Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tichá noc

Výběr: Janina6
26. 01. 2012
19
36
5386
Autor
Tragicus

    Kouřil.
    Seděl na sudu od piva, s hlavou opřenou o bar, díval se ven na prázdnou zahrádku. Nikdo nepřišel. Mohlo to být proto, že nerozvěsil vánoční ozdoby, nebo že venku bylo hluboko pod nulou. Ale odpověď byla nejspíše mnohem prostší – už měsíc neotevřel. Stoly se stoličkami dohromady svázané zámky od kol stály sevřeny závějemi sněhu, bez pohybu a bez naděje, že se v nejbližších měsících pohnou.
    Otočil se. Natáhl ruku se sklenicí, druhou pak do ní natočil pivo. Měl ve skladu ještě necelé dva sudy, když v půlce listopadu přišel sníh, tak už přes měsíc dopíjel zásoby. - A dnes už se pod ním poslední sud povážlivě kýval - byl takřka prázdný.
    Z nedalekého kostela se ozvalo pět úderů zvonu.
    Vstal. Sítko na presso, zatáhnout za páčku dávkovače. Nasadit sítko do kávovaru, dát pod něj nejmenší hrnek. Start, počkat pět vteřin. Zamíchat, přidat trochu mléka, zamíchat.
    Napil se. Kývl hlavou a otevřel oči. S hrnkem se vrátil na svůj sud. Svět však mezitím zmizel v bílé noci.
    Dopil. Opláchl hrnek a sklenici od piva. Oblékl se, zkusil zadní východ - zamčeno - a vrátil se zpět. Zhasl, vyšel ven a zamkl.
    Z nedalekého kostela se ozval jeden úder zvonu.
    Vyšel - ale najednou sebou trhl a zastavil se. Zavřel oči, sevřel pěsti a zhluboka se nadechl. Chvíli stál s vypjatou hrudí, pak pomalu, ztěžka, vydechl, svěsil hlavu a opět vykročil - mírně v úhlu k předchozímu směru.
    Chodník byl pokryt netknutou bílou vrstvou čerstvého sněhu - pod ozdobenými stromy bylo pusto, v oranžovém světle lamp se jen tu a tam mihla bílá vločka.
    Na chvíli se zastavil u bankomatu, bez pohybu hleděl na blikající obrazovku. Pokrčil rameny, vybral peníze a pokračoval v cestě.
    Vysoká, úzká bytovka působí ponuře, ani vánoční ozdoby ve většině oken na tom nic nemohou změnit. Tmavá věž s pomalovanou stěnou u zvonků, železné dveře s oprýskaným lakem a zaprášená, nízká okna do sklepů ve výši kolen.
    Vešel dovnitř. Nevšímaje si propáleného linolea ani zatuchlého vzduchu smíšeného s cigaretovým kouřem rovnou vstoupil do drátěného výtahu a zmáčkl "8". Stoupal vzhůru a pozoroval jednotlivé kapitoly věže v mdlém, žlutém světle žárovky, počítal páry bot, četl značky kol a nasprejované nápisy na zdi.
    Nahoře vzal zpod rohožky klíč, odemkl a vstoupil do bytu.
    V ústrety mu vyšla žena, ale nepromluvila - věděla, že to nemá rád. Kývl hlavou a podíval se na hodiny na stěně, 17:50. Polosvlečený kabát si opět navlékl a vyšel na balkon. Žena jej následovala. Nabídl jí cigaretu, připálil jí a pak si zapálil sám.
    Bylo ticho, velmi sporadicky projíždějící auta po nedaleké hlavní silnici jej jen umocňovala. Město bylo ztichlé, ale rozhodně ne mrtvé, život se jen přesunul dovnitř – za okny se míhaly siluety, blikal modrý přísvit obrazovek.
    Zahodili nedopalek a vešli dovnitř, svlékl se, ona mezitím nanosila na stůl. Usedli. Kývl v odpověď na její úsměv.
    Houbová polévka. Jedli pomalu, mlčky. Když jeho lžíce dosedla s tichým cinknutím na holý porcelán, žena přestala jíst. Odnesla oba talíře – svůj ještě dost plný – a podala další.
    Rozkrojil obalené maso nožem – filé, kývl hlavou a usmál se, odpověděla mu stejně a pustila se do jídla.
    Z ruky jí vypadne vidlička a zvonivě udeří do talíře, barvy v pokoji na chvíli zjasní, pak se opět rozhostí ticho. Pomalu zvedne hlavu, ale nepodívá se na ni, hlavu má trochu natočenou, jako by naslouchal, jestli výkřik porcelánu nespustil lavinu. Ona strne, dlaň položenou na vidličce.
    Ne, sníh zůstal nehybný.
    Po chvíli se opět ozvalo zazvonění kovu o porcelán, dvě v krátkém sledu po sobě, ale tentokrát již jen velmi lehce. Otřel si ústa ubrouskem a pozoroval ji, jak jí, pak se ozvala její dvě cinknutí.
    Seděli. Přestože jako by lhostejně těkal očima po místnosti, zdálo se, že jeho pohled sklouzává ke dveřím do obývacího pokoje, letmo osvětleného žárovkami vánočního stromku. Když se odtamtud ozval zvonek, v jeho očích se dal na chvíli tušit jas.
    Počkal, až se zvedne, a vykročil za ní.
    Usedli ke stromku, podala mu zpod něj balíček o váze a velikosti kolínské. On pod něj také natáhl ruku, symbolicky – dárek o velikosti parfému již držel, když usedali. Otevřel jmenovku a chvíli jako by luštil vlastnoruční nápis „Magdaléna“ – oddaloval jej a přibližoval k očím, nakonec pokýval hlavou a s úsměvem předal krabičku jmenované. Zašustil papír a nad dvojici se vznesl smíšený opar nasládlých vůní, na krátko přebíjející pach smažené ryby a všudypřítomného kouře z cigaret.
    Usedli na pohovku, vzal ovladač od televize a chvíli bezmyšlenkovitě přepínal programy. Když se z reproduktorů ozvalo podivně mechanické trylkování květiny, nechal jej hrát.
    „Zavaž mi střevíček,“ řekla televize.
    Bez pohnutí sledovali míhající se výjevy a poslouchali překotnou změť zvuků, bez pohybu ponechali i změnu obrazu z černobílého na barevný.
    Když obě ručičky na hodinách ukazovaly vzhůru, zalomil kolena do pravého úhlu a pomalu vstal. Vešel do ložnice, svlékl se a ulehl do postele. Po chvíli přišla žena již v noční košili, zhasla a tiše se položila vedle něho.
    Leželi beze slova. Ručičky se rozešly skoro o třicet stupňů, když se žena pohnula, mírně se k němu natočila a natáhla k němu ruku. V polovině pohybu se však zarazila, tři nádechy – a stáhla paži zpět.
    Zavřel oči. Chvíli jej pozorovala, pak se otočila na druhý bok a zanedlouho usnula.
    Když o šest hodin později ručičky rozetnuly kruh hodin vedví, vstal.
    Potichu se oblékl.
    Na noční stolek jí položí klíč a pětitisícovou bankovku.
    „To je moc,“ řekne žena.
    „Veselé Vánoce,“ chce odpovědět, ale hlas jej zradí po dlouhém mlčení, tak jen pokrčí rameny a odchází pryč.
    „Tak zase za rok?“ rychle za ním zavolá.
    Otočí se ve dveřích, bokem k posteli chvíli stojí, jako by přemýšlel.
    „Ano,“ řekne.
    „Ano,“ zopakuje a potichu za sebou zavře.
    Vyjde z bytovky a pokračuje v cestě, jako by se jen na chvíli zastavil, po půl kilometru vyšplhá do kopce, posledních asi dvě stě metrů jde v naprosté tmě.
    Odemkne a vejde do domu, aniž by rozsvěcel nebo se vysvlékl, vyjde na terasu.
    Zapálí si.
    Pod ním leží město, na které se snáší sníh. Oranžová světla lamp rozmytá ve vločkách. Ticho věží z těžítka.



36 názorů

careful
07. 10. 2016
Dát tip

Mně to teda nepřipadá moc zajímavé ani námětem...tady si v tom asi nějak libujete, jako že je někdo osamělej a chová se divně...já už tady četla asi patnáct povídek s podobným námětem a všechny byly stejně nudný...


Zuzulinka
01. 03. 2013
Dát tip

střídání časů mě neruší, naopak, opravdu vidím prostřihy, docla jasné probliky vzpomínek, které se zdají jakoby současné, jako by jediným zaznamenaným vjemem přítomnosti bylo cinknutí vidličky...

vlastně mě ani tahle situace neděsí, všichni jsme osamělí, někdo ve dvou, někdo v davu a někdo sám...*


Oldrich
25. 02. 2013
Dát tip

Metafora je to jasně. O tom žádná. Já jen psal, že její expresívnost je na mě už moc. A nejen. Byť vnímám její vnější podobnost s číslovanými patry, tak vnitřní podobnost, tedy obsah metafory, je méně hodnotný a plastický, než jak se tváří. Podle mě by metafora měla sloužit k lepšímu uchopení nějakého fenomenu (pojmu), tady je pro mě jen něčím, co se mi autor snaží natlačit, abych sdílel jeho imaginaci.

(Uznávám, že takhle navečer už nejsem schopnej se vymáčknout nějak kultivovaně...)


Tragicus
25. 02. 2013
Dát tip

Díky za čtení.


Oldrich
24. 02. 2013
Dát tip

Dobře se mi to četlo. Má to všechno, co odpovídá vytyčenému rozsahu i smutné rozuzlení.

Opravdu dobře se mi to četlo.

Střídání časů vnímám pozitivně, jen expresivnost výraziva zdála se mi někdy na hraně a "kapitoly věže" za hranou. Ale jinak ano.


Tragicus
12. 02. 2013
Dát tip

Asi na tom povídka nestojí, ale není to tak obtížné si představit. Pokud ti vede z nástavce na sudu jen hadička k výčepu, který je dál, máš na něm 99 % volného místa a dost volnosti a není to ani tak nepohodlné. Jinak díky za kritiku.


Zordon
11. 02. 2013
Dát tip

Líbí se mi ten minimalistický styl po sobě jdoucích obrazů. Jen na začátku jsem si nějak nedovedl představit, jak někdo sedí na sudu, který je napojený na výčep.


VH64
30. 01. 2013
Dát tip

Beru zpět to s tím přechodníkem, přechodník minulý od nedokonavých sloves už přeci jen tolik nefrčí...


Tragicus
25. 10. 2012
Dát tip

Díky za kritiku.


Střídaní časů jsou podle mě na místě. Smutné a krásné :) *


Edvin1
27. 02. 2012
Dát tip
No jo, doufám, že Ti něco daly.

Tragicus
25. 02. 2012
Dát tip
Díky za kritiky.

Edvin1
24. 02. 2012
Dát tip
Jedno jsem zapomněl: Příběh, ač fantastický, by měl působit věrohodně. Ať se snažím sebevíc, představuji si sám sebe v nezoufalejším osamotnění, nedovedu si vybavit, že bych byl ochoten někomu zanést pět kil za... vlastně nic. On nic nežádal, nic nedostal, a ona taky nic nechtěla, nic nepředstírala. Prostě jsem tomu od začátku do konce nevěřil a četl jsem to jen kvůli Tvým technickým schopnostem, ne skutečné lit. hodnotě. Věrohodnost je nezbytná. Myslím, že v tomto směru jsi to nedomyslel.

Edvin1
24. 02. 2012
Dát tip
S křížkem po funuse: Neměl jsem na čtení moc času, tak aspoň teď můj názor: Myslím, že styl je přesně takový, jakým toto téma může být pojato. Popisnost v krátkých, úsečných větách navozuje stísněnou atmosféru, jaká k tomuto nápadu patří. Na rozdíl od některých kritiků mne střídání časů nerušilo. Nejsi první, kdo tento styl použil, a těmi jinými myslím autority. Já si toho všiml, ale jen proto, že ve škole mi ve slohu vtloukali, že tohle není správně. Dnes jsem přesvědčen, že dovoleno je mnohé neobvyklé, co ztvární jak nejpřesněji autorův záměr. Koneckonců nám dává jazyk tak málo možností, jak vyjádřit naše myšlenky! Proč se některých vyjadřovacích možností dobrovolně vzdávat? Celkově hodnotím jako zdařilou povídku, i když nepatří k těm, které bych si každý rok kolem Silvestra pročítal znovu a znovu. Ne kvůli kvalitě, ta je dobrá, ale kvůli deprimujícímu tématu. Máš tam podle mne pár drobných chybiček: - Proč ten klíč ležel pod rohožkou? V bytě přece někdo byl. Navíc: Příběh je očividně ze současnosti. Nedovedu si představit, že by na sídlišti ještě dnes žil někdo tak bláhoý, aby dával klíč pod rohožku! Navíc osamělá žena. - "ticho... je" (ne jej) - "Rozkrojil maso ...nožem." Čím jiným by se to dalo u stolu udělat? Vázou? Nůž vynechat. - myslím, že správně je "po půlkilometru" ne "po půl kilometru", a určitě "dvěstě", ne "dvě stě". Solidní práce, téma o.k. Ed :-)

fereny
23. 02. 2012
Dát tip
Tohle se mi moc líbí. Až n trošku zlouhavý začátek.

Tragicus
19. 02. 2012
Dát tip
Díky za kritiky.

bestye
19. 02. 2012
Dát tip
Je to strašně smutný a zoufalý a další věci mi vyvoláním toho pocitu úplně unikají - jako střídání časů atd. Ale i přes ten smutek tam někde čouhá svým způsobem uspokojení, což mi přijde trošku absurdní a tedy mám pocit, že jsem tomu vůbec neporozuměla :c) ale ten pocit je vyvolanej fantasticky *

.duke.
19. 02. 2012
Dát tip
dobrý, ale na mě moc popisu, který brzdí spád příběhu.. respektive to, co se tam odehraje, by šlo napsat stručněji.. vypustil bych několik "když" - třeba v závěru jsou tři rychle po sobě.. taky mi tam občas dělaly problém časy - změny.. atmosféra dobrá, ponurá, ale to, co se tam odehraje mi nic moc neříká, respektive moc nevím, co si z toho odnáším, co bych měl

Tragicus
17. 02. 2012
Dát tip
Díky, to jsem rád.

Tragicus
08. 02. 2012
Dát tip
Diky, to mne tesi.

K3
07. 02. 2012
Dát tip
Na jedničku! Jednoduchý příběh o samotě a malé smutné, ale přece radosti, je křehký a plný lidskosti. Ta žena by mohla být bývalá manželka, přítelkyně nebo třeba i prostitutka... Na Vánoce každý touží po klidu, aby mohl být sám se svými vzpomínkami, ale přitom potřebuje mít někoho na blízku. Výborná práce. Nemám, co bych dodal. U mě favorit. * Toho střídání časů jsem si nevšiml. A to je moje chyba...

Tragicus
04. 02. 2012
Dát tip
Tak to jsem rad, ze ses donutil. Zacatek by asi sel bez ujmy trochu zkratit, pravda. Dik za cteni.

reka
03. 02. 2012
Dát tip
Mám trochu rozpolcený názor. Líbí se mi tvůj nápad na povídku. Přijde mi ale, že strašně dlouho trvá, než to začne být nějak zajímavé. První část jsem se musel docela nutit k pokračování. Od momentu, kdy jsou u vánočního stromečku, to běží skoro samo. Myslím, že to bylo tím, že až do té doby mi to přišlo jako tuctová povídka o tom, jak málo spolu komunikujeme, že to je taková typická povídka, co nastavuje zrcadlo. Pak to nabralo na zajímavosti, najednou se ukázalo, že je to něco jiného. Navíc mi přišlo, že ten text plynul lehčeji. V první části mě několikrát zarazily způsoby popisu. Přišly mi dost těžkopádné, zbytečně detailní, nudné. Pak to ustoupilo, i když nevím, do jaké míry to bylo zlepšením textu a do jaké míry tím, že mě víc chytlo to, o čem povídka je.

Tragicus
30. 01. 2012
Dát tip
Diky za cteni a kritiky. Janina6: Jo, zda se, ze to chapes docela dobre. Diky.

srozumeni
29. 01. 2012
Dát tip
Mně se to líbí, hodně. Velmi zvláštní atmosféra...***

Janina6
28. 01. 2012
Dát tip
Střídání časů je opravdu do očí bijící, ale já v něm pro sebe našla jakousi logiku (může se stát, že neodpovídá tomu, cos zamýšlel, pak tě možná pobavím). Pasáž v přítomném čase, která "vyčnívá" z původního minulého, mi připomněla náhlou změnu záběru ve filmu. A protože celý text je vlastně jediným velmi plastickým popisem, tahle představa se mi zalíbila. Filmové záběry a střihy. Scéna v budoucím čase je zase výrazně odlišená, protože odlišná - ozve se v ní první hlasitý zvuk, nečekaný a pronikavý: "Z ruky jí vypadne vidlička a zvonivě udeří do talíře, barvy v pokoji na chvíli zjasní... hlavu má trochu natočenou, jako by naslouchal, jestli výkřik porcelánu nespustil lavinu..." Myslím si prostě, že ty změny časů mají význam a žes věděl dobře, co děláš, když jsi je použil. Nálada textu pro mě je velmi deprimující, ale zároveň jaksi velmi dobře známá. Je to o naší osamělosti, o osamělosti člověka v naší době. Když nemůžeme vyjít ze sebe, je marné sedět s někým u jednoho stolu, ležet vedle něj na posteli. Vzdálenosti jsou uvnitř nás. Ode mě tip a výběr za úžasně působivý text.

StvN
27. 01. 2012
Dát tip
Fajn. Nechci soudit. Je to smutne. To se celkem povedlo.

VH64
26. 01. 2012
Dát tip
Zvláštní, mne to střídání časů nerušilo. Až když jsem si o něm přečetl v komentářích a vrátil se, tak jsem si vlastně všiml. Možná už je pozdě na to, abych se soustředil, možná není zas tak škodlivé a nevadilo by mi ani ráno? Ale všiml jsem si přechodníku přítomného od nedokonavého slovesa ve větě s jinak časem minulým, to je prostě gramaticky špatně, doporučuji se přechodníků vyvarovat celkově. Souhlasím s názorem, že popisnost vytváří atmosféru a je tedy funkční. Není to úplně přesně to, co bych ke čtení vyhledával, ale podle mě dobrý.

Winter
26. 01. 2012
Dát tip
Jo, to střídání časů je ovšem na facku. Celková popisnost jako prostředek sdělení mi konceptuálně nevadí, spíše občas vtipné věty jako: "Stoly se stoličkami dohromady svázané zámky od kol stály sevřeny závějemi sněhu" Takhle vytrhnuto to nevynikne, ale v textu jsem tu větu četl 3x Mám pocit, že právě popis tomu textu totiž dodává tu jeho tíživou atmosféru: ve světě, kde postavy nejsou schopny mluvit, zbývá přinejlepším pozorování. Ale pozorování čeho? Každodenních mechaničností? To asi ne, událost je výjimečná. Posvátností? To ne, na se popis až příliš věnuje banalitám? Banalit? Proč? Piš častěji.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru