Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Výtah

27. 06. 2011
22
32
2911
Autor
avox


         Stojím v dlouhé úzké chodbě, nalevo i napravo spousta dveří označených tabulkami. Odkud sem jde denní světlo, když tu není žádné okno? Musím se dostat do čtrnáctého patra. Výtah je až na konci chodby. Jdu stále rychleji, nakonec běžím, ale vzdálenost se zmenšuje jen pomalu. Konečně!
Nastupuji do výtahu, má jen sedm tlačítek, nevadí, v sedmém patře přestoupím. Výtah se rozjíždí, je to jako stavební plošina, vidím po levé ruce ocelová lana a kabely, po pravé ruce se střídá počmáraná zeď šachty s dveřmi do jednotlivých pater, už jsme minuli čtyřku, před sebou vidím, že šachta je mnohem větší, než má plošina… zrovna míjím jiný výtah, někdo jede dolů… ani jsme se nestačili pozdravit. Mám pocit, že za zády mne předjíždí jiný výtah, ale mám strach se ohlédnout. Koukám vzhůru, nad hlavou kovový oblouk s tažným lanem a šachta je nekonečná, jako prve ta chodba, jen na konci je světýlko – vede až na střechu, tak proč musím v sedmičce přestupovat? Zastavil.
Otvírám dveře a přede mnou je trámová konstrukce, jaké bývají na starých půdách. To je šlendrián, proč nejsou mezi trámy žádná prkna, co když spadnu… Balancuji po jednom trámu až ke druhému výtahu. Překvápko - tady jezdí páternoster, jako mají na ministerstvu, to je prima, to se mi líbí. Slyším rytmický klapot kladek, jak se nahoře kabinky přesunuji z jedné strany na druhou… Bylo by to prima a líbilo by se mi to, jenže můj trám končí před sestupující větví toho starobylého zařízení… Musím se dostat do čtrnáctého patra! Musím přeskočit na druhý trám, jinak se ke vzestupné větvi nedostanu… mám, nemám, mám? Co když nepřeskočím? Neříkej hop, hlavně neříkej hop, mele se mi v hlavě…

Probouzím se, vrstva potu na celém těle, hlava nějak nebere na vědomí, že sen už skončil, marně přemýšlím, co vlastně chci v tom čtrnáctém poschodí… Aha, už vím – nalepit na výtahové dveře cedulku „Z důvodu rekonstrukce bude po dobu deseti dnů výtah mimo provoz!“

32 názorů

Kočkodan
09. 04. 2012
Dát tip
Ono to treba pro nekoho (díte) muze pri pozorování zvencí tak pusobit, ze se to nahore preklopí. Ale hlavne mám pocit (ci spís jistotu), ze jsem mel ten vytah napsat dohromady.

avox
09. 04. 2012
Dát tip
měl jsi snad pocit, že by mohla nezůstat? :-))

Kočkodan
09. 04. 2012
Dát tip
Na mém drívejsím pracovisti v Merkurii jsme také meli páter noster. Samozrejme jsem projel párkrát i strojovnou a sklepem, hlavicka zustala nahore. :-)

avox
07. 01. 2012
Dát tip
díky za návštěvu a za nabídku, příležitostně nakouknu :-))

Kichot
07. 01. 2012
Dát tip
Na sny máme databázi, výtahů jsem tam našel k dnešnímu dni 17 kousků :-) Hledat: výtah Pěkné, že jsi uvedla, že se ti zdál před pětatřiceti lety – mně moje výtahové sny skončily někdy před padesátkou – a také páternosterem :-) Sny: Databáze/Kychot/O snech Ale nevadí, bereme i jiné sny. Sny: Databáze Stačí přidat se mezi snílky :-)

avox
08. 10. 2011
Dát tip
ještě avi od mého výtahu :-))

8hanka
14. 07. 2011
Dát tip
osobne si myslim, ze niet temy, o ktorej by sa nepisalo tisickrat...preco by sa nemohlo aj tisiciprvy? Nehovoriac o tom, ze ak je to napisane putavo, na zaklade vlastneho precitenia, tak je to prima...a toto veru je...klišé-neklišé:)

Chigwell
10. 07. 2011
Dát tip
Snům neporučíš :) *

Robinia
07. 07. 2011
Dát tip
Aha :-)

avox
07. 07. 2011
Dát tip
dík za nakouknutí - nejsem revizák, jen jsem dělala v samosprávě družstevního domu :-))

Robinia
07. 07. 2011
Dát tip
noční můra revizního technika výtahů :-)

avox
04. 07. 2011
Dát tip
dík za nakouknutí, já si ráno pamatuji, že se mi něco zdálo, ale většinou marně vzpomínám, o čem to bylo :-))

koloušek
04. 07. 2011
Dát tip
Někdy je zajímavé, jak se sny promíchají se skutečností a dokonce na sebe navazují. Ty jsi se povozila výtahem, já občas lítám.T*

Sebastiana
02. 07. 2011
Dát tip
*

Stařec_007
30. 06. 2011
Dát tip
Libí se mi začátek, má to spád a dobře nastíněnou atmosféru :-) *

avox
29. 06. 2011
Dát tip
díky za návštěvu, je jen málo snů, které si pamatuji, většinu okamžitě zapomenu, stačí mi ty neskutečnosti a nedosažitelnosti v bdělém stavu :-))

nostalgik
29. 06. 2011
Dát tip
Ve snu je vdycky všechno jinak, nezvyklé, neskutečné nedosažitelné... A v životě? Často je to podobně..:o( ***

avox
28. 06. 2011
Dát tip
naštěstí bydlím v přízemním domečku... když se mi ten sen zdál, bydlela jsem sice ve věžáku, ale v přízemí :-))

MKbaby
28. 06. 2011
Dát tip
Já také sním o výtahu :) Bydlím v pátém patře baráku, kde je výtah zkolaudován od roku 1970, aniž by se kdokoliv namáhal s jeho stavbou...

Bíša
28. 06. 2011
Dát tip
*+

avox
27. 06. 2011
Dát tip
ach tak to by mne mrzelo, ale dík za návštěvu :-))

filemon
27. 06. 2011
Dát tip
Niekoľko rokov som mávala výťahové sny...ako dobre, že je to za mnou /len aby mi to táto noc nespočítala :))/

avox
27. 06. 2011
Dát tip
Děkuji všem za přečtení a klišé-neklišé, tohle byl skutečně můj sen, asi tak před pětatřiceti lety. Jestli sny něco naznačují, pak jsem dodnes nezjistila, co chtěl naznačit právě tento. :-)) */

Můra73
27. 06. 2011
Dát tip
Mám závratě takže, po přečtení jsem byla povrstvená potem, myslím, víc než ty po probuzení :o) krásně plynulo, napínalo, pointovalo... bavilo

Edvin1
27. 06. 2011
Dát tip
P.S. Že to nebylo míněno jako povídka, ale "jen tak pro radost"? No dobře, tak v tom případě jsem teda rád že jsi ve zdraví dojela. Do svý postele. :-)

Edvin1
27. 06. 2011
Dát tip
avox, tohle není povídka, zase jen takový útržek z delšího příběhu. To probuzení, jak jistě víš, je klišé, opakující se snad tisíckrát ode dnů Poea. Já čekal, co bude na tom sedmém patře (a výš), a tu nic! Kaněc filma. Ale máš recht - asi jsi to nechtěla napsat, neboť jízda do neexistujícího patra, ať už nahoře nebo dole, by taky bylo klišé. Co tedy s tím? Nevím. To už je Tvá starost - tenhle hezkej střípek jsi spáchala Ty. :-) P.S. Já výtahový sny nemívám, a nikomu je nezávidím.

jejdavilda
27. 06. 2011
Dát tip
Ukecalas mě, zvýšuji svým horníkům plat o 0,50 Kč za hodinu*

Diana
27. 06. 2011
Dát tip
:-)*** Napínavé a děsivé, jak od Dürenmatta. Jenže u něho by to nebyl sen ... :-)

výtahové sny jsem taky míval...:o)

Lakrov
27. 06. 2011
Dát tip
Tohle už odněkud znám; noční můra, projevující se "výtahovými sny" mě taky občas stíhá. Moje výtahy jezdí občas i horizontálně nebo možná skoro všesměrově. A největší stach mám z návštěv suterénů s čísly s nižší hodnotou, než je uvedena v plánech budovy.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru