Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

1. Off-line redakce 6.6.

26. 05. 2013
12
47
2264
Autor
Max Hutar

 

 

Přátelé písmáci,

před časem jsem byl na kafi s Lyrykem a posteskli jsme si, že práce redaktora je nevděčná -  neosobní, mělká a nesoustavná. Komunikace lidí, kteří se nikdy nepoznali jinak než přes síť, a to mi jistě potvrdíte, se málokdy dostane k podstatnému, protože chybí kontext. Komentáře pod jednotlivými díly jakoby nedokázaly vytvořit to správné prostředí pro růst autorů - je toho spoustu nedořečeného, nevyříkáno. Zabředává to do teoretizování, které se nedostává k jádru věci. A z obou stran panuje nedůvěra.

Proto jsme se rozhodli založit projekt Off-line redakce, která bude mít své první sezení 6.6. v 6 hodin večer (což se dobře pamatuje). Večer bude jednak zcela neformálním setkáním lidí ze serveru, kde se může klábosit o čemkoliv (literární témata nevyjímaje). Druhak bude vedle velkého, společného stolu ještě jeden malý, kam můžou autoři odcházet konzultovat svou tvorbu s redaktorem svého přání. Oslovili jsme redaktory obou specializací, a k mé velké radosti se nám podařilo (alespoň pro první večer) získat pár zvučných jmen, takže kromě mne a Lyryka jsou ochotni konzultovat i egil a StvN. Sraz se odehraje v Praze, je to bohužel akce hlavně od pražáků pro pražáky, nicméně se nám přihlásil i redaktor vk z Bratislavy, který nabízí zjednodušenou verzi "Pozvi si svojho redaktora na pivo".

Takže

jestli svou tvorbu myslíte vážně a zajímá vás náročnější zpětná vazba,

jestli vás Písmák nudí pro svou studenou anonymitu,

jestli neberete internet a jeho tituly zas tak vážně,

nebo

jestli chcete jen tak zajít na pivo,

 

přijďte ve čtvrtek 6.6. v 6 hodin večer do pražské kavárny café nota bene.


DŮLEŽITÉ: Pokud chcete konzultovat nějaké texty, pošlete je dostatečně včas některému ze zúčastněných redaktorů na prostudování - čím dřív, tím líp. Neznámé tváře i začínající autoři srdečně vítáni. Emoce, které vznikly na internetu, zůstávají na internetu. Kdo ví, že přijde, ať to hlásí - pomůže ušít na míru rezervačku. V případě dostatku času, sil a ochoty je možno konzultovat i více redaktorů. Nevyžádané texty se nevracejí. Na obviňování z protekcionismu, elitářství či rektálního alpinismu nebude brán zřetel.

 

 


47 názorů

Max Hutar
11. 06. 2013
Dát tip

Referát je, proklikni se tam přes klub...:-)


StvN
10. 06. 2013
Dát tip

Souhlasím s tebou. Je to takový morální ideál, který bychom měli mít na paměti. I když těžko říci, jestli ideál. K tomu se dostanu za okamžik. Přemýšlím ostatně, zda vůbec znám člověka, který se dokáže povznést tak, jak říkáš, a který splňuje přísné požadavky na správné chování. Domnívám se, že tu takový nikdo není. Ani ty, ani Gray, jakožto jakýsi hlas stroje. Ale budiž řečeno, že pár lidí se tu dá považovat při nejmenším za morálně konzistentní. Rád bych těch pár lidí v redakci viděl, pokud by to šlo. Bohužel se musíme smířit s tím, že takových lidí je málo, a ne jen na Písmáku, tudíž je téměř jistá utopie přát si je vidět součástí jedné redakce, která myslím by měla mít tak deset členů a která ostatně již tak nějak existuje, tím chci říci, že nemůžu čekat na správňáky a redakci rozjet potom, to by se taky nemuselo nikdy nic stát; a odvolávání se na utopii je svým způsobem zjednodušený alibismus, možná též neochota akceptovat realitu, projevit účast a míru tolerance a odpuštění.

V oranově diskusi jsem poukazoval na to, že z celého spektra lidských vlastností a schopností není primárním cílem mít v redakci lidi správňáky, ale především lidi se zájmem o literaturu a lidi, kteří mají s literaturou zkušenost. Pominu takový ten ideál spisovatele (Goetha), který naplňuje všechny předpoklady dokonalé bytosti, jejíž dokonalost je završována literárním talentem. Od ostatních literátů nečekám, že budou dokonalí a pokud bych měl volit mezi jejich vlastnostmi, tak zkušenosti na poli literatury budou důležitější než bezchybné vystupování.

Tím se dostávám k tomu, co jsem naťuknul v úvodu. Píšeš: "Má-li se z party virtuálních kamarádů stát instituce, je zapotřebí, aby se její členové nad mnohé věci povznesli, vyvarovali se prchlivých projevů a udržovali přibližně shodnou normu vystupování. Je to jeden z osvědčených způsobů, jak eliminovat nežádoucí reakce ze strany ostatních uživatelů (zde autorů)." Tahle myšlenka normy mi připadá jako vystřižená z nějakého oběžníku pro pionýry. Určitě nebudu po lidech nikdy chtít, aby se chovali podle nějaké normy, ať už je tím myšlena norma etická obecná nebo nějaká umělá klubová; nutno dodat, že nečekám ani eliminování nežádoucích reakcí ze strany ostatních uživatelů. Nic takového. Souhlasím s tím, že bychom se měli umět povznést nad emoce, měli bychom umět vystupovat veřejně, ctít pravidla slušnosti, zároveň považuji za přirozené a tedy v rámci přirozenosti za správné, že každý člověk je jiný, ba dokonce pokud se jedná o osobnost, které bych rád do klubu nalákal, tak nečekám, že osobnost s velkým O bude vyloženě nekonfliktní. Vždyť kolikrát právě konflikt je katalyzátorem té správné kritické diskuse a mnohdy i přátelství. Bylo by to nakonec ideální, bylo by to vůbec funkční, pokud bychom se snažili vybudovat takovou správňácky dokonalou redakci? Jen tolik jsem chtěl doplnit do úplnosti. Domnívám se, že je důležité začít, vykročit a v chodu umět projevit vůli své kroky korigovat.

Ta napřesroční diskuse je pěkný nápad.

Ještě dodám jednu věc, s níž se v současné době často setkáváme zejména v souvislosti s politikou. Lidé umí najít slova pro kritiku a dost často se staví do podobné pozice, jako teď ty. Že by třeba i šli někomu někam s něčím pomoci, ale že je žádná strana nezajímá, protože na každé straně je něco špatného a dokud se to nezmění, tak nemá cenu něco dělat a tak dále. ty také říkáš - počkáme rok a když se to zlepší, tak možná. Já si myslím pravý opak. Když nic neuděláš, nic se nestane. Proto pokud chceš dosáhnout změny, nečekej, až ji udělá někdo jiný, nečekej ani, že to někomu jen jakoby poradíš a on najednou otočí a všechno změní, protože to nejde. Nastup do rozjetého vlaku a podílej se na jeho řízení a tím dosáhni změny. Ostatně když se na změně nebudeš podílet a nebudeš ji brát jako vlastní dítě, tak pro tebe bude vždycky cizí a nedokonalá a spratkovitá.

Toť snad vše. Takže rozmyslíš si to ještě? Nečekej rok. Kdo ví co bude za rok? Pojď nyní.


Max Hutar
10. 06. 2013
Dát tip

Ta sedla.

Nechceš přijet na příští OffR, Lakrove?


Lakrov
10. 06. 2013
Dát tip

Pro Stvn: > ...kdy nastoupíš do redakce...

Mám určité výhrady k chování některých redaktorů (prózy). Musím bohužel konstatovat, že se jedná o ty nejaktivnější – o tebe a částečně o Fruhlinga, jehož výpady by mohly časem přerůst hranice slušného chování. Oba (nebo všicni tři) víme, o čem je řeč (viz drobná napomenutí v minulosti).

Zastávám názor, že zdejší redaktoři jsou obdobou veřejných činitelů. Jsou spíše „pořadateli“ než pouhými kritiky, takže redakce je určitou institucí. Sama „událost“ (projekt), pod níž teď diskutujeme, svědčí o krocích vedoucích tímto (správným) směrem. Má-li se z party virtuálních kamarádů stát instituce, je zapotřebí, aby se její členové nad mnohé věci povznesli, vyvarovali se prchlivých projevů a udržovali přibližně shodnou normu vystupování. Je to jeden z osvědčených způsobů, jak eliminovat nežádoucí reakce ze strany ostatních uživatelů (zde autorů).

Předpokládám, že mnozí redaktoři s podobnou ideou do redakce nastupovali. Jiní do tohoto stádia poznání postupně dospěli. Mnozí nevydrželi. Za ta léta, po něž zde účinkuješ, je i na tobě znát výrazný posun vpřed. Občas však něčím překvapíš – v záporném slova smyslu. Něčím, co snižuje úroveň redakce. Něčím, co má na ostatní, méně zkušené redaktory špatný vliv, neboť to (vzhledem k tvé písmácké „nesmrtelnosti“) pro ně představuje jakýsi etalon. Něčím, co mi nedovoluje se do takovéto skupiny začlenit.

Přesto neztrácím naději, že se blízká na lepší časy. A právě proto setrvám v pozici „redaktora na volné noze“. Domnívám se, že rolí častého komentátora prózy a občasného „nezávislého oponenta impulsivních reakcí“ pomůžu redakci víc, než falešnou loajalitou tichého přizvukovače.

Řeknem si to příští léto, zakončím svůj příspěvek sloganem a zároveň odkazem na diskusi (naplánovanou na 6.6. příštího roku) s tématem „posuďme změny s ročním odstupem“ od uskutečnění nedávné události.

Avíza všem stávajícím redaktorům a několika dalším uživatelům Písmáku, jimž by mohlo na výsledku této události záležet.


StvN
07. 06. 2013
Dát tip

Možná jsem dříve býval zastáncem a možná přísným, umění. Já tu rád vidím každého, kdo rád píše.

Ano, upsal jsem se, nebo-li jsem se zavázal, že budu věnovat pozornost i textům, které mě nepřitahují. Je to tak. Pak bys možná mohl opravit tu svoji předešlou statistiku a evidovat počet kritik k textům, které tě nebaví a možná bys byl na nule a já bych měl pořád 5. V tom je ostatně zrádnost statistik. Interpretace. 

Takže kdy nastoupíš do redakce?


Lakrov
07. 06. 2013
Dát tip

Pro Stvn:

  Myslím, že nám dvěma nešlo v detailech vždy o úplně stejnou věc:

  Z mého pohledu je Písmák prostorem pro všechny příznivce psaného projevu, zatímco ty jsi přísným zastáncem umění.

  Já komentuji jen to, co se mi líbí, případně ostatní avizované, zatímco ty ses "upsal" k povinnosti komentovat vše v "aréně".

  V mých komentářích převažuje kladný záměr -- vylíčit pocity ze čtení nebo poskytnout radu --; ze tvých komentářů není kladný záměr vždy zřetelně patrný.

  V krajních situacích se uchyluji k postoji, že i mlčení je projevem názoru.To dokážeš také a pro redakci i pro Písmák je to přínosem.

  Oba se snažíme vyniknout, což se nám víceméně daří.

  V koexistenci výše uvedeného dvojího pojetí Písmáku neshledávám střet. Tvůj předchozí příspěvek mi udělal radost. Myslím, že nám vcelku začíná jít o stejnou věc.

Děkuji za reakci.


StvN
05. 06. 2013
Dát tip

Pro Lakrov. 

Redaktorovani neni o poctu komentaru. Ta funkce, jako kazda jina, chces-li to tak nazyvat, s sebou nese urcitou odpovednost. Clovek tim rika, ze to bere vazne a dava najevo urcity zavazek, i kdyz imaginarni. A ano, jsou tu lide mimo redakci, kteri vice ctou, vice komentuji a jejich komentare jsou dobre. V tom neni rozpor. Naopak. Redakce ma byt klubem ve smyslu klubu, ne ve smyslu nejake politicke strany, ktery ma sdruzovat tyto lidi a bylo by hezke, kdyby se podarilo tezit z toho, ze se tito lide shodnou na tom, jak jsem napsal v uvodu, zavazku. Vzdyt my mame spolecny cil. Ty a ja, na rovinu rikam, mame spolecny cil. Jenze bohuzel se nedari najit spolecnou rec. Ty si o me nejspis myslis, ze jsem arogantni namysleny a ja si o tobe myslim, ze nemas vuli spolupracovat a ze nemas vuli a snahu pochopit nekoho, kdo ma jiny nazor nez ty. 

O aktivite je mozne psat dlouho, ale nic to neresi a neni to z meho pohledu dulezity ukazatel, protoze aktivita neni trvala hodnota a sama o sobe neprispiva ke kultivaci prostredi. Ke kultivaci prostredi by prispelo, kdyby bylo videt, ze tu jsou lide, kteri se i pres rozdilnost povah a nazoru umi dohodnout na spolecnem zavazku, jak jsem jiz psal, a umi pracovat na nejakem vyssim cili. Pro me je tim primarnim cilem povidka mesice a mrzi me, ze to je to jedine, co jakz takz preziva, ale uz tu nejsou dalsi veci, chybi nejake verejne akce, jednorazove souteze nebo workshopy. To by bylo jiste super. Ale to ve ctyrech lidech nejde delat, ani kdybychom napsali 17 komentaru mesicne. Ja budu vzdycky verit, ze prijde nekdo, kdo bude mit tolik sily, jako jsem mel ja ve dvaceti a zacne neco delat a klub zafunguje jako dobra podpora, protoze tehdy tady zadna podpora nebyla. 

Klub je jen misto, ktere pomaha zejmena po technicke strance, sdruzit lidi se stejnym cilem, a definuje zavazek, ktery nespociva pouze v mnozstvi komentaru. Kdyz jsem byl mladsi, take jsem redaktory a adminy vnimal jako elitare, ted to ale pricitam sve nezkusenosti, neznalosti a predsudkum. Ted to vnimam uplne jinak. Proc se ostatne puvodni klub rozdelil na prozu a na poesii? Zkratka proto, ze se ukazalo, ze to jsou dva velice rozdilne svety a takovy klub nepusobi jednotnym dojmem. A tak to vnimam. Chapu, ze to kazdy muze vnimat po svem a musim rict, ze je mi to vice lito, nez ze by me to stvalo. Protoze jak jsem napsal, jde nam nejspis o stejnou vec. 


Janina6
03. 06. 2013
Dát tip

Lakrov: Já jsem tady řečnit o funkcích, moci a spiknutích nezačala, jen jsem reagovala na tvůj (první) komentář. Nerada bych, aby to nakonec vypadalo, že to téma tady nějak fascinuje zrovna mě :-)

Tou výzvou "zkus si to" jsem se snažila naznačit, že je rozdíl v tom, číst a komentovat jen tak pro radost, a nebo "mít to v popisu práce" a být dobře viditelným terčem. Já nepochybuju o tom dobrém, co tu děláš. Vím, že hodně čteš prózu a píšeš dost kvalitní komentáře. Ostatně už dávno jsem se tě snažila přesvědčit pro vstup do redakce, ale marně. Asi ti to takhle víc vyhovuje. Vadí mi jen tvoje občasné útoky proti redaktorům coby "funkcionářům" (viz tvůj první příspěvek v diskusi). Jako by ti nedocházelo, že redaktoři jsou lidi jako ty, které motivuje zájem o literaturu, a ne o nějakou kariéru či co.

P.S. Ano, skončila jsem, ne ovšem se čtením a komentováním, jen s "redaktorováním". Možná jsou moje důvody podobné těm tvým, pro které do redakce nechceš :-)

 


Max Hutar
03. 06. 2013
Dát tip

Lakrov: V jistém smyslu máš s tím redaktorstvím pravdu, v jiném smyslu jsi falešně skromný. Jestli kritizuješ díla tak intenzivně, nechápu, proč neposílíš řady redakce prózy. Mocenská pozice? Klacky pod nohy? Ale no tak.

Pokud kyberprosor nebereš vážně, nic takového ti nehrozí. Ujišťuju tě, že mně nikdo klacky pod nohy nehází, pocity moci netrpím a navíc můžu svou kritickou činnost veřejně dát najevo pro případné zájemce.


Lakrov
03. 06. 2013
Dát tip
Pro Janina6:

Je-li tomu tak, napadá mě, že tutéž práci mohu dělat (a možná dělám) i bez oné představy moci v očích ostatních a případného překračování klacků pod nohy vhozených. Počítám, počítám, a sečtu-li (třeba za květen) komentáře napsané jednotlivými redaktory, a srovnám získané hodnoty s počtem mnou napsaných komentářů, docházím k závěru, že v tomto ohledu nepatřím k podprůměru. Viz tabulka (Ta druhá hodnota /za lomítkem/ uvádí počet těch komentářů, které autorovi hodnoceného díla přinášejí alespoň stručnou informaci literárního charakteru, tj. nikoli příspěvky do diskusí či strohá oznámení typu fajn, zařazuji do soutěže, sračka apod.) Zabývám se téměř výhradně prózou, omezím tedy tento přehled pouze na redaktory prózy. DavidPetrik: 0 / 0 Fruhling: 25 / 15 Stvn: 28 / 5 Švédsko: 5 / 1 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Lakrov: 34 / 17

P.S.: Překvapuje mě zjištění, že tvé jméno mezi redaktory neshledávám. Jsi (nebo bylas?) – přinejmenším na poli prózy – zárukou jisté úrovně.


Janina6
03. 06. 2013
Dát tip

Práce je fajn, ta spočívá ve čtení a komentování zdejších děl. Ale lidi, kteří si představují, že ti vůbec nejde o tu práci, ale o jakousi "moc", a snaží se ti tedy už z principu házet klacky pod nohy, ti ten život pěkně otráví.


Lakrov
03. 06. 2013
Dát tip

Pro Janina6: >... zkus si aspoň na pár dnů, jak se žije se zdejší "FUNKCÍ"...

V čem spočívá práce související se zdejší "FUNKCÍ"?


StvN
29. 05. 2013
Dát tip

Nekdo by mohl neco poslat. 


Max Hutar
29. 05. 2013
Dát tip

petr.ix: Výmluvy! :)))

Janina: Poptávka zezdola je mocná. Neříkej mi, že kdyby se ti ozvalo 6 lidí s tím, že s tebou chtějí v kavárně probírat literární pokusy, že by jsi to bez přemýšlení odmítla. Pruda na netu je jedna věc, a přátelské posezení věc druhá. V tomto smyslu, pokud pomineme případy opravdu těžkého zaneprázdnění, není redakce funkce, ale osud, stigma.

Píšu "urguj", protože je urgováno na mě (byť slabě), co s Ostravou. A já říkám - já jsem ostravské redaktory přesvědčit nedokázal. Třeba to dokáží samotní autoři.


Janina6
29. 05. 2013
Dát tip

Z Ostravy jsou, pokud vím, třeba a2a2a a Fruhling. Ale měla jsem za to, že tyhle aktivity mají být zcela dobrovolné, tak jaké "urguj"? (Co se mě týká, redaktorka už nejsem, nápadu ale  fandím). 


Max Hutar
29. 05. 2013
Dát tip

petr.ix: StvN není pražák, a stejně přijede. Má to cca stejně daleko jako ze z Plzně. Nebuď línej, přijeď vlakem, koupím tempery a petardy!

Esemege: V Ostravě jsou, pokud vím, redaktoři dva (i teda s Janinou6). Urguj to na nich, bez legrace, co si člověk neudělá, to nemá.


Esemege
29. 05. 2013
Dát tip

A jednoho dne se k něčemu stejnému odhodlá i ostravská odnož... (že?) :-))


oran
29. 05. 2013
Dát tip

janina: to chce klid, vona růžena asi trochu stíhuje :-)


Janina6
29. 05. 2013
Dát tip

Oran: myslím, že by sis měl raději domluvit nějakou kritiku od Lakrov, zvlášť pokud rád používáš pojmy jako pokrok, moc, funkce a zločinné spiknutí. A určitě je mnohem hezčí než já :-) Jinak, klidně mou reakci považuj za periodickou nebo jakou chceš, mě prostě vytáčí, že když se někdo snaží tady cosi dobrého vymyslet, udělat, zorganizovat, hned se najde šťoural, který mu začne podsouvat jakési „nekalé úmysly“. Nepřekvapuje mě to už, ale rozčiluje ještě pořád.


StvN
28. 05. 2013
Dát tip

To je smutný.


oran
28. 05. 2013
Dát tip

janino, trochu periodicka reakce ne? :-) dej dohromady neco v ostrave a ja si k tobe prijdu pro kritiku, paklize jsi teda hezka. paklize jsi skareda furie, tak od tech tu kritiku spatne snasim. to by nedopadlo. treba egil je tak trochu furie.. :-)


Janina6
28. 05. 2013
Dát tip

Lakrov: uvidíme, co z toho vzejde, ale pro jistotu hned trochu zasýčkujeme, že? Zkus si to, prosím tě, opravdu tě prosím, zkus si aspoň na pár dnů, jak se žije se zdejší "FUNKCÍ", a určitě přestaneš blbě kecat.


Lakrov
28. 05. 2013
Dát tip

Uvidíme, co z toho vzejde. Myšlenka „vzájemné odanonymizace koryfejů“ je vznešená. Je-li zárukou změn či dokonce pokroku, toť otázka. Nalhávat si, že o funkce usilují pouze lidé s čistými úmysly a kladnými charakterovými vlastnostmi, jest utopií. Každá funkce představuje moc či alespoň iluzi moci, a jak chutná moc, můžeme sledovat denně kolem sebe. Na skutečnost, že upevnění charakteru funkcionované osoby není nutným následkem jejího dosazením do funkce, jsme si již zvykli. Výsledkem setkání funkcionářů může tedy být jak nastolení harmonického tvůrčího prostředí, tak vznik spolku, připomínajícího zločinné spiknutí.

 

Uvidíme, co z toho vzejde; a o tom, že víme, co vidíme, si můžeme poreferovat třeba zase za rok. Písmáku přeju dobré autory a autorům trpělivost, toleranci, jasnou mysl a citlivé pero.


Pája
28. 05. 2013
Dát tip

zamlouvám si egila, na pět minut ;), napíšu kvůli tomu i novou báseň cha cha! ;)


Whitesnake
28. 05. 2013
Dát tip

Max Hutar - to jméno má zvuk...

... ale ne, joking... určitě záslužná činnost lidí, kteří se snaží něco dělat. Držím palce.


Tragicus
27. 05. 2013
Dát tip

Na pivo bych zašel, pravděpodobně se objevím.


hynajs
27. 05. 2013
Dát tip

pár zvučných jmen 8¨-)))

vy jste legrační


jejdavilda
27. 05. 2013
Dát tip

Konečně se budu moci zeptat lyryka proč mě tak vytvale blokuje


Meursault
27. 05. 2013
Dát tip

oran: ad "básnířka": LOL :D


oran
27. 05. 2013
Dát tip

lze to brat i trochu jako seznamku? bych se rad seznamil s milou, primerene chytrou a hodne krasnou basnirkou, ktera je sexualne prizemni. rad bych s ni pak konzultoval, co delame blbe, co by slo, co uz ne a koncili bychom otazkou, co je ten vesmir vubec zac :-)


oran
27. 05. 2013
Dát tip

ja rozhodne prijedu za egilem :-D


Zuzulinka
27. 05. 2013
Dát tip

parádní počin!... nicméně 6. června v Praze - opravdu pro pražáky:) a ty z okolí... přesto velmi fandím, ať Vás je co nejvíce


Max Hutar
27. 05. 2013
Dát tip

Jestli nikdo nepřijde, budu své verše konzultovat já. Což by mohla být vtipná podívaná (jak se vztekám, kouřim a ješitně exuju červený), takže přijďte určitě.


Janina6
27. 05. 2013
Dát tip

Bravo!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru