul studený vítr. Pak znova. Byl silnější.
     Trochu zpanikařil.
    Chvilku se ještě bezdůvodně křenil.
    Jsem volný.
    Pak si na prázdné ulici lehnul. Natáhl palce, ukazováky, protáhl celou páteř a s posledním zbytkem sil zvedl hlavu a jedno trochu vyjevené oko nasměroval pod sebe. Chtěl vidět, co ho čeká, když se neudrží.

    Slečna „nemůžu tě najít“ seděla v pokoji a bylo jí trochu smutno.

    Atwoodku ošahával hezký a poměrně chytrý kluk a ona doufala, že jí nebude šahat na nohy, které si přes měsíc neholila.

 



33 názorů

Cornelie
12. 08. 2007
Dát tip
Co se týká toho,že by text byl příliš autobiografický,tak si myslím,že asi každý autor vkládá do svých textů kousek sebe,ať již skrytě nebo viditelně:) Je fakt,že pointa zde není příliš evidentní,ale textu to neškodí.Je to prostě záchyt situací,které proběhly a ty jako autor nemáš potřebu je dále rozvíjet. Jinak se mi to celkově docela líbí,možná v tom vidím kousek někoho koho znám a nebo možná ne.A možná každý z nás někoho takového zná a nebo to sám zažil.Myslím onen jistý pocit nenaplnění.

jt
18. 07. 2007
Dát tip
nějak jsem v tom nenašel nic novýho - ještě si to sám celý přečti - je tam pár překlepů a tak. ještě se třeba někdy vrátim ..

pole
09. 07. 2007
Dát tip
Ach!! Pardon! Až teď jsem si všiml, že nejste muž:) a že bych vám vlastně měl vykat:) ale tady sme na netu, takže ti budu tykat, jo?:))

pole
09. 07. 2007
Dát tip
Jasně! Chápu:) No, to s těma výstřelama a konstrukcema, to úplně chápu. U mě se to vážně nejspíš pohybuje víc v těch výstřelech. Konstrukce zvládnu málokdy. Ale když jsi to dočetl do konce, tak ten můj výstřel asi nebude tak hroznej, že?:) Jinak jednu konstrukci bych tu měl, na kterou by ses mohl podívat - Blurry, objevitel světa a pak mám taky pod id sorrylooking povídku 23.40 540 London, to je možná taková kombinace. Nicméně Blurry je fakt konstrukce:)), tak kdybys měl zájem... Ještě jednou díky

pole
09. 07. 2007
Dát tip
Jasně! Chápu:) No, to s těma výstřelama a konstrukcema, to úplně chápu. U mě se to vážně nejspíš pohybuje víc v těch výstřelech. Konstrukce zvládnu málokdy. Ale když jsi to dočetl do konce, tak ten můj výstřel asi nebude tak hroznej, že?:) Jinak jednu konstrukci bych tu měl, na kterou by ses mohl podívat - Blurry, objevitel světa a pak mám taky pod id sorrylooking povídku 23.40 540 London, to je možná taková kombinace. Nicméně Blurry je fakt konstrukce:)), tak kdybys měl zájem... Ještě jednou díky

Lakrov
09. 07. 2007
Dát tip
Taky mi občas připadá, že potřebuju vysvětlivky k vlastním poznámkám :-) (Tohle byly mé poznámky z průběhu čtení, jež byly vzápětí odeslány. Zasloužíš obdiv za občasnou chápavost.) Teď k Tvému dílu (a mé nesrozumitelné kritice): To mé včerejší 'Na tření' asi popisoval pocit, že začínám v textu trochu sklouzávat, ztrácet kontakt. - Mám reději konstrukce než 'odstřely'. Konstrukcí je míněn typ díla (povídky) ve kterém autor vymýšlí zápletku, konstruuje děj a postupně hledá souvislosti. Tohle dílo je dost opačného charakteru, a tak mě napadlo, nazvat jej slovem odstřel. Pro tuhle povídku by se ale spíš hodilo označení 'výstřel'. Výstřel vlastních myšlenek a snaha (poměrně úspěšná) o jejich zachycení. Texty tohoto typu mě příliš nebaví... ale asi trochu baví, když dočtu do konce. Předpokoládám všek, že tady tenhle typ textu najde přiznivce (sp íš než mé dlouhé 'konstrukce'). - Cítím (vlasntní vinou) zmatení. To byl můj pokus o omluvu. - Vrátím se. (Ozvi se) (Ne)těš se. A tohle bylo moje varování, že Ti možná ještě 'proberu peří'.

pole
09. 07. 2007
Dát tip
Lakrov: Ahoj! Promiň, už se mi to tady stalo asi podruhé, ale některejm věcem ve Tvé kritice moc nerozumím... takže nejdřív - že věci v odstavci "Pozorně poslouchal" jsou na tření... co že tím myslíš? Já si ho četl a přišlo mi, že je možná moc plácnutej, moc přímej. Možná pár vět je v něm zbytečnejch. Ale třeba si to myslel jinak. Mám reději konstrukce než 'odstřely'. Cítím (vlasntní vinou) zmatení. Vrátím se. (Ozvi se) (Ne)těš se. tohle mi taky nejde do hlavy:) nevim, jestli to říkáš Ty mně, nebo ejstlis to našel v textu:) totiž Cítím (vlasntní vinou) zmatení. Vrátím se. (Ozvi se) (Ne)těš se. tohle jako bych tam měl:)) tak promiň za mou občasnou nechápavost:) a moc děkuju !

Lakrov
08. 07. 2007
Dát tip
Dík za avízo.

Lakrov
08. 07. 2007
Dát tip
Strach mne provázel před kliknutím na tohle avízo, protože v současném nedostatku času (za nějž se stydím, leč existenční potíže prvního druhu mě nutí v něm ještě neurčitý čas setrvávat) musím odpovědět hned nebo nikdy a hned znamená velmi neuvážně, což je mi poněkud nevlastní... A hned první věta ve mně vyvolává otázku: Copa víš o Nuslích? (Takže je ti možná hned jasné, že mi 'Nusle' nezní jako doma a totéž si myslím o Tobě. To o těch skladbách (náladách a harmoniích) mi něco připomíná a skoro se mi chce napsat, že rozumím, ale možná by to vypadalo jako opopvážlivost. Jdeš na to bez vysvětlování, zpříma, ale dobře. Nutíš přemýšlet (o čem že to vlastně je... a pak o spoustě ostatních věcí). V terminologiii, kterou jsi nastolila, je to najednou 'na tření' (alespoň v odstavci 'Pozorně poslouchal'). A tím 'na tření myslím kontakt podrážky s povrchem. Mám reději konstrukce než 'odstřely'. Cítím (vlasntní vinou) zmatení. Vrátím se. (Ozvi se) (Ne)těš se. A k ostatním názorům (až teď na ně hledím): Každý text lze drobně doladit, aby vyhověl požadavkům sýčků. Jen některý text za to stojí. Sýckové dávají najevo, který to je.

pole
06. 07. 2007
Dát tip
ahoj Auryn - já vím, že jo. že to může evokovat paní dallowayovou. myslím, že se mi to tak evokovalo podvědomě a já si řek to je dobrej název. to je něco jako když vymyslím název postavy během vteřiny a pak zjistím, že je to proto, že jsem to včera viděl v televizi:) proto třeba na liteře mám jiný název - Paní Atwoodová, nemůžu tě najít protože NECHCI, aby to někomu evokovalo Virginii Woolfovou. Chci, když už, aby to někomu evokovalo Margaret Atwoodovou:) máš samozřejmě pravdu s tím, že to je egocentrická záležitost a že není dějová a nejspíš to není klasická povídka. Ale nechápu tu otázku. Jak, proč jsem jí napsal? On někdo nepíše kvůli sobě? Já píšu, abych se vykoupil. Abych se omluvil nebo našel pochopení. Nevim, pro co jiného se má psát. Než pro sebe. dobrý, tak díky:)

Winter
05. 07. 2007
Dát tip
Ty, já bych řekl, že jo, je to teď takové..."hotovější" :)

martinez
05. 07. 2007
Dát tip
no jasně že jo - už od pohledu je to čitelnější :o)

pole
05. 07. 2007
Dát tip
jakože lepší, jo?

martinez
05. 07. 2007
Dát tip
šikula - aj dyž já teda avi nedostala :o)

pole
05. 07. 2007
Dát tip
úprava číslo 1.0 možná není moc zásadní ale podle mě to zásadní úpravu moc nepotřebovalo. jestli ani teď nejsou jasné důvody rozchodu nebo jestli to i teď vyzní nudně, tak... to zkusim znova:) posílám avi, snad se nebudete zlobit

pole
05. 07. 2007
Dát tip
StvN: no dávám ti za pravdu není tam vlastně skoro vůbec vysvětleno, proč se rozchází. poslal jsem ti sice úryvky v kurzívě ale ani v jednom to vlastně není jasný takže chci zkusit ten koncept. prostě to zvýraznit. vyprávět to s tím samým flegmoupřímným pocitem, jakže to teda bylo a že juchů sem volnej! a pak do háje.... takže?

pole
05. 07. 2007
Dát tip
díky! tyjo, jsem šťastnej za kritiky! já na tom zapracuju a něco z toho udělám ještě, i když se toho moc bojím no:))) ale vůbec jsi nepřišel s křížkem po funuse, já sem šťastnej, že mám příležitost se pohnout:)

pole
05. 07. 2007
Dát tip
je vidět, že kritiku máš pod palcem:) naprosto se orientuju a vidim to. nicméně na začátku jde do hospody pak se nějak snažim retrospektivně vrátit a vysvětlit dva vztahy atwoodka ho bičuje a proto si najde jinou a u té pak zjistí, že ho nebere. v tom nejlepším jí řekne že jí nemůže najít a pošle jí doprdele tohle jsou příčiny a podle mého tam jsou, hele: už ji nejiskřilo v očích a nedržela ruce blízko u sebe v nejistotě, co by udělaly, kdyby je pustila, a neptala se: „nevadí ti to?“ když ho toužebně objala. teď měla jistotou. přejela mu zničehonic rukou po rozkroku a on jí týden na to zavolal, jestli nechce ven. chodili po předměstí a vzpomínali, kdy tu šli poprvé, což bylo před dvěma měsíci. „když jsme tu šli, tak jsi mi říkal, že se vidíme naposled, víš to?“ řekla, usmála se a stiskla mu ruku, pomalé, pohodové kroky prokládaly větami a pak seděli v trávě, on jí zapálil cigaretu a řekl „nemůžu tě najít, víš?“ tady je s jednou Jo, byl jako chlap středního věku, jako mrzáček z ochablého vztahu, svojí silnou ženu vídával ve výlohách kaváren, jak se pozorně usmívá, pod stůl se radši nedíval. bylo to jako od té staré dobré Margaret. od té mrchy, co dostávala ceny za definice prohnilých vztahů, za svinské chlapy a za svinské ženské a za šťastné ženské, co den před svatbou opustili své snoubence a běžely se vyspat s milenci. bylo to směšné. nebylo mu čtyřicet, aby to všechno byla pravda, a nebylo mu šesnáct, aby měl naději, že se ještě odnaučí brát se tak vážně a aby lámal srdce dívkám jen na několik týdnů. „myslela jsem si to,“ řekla mu před autobusem atwoodka. zapálila si svýma malýma ručkama, podívala se někam do prázdna a jak vypouštěla kouř, dodala: „tak snad není moc blbá.“ a odfrkla si. a on se tvářil soucitně. a chápavě. upřel na ni tázavý pohled, když na něj nereagovala, zeptal se: „zvládneš to?“ a ona se zasmála. rozloučili se během několika vteřin a vyměnili si letmou pusu nebo to možná bylo chladné obejmutí nebo možná vůbec nic a když ten večer přijel za slečnou Teď mám konečně čas na to tě najít!, ještě mu nedala pusu a pořád byli odtažití. ale to do dvou týdnů zmizí. tady je s atwoodkou pro mě je ta kostra takováhle: 1. právě se rozešel, jde do hospody, cítí se volný. 2. rozpovídá se o atwoodce a o Nemůžu tě najít a o důvodech, proč se s nimi rozeše (pro mě tam jsou, ale asi nejsou čitelné pořádně, což podle mě nebude problém, je tam nějak čitelnějc přidat.. nemyslím si, že to nepůjde nebo že nestačí věta nebo dvě navíc nebo tak) 3. jak vzpomíná vzpomíná začíná mu být trochu prázdno odchází z hospody, entuziasmus volnosti spadne jako nuselák. položí se a čeká, jak spadne. není to v tom ani náznakově vidět? pro mě ten zlom totiž NENÍ v momentě, kdy se vrací vyprávění do hospody. je možná v tom, jak vyprchá nadšení z volnosti a přichází nějaký smutek, pocit nulovosti. a to u všech. i u kruté atwoodky, která si ve smutku po klukovi neholí nohy, přestože to používala jako svojí zbraň. je tenhle koncept pochopitelnej? je aspoň trochu čitelnej? je možný s nim pracovat a zvýraznit ho, nebo to bude sisifova práce a nemá to smysl?

Winter
05. 07. 2007
Dát tip
Dovolím se pozastavit nad těmi jmény s několika mými domněnkami: V textu je jich spousta, to je pravda a v zásadě, když je text prosicen jmény jako by se vydával čtenáři do rukou, jako by mrkal těmi jmény a říkal: hele to znáš, tohle máš rád, proto budeš mít rád i mě. Funguje to, pokud čtenář ona jména zná, v opačném - mém - případě vznikají zvláštní pocity. Zajímavě tohle řeší třeba Kundera, který všechno vysvětlí jako pro blbce, ale to jen tak mimochodem. Protože, jak nahrával do přehrávače ta alba, nepobral jsem to, je to moje chyba, vím. Jinak ze začátku text slibuje jakousi neotřelost, ono: "To vážně řekl?", jako by bylo určeno přímo čtenáři a je to sympatický přístup, pak se ale vytrácí, sklouzává do popisu situací. Přesto jsem se bavil, i když tohle není můj šálek kávy. Ale bavil jsem se, text je to totiž kvalitní, poctivý, občas jsem sice měl chuť zkařičet: "jenom poctivý?!", ale pak jsem říkal ne, křičíš jen proto, že máš v oblibě jiné žánry. Rozhodně ale zajímavé a nemůžu tvrdit, že by mi text nic nedal (což je skrytá pochvala :)) Přicházím asi s křížkem po funuse, jako vždy, ale stejně tipnu, tak proklamačně * P.S.: http://www.youtube.com/watch?v=5Az_7U0-cK0

StvN
05. 07. 2007
Dát tip
a pak bylo ticho. paní atwoodová už nekomunikovala. když jí napsal, většinou se mu ozvala do týdne a mezery mezi jednotlivými usekanými větami začaly být delší a delší, až mu prostě odpovídat přestala. Tady někde se to začíná rozpadat. Takové to většinou zavání autobio a vůbec celou větu bych klidně smáznul. Zbytečně vysvětluješ. a při zhasnutém světle sledovali nějaký film, který pro něj před rokem nebo dřív ztratil význam Možná je to jen můj osobní zkroucený pocit, ale jakmile se v textu objeví že postava něco dělá většinou, ráda, před rokem...., tak mi začíná zavánět právě tou autobio a fakt nevím proč:) pokýval hlavou, jakože chápe He, tuhle frázi jsem četl v nějakém časopise, úplně náhodou, je dost hrozná:) „hele, mně už nic,“ přátelsky dodal: „povalim!“ „tak jak chceš, no.“ Tohle mi nesedí. Slova jako hele, povalim, no jsou jako z jiné povídky. Nesedí stylem a v celkově příjemné atmosféře příliš vynikají. alba, která se mu dostávala do dřeně už před několika lety Tohle mi přijde autobiografické:) Od scény s kamarádem v hospodě je to divné. Do té chvíle se čtenář seznamuje s postavami, ale tady přichází zlom, následně se chlapec rozchází s dívkami a nikdo neví proč a jak k tomu došlo. Takže ani smysl, který jsi chtěl textu dát: definitivní prohra a ukázání, že atwoodka například nebyla taková mrcha, jak se zdálo není vidět. Alespoň mě nic takového ani nepadlo. Na docela dlouhém úseku popisuješ vývoj dvou paralelních vztahů a pak v jednom odstavci vše uzavřeš, aniž by byly zřejmé příčiny. Já osobně se tedy ke konci neorientuji a dílo pro mě má smysl pouze v tom, že se příjemně čte, ale něco jako myšlenku jsem nechytl. Ale to může být i má chyba.

pole
04. 07. 2007
Dát tip
hele, pokud budeš mít dost energie, tak budu rád, když mi ještě nějaký příliš autobiografický pasáže vypíšeš... tohle je internet, ničeho se bát nemusim,... :)) když to nevypíšeš, budu se pořád bát že ti správně nerozumim jinak jsem si teda vyvodil tohle: chci na tý povídce pracovat. měl bych se teda zaměřit na 1/ větší stylizaci hlavní postavy. 2/ osekání. jednoduše osekání o zbytečný úseky (začínám si jich taky všímat) protože tohle dílo opravdu nemá výraznou pointu, jen to, jak se ten entuziasmus definitivně propadne v pocit prohry. a další věci, ale kdosi mi říkal že vysvětlovat dílo se nemá:)) je to opravdu o poskládání situací, ale když to teda nenudí (až ke konci), tak to nevadí, že... spíš si říkám, že i když to osekám, ten problém vznikne zas:) - člověk na konci uvidí, že větší pointa, než definitivní prohra a ukázání, že atwoodka například nebyla taková mrcha, jak se zdálo, bude málo. ať to bude jakkoli krátký, poslední odstavec stejně nebude bavit, protože pointa nebude výrazná.. nebo je to blbá doměnka? (byl bych rád, kdyby byla:)) sorry, jestli sem příliš posedlej:D

StvN
04. 07. 2007
Dát tip
Ruší, to víš, když je člověk zvyklý, zřeba z knih, na velká písmena na začátku věty:) Ne, ta autobiografičnost není pouze ve jménech, vkrádá se do celého textu, ale kdybych ti vypsal ty věty, byl by to můj subjektivní pocit z tebe, nemuselo by to být nutně správné odhalení. Ke konci jsem bohuzel stale vice pocitoval to vkradani autobio, cili uz to nebylo ono a ano, pokud se pribeh nerozviji nebo pokud nespeje k pointe, tak se po urcite dobe (nedokazi rict po jake) zacne ctenar jako ja ptat, co je smyslem toho psani. Tady to ke konci budi dojem, ze jsi pouze poskladal vybrane situace, a pokud mam dojem, ze je nejaka z hlediska prave rozvijeni deje zbytecna, pak se da rict, ze jsem dospel do mista, kde cteni zacina byt zdlouhave a hrozi riziko preskakovani takovych situacnich pasazi. Ale zopakuji, ze to, co pisi, jsou pouhe detaly, ve vztahu k celku celkem nepatrne, ale pro tebe mozna dulezite, pokud jsi psanim neco sledoval a treba ti pomohou pochopit nebo osvletlit nejaky tvuj osobni pocit z dila. O degradaci se v zadnem pripade neda hovorit. Dobre to je.

pole
04. 07. 2007
Dát tip
á super! díky! velký písmena pro mě nejsou problém a proboha, není to moje snaha se odlišit:). jen jsem trochu línej, ale jestli to ruší, kdybych to teda věděl, odtstraním to.. to s těma jménama mě nenapadlo, asi by tam nemusely být, no. a to opravdu vypadá jen takhle? chci říct, ten pocit z přílišný autobiografie je vidět jen v těch jménech, resp. jinak nevadí? snad mě chápeš a pak: opravdu je zdlouhavý jen konec? a není to teda zklamání, že tam není vidět pointa?? třeba to teda úplně degraduje.. oběma vám děkuju!

StvN
04. 07. 2007
Dát tip
Styl je mi blízký. Čtení jsem si užil a co mně osobně vadilo (třebaže to vypadá, že toho je hodně, jsou to detaily): - Napsat větu s velkým písmenem na začátku, to snad není takový problém. Malá písmena nechápu. Zjevně nemají žádný účel. Možná se chceš tak moc lišit, že musíš všechno dělat trochu jinak, ale tady, myslím, postačí styl a obsah. - Ano, ke konci poněkud zdlouhavé, neboť se ukazuje, že text nehraje na pointu, tohle když čtenář jako já zjistí, přestává chtít číst dál. - Nejvíc mi asi vadí prosakování tebe jako Jonáše do života postavy, což se ukazuje například tady: majitel hospody a jeho kámoši byli pošahaní jako obvykle nebo tady: předtím pouštěli björk, kterou taky nejméně rok neslyšel a celkově v nadmíře Jmen, která se sice hodí k dojasnění duše postavy, ale v takové míře se začíná text zvrhávat v autobiografii, stylizace ustupuje do pozadí a zdá se, že autor si přeje, abychom poznali především jeho, nikoli zajímavou postavu, postavy. Povídka je zajímavá, hezky napsaná a bavila mě.

Zuzulinka
04. 07. 2007
Dát tip
k těm chybám...třeba velká písmena na začátku vět, můžeš začít tím...třeba to byl záměr, ale mě osobně to ruší...sem tam s místo z a naopak, sem tam délky kde nepatří...no, já to vidím, asi tím, že píšu taky, tak to sleduji u jiných

Zuzulinka
04. 07. 2007
Dát tip
nenudila, mám ráda popisný věci...Sestra mě napadla hned, právě pro to množství obrazů a vracení se k témuž obrysu, hlasu a volání...dle mě Topol nic lepčího nenapsal... a děkuji já:-)

pole
04. 07. 2007
Dát tip
jinak myslím, že bych to možná moh proškrtat... ty ses nikdy nenudila? dostal jsem pár výtek na přílišnou délku a rozepsanost... díky

pole
04. 07. 2007
Dát tip
zuzulinko, díky moc! chyby jsem schopnej opravit, ale nejsem schopnej si jich momentálně všimnout! cením si kritiky fakt jako jo a avíz taky, povídky mě baví a budu rád vědět, jak dál jinak atwoodka je pro mě myslím sestra jako žádná jiná:) ale jinak ti rozumim a tu knihu žeru:)

Zuzulinka
04. 07. 2007
Dát tip
já se v tom neztratila...jde tady především o něho, pokud se nepletu a pletu se málokdy..on je ta postava, která hledá svou Topolovu Sestru, v kždé ženské, kterou potká...a dá jí pokaždé nějaký jiný jméno, aby sám nějak zakamufloval, že je pořád tatáž působivé, pro mě velmi zajímavé čtení...chyby jsem sic s nelibostí, ale nakonec přehlídla...věřím, že bys je uměl opravit...pár avi, jestli smím*

martinez
04. 07. 2007
Dát tip
tak, dočteno :o) a až na to co sem už poslala, dobrý, pro mne *

Působivé..trošku to skřípe a někdy není poznat o kterou postavu se přesně jedná ale jinak TIP

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru