Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTa cizí v ní
Autor
Arnica
„Slíbila jsi mi, že už to neuděláš.“ Je naštvaný, je taky smutný, ublížený. Dívá se na ni a je rozhořčený; asi i právem. Ona přivře oči, přemůže pláč. „Nechtěla jsem,“ řekne. Je to pravda. Nechtěla. A to, že to udělala…
„Nejsem to já,“ říkala mu, když se to stalo poprvé. „Nejsem to já, kdo si takhle ublíží.“
Jenomže on to nechápal, nemohl chápat. Protože nikdy nic takového nezažil. Ale tehdy ji ještě objal; a ona cítila, že má strach. Strach, za který se trochu styděl. Byli spolu chvíli a on měl být přece muž.
Utekla uprostřed noci, chodila ulicemi města, v cizím těle, s cizí duší, která hrozně bolela. Měla pocit, že ji ta bolest roztrhne. Chtěla křičet, chtěla plakat, ale nic z toho nemohla. Rozběhla se a za zatáčkou vrazila do dvou mužů. Překvapeně se na ni podívali. Utíkala ulicí dál, neotáčela se. Chtěla zmizet z tohoto světa.
Když se pak probudila, zpátky do příčetnosti, stála po kolena ve studené vodě, v řece uprostřed města. Bylo dávno po půlnoci, byla tu zcela sama. Na nebi svítil veliký úplněk.
Možná je to tím, řekla si. Řekla si unaveně. Ani se na sebe nezlobila. Byla ráda, že je zpátky, že to přešlo tak rychle. Dříve ty stavy trvaly i několik dní. Ale zase nebyly takhle intenzivní...
Podívala se na svoje ruce. Na obou byly krvavé stopy po nehtech.
Volal jí. Protože se probudil a ona byla pryč.
„Proč jsi mě neprobudila?“ ptal se jí. „Proč jsi mi nic neřekla?“
Neví. Prostě si myslela, že jí procházka pomůže.
„Procházka uprostřed noci?“
Mlčí. A cítí se hloupě, cítí se uboze a prázdně, jako dítě, které provedlo velmi špatnou věc, o které ví, že je špatná, ale které ještě nerozumí. „Promiň mi to.“
„Nezlobím se přece,“ říká jí. „Nezlobím se. Jenom…“ Jenom tomu nerozumí. A chce rozumět, protože v jeho světě věci musí mít racionální vysvětlení. „Jenom mi slib, že už to neuděláš,“ říká jí. „Slib mi to.“
A ona slibuje, i když ví, že slibovat nemůže. Z toho je jí do pláče, ale nechce před ním plakat. Ještě více by ho znejistila. Protože by nevěděl, co s těmi slzami dělat. Jsou spolu příliš krátce. Možná by se rozplakal taky, protože v něm cítí to napětí strachu a zmatku, které v něm její zmizení vyvolalo. Její zmizení a pak pohled na její ruce. „Nic to není, vůbec nic.“
„Čím sis to…?“
„Nehty,“ říká. A chce už spát, chce zapomenout. „Nedívej se na to,“ prosí.
„Nedívám se.“
Dlouho, hodně dlouho to zvládala. Ne že by ty stavy vůbec nepřicházely, ale dařilo se jí je odkládat, utlumit a uspat – někdy pláčem, někdy výkřikem, procházkou o samotě, koupelí v ledové vodě.
Jak ráda by mu o tom řekla. Ale vždycky si to rozmyslela, polkla slova, nachystanou větu, stiskla v pěst rozechvělé ruce. Nechce mu ublížit, nechce ho zklamat. A pak, věděla přece, že stačí chvíli počkat, jen trocha trpělivosti, pár nádechů… zavřít oči a ráno se probudí zpátky do světa, kde je všechno klidné a jasné.
Třeba to teď bylo naposled, říká si, slibuje si, přísahá si. Doufá.
Jenomže dneska to přišlo zase, bez příčiny, jako blesk z čistého nebe, po vlně nádherné, uvolněné nálady najednou… kámen.
A než si uvědomila, co vlastně dělá… její nehty, které si bohužel zapomněla ostříhat včas, se zaryly do kůže a zanechaly na hřbetě ruky červený šrám.
„Jak můžeš říct, že jsi nechtěla?“ dívá se na ni přísně. „Kdybys nechtěla, tak to neuděláš!“ Změnil se za ty dva roky, co jsou spolu. A i to může být příčina, říkala jí Romča.
„On? Ne, ne, s ním jsem konečně šťastná.“ Ale někdy pochybovala, jestli je on šťastný s ní. Býval na ni občas zbytečně zlý. Zbytečně sobecký. Málo chápavý, vztahovačný.
„Neudělala jsem to proto, že bych tě chtěla naštvat.“
„Ale povedlo se ti to,“ řekl a zamračil se. Pak se od ní uraženě otočil. Už ji neobjal, už se nedojímal.
Umyla si ruce pod vodou, smyla tu trošku krve. Už to byla zase ona, unavená, ale skutečná. V duchu s ním mluvila, jako už tolikrát: Já vím, že to působí nesmyslně, Davide, já to vím. Ale nevím, co s tím mám dělat. Možná… možná bych měla hledat pomoc. Vím, ale vlastně nevím jak, jak se o pomoc žádá…
Zarazila se v myšlenkách a rychle zacouvala: Ale ne, ne, já to zvládnu. Vím, že to jde zvládnout. Jenom… tě k tomu potřebuju. Tebe, víš?
Neví.
A když se vrátila do jejich ložnice, ležel otočený zády k ní, těsně u stěny. Neodvážila se ho dotknout.
25 názorů
Hmmm, nevím, čekal jsem nějaké překvapení. Má to děj? nemá to děj? není to miniatura spíše než povídka?
Děkuju Ti. Nemáš se vůbec zač stydět, vítězství téhle povídky v jedné soutěži neznamená, že je dobrá, a ještě míň, že by se Ti měla nutně líbit :-)
Já jsem za povídku měsíce ráda hlavně proto, že přitáhne více čtenářů a že se mi tak dostane více názorů, a to i těch negativních, které by si třeba čtenáři nechali pro sebe, kdyby je soutěž nevyhecovala hodnotit :-)
Až budeš mít příště v Povídce měsíce dílko Ty, tak se pokusím zapojit do hlasování :-)
Taky přeju hodně štěstí a inspirace v další tvorbě, stavím se určitě podívat! (i na tu už napsanou :-)
Gratuluju za vítězství v PM.
Trochu jsem se zastyděl, vzhledem k tomu, co jsem o povídce sám napsal. Asi jsem ji podcenil.
O to víc mě překvapilo, že jsi se pustila do mé Kapličky... Škoda, že ne v době, kdy i ona byla v PM.
Dík za kritiku k ní.
Tyhle dloué texty doplácejí na svoji délku. Čtenář by měl být odpočinutý, než ji začne číst.
Hodně štěstí v další tvorbě.
Děkuju za komentáře.
K3 – souhlasím s tím, že jsou „psychicky nedospělí“, jenom nevím, jestli budeme mít stejný názor na to, co je to psychická dospělost… A to, že měli oba se sebou i se vzájemným vztahem pracovat jinak, je jasné. Ale o tom to i tak trochu je… ukázat, jaká mohou být nedorozumění…
Dva roky… asi je to z toho špatně poznat, ale první část je myšlena opravdu na úplném začátku vztahu a ta další, kdy se to stalo znovu, po těch dvou letech.
Jinak Ti děkuju za všechny připomínky, hlavně tu o dlouhé větě – když jsem si jí teď přečetla, tak jsem ani nechtěla věřit, že jsem ji takhle napsala :-)
StvN: moudrá asi nejsem, ale myslím si, že tuším, co jsi mi chtěl sdělit :-) Máš pravdu v tom, že příliš nevím, proč píšu… (když pominu to, že mě to prostě baví a že to svým způsobem potřebuju; ale to by tu řekl každý :-). Takže rozumím, že tomu může chybět něco scelujícího, co by tomu dalo jasnější formu.
Možná je to všechno jenom trénink, možná se už dál neposunu… Ale děkuju za každou poznámku, každý komentář, úhel pohledu. Pokusím se to do sebe nasát a při dalším psaní využít :-)
Nevim, co k tomu napsat. Stve me schematicnost a cernobilost postav, jak bylo jiz zmineno, na druhou stranu je jasne, ze k tomu by text musel byt delsi; cili se nabizi otazka, proc psat povidku o necem, co dopredu vim, ze nemohu obstojne zpracovat, k tomu lze ale dodat, je pochopitelne, ze takove texty maji na pismaku sve misto. Mozna jde primarne, i kdyz jaksi neprvoplanovite, o sdileni problemu a pokecani si o tom. Takze zaverem jde rici, ze by to chtelo text postavit o neco jasneji co se tyka jeho smyslu. Ma to znaky jak denickoveho zapisu, tak i vazne minene prozy, ale ve vysledku to neni ani jedno z toho. Hlavni svetlo se soustredi na divku, presto jsou zrejme i pokusy o vypbrazeni chlapce. Takze prevlada urcita zmatenost. Co tim chtel autor vlastne rici? Je tedy tezke hodnotit, jestli se zadarilo nebo nezadarilo, protoze neco ano a neco ne. Asi z toho nebudes moudra, ale to ja take ne.
Vina je podle mě na obou stranách. Ona o tom s ním měla mluvit a měla s tím něco dělat.
A on měl s ní o tom okamžitě mluvit a měl pro to něco dělat. Především s ní měl žít.
Takhle mi příjde že jsou oba hrozně psychicky nedospělí.
Sebepoškozování je především práce pro psychologa. Ale oni nejednali.
Některé dlouhé věty bych rozdělil na kratší, např.:
Jenomže dneska to přišlo zase.
Bez příčiny.
Jako blesk z čistého nebe...
Po vlně nádherné uvolněné nálady, najednou... kámen.
Nebo: v jedné větě píšeš - byli spolu chvíli... A v jiné - ...za ty dva roky, co jsou spolu...
Dva roky nejsou málo.
Opakuješ blízko za sebou: říká...
Celá povídka se zdá jako nedotažená, nevyzrálá. Ještě na ní chtělo dost pracovat.
Všem děkuju za přečtení.
reka: nechtěla jsem, aby to působilo černobíle... ale je pravda, že jsem se zaměřila více na ni, a do jejího přítele promítla jistou zkušenost mé kamarádky... a je možné, že jsem byla já málo chápavá já k němu
DavidPetrik: děkuju Vám za takhle obsáhlý příjemný komentář. A za připomínku o měsíci, protože mě to vůbec nenapadlo (ona je tahle část trochu z vlastní zkušenosti, a on tu noc opravdu svítil, tak mi tam ta věta při psaní asi automaticky skočila... ale aspoň teď vím, jak blbě to může znít :-)
DavidPetrik
17. 07. 2013Prispevek do PM za cerven. Text vstoupi dynamicky, sverazne, neotrele. Interkace hlavnich postav je uveritelna i pres preexponovany afekt. Dobre naslapnuty text ale zanedlouho zaskobrtne opravdu pekelnou frazi o "velikem uplnku na nebi". Vyvarujte se podobnych floskuli jako cert krize. Nejde jenom o to, ze jsou zhoubnymi klise, ale narusi dobry dojem z vaseho stylu.
Text je jinak presvedcivou sondou do psychologie uzkosti. Ocenuji take to, ze je vynatkem, nikoliv uzavrenou kapitolou. Ukonceni textu bez banalnich reseni pro hlavni postavu mu dodava na presvedcivosti, zanechava vtiravy pocit, nutkani premyslet.
Krome prilisneho nachylovani k vnejskovym projevum hysterie u hlavni hrdinky a krome obcasnych otrepanosti je tohle velmi zajimavy text. Urcite to nejzajimavejsi z PM za tento mesic.
To opakování slov tolik nevadí, působí to pateticky, ale to k takovému tématu patří. Na několika místech je ale stylisticky neobratne, například 'špatná věc, o které ví, že je špatná'.
To téma je trochu černobílé, rozervana žena, muž, který jí nerozumí... Bylo by zajímavější, kdyby ses v jejich vztahu snažila odhalit nuance a odstíny. To by ale ten text musel být delší.
Hezoučké!
Asociuje mi to s komentářem, který jsem psal jinde před chvílí - tohle je přesně to, co stojí na atmosféře a má i příběh. Jemný, vnitřní, silný.
(A aniž bych se chtěl jakkoli dotknout autora otázky o čem že to je, myslím, že chyba není v dílku)
Děkuju Ti. Jenom nevím, jestli Ti budu umět odpovědět. Možná totiž nevím, co chci sdělit. Někdy píšu tak, že se mi v hlavě vynoří celý příběh, s celou kostrou děje i s pointou, a když se pak dostanu k psaní, tak ho jenom obaluju a hraju si s ním. Ale někdy (častěji) se objeví jenom intenzivní pocit, který není vůbec konkrétní... a s ním začnu něco psát. (Předpokládám, že v tom nejsem sama :-) Ale díky Tobě (a ostatním tady) vidím, že to má velké rezervy, protože ty pocity neumím předat (možná jenom připomenout někomu, kdo si je sám prožil).
Každopádně je to pro mě otázka k zamyšlení... a třeba i k uvědomění :-)
Děkuju a těším se při případném příště :-)
Možná, že víš, co chceš sdělit; že nejde jen o krátký náznak nezvyklé(?) úchylky, tahající čtenáře za oči, nýbrž že to "zatahání" za oči použiješ ke sdělení dalších, jemnějiších myšlenek a pocitů. Díky tomuhle "násilnému otevření čtenářových očí" získáváš na cvhíli (na pár dalších řádek) moc sdělovat pocity jinak, než strohým popisným způsobem. Otázkou je, dokážeš-li tuhle moc na tom krátkém úseku textu využít.
Možná, že víš, co chceš sdělit; ví to i čtenář?
Sedíš u jiné klávesnice? :-) Pokud mi chceš ještě něco napsat, nebráním se, naopak :-)
To několikeré opakování, či spíše naznačování téhož v různých souvislostech, ve čtenářovi zvyšuje napětí a stupňuje hlasitost otázky "co ona to vlastně provedla/provádí). Na druhou stranu ovsem to opakování působí až trochu násilně (někdo bz možná řekl pateticky, ale já taková slova nepoužívám). Yávěr působí yvláštně -- tak nějak až moc nedořešeně. Chceš=li (ještě) delší komentář, pošli avíyo až budu sedět u jiné klávesnice :-)
Děkuju Ti za přečtení. Asi se v těchto tématech míjíme... Ale plánuju psát příště zase v dobré náladě :-)
Podle mě to popisování poctů v první větě až tak nevadí: je to způsob, jak vhodit čtenáře do situace a i když to není tak elegantní jako to vyjádřit situací, asi je to ještě akceptovatelné.
Jinak mám stejný pocit jako minule: o čem to je?
Děkuju vám oběma za přečtení.
Janina: Jsem ráda, že se tentokrát líbilo :-) A děkuju za rady, na to opakování se zkusím zaměřit, máš pravdu, že je ho někdy moc.
srozumeni: není to až tak opravdové, i když určitá zkušenost v tom je... (ale měla jsem a mám štěstí na lidi :-)
Tohle se mi líbilo, hlavní postava je pro mě vykreslená uvěřitelně a zajímá mě. Mám jen dvě připomínky: „Je naštvaný. Je taky smutný, ublížený. Dívá se na ni a je rozhořčený…“ – myslím, že tak doslovné pojmenování pocitů (zvlášť to zdvojení naštvaný – rozhořčený) by tam být nemuselo, čtenář si je sám odvodí ze situace, z toho, co ten kluk říká a jak se chová. A čtenář má rád, když si to vyvodit může, když se mu všechno neservíruje hotové…
A druhá věc – všimla jsem si, že s oblibou používáš opakování výrazů kvůli zdůraznění, na tom není nic špatného, ale místy se mi to zdá už přehnané, třeba tady: „Nezlobím se přece,“ říká jí. „Nezlobím se. Jenom…“ Jenom tomu nerozumí… „Jenom mi slib…“…“Slib mi to.“ A ona slibuje… Prostě na malé ploše je těch opakovaných slov opravdu hodně. Když takhle postupuješ na mnoha místech, už to trochu „bije do očí“ a postavy občas působí, že mají problém říct souvislou větu.