Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Čtyři obrazy bdění (Fra 16.1.)

Výběr: Lyryk, Zuzulinka, Danielane, egil, Zbora, Jinovata, whispermoonlite, tóru.u, a2a2a
17. 01. 2012
45
102
7393
Autor
Markéta

děkuji vám za vaši přítomnost

 

Poema; Čtyři obrazy bdění (Fra 16.1.2012)


v pět hodin ráno vyvržena z bezpečí dělohy; se slepenýma očima šátrající po modrém huňatém županu, něžně hebkém... opět bezděčný pocit zdánlivého bezpečí. Otevírám dveře do kuchyně, vždyť za chvíli, za malou chvilku se opět vrátím, zavřu oči, ponořím se do těch slaných sekretů přetrženého snu. Znovu a znovu se oddám laskajícím prstům bezmoci a spočinu v slastném bezvládí, jak housenka v kokonu nikterak netoužící po křídlech...spát spát spát


být kojena... 

                kojena pozdními souhvězdími

těmi smrtkami světla, vymláceného cepem času


a že nocí, po kterých šátráš rukama

než nahmátneš alespoň záškub bílé

je nemnoho

že stále padáš kroky nazad, dokud
                                        nezrezivíš svými rty a

nerozpřáhneš ruce v konečné žízni

v úchopu pod sebe, pod nějaké něco, co

mělo býti ještě, když mohlo a nebylo...

nebylo...


nejsi...“ slyším přidušený hlas. „Jsi plná mezer, žebry ti profukuje vítr...“ COŽE? --- nevidím na krok, poslepu nahmátnu vypínač a rozsvěcím stolní lampu. Světlo. Světlo... ach, ty porodní kleště vědomí. Ten syrový pocit vlastního jáství. Nespím, můj bože, nespím. Všechno je skutečné. Všechno se to stalo…

jakoby se mi rozestoupily mozkové hemisféry a vtlačilo, nasunulo, nasoukalo, úzkou ospalou štěrbinou se tam vlilo všechno to lepkavé, hutné a mazlavě bílé slinění, něco jako ejakulát vlastní bezuzdné a tak poctivě potlačované živočišnosti. Cítím jak se ve mně chvějí vnitřnosti. Z police vezmu hrnek, sáhnu po krabičce s čajem a zalovím rukou v nálevových sáčcích. Pomalu dvěma prsty roztrhnu obal; pocit, že jsem právě zardousila srnu nebo trhla vazem sotva opeřenému kuřeti. Pokládám hrnek s čajem na psací stůl; říkal jsi „snažím se myslet na úplně obyčejné věci...třeba na kastrol s vařeným listovým špenátem...“...



protější okna jsou slitá v jeden světelný úhel

snad kůrka měsíce, okoralý zbytek dokonalého tvaru...


a že přízraky chodívají po ochozech domů bělmem

míhají se mi nad hlavou a mávají „nazdařbůh!

                                                               nazdařbůh, lásko,...“

jak úder bubnu vykřičená


něho nemoje, něho...

bez níž bych sotva v nádechu obstála

bez níž by má neochvějná vůle byla jen nataženým pérkem



***

dny, má marnosti

dny obyčejné, všední...

                        přepečlivé, zneuznané

v podivným převlecích; zedřených kutnách, jak stromy bez kůry

pryskyřné dny, dny lepivé, lépe- li ulepené, upečlivší, ubytnělé

otesané svou neotesaností

kamínky v potoce omleté, omšelé, myšinou prolezlé

                                                 myší, vší, vší záští, štíry, roztoči....

neznám se k vám!!!



nedotažený kohoutek v kuchyni; jakoby narychlo opuštěný byt.. předměty k vlastnímu rozpomenutí... Hledání neztraceného času jako dráždění psů. Zase blíž dnu, neklidnému dnu -výlevce, která je plná polknutí.

Chvíli pozoruji líný, vazký pohyb páry, stoupající z hrnku. Pomalé, krouživé pohyby...něco za způsob ranního koitu. Spleť rozrůznění, teplá, sálající... Pramínky se pozvlolna vpíjejí do šera. Jeden, druhý, třetí... Svítá...


otevírám okno; vkládám nebe pod jazyk

a nechávám rozpustit


chuť jitra

je dočekaný únik veškerým úhelným rozhraním


Víš. --- dolehnutí srozumitelnosti s sebou.


Ráno mají ptáci cosi jiného v letu, napadá mne. V duchu mi odpovídáš „Ráno ptactvo ví, že může létat navždy“...


102 názorů

Armand
12. 07. 2012
Dát tip
nechápu: děkuji :)

Armand
10. 07. 2012
Dát tip
nechápu: i když jsi poprosila, myslíš si, že muž je tu proto, aby poslouchal ženu? :) Dopřeju ti tedy ještě jeden rozbor, když je máš tak ráda .-) Muž ženě přece naslouchá a já slyším - napsala jsi, že nechceš avízo - a tím jsi řekla: pošli mi ho. Ok. Tak tady je. :) Flower gleam and glow let your power shine...

Armand
10. 07. 2012
Dát tip
nechápu: ou :) chtěla jsi říct, že se nudíš (a snad že bys čaj potřebovala). Jsem o vodě a vínu právě.

Armand
10. 07. 2012
Dát tip
nechápu: "sváté listí" :) to zní jako svaté listí .-) Listí je svázáno se stromem. Listí jsou básně a strom je poesie. V básních je poesie. Ale poesie nejsou básně. Není snad smyslem listů odhalit strom? Kritika - je jako vítr odjinud. A vítr a strom nejsou svázáni. To strom volá vítr, když chce shodit listí a stát nahý proti nebi.

Armand
09. 07. 2012
Dát tip
nechápu: Ano :) Odolat větru. Je třeba hodně listí (ta spoušť) na zemi, aby vynikl strom (poesie). .-)

Armand
06. 07. 2012
Dát tip
nechápu: ha! :))) si mě dostala. Nevím. Já piju byliny podle citu. A zrovna šalvěj je taková všesprávka, pustíš do těla a ona si najde, co potřebuje doladit. Tělo si žádá. A tělo nikdy nelže. :)

Armand
25. 06. 2012
Dát tip
Markéta, nechápu: děvčata, ... co takhle dát si čaj o páté, slovy básně - vložit nebe pod jazyk a nechat rozpustit - a poesii nechat vodě? Jedinou skutečně podstatnou konverzací je ta o počasí. Angličané to dobře vědí! :) A že vy zrovna o bouřkách... :))) zdraví Armand (právě popíjející zdravotní šalvějový..)

Markéta
21. 06. 2012
Dát tip
:)

Markéta
21. 06. 2012
Dát tip
přesně tak, to ta spánková deprivace... btw. ta mi taky dělá velice dobře, člověk se přestane brát tak vážně ;) příjemý den přeju. a navečír nějakou tu bouřku, myslím, že bychom si jí obě zasloužily :)

Markéta
21. 06. 2012
Dát tip
bouřky, senoseč a vylamování suků ze ztrouchnivělého dřeva :)

Markéta
21. 06. 2012
Dát tip
dejž pánbůh dobrého spočinutí, má milá :)....déšť, bouřka... to se bude spát, panejo

nechápu...máš absolutní pravdu,která ne vždy je košér. Tak jako můj tip zde. Jsou horší případy tebou vyjmenované. Promiň.

silné ***

médea
24. 01. 2012
Dát tip
dostala jsem avi od booka. podepisuji se, snad bych ještě dodala, že je to čistá ženská poezie

no ja bych to s tou ojedinelou obraznosti zas az tak neprehanel...myslim, ze takovych textu tu bylo uz docela dost...blbe napsane to neni, ale ze bych si sedl na prdel s tim, ze to jsem teda jeste neto...navic ono ojedinelou obraznost ma spousta lidi, ale myslenku jiz mene...

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
já moc salát ne, zvláště ne ten s majonézou, je mi po něm šoufl, ale řízek se řízkem klidně:)

Book
23. 01. 2012
Dát tip
Dala by si sú, vsak? :) /neliterárne žartujem/ mea culpa :)

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
booku - to s tím řízkem a salátem je skvělé:)

Book
23. 01. 2012
Dát tip
la-vypusti, keď som sa narodil, zajasali: jeeej, máme chlapca :) áno, všímam si. Príliš často nekomentujem, ale veľa čítam. A občas ma zaráža, čo všetko dokážu ľudia skonzumovať, myslím literárne. Ale uznávam, nie každému vyhovuje štýl, kde si vytvára vlastné obrazy. Ešte akési pozostatky toho, že im bolo podsúvané všetko na tanieri, kde určité miesto mal rezeň a oproti nemu musel byť zemiakový šalát.

Book
23. 01. 2012
Dát tip
To je tak trochu údel poeticky ladených ľudí. Ale pokiaľ to nedáš najavo pateticky, ale formou ako si to predviedla tu, nevidím dôvod na slzy :)

Markéta
23. 01. 2012
Dát tip
já mám samé bohužel "unikátní rozpoložení :)) díky

Book
23. 01. 2012
Dát tip
Vnímam túto báseň senzualisticky. Akási impresia s reflexívnym presahom, zmyslová obraznosť daného okamihu. Vyjadruje niečo individuálne, emocionálny stav. Asociatívne metafory, poukazujú na unikátne rozpoloženie autorky. T

Ferry
22. 01. 2012
Dát tip
Tak jsem si poemu díky "reklamě" p. Szikory přispěchala přečíst. Krásná, zvlášť ten první obraz. *

Markéta
22. 01. 2012
Dát tip
:) děkuju, tohle je má jedna z oblíbených pasáží ;)

Markéta
21. 01. 2012
Dát tip
vcházím do krajiny v sobě, Martine, které jsem se celý život podvědomě vyhýbala, která se mi hnusila, která mi naháněla strach. Myslím, že právě tam je zakopaný poklad :) protože jak jsem kdesi kdysi napsala "čím jsou ti přítomny dveře, do nichž jsi nevešel?..." ;) děkuju a zdravím

Armand
21. 01. 2012
Dát tip
udělalo na mě dojem cos napsala. Upřímné a velmi velmi otevřené... se vším co k té otevřené upřímnosti patří, a tedy i koncem, který by podlehl kritice. Ale nemůže, protože souzní s tebou a tys tu báseň nenapsala jako po válce generál, ty jsi prošla bitvou a ráno po boji, je moudřejší večera, ale není koncem války. skvělé! *****

ach boze...

Markéta
20. 01. 2012
Dát tip
ale naopak, milé uši: podnět, ať už je jakýkoliv, je vesměs téměř vždy pro mne blahodárný, protože se stává potřebným odrazovým můstkem k vlastním introspektivním myšlenkám, hehe.... Tímto ti srdečně děkuji za rozepsanou esej a pac a pusu! :)))

Markéta
19. 01. 2012
Dát tip
ucho a Marvin: jestli hodláte i nadále KOHOKOLIV drbat, pánové, (vaše důvody mne naprosto nezajímají, jsem natolik dospělá, že si dokáži utvořit svůj vlastní názor) buďte té dobroty a seďněte si na to někde u piva a nakládanýho hermelínu. Pod mým dílem tyhlety rádoby debaty nebudou. Buďto vaši "rozmluvu" ukončíte, nebo vám zamezím přístup.

baronka
19. 01. 2012
Dát tip
Ani jsem neřekla obejmula T

Markéta
19. 01. 2012
Dát tip
:) děkuju

Jinovata
19. 01. 2012
Dát tip
Gratuluji

Fouckault
19. 01. 2012
Dát tip
užasné, gratuluji ******

baronka
19. 01. 2012
Dát tip
-UchoNaKoleji A co Tvá báseň Od ostří slov ...

Zuzulinka
19. 01. 2012
Dát tip
relativní je i ta první, co když je básník fantasta či dvojí osobnost:)

Zuzulinka
19. 01. 2012
Dát tip
ano, každý má svůj názor, ponechme si je dovolím si tvrdit, že básník, byť by to zaonačil jakkoli, vždycky interpretuje svůj pohled...a čtenář v něm vidí zase ten svůj...právě pro ten prostor poezii miluji

Zuzulinka
19. 01. 2012
Dát tip
je takové jedno moudro...cesta k pochopení druhých vede od pochopení cesta k tobě samotnéhu...nic, jen mě to tady napadlo připsat

Zuzulinka
19. 01. 2012
Dát tip
ucho nakoleji - me ten text, byt je psan velmi intimne a jiste, vychazi s obosniho pozitku oslovil a verim, ze oslovil i dalsi, o cemz svedci velky pocet ctenaru i tipujicich...vubec, niterna osobni poezie mnohdy zasahne cloveka vice, ale zalezi to od typu, od toho, co od poezie ocekavas a chces a take, ve velke mire, nakolik jsi empaticky, abys v ni byl schopen odhalit jemne nuance, ktere tak ci tak vzdycky vedou k videni sveta pomyslnym okem autora...nebot ctenarova interpretace a jeho pohled je velmi casto odlisny od autorova zameru

Kapsa
19. 01. 2012
Dát tip
Nerad bych někoho podceňoval a nepodceňuji, jen jsem chtěl upozornit na podobné dílo. A díla od Měrky také čtu a znám. A to pravidelně...

Markéta
19. 01. 2012
Dát tip
ucho: Lydie se nemýlí, vystihuje věc velice dobře. Tvůj nesouhlas tkví pouze v jisté tvé neschopnosti rozlišovat mezi "já" jakožto homogenním, sebestředným egem, které odkazuje vždy a jen pouze na sebe( v podstatném slova smyslu takový text je zbytečný vždy, ať už tématizuje cokoliv) a mezi "ne-já", tedy já, jež je schopno samo sebe přesáhnout (odtud "introspekce" tj. NEZAUJATÉ sebe-pozorování). V takovém případě opravdu není důležité, zda se tvůrčí gesto týká reality "vnější" či "vnitřní", ve skutečnosti se jedná pouze o dvě strany stejné mince. (problémem duality se zabývá snad každý spirituální systém, neméně pak v podstatě všechny humanitně zaměřené odvětví; ze současné filosofie zejména fenomenologie)

Petr.II
18. 01. 2012
Dát tip
ano, to smím, ... *

Kapsa
18. 01. 2012
Dát tip
Takový parádní text, v podobném stylu, jsem zde nedávno četl. Od: Mimoň , První vlak se zbožím vypravený z továrny na vyrovnávání se s reklamou, http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=400804&cr=all Doporučuji...

Grafik
18. 01. 2012
Dát tip
moc*

Zbora
18. 01. 2012
Dát tip
My Tobě taky ;)

médea
18. 01. 2012
Dát tip
jo*

Markéta
18. 01. 2012
Dát tip
odkuňkala? :)) ale no tááák :)...buď přeci trochu mírnější, tak strašné to zas nebylo. holt každej nemá na škole rétoriku, to jsou pak pro přednes diametrálně jiná měřítka ;) díky a zdravím!*

jH
18. 01. 2012
Dát tip
Budu se držet svý krikiky z fra, text je to silnej o tom žádná, ale odkuňkala si ho *

klipeto
18. 01. 2012
Dát tip
paráda*

cubka
18. 01. 2012
Dát tip
pěkné, t*

Čudla
18. 01. 2012
Dát tip
Moc se mi to líbí *

Markéta
18. 01. 2012
Dát tip
ps ucho: a nenamítej, že věc paušalizuji! :)) samozřejmě. za prvý nejsem žádnej znalec "soudobého umění" hehe... a za druhý, jak už jsem psala. nemám vůbec chuť přemýšlet :-P

+Tóru+ jenom se to říká,ty špatné dávno vyhodil,navíc, jeho tvorba je normální,teď snad ani nepíše. Tento výplod tady ho dalece předčí.Je škoda,že nemám vliv, jinak by "nobelovku" dostala Markéta za tuto jedinou. Nehleďte na vzory,ztratíte se sami v sobě.

Markéta
18. 01. 2012
Dát tip
Ucho: Ano máš pravdu, že v současnosti je umění spíše záležitostí introspektivní. A myslím si, že právě tento způsob nejen že je pro tuto dobu příznačný, ale i přirozený a především zdravý :) Důvodů je mnoho... celé 20. století a nyní tzv. "nový věk" bla bla... je v mnoha ohledech výzvou pro člověka, především člověka západní industriální kultury (která je nucena konfrontovat se mj. s odkazem Východu), vyrovnat se sám se sebou a realitou v hlubším slova smyslu. Ať již se podíváš na soudobou vědu, psychologii, filosofii, lékařství...byť staré struktury ještě odolávají a připouští pojetí tzv. "objektivní, exaktně měřitelné reality"... k "lepším zítřkům" vede pouze hacking sebe samého. Samozřejmě je třeba rozlišovat mezi poctivou, nezaujatou introspekcí a tím tvým "jájismem"...nekonstruktivním převalováním se ve vlastní bublině. Ale zde si je každý svým vlastním soudcem :)

...jistě, nebyl jsem přihlášený (pokud tě napadlo něco jiného,je mi líto:) .../jak já říkám/ tento výplod je jeden ze sta autorových, který se opravdu povede /týká se to všech pisálků i slavných/

Neuwe
17. 01. 2012
Dát tip
Roztodivné, geniálně seskládané a prohnětené obrazy - rozsekané, ale tak nějak zvláštně jednolité... formální stránka, kterou to má, není pravda zrovna můj šálek čaje, ale tohle se mi líbí a - snad se nenahněváš, řeknu-li to takto - jaksi mě oslovuje. T, myslím nezpochybnitelné

to ses do toho dobře opřela, krutopřísežný a povedený.. kašli na kondenzovaný, krátký věci, piš takhle! :) zdaleka tvoje nej pro mě..

Markéta
17. 01. 2012
Dát tip
blboun: tajně??? :) napadá mne jen jedna alternativa, jak se to mohlo stát... přiznáš se? .) Falka: děkuju za krásný inspirativní text, jenž je sám o sobě poezií. čtenář jako tvůrce je mi vzácnou a milou návštěvou Tóru: :)děkuju ti

Falka
17. 01. 2012
Dát tip
Přechody přes rozhraní, krok mezi bytím a přitakáním dění, vyostřené vědomí k těm nejhlubším pode-zřením pod sebe sama i k nekonečné rozlehlosti obzorů, a zatímco víc ještě vím, už se víc pod-dávám v-stávání. Přesun ze jsoucna tmy a klidu všech možností do světla a plynutí všech jevů. Intimní. j.

...četl jsem to tajně, přišel jsem se poklonit, poklona

Markéta
17. 01. 2012
Dát tip
ucho: jedná se samozřejmě o překlep. díky za upozornění. jinak co se týče tvých poznámek, přiznám se, že jsem zrovna poněkud líná psát reakci, takže sem zkopíruji část textu od egila, který se vztahuje k tebou načrtnuté problematice a velice pregnatně tento fenomén uchopuje: "V domě mých rodičů jsou secesní vitrážová okna.... rozeznáš za nimi tvary, místy sice spíš tušíš, než vidíš, ale po chvíli víš – tam venku je dvůr, a ten dvůr je chycený do vitrážové sítě, v paměti ho mám členěný podle secesního rastru… Věřím, že takto viděný je svým způsobem „úplnější“. Protože ve skutečnosti to není dvůr, co je rastrováno, jsou to moje oči, a já se dívám na něco, co už není – půjčenýma secesníma očima. A teď k básním – přijmeme-li, že obraz je podstatě něčím na způsob okna, že je více či méně složitou mřížkou mezi recipientem a zviditelňovaným, potom v případě složitých obrazných textů se rozhodně nejedná o jednoduchá okna, spíš o ta vitrážová. A právě na tom může čtenář/kritik skončit. Prostě se zasekne. Skončí u mřížky. Nedokáže prohloubit ohniskovou vzdálenost. Nevidí skrz a nevidí za. Vidí vždy ornament. Samozřejmě, může to být „vadou textu“. Anebo v jádru textu může být jistá neměnnost, nehybnost (dogma?); a obraz je pak vlastně ikonou (viz kostelní vitráže). Ale i takový obraz může mít svůj hluboký smysl....etc" http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=382754

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru