Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dá se genovou manipulací vyrobit básník?

19. 11. 2009
0
101
5600
Autor
JiKo
Jistě jste slyšeli o možnosti genovou manipulací změnit vlastnosti např polnohospodářských plodin. Genové manipulace u lidské DNA není už žádná Sci-Fi a protože genom je již rozluštěn mohu položit tuto otázku:


Myslíte si, že lze záměrnou a řízenou genovou manipulací vytvořit básníka?



Anebo lépe, myslíte si


A - že schopnost poeticky se vyjadřovat a tvořit básně (umění) je dána kdesi v naší DNA a máme k tomu předpoklady od narození


B - nebo ke schopnosti tvořit člověk dochází spíše díky učení a objevování (tj tentýž jedinec by se různou výchovou mohl básníkem stát anebo vůbec ne)


C - nebo je to čistě náhodný jev, kdy se funkce mozku vyvinou k básnění nanejvýš vhodně, co běžně označujeme jako talent

101 názorů

blbjenka
04. 12. 2009
Dát tip
o tom bylo nedávno něco v Reflexu. že je kreativita vedlejším účinkem genů způsobujících psychické poruchy. asi na tom něco bude :)

a zkusil to vlastně už někdo? :o)

komedie
29. 11. 2009
Dát tip
nedá, možná v budoucnu, ted ne

Vaud
26. 11. 2009
Dát tip
zase - kdyby tam moznost byla, kdo by odolal naklonovat si poradne tvrdou milenku (mylenku?)

Vaud
26. 11. 2009
Dát tip
myslis, ze jen basnik vyrobeny genovou manipulaci, je GENialni? My prozaici nejsme pro genovou manipulaci, my jsme pro klasicke sukani.

Fuk
24. 11. 2009
Dát tip
Cela otazka je polozena zle, lebo este nebola zodpovedana otazka co je to basnik "Da se manipulaci s basnikem vyrobit gen?" tu je to prilis do psychologickovednej skupiny ale je zrejme ze napriklad clovek na pustom ostrove bez knih, internetu, skol sa bude musiet prisposobit okoliu (na to primarne sluzia pudy) ale to nedokazuje jeho pripadnu "nebasnickost" clovek, (a nie len clovek) moze vytvarat poeziu- nemusi ju pisat, moze ju zit, svojim sposobom zivota vytvarat...atd basnictvo je len dalsia kategoria. a basnenie o basnictve neprinasa nic basnik je vlastne povahova crta osobnosti..

Má někdo z vás snad dojem, že na Písmáku je tak málo básníků, že je nutno ještě vyrábět další?

Oldjerry
21. 11. 2009
Dát tip
ABC je správně, neb je to navzájem provázané.

Vaud
20. 11. 2009
Dát tip
básnící mají občas neodolatelné nutkání ono střevo vyprazdňovat :-)

Básnické střevo - termín, neodborně a nesprávně užívaný v souvislosti s intelektuálními schopnostmi jedince. Ve skutečnosti se jedná o patrně dědičné, přesto však místy infekční onemocnění tlustého střeva, projevující se nekontrolovatelným puzením vypouštět sračky. Pojmenování "básnické střevo" souvisí s vnějškovou podobností dopadů onemocnění a výsledků většiny básnických pokusů. Onemocnění je neléčitelné, ale jeho projevy lze výrazně redukovat pomocí vhodné životosprávy.

po velkém úsilí lze verše dostat i od nepoety....a proč ne...nebo taky..a proč jo. buď to dotyčný chce psát/číst/dostat nebo ne. já jdu psát básně (pod vlivem chlubivé a dobré nálady ovšem).

Tragicus
20. 11. 2009
Dát tip
A a B, ma chyba.

Norsko
20. 11. 2009
Dát tip
Pokud je básník kombinací A a C, a C je nesmysl, je nejvýš pravděpodobné, že A nebude mít do básníka daleko

Tragicus
20. 11. 2009
Dát tip
Nevim, jestli je jasne, co znamena, ze je genom rozlusten. Rozhodne ne to, ze by clovek mohl selektovat urcite vlastnosti. On dokonce nedokaze ani urcit, jake kdo bude mit vlastnosti na zaklade jeho gen. kodu. A nejsou dokonce ani jasne priciny vzniku nekterych genetickych poruch, ktere jsou prece jen mnohem jednodussi, nez to, co clovek nazyva "vlastnosti", "charakterem". Jinak je to samozrejme kombinace A a C (prostredi ovlivnuje vyber genu), C je nesmysl.

brokolice

Beed
20. 11. 2009
Dát tip
...hab' doch nur Spass gmocht... ;)

copak by tohle napadlo někoho bez znalosti věci? :o)

Beed
20. 11. 2009
Dát tip
No jen jestli... :)

jo, zapomněl jsem přidat smajlíka, no :o)

Beed
20. 11. 2009
Dát tip
Ale ale, Alešku... :) 'ver' je neodlučitelná předpona :P

LaMouette
20. 11. 2009
Dát tip
Pisto.. Ty me evidentne.. nemas rad!

Já se omlouvám. Jak vidno, dcera se mi dostala ku klávesnici a zachtělo se jí trochu požvanit s písmákama :) Mou: Ty vůbec nemáš ponětí, co to čeština je, hrůzo!

LaMouette
20. 11. 2009
Dát tip
neumim nemecki.. ni anklicki.. ni francouzski.. a dle nekerych ni ceski... zejo Pisto..:-))

.m jjjnm, nbnnmcnkl k56./jh /, .//0000

ich stehe nicht ver...

Beed
20. 11. 2009
Dát tip
Teda Marvine... :O co to mé oči zas vidí za výrazy? Já jsem naprostej teoretik, to jo - genetiku jsem se učila naposled někdy v biologii ve druháku :) (Proto taky jen blbě kecám.)

Vaud
19. 11. 2009
Dát tip
dostane se na volitelne misto :-) (coz se stalo i nekolika pendrekem prastenym)

Beed
19. 11. 2009
Dát tip
Ale milý Tangensi, dominantní přece nemusí nutně znamenat krásný, ne? Teď mě nic konkrétního nenapadá - tak aspoň blbej příklad. V jedné rodině je takřka pravidlem, že se v každé generaci narodí dítě s mentální poruchou. (Dědičná genetická informace.) V druhé rodině se zase zásadně rodí děvčata s předkusem. (Taktéž.) Co by se třeba mohlo stát, když si krásný chlapec z rodiny 2. vezme zdravou dívku z rodiny 1.? (Je to blbej příklad asi... ale nějak moc mi to teď nepálí, páč se chladím ryzlinkem.)

19.11.2009 12:39:46 JiKo Nechcete jít na http://www.schreiber.de ? Zajímavý odkaz, JiKo, děkuji velice, tohle jsem delší dobu hledal :-)

Beed
19. 11. 2009
Dát tip
Jakože by z toho mohl vzejít hluchoněmý dysgrafik (nebo disgrafik??) No... Ale příroda si prý vybírá z jedinců to nejdominantnější...

Tak to bude Garthova parketa :)

Vaud
19. 11. 2009
Dát tip
k splozeni basnika je potreba, aby byli spojeni muzi a muzy (ale nesmi se nekde udelat gramaticka chyba)

(a nebo jsem někde udělal chybu)

Mirosláwek mi vnukl brouka do hlavy (já vím, není to úplně běžné úsloví), tak jsem se hned běžel podívat, poněvadž my se doma předloni taky pokusili. Po důkladném ohledání musím konstatovat, že přirozenou cestou to nejde. Dcera se zatím jeví jako úplně normální.

Miroslawek
19. 11. 2009
Dát tip
pokusili jsme se doma a dáme vědět

Smetiprach
19. 11. 2009
Dát tip
genovou manipulací vytvořit básníka lze, pokusy na tomto poli již probíhají... stačí si ovšem kliknout v liště na záložku "Díla" a každému je hned jasné, že to zatím nějak nefunguje... nicméně jsem optimistou, první telefony taky nebyly nic moc...

papouch
19. 11. 2009
Dát tip
Vaud :-)))))))))))))))))))))))

Vaud
19. 11. 2009
Dát tip
Basnik netusim, ale stredne silnou ranou palici do hlavy vyrobis clena klubu Romantik.

Jednota v býlym kruhu, to je ten správnej žár

Fouckault
19. 11. 2009
Dát tip
myslím že to jde i bez genové manipulace, stačí obyčejná manipulace, respektive ženská:-)

papouch
19. 11. 2009
Dát tip
9015 a dejte mi pokoj

JiKo
19. 11. 2009
Dát tip
Nechcete jít na http://www.schreiber.de ?

Beed
19. 11. 2009
Dát tip
Ich sage dir warum... Da papousek schläft noch wahrscheinlich %)

Aber Diese Diskuzion wurde noch nich numeriert. Und ich frage warum.

rozhodně lze genovou manipulací vyrobit herce. Stačí sehnat geny Thalie.

Beed
19. 11. 2009
Dát tip
Stimmt. Sowieso habe ich weiters nichts zum sagen. Takže šlus.

Prosecký
19. 11. 2009
Dát tip
Weder Erziehung, noch Imitation! Es ist eine notwendige, jedoch keine ausreichende Bedingung. Die anderen werden uns aber bald davonjagen, Beed.

StvN
19. 11. 2009
Dát tip
Mně se trochu zdá, že možnost b) nevylučuje možnost a). Respektive, že to ano může být dáno geneticky, ale na výchově určitě záleží. Co jsem já ve svém životě pozoroval, tak určitý talent k umění má každý.

pozorovatel
19. 11. 2009
Dát tip
je to regulérní psychické onemocnění, které se léčí takže leda memetická chyba

Beed
19. 11. 2009
Dát tip
Natürlich nicht. Die Erziehung aber auch nicht, würde ich sagen. Man muss von sich selbst wollen und bemühen.

Prosecký
19. 11. 2009
Dát tip
Ach so, jetzt verstehe ich es. Eine Imitation macht aber keinen origenellen Dichter, oder?

ano, genetická úprava kritik je na písmáku velmi perspektivním oborem...

Garth
19. 11. 2009
Dát tip
Když čtu některé kritiky od vzdělaných básníků, tak se obávám že něčeho takového nebylo možné bez genetických úprav docílit :D

Petrusha1
19. 11. 2009
Dát tip
Ja wohl) A koľko ohrievačov sa vojde na špičku ľadovca?

pro vsecky: kolik andělů se vejde na špičku jehly?

Beed
19. 11. 2009
Dát tip
Prosecky, die Imitation hängt aber sehr eng mit der Erziehung zusammen, oder?

Prosecký
19. 11. 2009
Dát tip
V rámci zrovnoprávnění ostatních národnostních menšin jsem se rozhodl psát tentokrát německy příště to bude polsky nebo řecky): Noro, ich verstehe dich nicht ganz. Was für eine Imitation? Wovon? Genetische Einflüsse sind schon maßgebend. Erziehung macht eine Intelektuellen mit Literaturkenntissen und mit einem Vorsprung, schafft aber keine Invention. Und Zufall? Ja, wichtiger als Erziehung. Wie lange braucht man, um Tschechisch zu lernen?

Beed
19. 11. 2009
Dát tip
Ale ne... němčina je docela jednoduchá... :)

Beed
19. 11. 2009
Dát tip
Würde ich nicht sagen.

Beed
19. 11. 2009
Dát tip
Přidávám doplňující otázku: Kdyby Eliška Krásnohorská a Karel Hynek Mácha měli spolu dítě, co by mohlo nejvíc ovlivnit jeho spisovatelské předpoklady? a) DNA? b) výchova? c) náhoda? Nemyslím si, že by schopnost psát byla ovlivněna geneticky...

Tak to netuším, nejsem genetik. Ale mohl bych se pokusit vyrobit básníka chirurgickým pospojováním kousků jednotlivých zdejších takybásníků. Tomu jdou dobře samohlásky, onomu zase diakritika... Od každého uřízneme předmětný kousek, sešijem to za svitu blesků v tajné laboratoři středověkého hradu, a máme ho!

Petrusha1
19. 11. 2009
Dát tip
OMYL - jak má někdo húl, pes zdrhne ...

Petrusha1
19. 11. 2009
Dát tip
ospravedlňujem sa za preklepy :( chjo

příčinou toho, že píšeme, je existence pera, papíru, případně klávesnice atd. Podle známého přísloví "když máš hůl, pes se vždycky najde" .

Petrusha1
19. 11. 2009
Dát tip
ak budeš analfabet niekde vprosterd púšte, kde niet školy ani knižníc, netu atd., tj. nebude ti daná schopnosť rozvoja inteligencie cieleným spôsobom prostredníctvom čítania, poznania, že nejaká báseň vôbec existuje atd., asi nikdy nijakú báseň nesplodíš, DNA neDNA, talent, netalent ... Ale ono ti je nekedy báseň i bez slov, keď tak niekto niečo vie vyrezať, vytesať, namaľovať. A vôbec, mala som dedu, hodne pil, čítal len Rudé právo a písal akurát ak musel, maľovať nevedel a disponoval hudobných hluchom (no celá já, teda myslím s tých hudobným hluchom), ale keď sme si tak sadli na jeseň na haldu čerstvo narezaného dreva, jedli hrozno a orechy a vegetili a to drevo voňalo, to vám bola báseň! :)))) apropro - Dúfam však, že tieto a podobné genetické pokusy nikdy nikoho nenapadne robiť!!! bojím bojím

JiKo
19. 11. 2009
Dát tip
Diskuse je myslím dostatečně tematicky sempatřící. Prostě zkoumáme názory na podstatu básnictví. Co je příčinou toho že píšeme.

Prosecký
19. 11. 2009
Dát tip
1. Vyrobit se dá, ale k čemu je to dobré? Copak jich neběhá po světě už tak přepříliš. raději vyrobme dobrého truhláře nebo číšníka. 2. Ve světle mně zakázaných diskusí zaměřených zejména na větší marketingový úspěch Písmáka zdá se mi podivné, že tato diskuse adminům nevadí. Nebo ti taky říkají, že se dáváš P....y?

avox
19. 11. 2009
Dát tip
to myslíš vážně, tuhle diskusi? Anebo jde jen o to, aby papouch mohl vytáhnout z osudí další číslo? Jen se ptám...

jsem odhalen !!! to, že si myslím, že téma je nesmyslné, nelze považovat za názor, natož o doklad o kompetentnosti v oboru !!! :o)

JiKo
19. 11. 2009
Dát tip
spíš zakrýváš, že tématu nerozumíš a nemáš názor :-)

asi chápeš, že jen chci ironizovat téma diskuse...:o)

JiKo
19. 11. 2009
Dát tip
Asi chápeš, že je je míněna záměrná a řízená manipulace... rači to doplním, písmák je plný rýpalů

genová manipulace - míchání genů - probíhá i v rámci běžného oplodnění, takže rozhodně tímto procesem občas básník vzniknout může :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru