Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

My tady chcípnem!

11. 08. 2010
10
24
4444
Autor
Saetri-Ihn

Když se naše existence promění do všední tragédie, co zatlačí vše ostatní, není už potřeba ničeho jiného, než jen jí. (((V mojí předchozí povídce mělo hodně lidí problémy se složitějšími větami a obraty, tak jsem se je v této další pokusil trochu upravit, zeslabit a udělat je trochu čitelnějšími.))) Přeji Vám hezké čtení a pakliže to vydržíte až do konce, budu rád za jakýkoliv názor nebo jen postřeh :)

 

 Dveře těžce zaduněly.

„Tak vylezeš ven? Nebo to mám vykopnout?!“ ozval se z jejich druhé strany hluboký hlas Emilova otce, „Slyšíš?! Otevři!“ Přešlap, otočení na patě a najednou ticho, krásné ticho a v něm vytrvalý nádech k další průrazné vlně. „Tohle je ještě pořád můj byt, chlapečku, ve kterým seš ty jenom obyčejnej host... tak se podle toho taky chovej!“ dořekl ten chraplák a zazněl odmlčením.

Basa hraje, i když je zticha, dával kdysi Emilovi jeho táta radu. Tenkrát to bylo ještě všechno dobrý... Bývalý a budoucí baskytarista seděli na starším kanapi, zhlíželi na malé desetiwattové kombo a černý preclík se čtyřmi strunami; v nich byly vzpomínky i sny – jen ne ten skutečný život.

Ten měl teprve přijít.

A další pěst s velkou ránou dopadla na tělo dveří, přičemž se pukliny kolem futer zas o něco málo roztáhly. Když se objevily poprvé, někdo si jich ještě všímal, avšak jak plynul čas a ony byly stále širší a širší, zájem o ně i navzdor logice zdravé mysli pomalu upadal - až jsou teď nakonec všem úplně fuk. Jednoho dne prostě vyletí. Zůstane po nich prázdná díra. Čouhající cihly v jako by okousané zdi. Prach, suť a obdélník ze dřeva, co nikdo neodnese. Protože to už to bude všem jedno.

Tak se budu zavírat někde jinde, říkával si Emil pokaždé, když na to pomyslel. Třeba v koupelně. Nebo v tom malým, zbytečným kumbále, v té černé díře, co bývala špíži...

Vždycky se najde místo, kam člověk může zapadnout tím před nejhorším. Musí se najít!

Avšak poslední dobou Emila všechen tenhle optimismus opouštěl. Nebo spíš nemohl přijít. Všechny ty pozitivní kecy školního psychologa a terapeuta a naučený myšlenky po vině povinně omílaný jako otčenáš, který maj člověku pomoct – ty všechny do jedné byly napsány na zdech pokoje, listech papíru, vyryty v desce stolu a v paměti, tkvěly všude kolem tak, jako vždycky. Byly tu s ním - ale Emilova hlava je už nadále nechtěla příjmat.

A zase rána. Zase on. To ožralý prase, ta svině, ten hnus mojí krve.

„Takže neotevřeš,“ konstatoval fotr jízlivě veselým tónem, který hned změnil na cosi klidného. „Tak si neotvírej, tak si tam zůstaň. Ale počkej, až vylezeš ven,“ najednou zvýšil hlas, „to už bude po všem hovno, panáčku, teď jsi u mě skončil, rozumíš? Žádný kapesný, jídlo ani střecha! Táhni si třeba do děcáku nebo chcípnout někam na mráz...“

Tenkými útrobami domu se to neslo jako nějaký rekviem a každý, kdo jej v tu obvyklou večerní dobu slýchal, pociťoval na své hrudi tíživé sevření smutku, i když se jej ta písnička vůbec nijak netýkala... Ženská středního věku v depresích, samá modřina a krabička na prášky, fotr alkoholik, gambler a všeobecný kokot. I ten jejich marný synáček Emil, ten pubertální zewl a špinavá fetka s jeho slabostmi, hořem a vinou. Trosky. Jejich existence, jejich závazky, prázdná lednice, rozbitý nádobí, zbytky citů i poslední bolesti. Všem to lezlo do uší a hlav, jen těm třem, co to všechno hráli a zpívali: My tady chcípáme!, těm to bylo jedno. Naprosto jedno. Jako nějaké barové kapele, co hraje cizí anglický písničky, aniž by věděla o čem. Jako nevědomě fungujícímu gramofonu - ale ten aspoň praská podle svýho... To spíš jako malé empétrojce s levnými sluchátky, která vyluzuje mrtvolnou nepřítomností přesně to, co jí dáte.

A přesně tohle bylo Emilovým (ne)řešením: Apatie. Zůstat sedět, zírat do zdi a nevnímat to všechno, co se děje kolem. Obrnit se. Odvyknout si bolesti a citům k těm nejbližším, přestat tomu rozumět, nechápat to. Odvrátit se do světa jedniček a nul, ve kterým nejseš schopnej přečíst všechny ty přirozené gramodesky, na kterých se vlní reálný zvuk. Bejt jako ta mechanika, do který násilím rvou všechny ty tlustý kazety a široký elpíčka, co sice bolí, ale pořád ne tak, jako jedno dobře vražený cédéčko, co do tebe zajede hluboko ani nevíš jak a pak si s tebou dělá, co si zamane.

Emil přešel po pokoji, aby se s opatrností podíval ven. To protože okno ve čtvrtém poschodí dává člověku možností víc, než jakékoliv jiné. Dá se z něj utéct po hromosvodu a opět se po něm vrátit, nebo to vzít hlavou napřed a cestu zpět už nemuset řešit.

Za sklem z šedých mraků padaly mokré vločky. Pouliční lampy komíhaly žlutým světlem. Všechno vzala mlha. Svět končil tam, kam se už nedalo dohlédnout. Tak kam po mokrém hromosvodu? Běhat kolem domu a nemoci nikam dál? A co tak vyskočit ven a projít se až za ten konec, kde už nic není?

„Drž hubu děvko,“ vzal otcův hlas Emilovy odpovědi. Když nejde zmlátit vlastní sny, jde zmlátit syn. A když nejde zmlátit syna, jde zmlátit vlastní ženu, „hajzle!“ Její kroky odběhly někam v dál a ty jeho za nimi. Měla už dávno utéct, já ji to tolikrát říkal, utečeme, ale ona ne! Ozvalo se pár tlumených ran.

Tak tohle je můj otec? nadal si Emil za otázník, který se tam vetřel jako obvykle. To je vlastní otec, jeho dvě poloviny: jedna mlátí syna a druhá ženu. Každej z nás to tak má. Jsme ze dvou polovin. A ty dvě Emilovy se teďka fackujou a nadávají do pičí někde v koupelně. To člověku trhá vnitřnosti a možná i duši, jestli nějaká je.

A jestli je, tak proč ji tíží ten hnus mojí krve, který mám s otcem společný? Proč je tu ta naše krev už úplně od začátku a napořád nezávisle na našich vlastních činech?

Proč námi schována v nás tiše tepala a my ji nespatřili? My ji nechápali, necítili? Třeba jako tenkrát? Když jsem hrál u sebe v pokoji jakousi vymyšlenou melodii a pak se otevřely dveře, ve kterých jsi stanul a chtěl mi pomoct. „To není kytara, do níž se pořád mlátí, Emile, dej tam trochu toho ticha,“ radil si, „ona ani kytara není kytara... Hudba potřebuje trochu ticha i během písničky, tomu nestačí jenom to obyčejný, věčný nic, který se ozve po konci.“ Tenkrát jsme nic netušili, táto a mámo, byli jsme šťastní a vědět tak, mohli jsme být snad i dneska.

Hudba potřebuje trochu ticha a hudba je život a... tak i ten potřebuje nějaký to ticho, říkal si Emil v dobách, kdy se špína zvedala jen v žilách otce. Hádky, hrozící rozvod, kterej zapíjel, aby se toho svýho srdce zbavil, aby jej dorazil jako nějakýho spadenýho koně. A zase hádky, slabost to všechno skončit a další, neustálý křik plný stokrát vyřčených výčitek. Trochu ticha v tom věčným randále! stěžoval si Emil ve svý rezonující hlavě, až si to bájný ticho nakonec našel.

Barvičky a nevědět. Zažít v sobě ticho, Emile, ticho?

Jo, ticho, říkával si v těch stále se zkracujících mezerách, kdy se mohlo znít a mluvit, kdy existoval zvuk.

Jenom zdrhat, od toho tu jsi, jako ten větší a starší, se stejným hnusem v těch stejnech žilách, před kterýma není úniku; mít zdrcený prsty, podlámaný kolena a oči, co vidí jen cestu pryč. Notovat si na předloktí a pak najednou podroben vlastní krvi konečně pochopit všechny ty rady a moudra!Ale copak to tak mělo být, Emile?

Muselo.

A světlo opět zhaslo. Zase spadl zapalovač a za ním lžíce. Zase spadla ruka na tu zfackovanou tvář a hlava na polštář.

Jen si tak trochu šlehnout a moct se v klidu zamyslet nad tím, co tě trápí pořád víc. Nad tichem, který ti, s krátkou pauzou škrtnutí zapíku, bere celé dlouhé dny a tobě je jasné, že ti ta krádež už vůbec nevadí, že bys to měl nejraději snad navěky. Bez bolestných přestávek a unavujících mezer, bejt jenom v tom, jenom tam!

Protože když něco přesáhne všechno ostatní, není důvod k ostatnímu.

Ruka samovolně vykonala vše potřebné jako nějaká odpověď beze slov, jak čistá zářící myšlenka, kterou pozná jen málo z nás. Bylo to připraveno. Dávka zlata se v plastikové tubě stkvěla až po okraj přesně tak, jak je hodno jejího jména, a ten, kdož ji tu v této chvíli držel, věděl, že i když po ní zůstane jen malá tečka, velká stejně jako všechny ostatní, bude to tečka unikát. Věděl totiž, že tahle nota bude tou poslední, za níž následuje už jen sustain proklatě drahejch kytar a to věčné ticho dohraný desky.

A tak si to zabodnul do ruky, mezi žíly, do masa, protože tak to bude pozvolnější, a zlehka tlačil palcem k malíčku, avšak najednou přestal. Ustrnul, jelikož jej zastihlo přesně to, co už dávno nečekal.

„A víš co? Já už mám sílu, já jsem ji někde sehnala. Táhnu pryč, co nejdál od tebe, protože ty seš jenom posraný prase, humusák, kus hovna! A zkus se mě dotknout!“ dolehl až sem její náhle zesílený hlas, jenž se dral až ode dveří, co v okamžiku bouchly. A za nimi i zadek toho chlapa – žuchnul o podlahu; nechápal, co se stalo, plazil se předsíní až do špíže, do té temnočerné tmy, v níž má všechen svůj chtěnej chlast – a tam si zůstal.

V Emilově pokoji to mezitím ještě asi čtyři hodiny nenápadně dýchalo. Pak se ten dech zvednul, nechajíc za sebou snad úplně všechno to drahé zlato jako něco nechtěného, co nemá cenu brát, opatrně sklouznul po železném drátě k zemi, po níž proběhnul bájnou tmou až do míst, kde ještě před chvíli nemělo být vůbec nic, místo kterého teď z otevřených dveří září dva chápající pohledy a krásně znělá slova: „Pojďte, pomůžem vám.“

Avšak ráno bylo těžké. Syn to měl vyplé a tak mu jen poslala smsku. Kam jsi včera zmizel? Kam jsi šel? Viď žes nebyl doma, že jsi utekl jako obvykle a já tě tam nenechala! Dojeď za babičkou. Byla tu nová místa. Rodiče na ni tak prapodivně koukali. A na něj zas jemu stejní. Byl tu nový režim, v němž máš všechno, včetně viny za každou svou chybu. Svět se stal větším. A rum odporně táhnul z huby. Slunce svítilo nějak jinak, i když pořád stejně. Naděj matných vzpomínek odchodu byla usvědčena realitou prohledaného bytu, v němž poslední otázkou zůstala poslední místnost...

Haló, synu, jsi tam? Proč se neozývá? Vždyť je ráno, je světlo, v němž se k sobě vždycky do desíti chováme aspoň trošku jako lidi, tak proč nejde ven? Najednou dostal strach i on, on bájný. Trošku popoběhl, vyrazil dveře, jako by si s nimi celé ty roky jenom hrál, a když shledal, že je celý ten pokoj prázdný, začal se vážně zamýšlet nad smyslem dokořán otevřeného okna.

A potom jen vytáhl ruce z kapes...

Aniž by s tou sutí na koberci kdy víc něco udělal.


24 názorů

Kapsa
08. 10. 2010
Dát tip
Myslím si, že je to podařený kus... Taková díla mám rád.

foto
02. 10. 2010
Dát tip
velmi dobré!*

sharik
20. 09. 2010
Dát tip
mě se to líbí. a hlavně ty hudební přirovnání oceňuju. tip :-)

Saetri-Ihn
17. 09. 2010
Dát tip
Proč sorry? Sorry bych měl možná napsat já tobě :D Sorry

K3
11. 09. 2010
Dát tip
Přečetl jsem to také dvakrát jako to předchozí dílo. A taky se mi to líbí. Nejvíc se ztotožňuji s názorem Zimní paní, ale na rozdíl od ní tamto se mi dobře četlo, ale špatně chápalo, a tohle se mi hůř čte, ale snadněji chápe. Ale vážně: myslím si, že Tam bylo kompaktní jako celek. Tohle se mi zdá sepsané z útržků. Téma by asi chtělo pojmout spíš jako baladu - více poetiky na úkor abstraktnosti... Aby se to příjemněji četlo.

StvN
10. 09. 2010
Dát tip
Začátek fajn, pak jsem měl trochu ten dojem, že to rozmazáváš, ne že by ses vyloženě opakoval, ale postup se zastavil. Ani to retro moce nepomohlo. Dobrý je, že píšeš uvěřitelně, co tak vnímám, nemám pocit, že by sis vymýšlel něco podle toho, jak jsi to někde slyšel nebo jak si to představuješ, i když vím, že jsi to nejspíš sám neprožil, mám ze čtení silný zážitek reality, což je dobře. Tak jen zkrátit ukecanost, protože svým způsobem obsahově ten text není tak bohatý a ty ho možná až trochu hodně a řekl bych, že i zbytečně, protahuješ. Ale jinak fajn čtení.

Saetri-Ihn
27. 08. 2010
Dát tip
Saetri proti tomu nic nemá :)

Janina6
27. 08. 2010
Dát tip
StvNe, dovolila bych si tohle nominovat do Povídky měsíce, pokud by Saetri neměl nic proti tomu.

Wronski
26. 08. 2010
Dát tip
kvůli tomuhle - "Protože když něco přesáhne všechno ostatní, není důvod k ostatnímu." - stálo za to to číst. *

Saetri-Ihn
12. 08. 2010
Dát tip
Lady: :-D Já bych tomu ani neříkal chyba :) A to s tím manifestem je dobrý nápad :-D

Hehe, to je dobré, taky poslední dobou děj moc nepraktikuju a kdekdo si na to stěžuje. Ale nemilosrdně bych to čtenáři sázela dál, však on si zvykne. ;) Můžeme z toho udělat i nový umělecký směr - když tomu dáme dostatečně nadnesené jméno, třeba "neoimpresionismus", a napíšeme si nedějové imprese otevřeně do manifestu, už to nebude vypadat jako chyba, ale jako avantgardní umělecký záměr. :DDD

Saetri-Ihn
12. 08. 2010
Dát tip
Tobša: Rady nerady, napsal jsi, co se ti nezdálo, a to má pro mě velkou cenu :) Poslední dobou nějak nemám rád děje, chtěl bych aby to nějak působilo spíš zevnitř... Ale zatím to asi není ončo, když postavy nejsou se čtenáři. Díky ti za návštěvu :)

Tobša
12. 08. 2010
Dát tip
Tak koukám - když to po sobě čtu, že jsem ti toho moc neporadil. :(

Tobša
12. 08. 2010
Dát tip
Zdravím, tedy mám pocit, že nevím, co jsem moc přečetl. Příjde mi, že jsi sesbíral několik nápadů, několik linek, kterako lidí myslí v jisté situaci, dal tomu svůj vlastní nadhled a stylistiku a vzniklo toto. Já nevím určitě, možná si to svoje fanoušky najde, nicméně si myslím, že tudy cesta k úspěchu nevede. Stojíš na pěkné rovině, kdy už umíš autorsky uvažovat, to je znát, nicméně to chce říci si, že méně je někdy více. Prostříhat to, mít jasnou pointu a po té jít. Máš i dobrou gramatiku, takže věřím, že úspěch příjde sám brzy. Co jsem si z tvého díla odnesl. Bohužel nic. Takhle tvoje povídka dopadne jako tucet dalších. Musíš vědět, co píšeš. Viděl jsem tam dva zvraty: odstavec, kde mělo dojít k popisu (viz níže) a k tomu, kdy matka odejde. Nicméně pak nastoupí závěr, ve kterém se toho moc nestane. Syn feťák, otec násilník a troska, matka slaboch. Všechny ty postavy se mě nedotkly. Nežily pro mě a já pro ně. Chybělo mi pozadí postav, vědět, co se stalo. Něco s čím by se čtenář ztotožnil. Něco, v čem by si ta troska chudák kluk mohl libovat, jaký že to je feťácký prase, otec by byl tou roznětkou atd. Rozhodně v tobě vidím potenciál... snad ti mé postřehy k něčemu budou. ;) Pozn. My tady chcípáme! - tahle věta podle mě ruší atmosféru odstavce, ale to je jenom můj osobní pocit, spíš než jistota Jako nějaké barové kapele, co hraje cizí anglický písničky, aniž by věděla o čem. --- nejsem si jistý, ale ta třetí část přímo nepasuje jakoby k větě, ne? nebo z ní vypadlo slovo Hudba potřebuje trochu ticha a hudba je život a... == tenhle odstavec je podle mě klíčový, kde jsi patrně chtěl ukázat, co způsobilo tu změnu věci, měl by to být pevný bod, takové vyvrcholení komplikace, kde se vyloží karty, tady bys měl slepit zápletku a osobní příběhy - proto mě trošku zarazilo, že je tak krátký a nedovysvětlený, že slouží jen jako zmínka. Dá se na tom ukázat změna charakteru: otec milý oproti hajzlovi, syn oproti trosky, co z něj je. Ale to je spíše zase jenom návrh než výtka.

Janina6
11. 08. 2010
Dát tip
Lady Winterová má pravdu, určitě se nesnaž přizpůsobit čtenáři, zůstaň svůj. Tohle je zase ohromně působivé. Cokoli bych měla chuť vytknout, se po přečtení další věty nebo dvou stane málo důležitým. Zjišťuju, že jsem u tebe se svými radami v koncích, protože už nedokážu být nad věcí. Posílám avízo někomu, kdo to snad dokáže.

Saetri-Ihn
11. 08. 2010
Dát tip
Díky moc, Lady, za návštěvu :) Neodborné názory jsou někdy fajn a tvůj je fajn :) Ony ty ústupky nebyly zas takový - třeba ty dlouhý souvětí byly asi fakt mimo. Ale na druhou stranu k nim jdu zas někam jinam - složitější děj, víc postav, víc rovin, časů a x-forem. No možná je to další slepá cestička :) Za rady můžu jen ještě jednou poděkovat, zas se nějak zamyslím, a zvýšenou resistenci k podřízení mám jako bonus :)

V porovnání s předchozím textem mi to paradoxně přijde míň transparentní. Jako by ses nutil do něčeho, co není úplně tvoje, a výsledek místy jakoby skřípe. Těžko se mi to popisuje. Ten předchozí text se mi špatně četl, ale dobře chápal, tohle se líp čte, ale hůř chápe - kromě toho ústředního jednoduchého motivu rodinné krize. Nad koncem jsem musela dlouho přemýšlet, jestli jsem ho pobrala správně, a pořád ještě si tím nejsem jistá. Může to být moje chyba, ale spíš ne - ten minulý text je i přes všechen ten experimentální styl mnohem průzračnější. Skoro bych ti poradila, aby ses vykašlal na písmácké stížnosti a subjetivní názory, psal si podle svého a přestal se přizpůsobovat čtenáři. Dokonalé to třeba zatím není, ale ono to zevnitř vyzraje samo, aniž bys musel ten styl někam horečně tlačit. Ber to jako ryze osobní neodborný názor. :)

...některé pasáže obtížně čtivé, ale možná to není tvým psaním, ale mojí únavou, nevím...ale místy zase působí zajímavě... tip ano

Tobša
11. 08. 2010
Dát tip
Víc pisnu večer nebo odpo, až bude klid na čtení. ;)

Saetri-Ihn
11. 08. 2010
Dát tip
jé děkuju za návštěvu :) Můžu-li se zeptat, při čtení vadí sloh, špatný věty nebo právě ty obraty, skákání, "najednovistost"?

Tobša
11. 08. 2010
Dát tip
Nemůžu si pomoct, špatně se mi to čte, zkusím se na to večer kouknout a přečíst to celé. Nicméně (na můj vkus) je tam moc přirovnání a příliš myšlenek a neutříděného děje najednou...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru