Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJedno odpoledne
09. 04. 2008
19
66
5659
Autor
Narvah
Šlo o to zabít odpoledne. Jeli jsme za bývalou holkou mýho bráchy na vesnici. Když se rozešli, docela rychle se vdala. Její tříletej syn seděl v zahradním domečku a hrál si s pískem. Vlezl jsem za ním. To bylo podruhý, co jsem ho viděl. Poprvý jsem s ním hrál hru na ztracený oko. Vydělával jsem si ho z důlku a strkal do trubky a on ho tam pak hledal. Nakonec jsem si ho vždycky vrátil zpátky.
Seděl na tom písku a zdálo se, že mu moje přítomnost přijde vhod. Dal mi lopatku a ukázal na díru vedle své nohy.
„Poklad,“ řekl.
„Fakt?“ povídám.
Pokýval hlavou.
Chvíli si mě prohlížel. „Jsem naraněnej,“ řekl, vytáhl si rukáv a ukázal mi malou odřeninu.
„Dobrý,“ řekl jsem.
Několik minut jsme spolu bušili do plechovýho hrnce umělohmotným kladivem a taky do stěn domečku. Pak mě Vojta odvedl za ruku ke studni. Byla zakrytá dvěma betonovými kvádry, ve kterých byl otvor velký jako pěst.
„Čaj.“
Čaj?“ zeptal jsem a pohlédl do díry.
„Na pití.“
„Jasný,“ řekl jsem.
Vojta mě odvedl k brance na strašidla. Rostly tam tůje a pod nimi byly díry od psů. Šli jsme až k nim a když Vojta vykřikl uááá, utíkali jsme pryč. Hráli jsme to třikrát.
Pak jsme jeli za dědou, kterej skoro nevidí. Nebyl jsem si úplně jistej, jestli se mi tam chce, protože to nebyl můj děda. Udělal jsem kávu, pak jsme si sedli, jedli roládu a děda vytáhl mluvící telefon. To bylo docela fajn, protože jsem začal mít obavy, že si nebudeme mít co říct. Telefon byl zablokovanej. Řekl jsem, že by bylo dobrý najít puk. Děda řekl, že je v nějaké škatulce a začal hledat ve skříni. Vytáhl několik krabic a rukama je prohrabával. Nic nenašel. Klekl jsem si na křeslo a pozoroval ho. Chtěl jsem mu pomoct, protože prošmátrat každou krabičku mu trvalo hrozně dlouho, ale neudělal jsem to.
Pak otevřel druhou skříň a tam puk byl. Naťukal jsem ho do mobilu a ten začal mluvit. Mohl hovořit jako Jakub, Mirek nebo Markéta. Po domluvě s dědou jsme nastavili Jakuba, protože měl zřetelnější hlas než Mirek a Markétu děda nechtěl. Byl to docela složitej telefon a než jsem v něm vše nastavil tak, jak si děda přál, byl večer. Děda si totiž přál, abychom přepsali všechny kontakty ze starýho telefonu do novýho. A zároveň chtěl, aby měl telefon pro kontrolu zapnutýho Jakuba, kterej vše, co jsem psal, nahlas četl. Jak jsme pili víno, dělal jsem čím dál víc chyb.
Večer mi přišla zpráva. Psala Katarzyna, po který jsem koukal na jahodách ve Švédsku. Psala: Jedziesz w tym roku na truskawki do Szwec ji? Chvilku jsem přemýšlel a pak jsem jí napsal, že si to musím ještě rozmyslet. Ale věděl jsem, že tohle léto na truskavki nepojedu. Myslel jsem na ty nakrátko ostříhaný Poláky, pijících po večerech vodku a myslel jsem na ni, jak jí tam mezi nima bude. Pak jsem myslel na jejího bráchu, kterej chytal štiky. A pak už jsem na nic nemyslel, protože mi najednou přišlo, že kdybych v tom pokračoval, nakonec bych tam třeba i jel.
66 názorů
Přiznávám, jsem náročný. Motivů pro psaní je mnoho, stejně jako je mnoho žánrů a toho, co z pod pera vyleze.Ať je to deník psaný v rámci psychoterapie, filozofické dílo nebo novinový sloupek, prvotním důvodem psaní je snaha o vyjádření, sdělení. Řádky mohou číst různé oči, s velmi rozdílnými důvody, proč se plavit mezi slovy. A dokud jako autor budu chtít, aby to, co napíši, četl někdo další než vítr ve větvích, budu se snažit seč mi síly stačí, aby byl důvod číst. Jestli to někdo vidíte jinak, rád se nechám poučit:)
Vyjadřujeme tu svoje názory, můj byl, že na mě působí povídka prázdně, to jest, že mi v ní chybí něco, proč ji číst a říci si - nebyl to promarněný čas. Nikomu žádné podmínky neurčuji, když je důvodem pro čtení stylizace do dětskosti a všednosti proč ne;) Nevyjádřil jsem se dobře, myslel jsem to obecněji, než že povídka musí mít právě a jedině něco z toho co jsem popsal. Může to být i cokoli jiného.
Nemůžu se zbavit dojmu, že jsem Dontworry šlápnul na nějaké kuří očko, přijde mi to celé jak emotivní obhajoba teze: "ať se napíše kdykoli cokoli, dobrý čtenář si na tom něco najde ". Nechápu tvé tvrzení, že svým názorem ti beru zážitky, snažím se vyvolávat zmatek, případně polemiku o tom, co je a není prázdné... .
chimine, není tím atributem jedinečný pocit, který z toho máš respektive spíš mám? fajn, povídka to není, děj to nemá, ale čtivý to aspoň pro mne je i bez něj. a celkově to podle mě má atmosféru, která (zase minimálně ve mě) zasechala nějakou stopu, což úplně stačí, myslím, k ospravedlnění jakéhokoli "díla". můžu se zeptat, co přesně ti tu chybí nebo v čem se neshodneme? bavím se už po několikáté o stejné věci, tak mě docela zajímá, o co jde...
nepotrebujem
16. 04. 2008Don´t_worry
16. 04. 2008
Pro Chiminus
Vkusem ctenaru se pohnout neda. Zvlast kdyz je cast z nich zaroven pisicimi autory. Da se s nim nanejvys smirit. Prekvapive je vsak zjisteni, ze nekteri ze zastancu textu, nevyvolavajicim v nich samotnych zadne souvislosti, obcas napisi velice dobrou povidku. Ze by snaha o svedeni ostatnich pisicich na falesnous stopu? :-)
Chces nejaka aviza na zajimave cteni?
Pročetl jsem všechny komentáře a nemohu upřít Lakrovovu snahu prohnat svěží vítr zatuchlými chodbami;) Přispěji také svým dechem:) Text na mě pusobil lehce čtivě, jak už bylo zmíněno, ale jinak celkově prázdně. Dost se zde v hodnoceních (nemyslím jen pod tímto textem) omílá ono zázračné osobnostní působení, výpověď o postavě vypravěče (autora),vnitřní pochody, výpověď někoho o něčem.. jasně, ale aby byl důvod to číst, MUSÍ to mít buď hlubší smysl, nebo jiné atributy (vlastnosti) kterými se to odliší od tun papíru popsaného televizním programem.. humor, originální nápady, zápletka, struktura děje, která nutí číst dál a dál a napíná k prasknutí, mistrovské užití jazyka, cokoli... Přístup, že prostě něco napíši a bude to dobré jen proto, že jsem to napsal JÁ,jakožto neopakovatelná bytost a můj pohled na svět je jedinečný, lze zařadit do zcestných postojů začínajícíh autorů:) Bez byť jen minimální přidané hodnoty jsou naše výtvory jen plácáním pytlem o vodu;)
mně moc líbilo, můj šálek - T., a není pravda, že je to o ničem (čtu poctivě kritiky), pro mně je to o NĚČEM!
Adriana Bártová
13. 04. 2008Oduševnělost
12. 04. 2008
dobře poskládaný. taky příjemně krátký.
celkově mám tyhle deníkový spíš dokumentární wordový soubory rád. jak se zbavíš a rezignuješ na zápletku, přestane to bejt předvídatelný. a tak zatímco těžký koráby nabitý hlubokýma smyslama se potápěj ke dnu, takovýhle lehký drobný útvary se vesele proháněj po hladině...
Pro Těša:
Moje kritika (či lépe komentář) neměl(a) vyznít dobře či špatně. Slo mi o to zjistit, kolik čtenářů v tomhle zdánlivě prázdném textu začné hledat (nebo dokonce najde) souvislosti a kolik se jich spokojí se skutečnosí, že text hezky plyne. Výsledek je (zatím) -- jak to jen napsat --, že zřejmě stojím na druhém břehu 'literární řeky' :-) . Možná to bude tím generačním rozdílem.
lakrove, děkuju za avízo, jenom by mě zajímalo něoc ohledně tvé kritiky - připadá mi, že vyznívá poměrně špatně - proč? Nemůže být (a nemá být) úmyslem právě tohle, dokázat, aby čtenář začal přemýšlet? Není jedno, čí je Vojta a že tři úseky nemají nic společného, když to jako celek ten pocit nabízí (nebo Tobě ne?)?
Ale to jenom tak pro případ, že bys měl (nebo měla) náladu polemizovat.
Jo, mě se to líbí hodně, ikdyž s drobnýnma výhradama.
(Adriana) - Ne, hlubší význam to nemá, ale má to právě ten pocit. A nejenom význam dělá umění významným a smysluplným - pocit taky.
Adriana Bártová
11. 04. 2008Nicollette
11. 04. 2008Nicollette
11. 04. 2008
ale podle lakrova je možný, že jsem "skrytým homosexuálem s pedofilními sklony", tak to ještě zvaž.. :)
Tenhle komentář byl odeslán 10.4.2008 ráno 'soukromě autorovi'. Teď jej přikládám spíš pro srovnání. Autor nechť promine.
Možná tomu moc nerozumím.
A když člověk něčemu nerozumí, může tomu buď věřit, nebo neveřit; jenže čemu vlastně?
A teď se pustíme do pitvy, chceš? :-)
Jeli jsme za bývalou...: hned mě napadají dvě otázky: Proč? a Kdo jsou ti 'jeli'?
Předpokládám, že některá z těch otázek bude v průběhu zodpovězena nebo odpověď alespoň naznačena. Nebyla, a ani mi to po dočtení nechybí.
Pasáž o hraní si s Vojtou je z celé povídky nejzajímavější. A zase jsou tu dvě otázky: Proč si velký kluk hraje s cizím dítětem? a z ní vyplývající: Je pro něj to dítě opravdu cizí?
Pasáž o dědovi začíná zajímavě, ale trvá to jen do první zmínky o telefonu. Od te chvíle přestává být čtení přehledné.
Poslední část (týkající se Polačky a jahod ve Švédsku) na mě působí, jako by s předchozím textem neměla žádnou souvislost. Zmínka o jejím bráchovi, co chytal štiky, má cosi naznačovat? A po závěrečné obavě 'možná bych zase udělal něco, co nechci' mě znovu napadá jedna z předchozích otázek:
Čí je to dítě (Vojta)?
Přál si někdy 'autor', aby bylo jeho?
Nebo snad tuší, že by mohlo být jeho?
Takže po dočtení mám poslední tři otázky:
0. Co přiměje čtenáře, aby se pustil do hledání ústřední myšlenky?
1. Měl být obsah chapán takhle?
(Já teď už věřím tomu, že měl.)
2. Kolik čtenářů to z textu vyčetlo?
Je-li odpověď na 1. otázku ANO a na 2. otázku >2 , zasloužíš Tip
(za předpokladu, že změníš kategorii -- na 'Hádanky' :-) ).
Druhou variantu (evokovanou zmínkou o bráchovi chytajícím štiky), tj. že autor je skrytým homosexuálem s pedofilními sklony, nepovažuji za reálnou.
Nicollette
10. 04. 2008
Lakrov, díky za avi. Víš, já tady číst prózu moc nestíhám, někdy ani poezii :-) Tohle se dobře četlo, styl je poutavý, dokonce i když jde o popis celkem běžných situací. Já jsem taková čtenářská nátura, že všude očekávám a hledám NĚCO, co tam je navíc, prostě věřím, že to není jen tak - zabít odpoledne, nebo stránku papíru. Takže já tam cítím jisté napětí, týkající se komunikace mezi lidmi, osamělosti, možná nenaplněnosti života. Ale dost možná si to tam dosazuju uměle. Každopádně zážitek.*
Pro Nicollette:
> ...vypadalo by to jinak, to je snad samozřejmé...
Takže některá díla zde mohou být chápana také jako určitá forma korespondence? Veřejné dopisování mezi dvojicí nebo možná skupinou autorů, zatímco ostatním je předávané sdělení skryté. Pozoruhodné. To si budu pamatovat. Může se to hodit.
chci_slyšet_tvoje_ticho
10. 04. 2008Nicollette
10. 04. 2008
Jo, ne. Chci říct, že. Zkrátka neoslovilo, jak říká ceder, jen stránka textu, která mi toho moc nedala, žije si vlastním životem, žije si někde v ústraní, až na ní (v tom ústrání) docela obyčejně zapomenu a nechám ji hezky žít dál. I když dialog s dítětem mi přešel fajn, trocha neobvyklosti, fantazie, zbytek je z mého pohledu, jak říká Laura, marmeláda, jen ona ji popisuje jako chutnou, já coby mazlavou. Nějak mi uniká hlubší smysl, cosi, co není opakováním zajetých písmácký kolejí, aneb i o prázdném odpoledni by to chtělo psát jinak než, podtrženo sečteno, prázdně. Což je ovčem obvyklý problém. Nevím.
Mě se to moc libi... děkuju Narvahu :) ač si to psal někomu jinemu ja o ocenila. A dekuju Lakrovovi za to avizum ) i kdyz ani nefim proc mi ho poslal *-*
Pro Nicollette:
> zajímavé autorem...
A kdyby byl pod stejným shlukem slov podepsán někdo jiný ?
Nicollette
10. 04. 2008nepotrebujem
10. 04. 2008
dopiš to, znělo to dobře, cos mi o tom řek. já jsem teď docela dlouho psal delší text, takovou novelu, asi, o dvou chlápcích, co se vydají hledat jednu pornoherečku. mám ji už vpodstatě hotovou, ale pořád v ní potřebuju opravit několik pasáží a nějak se k tomu ne a ne dostat.
no, tý jo, tu povídku s uchem jsem nedodělal.. ale to je fajn, že se mě ptáš, aspoň se na to po dlouhé době mrknu a třeba to dopíši.. co tvoje literární práce?
Lakrov: nevím, co byl autorův záměr, a popravdě řečeno, je mi to dost jedno. pro mě byl tenhle text textem o tom, jak zabít odpoledne, a tuhle atmosféru vystihl dobře. je v tom trochu sentimentality, trochu nostalgie, trochu smutku z toho, že si lidé nerozumí, ale celé je to podané tak nekýčovitě, že jsem tomu věřil. co víc si přát?
líbilo by se mi, kdybys napsal něco delšího, narvahu. jak ti dopadla ta povídka s uchem?
Narvah, věřím ti, také musím po sobě číst a určitě vícekrát než i 3x, to se stává.
Aha, dík za ten Puk, pak výtku beru zpět, ale to víte, moje generace a mobily.
a2a2a: dík za kritiku. tvoje výtky co se týče stylu naprosto sedí.. bych si těch dvou děr a chvilek všiml tak napotřetí co bych to po sobě četl, leč sem to přejel pouze dvakrát.. .)
Tento text, složený ze tří samostatných částí, vzájemně nijak nesouvisejících, snad jen časově propojen do jednoho dne, je spíše jen popisný, postrádá pointu a nenabízí ani mnoho pro nějakou myšlenkovou spoluúčast.
Trpí několika stylistickými nešikovnostmi, např. opakováním slov -
...Chvíli si mě prohlížel. „Jsem naraněnej,“ řekl, vytáhl si rukáv a ukázal mi malou odřeninu.
„Dobrý,“ řekl jsem.
Chvíli jsme spolu bušili do plechovýho hrnce umělohmotným kladivem a taky do stěn domečku...
nebo -
...Byla zakrytá dvěma betonovými kvádry, ve kterých byla díra velká jako pěst.
„Čaj.“
Čaj?“ zeptal jsem a pohlédl do díry.
„Na pití.“
„Jasný,“ řekl jsem.
Vojta mě odvedl k brance na strašidla. Rostly tam tůje a pod nimi byly díry od psů...
Pak jsou zde drobnosti, jao např. v první větě umístění slova ...na vesnici na konci věty... Poněvadž vesnice v textu nehraje žádnou roli, působí na konci věty jako důraz. Kdyby bylo napsáno ...jeli jsme na vesnici za bývalou holkou mýho bráchy..., působilo y to měkčeji a přirozeněji. Obdobné je to s klečením na křesle či nevlastním dědou.
Rovněž mi i přes snahu unikla jakákoliv souvislost s pukem. Chvíli jsem přemýšlel, zda se nejedná o nějakou vtipnou extravaganci, ale vzhledem k celkovému pojetí textu jsem pro to nenašel opodstatnění.
Na druhou stranu nápad s mluvícím telefonem je sám o sobě hezký a kdyby se stal ústřední a jedninou a více rozehranou osou textu, pak by získal i na poetičnosti.
Také závěrečný odstavec je lehký a dobře přijatelný, pokud by ovšem nepředcházely dvě samostatné nesouvisející části, ale jen jedna. Takto to jako celek působí roztříštěně.
Musím také uznat, že až na ony stylistické výhrady působí text plynule, má příjemný spád, není nikde zbytečně natahován a rozumím tomu, že jako žánrový obrázek působí laskavě.
Pro reka:
Připadá mi nepravděpodobné, že by námětem, či spíš ústřední
myšlenkou téhle povídky bylo pouze to, co text prvoplánově
sděluje. Mám sice určitou představu, co by touto ústřední
myšlenkou mohlo být, ale způsob jejího podání shledávám
natolik nezřetelným, že to snad ani nemohl být autorův záměr.
Proto se ptám.
Děkuji za reakci.
Pro Nicollette:
Skrývá-li v sobě tahle povídka něco, co není vidět na první
pohled, jak píšeš ve svém předchozím komentáři, pak zřejmě
víš, co to je. Já to s jistotou nevím. To je to, čemu nerozumím.
Nebo se ti povídka líbila jen stylem podání?
Díky za reakci.
Nicollette
10. 04. 2008Don´t_worry
10. 04. 2008
Já tomu nerozumím.
Když člověk něčemu nerozumí, může tomu buď věřit, nebo neveřit; jenže čemu vlastně?
Zkusme se nejprve zeptat čtenářů.
Avizo pro Don`t_worry, Nicollette, reka a a2a2a
Klidně bych si přečetl román napsaný tímto stylem, něco to do sebe má, nevím čím to, ale líbí se mi to...
Don´t_worry
09. 04. 2008ceder_john
09. 04. 2008ceder_john
09. 04. 2008ceder_john
09. 04. 2008Nicollette
09. 04. 2008ceder_john
09. 04. 2008
Zatím to ve mně vyvolává pocit prázdnoty nebo určitého úseku nejasné cesty Ještě se vrátím. Pošlu si avízo.