Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Výlet do Zoo?

20. 01. 2012
12
34
2515
Autor
woodeman

Námětem byla skutečná událost. Jen jsem zkusil dodat příběh. Případná podobnost s živými postavami je tedy zcela náhodná

 Výlet do zoo ?

 

„Hele, hele . . . už se zase pohnul, zmetek“

Pomalu otevřel oči.
Ucítil chuť krve v ústech, a čekal až mozek konečně vyhodnotí situaci.
Netušil vůbec kde je, ani odkud přicházejí ty hlasy.

„Napal mu ještě jednu, hajzlovi“

„ Tak co ty svině, máš dost, nebo chceš ještě jednu?“

Na zlomek vteřiny uviděl zvětšující se botu, a  . . . pak se vrátil zpátky ke své dceři.

Byli spolu zrovna na výletě,v zoologické zahradě.
Stáli za sklem v pavilonu opic, a pozorovali, jak tlupa odhání starého opičáka od pochoutek, které jim právě ošetřovatelé naservírovali.
„Proč ho vyhánějí?“, ptala se dcerka.
Pokusil se jí, trochu krkolomně, vysvětlit, jak fungují vztahy uvnitř tlupy.
Bylo ale hodně složité najít vhodná slova i přirovnání.
Zkuste vysvětlit pětiletému dítěti, co je to alfa samec, nebo proč si mláďata nesmějí vzít babán, když na něj mají zrovna chuť, ale musí v povzdálí čekat, jestli na ně něco zbude.

„Jéé, jéé – hele, támhle, jak si spolu hrajou. To je legrační. Takhle si včera maminka hrála taky. Se strejdou Karlem. V ložnici . . . “
 
„ Jo, to je jí podobné“ usmál se v duchu, „a tergo, to bylo vždycky něco pro ni, to si dokázala užít“, uniklo mu mezi rty. A hned toho zalitoval.

„ Tatíí, a co to je to atregó ?“

„Ale nic, to je jen taková hra, víš“. Snažil se ukončit tok jejích všetečných otázek dřív, než začal.
 
„Nedáme si  zmrzlinu? Co třeba vanilkovou?“

„ Fůůj, vanilkovou já nerada. Jedině stračatelu. Strejda Karel mně kupuje vždycky stračatelu. Stračatela je dobrá !“

„Dobře, tak já vanilkovou, a ty stračatelu, jo?“
Vydali se hledat stánek se zmrzlinou.

Cestou vzpomínal, jaké to bylo, když tady byli naposledy. Tehdy tu byli ještě všichni tři.
On měl tenkrát ještě svoji firmu.
Byl sice docela úspěšný, ale podnikání je džungle, ve které si nikdo nehraje na slušnost ani na  ohledy, a tak to bylo jako na houpačce, chvíli nahoře, chvíli dole.
Pak se objevil Karel.
Studovali spolu na technice, a už tam se Karel vyznačoval tím, že přesně věděl komu zalichotit, koho skřípnout a komu podstrčit obálku.
Takový člověk je pro firmu k nezaplacení.
Aspoň tehdy si to myslel.
Byl tenkrát hodně unavený, nejen z práce, ale právě dostavěli nový dům, a taky trochu začali plánovat kluka . . .

A tak se Karel stal jeho společníkem.
Trochu mu ulevil od starostí, a on mohl konečně na pořádnou dovolenou. A těšil se, že si konečně trochu užije něco života tak, jak po tom vždycky toužila, a dokolečka opakovala, jeho žena.
Ráj na zemi netrval ani rok.
Na dovolené člověk fakt nemůže být pořád.
A tak zase poslouchal výčitky, že je samá práce a na rodinu už zase kašle.

No bodeť, vždyť byli jen měsíc v Thajsku, a tři neděle na lyžích ve švýcarských Alpách, a mezi tím dva týdny na welnes pobytu v termálech, to přece nic není.
A za poslední dva měsíce ?
Nové auto pro paní domu, hospodyně, au pair . . . „ jo, to všechno svědčí o tom, že rodina je fakt až na posledním místě“, pomyslel si s hořkým úsměvem . . . Ale pro kohopak asi ?

Za další rok bylo po rozvodu.

Paní si našla někoho, kdo se o rodinu konečně staral podle jejích představ.
Karla.
Soud proběhl rychle a v klidu.
No jak jinak, Karel byl přece velmi schopný manažer.
Bohužel schopný všeho.
Pochopil to naplno, ale až v okamžiku kdy opouštěl dům, s jednou taškou prádla.

„Tak ahooj“, rozloučila se s ním tehdy dcerka.
„ A přivez mi kinder vajíčko, joo? - kdy se vrátíš? Večer?“
Neodpověděl.
Nešlo to.

Po stovce marných pokusů postavit se zase na vlastní nohy to vzdal.
Úlevu našel občas na dně lahve. Chlastu ale nepropadl, měl přece dceru.
A kdyby chlastal, tak by mu ji přestali půjčovat, a věděl, že to byl definitivní konec.
Tak se držel, kvůli ní si hrál na to, že ještě není na dně.
Jenže najít si trvalejší práci, neměl šanci, na to aby se mu ji někdo odvážil dát, byl Karel přece jenom moc blízko.
Úspory se brzy rozkutálely, neměl kde bydlet . . .
Chvíli chodil spát na ubytovnu, ale necítil se tam dobře. Každý den kolem sebe vidět tu beznaděj.  Bylo léto, a venku bylo líp . . .
Nic ho netížilo, nic nepotřeboval, po ničem už netoužil, všechno co měl si vlastně nosil s sebou, a byl volný.
Nebo měl aspoň ten pocit.

 Ve chvíli, kdy potkal tu partičku netušil nic. Chtěli jenom oheň , aby si mohli zapálit.
Neměl ale sirky. „ Jo hoši, kouření už mám deset let za sebou“, řekl jim a usmál se.
Pak dostal první ránu.
Nečekal ji.
Nevěděl proč by měl, byli to přece jenom . . . kluci.

* * *

„Hele ten hajzl si fakt nedá pokoj, už se zase hejbe. Doraž ho . . .“

Vyplivl chuchvalec krve.
Pozoroval jak se pomalu snáší k zemi, a divil se proč nic necítí, když s jeho tělem ti lidé hrají fotbal.
Nepřišel na to, ale přemýšlení ho unavilo natolik, že usnul.
* * *
Uslyšel zmrzlinářské auto.
Ale cinkalo moc hlasitě a hrálo divnou melodii.
Otevřel oči.
Dalo to strašně moc práce a trvalo to celou věčnost.
Odněkud z veliké dálky uslyšel tlumené hlasy, ale vůbec nerozuměl co říkají. 
A pak uslyšel ten podivný zvuk, něco jako - „ píp . . .píp . . .píp . . .píp.“

„ Ale to je přece . . . pííííííííííííí.“

* * *
 
„Zítra přijde táta.“
„ Půjdem spolu zase do Zoo.“
„A koupí mi stračatelu.“
Chlubila se ve školce holčička paní učitelce, zatímco si obouvala bačkůrky. Byla už velká, protože to dokázala sama.
„Tak to se určitě těšíš, viď?“, pohladila ji učitelka po hlavě, zatímco pod druhou ruku schovávala čkánek v novinách, ležících na lavičce, jako by se bála že si holčička může přečíst ten velký titulek na první stránce, hlásající, že „Pachatelé brutální vraždy bezdomovce v místním parku byli dopadeni a vzati do vazby“.  Je jim mezi šestnácti a devatenácti lety . . .  Tiše si povzdechla.

Znala je všechny, taky si tady kdysi - poprvé  - obuli své bačkůrky.

„Proč brečíš?“
„Bolí tě něco?“, ozvalo se od země.
„Ne, ne, asi mi něco spadlo do oka“, odpověděla rychle, a pro jistotu se otočila k oknu.

Dělala, jakoby vyhlížela další malé žáčky . . .


 


34 názorů

Gora
16. 04. 2017
Dát tip

Dobrá povídka...je tam od všeho něco, bavila mne a mrazík přejel po zádec:-)


woodeman
02. 02. 2012
Dát tip
heartrate Ještě k tomu pípání - to je zvuk monitoru životních funkcí. Projevuje se mimo jiné tak, že pípá v rytmu srdečního tepu. Dlouhý nepřerušovaný tón je - exitus.

woodeman
02. 02. 2012
Dát tip
Marvine,děkuju za pohled a názor. Ano, máš pravdu. Je to v podstatě skica. A tak to taky bylo zamýšleno. Podnětem byla vlastně jen zpráva v novinách, že parta bezproblémových výrostků z nedalekého okolí, bez zjevného motivu, zabila bezdomovce. Tedy oni byli ve skutečnosti dva, ale jeden přežil. Dostali deset let. Tak jsem to zkusil uchopit jako pohled na jeden krátký úsek z toho děje. Najít okamžik - odkud - bylo asi nejsložitější. Nechtěl jsem nějakou psychologickou sondu, ani morální apel,jen jeden z mnoha možných pohledů na to, že o lidech kolem sebe nevíme vlastně vůbec nic.Tím byl daný rozsah, a výrazové prostředky se mu musely přizpůsobit - tedy být hodně úsporné, a chtěl li jsem zachovat spád, bylo nutné používat krátké (pravda, možná až úsečné) věty. Souhlasím, že ten kontrast -podnikatel/bezdomovec- je asi dost na hraně věrohodnosti, možná i trochu za ní. Ale úplně nemožné to není, několik příkladů se nakonec objevilo i v mediích. Původně jsem chtěl zkusit najít i motiv, nebo pohled z druhé strany, ale pak jsem tu myšlenku opustil, to už by nebylo na krátkou povídku. V každém případě dík za komentář.

Janina6
02. 02. 2012
Dát tip
Fajn, pokud je to tvůj opodstatněný záměr, určitě můžeš porušit konvence, dokonce nejspíš i kdyby to bylo v nějakých pravidlech. Autoři to odnepaměti dělají a někteří se tím dokonce i proslavili :-) Marvine, díky za pohled z jiného úhlu, jsem za něj ráda.

woodeman
01. 02. 2012
Dát tip
Vážení přátelé. Janino6, VT Marvine, heartrate. Děkuji za vaše upozornění. Supervizi určitě potřebuji,a tohle je můj typický problém - ...,"", !!!, ano, znaménka. Myslím že nejblíž mému pocitu je VT Marvin. Můj problém spočívá hlavně v tom, že se z každého textu ( psaného i čteného) snažím dopracovat k věrohodnému obrazu určité situace ( je to moje postižení, protože se, mimo jiné, zabývám přenosem textu do živého dialogu. Prostě - dělám divadelní režii) A problém zmíněné situace je v pauzách toho okamžiku, kdy dítě kladě otázky, jen tak, jakoby mimochodem, a mezi nimi je vždy pauza. A řekl bych, že v tom obrazu by byla pauza to nejdůležitější. Nakonec způsob dětské komunikace asi znáte dobře. A kdybych to napsal do jedněch uvozovek, připadalo by mi to moc "ploché", neživé, nevěrohodné.Každá z těch vět je svébytný celek. Způsob dětské komunikace asi všichni znáte, tak víte jak složité je popsat ji, aby zůstal zachován pel toho okamžiku. Jak to vnímá čtenář, se ale dovídám z vašich komentářů, a díky jim mohu zapracovat na větší srozumitelnosti. Nakonec - píšeme přece především pro čtenáře. Bez něho by to psaní nemělo smysl. Tak ještě jednou dík.

heartrate
01. 02. 2012
Dát tip
a co je to pípání, nevíš?

heartrate
01. 02. 2012
Dát tip
já taky ne, asi ještě nikoho nenapadlo, že je takový pravidlo potřeba napsat.. obvykle se to takhle prostě nepíše, ale klidně to můžeme brát jako osobitý autorův výrazový prostředek, ozvláštění textu, že jo, a v tom případě je druhá věc, jestli nám to přijde hezký nebo ne

heartrate
01. 02. 2012
Dát tip
no mně se právě zdálo, že je to nepříliš plodná diskuse z toho důvodu, že se žádná strana nemůže opřít o pádný argument.. no ale tak ty příklady najdi! a pak budeš king :)

heartrate
01. 02. 2012
Dát tip
rozhodně se neopakuj, Marvine, tvůj názor je zřejmý, nicméně podle mně tu dělicí funkci dostatečně plní odenterování replik, a jinak myslím, že nadměrně pitváme úplnou maličkost

heartrate
31. 01. 2012
Dát tip
hezká povídka, dobře vcítěná a zručně napsaná, jen s tím pípáním jsem to nepochopila :) a taky myslím, že uvozovky se dávají jen na začátek a konec přímé řeči, byť by byla třeba rozložená na několik řádků, přijde mi to logické - prostě ty další uvozovky jsou tam už zbytečné, neplní žádnou funkci.. ale nevadí mi tam :)

Janina6
31. 01. 2012
Dát tip
Je fakt, že mi to přijde úplně přirozené - dokud mluví tatáž osoba, že by to mělo být u sebe, ale v pravidlech jsem zatím nenašla podobný příklad. Zkouším si představit takovou situaci, kde by se to oddělení hodilo, třeba někdo bloudí v lese a občas zavolá... ale i tam by nejspíš mezi těmi zvoláními byla nějaká ta vložená věta.

Janina6
31. 01. 2012
Dát tip
Marvine, jsem si jistá, že to tak má být, pokud ty dvě věty říká stejná osoba (předpokládám podle popisu té scény, že holčička, která si obouvá bačkůrky). Samozřejmě, pokud by to bylo myšleno tak, že na učitelku v té chvíli mluví dvě různé děti, byla by správně ta rozdělená verze. To už si musí rozhodnout autor. Druhý příklad jsem nevypisovala, ale je v texzu o kousek výš, ty tři přímé řeči začínající "Zítra přijde táta," tam už je to jednoznačné, že patří do jedné přímé řeči.

Janina6
25. 01. 2012
Dát tip
Smutný příběh. Vzpomínky hlavního hrdiny na minulost sice dost zpomalují spád děje, ale šikovně jsi je prostřídal s návraty do současné chvíle. Dialogy děj hodně oživují, a právě u těch dialogů tě chci upozornit na chybný zápis téměř všech přímých řečí. Interpunkční znaménko ukončující přímou řeč patří vždy ještě PŘED uvozovky, takže ne „Tak ahooj“, rozloučila se, ale "Tak ahoj," rozloučila se. Znaménko za přímou řečí nezdvojuj, pokud tam je třeba otazník, čárka se už nepíše, takže ne „Proč ho vyhánějí?“, ptala se dcerka, ale "Proč ho vyhánějí?" ptala se dcerka. Tam, kde holčička říká několik vět za sebou, patří spojit všechny do jedné přímé řeči, tekže místo „Proč brečíš?“ „Bolí tě něco?“ by mělo být „Proč brečíš? Bolí tě něco?“

woodeman
25. 01. 2012
Dát tip
Pipo - je to tak. Děkuju za zastavení, a hlavně za koment.

woodmane, vyjde! hned jak to bude ofisl, nalepim to sem na pismak

woodeman
21. 01. 2012
Dát tip
Čudla děkuju za zastavení.

woodeman
21. 01. 2012
Dát tip
brack děkuju. Dlouho jsem tě nečetl. Co sousedka? :o))

Čudla
21. 01. 2012
Dát tip
Souhlas *

dobre se to cetlo***

Alegna
20. 01. 2012
Dát tip
hezky napsané, hodně smutné, o to víc, že se zakládá na pravdě

woodeman
20. 01. 2012
Dát tip
Srozumeni - děkuju. Je to trochu děsivé,já vím, o to víc, že podstata je pravdivá, ti kluci fakt ubili člověka ( bylo jich šest, a dostali mezi osmi a deseti lety) Ten příběh je ale čistá fabulace. Dalo docela práci najít bod, od kterého ten příběh odstartovat, aby to nebylo zbytečně drsně popisné, a přitom aby v tom zůstaly emoce.

srozumeni
20. 01. 2012
Dát tip
Děsivé,hezky napsané,líbí...***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru