Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Už sa stmievalo

10. 12. 2009
3
5
1190
Autor
klobúk

Už sa stmievalo. Zase mala ten pocit že ona rozpráva svet. V chvejúcej ruke cigareta a vedľa na vetchom stolčeku jej šál a kabát.  Priateľským zdvihnutím ruky ho privítala. Zložil veci na vešiak oprašujúc si sneh z kratučkých vlasov.

V tichosti každý miešal svoju kávu. Výbuchy smiechu okolo akoby dohodnuto ignorovali. Rozprávala o svojom úspechu v škole a o ponuke zaujímavej práce, pričom sa hrala sa s nezapálenou cigaretou v ruke a on si všimol jej zalomený necht. Zapálil jej cigaretu.

Prejavil účasť a tešil sa s ňou. Nevedel presne ako sa sám tvári, no tesne nad kútikmi pier cítil jemnú ťažobu pri úsmeve. Vždy pár krát pritakal a doložil niečo trefné k veci.

Potom začal hovoriť o sebe. Živo gestikuloval, syčalo z neho vášnivé ego. S divne nepríjemným pocitom jej do mysle prišiel jasný obraz, sťažka prehltla, ale i tak chvíľu pokračovala v náhlej predstave, že sa zhovárajú pár minút po sexe. Zbadal jej neprítomný pohľad a tá nepozornosť ho rozrušila.

„Ale veď to nie je nič dôležité, ja viem.“ Usmial sa.

„Nepodceňuj sa.“

„Mojej sestre Milade ale dali skvele platenú prácu! Už je z nej veľká právnička!“

„To je perfektné, to ma teší.“

„Hm, a to som chcel: Keď si to vezmeš reálne, tak to, ako študujem a ako sa mám je úplne nepodstatné.

„Ale určite je to pre niekoho dôležité.“

„Teraz si mala povedať, že pre teba je to dôležité.“ Pomyslel si a potmehúdsky sa uškrnul.

„Čo sa smeješ?“

„Len taký jeden vtip.. som si spomenul, nič extra.“

„Hmm.“ So slabým úsmevom prikývla a začala sa rozhliadať po miestnosti.

„Ozaj pekný tvar.“ Prebehlo mu hlavou pri pohľade na jej pevné poprsie, čo sa vždy pri určitých pohyboch predstavilo pod voľným tričkom. Na tmavoružovom tričku motív dievčaťa s jemne pootvorenými perami.

Tu sa na neho pozrela, on si nebol istý či si všimla jeho prehmat, a pre istotu reflexívne uložil pohľad do popolníka. Potopil sa do predstavy, že je jeho dievčaťom.

 

„Je fajn sa takto rozprávať.“ Uvoľnene vzdychla a sadla si na podstavec sochy na námestí. „Ešte mi niečo povedz o tých tvojich snoch.“

„No radšej hovor zase ty.“ Odovzdal slovo a dôležito sa zahľadel na oblohu v diaľke. Prvé vety nevnímal a už ho aj mrzelo, že hovoril tak veľa o sebe. Počúval dosť dlho, snažil sa pôsobiť prirodzene empaticky.  Pri konci prehovoru si cigaretu už ozaj vychutnával. Už vpil jej oduševnené rozprávanie. Zdala sa naivná, no nepociťoval nad ňou ľútosť ani súcit. Bola mu ukradnutá, tu na neho padla náhla ľahkosť. Ona myslela na to, ako sa jej bude výborne spať po takom hutnom rozhovore a on sa nikam neponáhľal. Mal v sebe tupý pokoj.

 

 

Sám si zapálil cigaretu.

Po pár minútach cesty sa zamračil a skočil do mláky. Hnevlivý dupot striedal hlboký úsmev. Zastavil sa a nasprostasto hľadel na obrubník. Dal sa do rýchleho kroku a hľadal výplň, príčinu a zafarbenie toho úsmevu. Prešiel okolo dvoch veľkých bánk a zrak mu padol na neďalekých bezdomovcov. Jeden si zhŕňal tabak z ohorkov, veselo niečo líčil druhému, ten si spokojne hompáľal nohami. Vtom ho od bezdomovcov odpútal pípajúci telefón. SMS. „Miladu zrazilo auto, bola na mieste mŕtva...“


5 názorů

Háber
12. 12. 2009
Dát tip
*všeličo sa stáva*

klobúk
10. 12. 2009
Dát tip
vďaka za komentár, ťažkopádnosť je moja slabina. Sú zase autori(Hvorecký), ktorí píšu vety často o troch slovách. Hej máš pravdu, dík.

Bíša
10. 12. 2009
Dát tip
t.

Petrusha
10. 12. 2009
Dát tip
Celý text som čakala, či sa z neho vôbec niečo vykľuje. Vety sú veľmi ťažkopádne, až miestami prešpekulované, čo na čitateľa pôsobí tým, že autorovi síce nie je natoľko jedno, čo chce predložiť, ale napriek tomu je príliš lenivý premýšľať nad tým, či by sa to páčilo i jemu ... Príklad "Živo gestikuloval, syčalo z neho vášnivé ego." Storhá veta, výbušná, však skúsený autor by z nej dokázal vymodelovať situáciu, ktorá tu ani nevzniká, nieto že by zanikala "S divne nepríjemným pocitom jej do mysle prišiel jasný obraz, sťažka prehltla, ale i tak chvíľu pokračovala v náhlej predstave, že sa zhovárajú pár minút po sexe." Tejto vete vpodstate vôbec nerozumiem. Príklad prekombinovanosti, čitateľ len tápa v zámere, v tom, čo mala vyvolať, v deji, ktorý márne hľadá a nachádza vlastne až v poslednej vete, ktorá sa hrá na to - som dôležitá. Je dôležitá, ale len vetdy, keď jej predchádza dej. Ten tu však nie je, čítam len prázdne klábosenie.

Můra73
10. 12. 2009
Dát tip
*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru