Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kreténem zůstaneš

26. 12. 2009
17
32
5020

Už bezmála tři měsíce jsem podváděl svou ženu, abych u ní vzbudil větší zájem. Ona mě však nezačala ani podezřívat, což mě frustrovalo. Moje cizoložné manýry tím ztrácely význam a jí bylo očividně úplně jedno co dělám. Tak jsem ji jednou, když jsem se pozdě v noci vrátil domů, probudil a řekl jí: „Spím s jinou. Ty už mě nebavíš.“
Odpověděla, že si také někoho našla a řekla, ať ji nechám být, že chce ještě chvíli spát a že to probereme ráno. To ovšem nepřicházelo v úvahu. Zabil jsem ji. Na druhý den jsem schválně nešel do práce, jelikož mi bylo jasné, že někdy touto dobou měla určitě ve zvyku užívat si s tím svým, tzn. kouřit mu péro, lízat koule, kousat bradavky a další. Když se skutečně ozval zvonek a poté i naléhavé volání, otevřel jsem a zabil toho zmrda taky. Jak jednoduchý může život být, pomyslel jsem si a šel si ho vyhonit u jakéhosi laciného porna, ve kterém šukala štíhlá blondýnka s černým zakrslým negrem. Jakmile jsem se udělal, zabalil jsem obě mrtvoly do prostěradla a odnesl je do sklepa. Že to ale byla fuška. Během tohoto počínání mě zastihla sousedka a tvářila se nebývale podezřívavě. Řekl jsem, že přece nebudu dávat peníze za pohřeb. Souhlasně přikývla a šla zavolat policii. Policisti mě, hned co přijeli, zmlátili málem do bezvědomí a prohlásili, že jsem udělal velkou chybu. Spoutali mě a odvedli do cely předběžného zadržení. Potom mě ještě dva dny vyslýchali a bili jako psa. Cítil jsem se nepohodlně. Ptali se mě, proč jsem to udělal a já jim asi dvacetkrát po sobě odpověděl, že mým důvodem byla malost těch lidí. „Bude to tak pro ně lepší,“ opakoval jsem, ale to je patrně dráždilo ještě víc. Vždycky mi potom dali pěstí přímo do ksichtu.
„Nevím co chcete slyšet, kurva.“
„Že jsi to udělal nerad.“
„To ale není pravda.“
Zase mi ji natáhli.
„Špatná odpověď.“
„Tak běžte do hajzlu, vy hovada,“ řekl jsem a hned na to usnul. Když jsem se probudil ze snu, ve kterém si to ti dva ochránci zákona rozdávali a mlátili se při tom obušky do prdele, zjistil jsem, že vůbec necítím hlavu. Jako bych ji ani neměl. A opravdu. Ležela o kus dál a mluvila na mě.
„Jsi pěknej kretén, víš o tom?“
Neměl jsem jak odpovědět a tak jsem jenom němě přisvědčil. Jeden policista vzal hlavu do svých medvědích tlap a nasadil mi ji zpátky. Potom mě zase zmlátil a já znovu usnul. Když jsem se probudil podruhé, stál nade mnou tentokrát muž v modrém taláru. Řekl, že mě asi nechá popravit, pokud tedy nemám něco, co bych mu mohl nabídnout - měl na mysli peníze nebo prdel. Řekl jsem, že nemám a ať táhne do hajzlu. Začal mi číst jakýsi zákon, kterému jsem stejně nerozuměl. Pak řekl, že mě nabodnou na kůl, ať je to bolestivější. Odvětil jsem, že strach z bolesti mě nepřinutí tady nadále zůstávat. Řekl, že se to uskuteční zítra ráno a že obvolá všechny moje známé, aby se přišli podívat jak umírám tímto zvířeckým způsobem. Řekl jsem, že je to jenom dobře, že pak zůstanu v jejich paměti navždycky a začal jsem se smát.
Další den mě opravdu nabodli na kůl a já chcípal neskutečně pomalu. Kdybych věděl, že to potrvá tak dlouho, možná bych soudcova slova zvážil. V davu jsem zahlédl tu ženu, s níž jsem podváděl manželku. Blbě se na mě šklebila a objímala se s nějakým mladým gigolem. Potom mi zase upadla hlava, kterou mi tentokrát nikdo zpátky nenasadil. Hlava řekla: „Vypadáš, jako zašlápnutá housenka. Cha cha cha,“ na chvilku se odmlčela a dodala: „Jsi kretén, vždycky jsi byl. Buď rád, že už to brzo skončí.“
Souhlasil jsem.
„Na co jsi však zapomněl, že budeš kreténem nejspíš i v dalším životě. Ve všech dalších životech. Zkrátka je ti souzeno jím být. Skoro bych tě i litovala.“
Nechtěl jsem, ať mě lituje. Lítost jsem si nezasloužil.
Někdo z davu vykřiknul, ať už konečně chcípnu, že musí pro děcka do školky. Chudáci děcka, proběhlo hlavě hlavou. Podíval jsem se na hlavu a hlava zase na mě. „Tak zatím,“ řekla a potom zavřela oči. V té chvíli jsem si uvědomil, že se probudím zase jako kretén, ale nijak zvlášť mi to nevadilo. Smrt skončila a lidé se rozešli.


32 názorů

Jako kulinární odborník tě musím, Silene, upozornit, že pokrm má prošlé datum expirace.


Silene
28. 02. 2022
Dát tip

(Díky, aktuálně lepší vzpruhová služba než doppio.)


tiez mi hodne vadila cast, ktora je spomenuta hned v prvej kritike VT Martina. inak celkom fajn.

bod87
19. 01. 2010
Dát tip
t*. Moc se líbilo!

Tragicus
14. 01. 2010
Dát tip
Moc mne to nebavilo cist, tak nejak mi bylo jedno, co se v povidce deje. To je docela problem. Par (asi 4) vtipnych mist tam je, ale vetsinou je to takove krecovite. Jinak celkem dobre napsano.

Saetri-Ihn
12. 01. 2010
Dát tip
"Když jsem se probudil podruhé, stál nade mnou tentokrát muž v modrém taláru. Řekl, že mě asi nechá popravit, pokud tedy nemám něco, co bych mu mohl nabídnout - měl na mysli peníze nebo prdel. Řekl jsem, že nemám a ať táhne do hajzlu. Začal mi číst jakýsi zákon, kterému jsem stejně nerozuměl. Pak řekl, že mě nabodnou na kůl, ať je to bolestivější. Odvětil jsem, že strach z bolesti mě nepřinutí tady nadále zůstávat. Řekl, že se to uskuteční zítra ráno a že obvolá všechny moje známé, aby se přišli podívat jak umírám tímto zvířeckým způsobem. Řekl jsem, že je to jenom dobře, že pak zůstanu v jejich paměti navždycky a začal jsem se smát." Asi to v tom cítím pro opakování slova "řekl" v tomhle odstavci a změnu přímé řeči na nepřímou, která pak zase mizí. Text je všude kolem stylisticky vlastně skvělej, takže mi to opakování nějak vysvitlo jako určitý záměr (ale jak říkám, možná jen subj. dojem). Jinak objektivnost z toho cítit je a tohle přiblížení se mi vlastně dost líbí, jeví se mi jako dost nenápadné a vlastně jakoby formálně neexistující :) Takže jedině plus.

Saetri-Ihn: Předem děkuji za kritiku. Ale musím se zeptat, která pasáž, případně věta ti přišla uražená? Protože ten text se snaží o objektivní vylíčení události, nikoli osobní zainteresovanost, což je z něj řekl bych dost patrné.

Saetri-Ihn
12. 01. 2010
Dát tip
Absurdním dějem po vraždách a líčením sexuálních praktik trošku připomnělo Měrku, při tom "soudním procesu" až po popravu jsem si zase vzpomněl na Kafku a jeho "V kárném táboře" nebo "Proces". Ale ne, že by to bylo stejný, to vůbec! Jenom takový subjektivní pocit asi. Četlo se mi dobře, ikdyž střední pasáž se mi zdála vůči začátku slabší, ale musím říct, že z toho pak dýchla nějaká výpověď uraženého děcka, které tak nějak žaluje, co a co a co se mmu stalo... "touto dobou měla určitě ve zvyku užívat si s tím svým, tzn. kouřit mu péro, lízat koule, kousat bradavky a další.", "Smrt skončila a lidé se rozešli.", "Chudáci děcka, proběhlo hlavě hlavou." Začátek a konec mi prostě učaroval. Rozhodně Tip.

Janina6
09. 01. 2010
Dát tip
Je to čtivé, to rozhodně. A drsné, cynické a vtipné.*

red
08. 01. 2010
Dát tip
Ten obsah jde mimo mě. Především perverze.

sepiolite
06. 01. 2010
Dát tip
pro mě by se dala střední část s policajty klidně vypustit a přimlouvám se za odstavce, pro příjemnější čtení, pro nadechnutí, než z nějakýho "žesejakopíšou" - pro mě je pak text pomalejší, víc si ho užiju

Polomrtvá: děkuji, to mě těší.

Myslím, že když už někdo začne číts. Určitě dočte do konce. Zvláštní, ale hezky zvláštní***

StvN: Můžeš

StvN
03. 01. 2010
Dát tip
Klasika, která neurazí. Bavilo mě to číst a to je docela důležité. Můžu zařadit do PM?

chroostjazz: ale prd, žádnej měrka :) taky jsem dodal "jenom nepatrně" a myslel to jako vtip na všechny ty teze typu: je z toho cítit.. tohle mi připomíná.. neopisuj od.. atd* :)

Alojs
27. 12. 2009
Dát tip
není to špatný. zkratkovitá první půle má švih a vtip. ve druhé půlce nastoluješ úplně jinou koncepci, zhutňuješ děj a odhazuješ v dáli přednosti úvodu. Což je škoda. Najednou se vytratí lehkost, vtípky a skřípe to. Což naopak neplatí pro první polovinu textu (ač s chybami, tleskám, bavil jsem se). Přijde mi, jako bys to psal, aniž bys tušil, kdy přijde další zákruta... čili naslepo. Ve výsledku 3/5. Bodově ala csfd.cz

Mistrně sepsaný neotřelý nápad, dočetla jsem se zájmem až do konce*

Všem děkuji za kritiky.

fakt perda, tohle má grády, s měrkou to nemá co dělat, mě to spíš evokovalo Charmse skříženýho s Vianem:) /jenom nepatrně/ nej co jsem od tebe četl..

sveřep
26. 12. 2009
Dát tip
zrovna trefa do mé momentální náladičky

neroušek
26. 12. 2009
Dát tip
Celkem svěží kousek.Dobrý nápad,dobře napsáno,závěr je fajn.Jen by nerouška zajímalo,zda milý autor měl básnickou inspiraci či vztek na svět.******

Sebastiana
26. 12. 2009
Dát tip
Bezva, té romantiky bylo dost, taky něco jiného, stáhla bych to na kratší a některé scény bych dala do punku- zpěv s vyřvávkama...

Šmodrcha
26. 12. 2009
Dát tip
Připomíná mi to autora Petra Měrku (ev.Měrka_out). Doporučuji Ti jeho díla pročíst, můžeš se něco naučit.

Winter
26. 12. 2009
Dát tip
tak aby měly švih a stejné vyznění? Aby se "neroztopily"? Zkus to a uvidíme .) (což ber jako popíchnutí, he)

Proč myslíš, že bych ty scény nedokázal napsat detailněji?

Winter
26. 12. 2009
Dát tip
Já ti nevím. Nezdá se mi to. Protože co si budeme nalhávat, působí to spíš jak schéma, než hotový text. Jistě, může namítat, že ta suchost a zkratkovitost je v podstatě účelem, jenže to by z ní nesměla trčet berličkovitost; nevěřím (neber to jako útok!), že bys dané scény dokázal napsat "krajinkářsky", tedy hezky detailně a se stejnou potměšilostí, jaké se snažíš dosáhnout zkratkou a ironickým rozmělněním rozdílu mezi banální lidskou činností, sexem a vraždou (což je například důvod, proč mi formálně nevadí pan Měrka). V podstatě jediný okamžik, který jsem ti věřil je ten již v diskuzi citovaný. Mimochodem, viděl´s Benny´s video? Ještě dříve, než 12-tiletý kluk zabalí zastřelenou spolužačku do igelitu, udělá si úkol do geometrie. Taková obdoba toho tvého porna. Jen méně okatá, více chytrá a podstatně sžíravější, řekl bych.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru