Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Spadla Pravda do propasti

09. 12. 2015
0
4
660
Autor
Ozzozorba

Jak se praví: "Za pravdu se každý bije" ale kdo chce opravdu Pravdu poznat? Dá se vůbec zachránit Pravda, která spadla do propasti života? 

Pavouk

Každé ráno vycházel Matěj ze svého srubu, aby nasbíral vzácnou bylinu Ozzo, kterou poté prodával na tržnici. Lidé ji kupovali pro její léčivé a blahodárné účinky a dobře za ni platily. Ale poslední dobou přicházel Matěj jen s prázdným košíkem a proto se rozhodnul, že tentokráte půjde do lesa dále a tak šel a šel, až se dostal do míst, které ve svém životě neviděl. Zastavila ho až hrana rokle.

Naklonil se přes okraj hlubiny a spatřil na dně skomírající pravdu.

„Matěji! Zachraň mne!“ zadunělo mocným hlasem ze dna propasti.

Pravda je nebezpečná, pomyslel si Matěj a pravil:

„Když tě zachráním, budou z toho jen potíže…“

„Vytáhneš-li mne nahoru“ pravila Pravda „budeš trpět, to je pravda, ale budeš vědět.“

„Když tě nevytáhnu?“ zeptal se Matěj.

„Budeš žít, ale nebudeš znát.“

Poslyš Matěji, řeknu ti jeden příběh:

Pavouk

V dávných dobách žil v nádherném paláci, mocný král. Měl krásnou myšlenku, ale neměl čas. 

Cítil, jak se utápí v moři záležitostí, jak je rozdroben, jak je rozmělněn. Jak ho vyšší zájmy, okolnosti i jednotlivý lidé, vysávají, jak mu berou energii.

Prahnul po pravdě, ale nechtěl se vzdát svého vlivu. Nemohl si dovolit opustit neodkladné záležitosti. Pořád se něco dělo, pořád se něco muselo řešit.

Rozkázal svým rádcům, přinést do paláce všechny knihy, které v sobě ukrývají pravdu. Za deset let připlula karavana dvanácti lodí naložená knihami. Král se zhrozil. Zavolal své rádce a pravil: Není ani v královské síle přečíst všechny ty svazky, to dříve umřu. Pravda přece nemůže být tak složitá. Vyberte z nich tisíc knih.

Za dva roky vybrali rádcové tisíc knih. Knihy naskládaly do vyřezávané bedny, kterou králi přinesli. Ihned se pustil do čtení. Zjistil však, že není schopen všechny přečíst a zároveň se nestát starcem.

Zavolal rádce a pravil. Vyberte sto knih, které si přečtu.

Vypukla válka a král na čtení neměl čas. Vydal rozkaz: Vyberte jednu jedinou knihu, kterou můžu mít stále u sebe i v boji.

Za měsíc rádcové přinášeli na bojiště knihu, ve které byla ukryta celá pravda. Zabalenou v hedvábí.

Avšak, král byl v boji raněn a ležel nemocen ve svém stanu.

Rozkázal, svým rádcům vybrat, pouze jednu jedinou kapitolu, kterou si přečte.

Po třech dnech přinesli rádcové do stanu dvacet stránek.

Ne! Zahřměl král.  Nemám čas, umírám. Silnou paží si k sobě přitáhnul hlavního rádce a zašeptal. 

Chci jednu jedinou větu, která obsahuje celou pravdu.Můj králi, zašeptal po chvíli rádce do ucha:

Pavouk

Vše se jednoho dne rozloží, vše se přemění v prach,

nezůstane kámen na kameni, krom skutečnosti,

která se za vším ukrývá. Jak by mohla být síla,

které je obsažena ve všem,

sama omezena na pouhé tělo a mysl.

 

Pavouk

Král, který se do historie nezapsal svým bohatstvím, ale tím na co myslel, vydechnul naposledy.

Naposledy vydechnul i Matěj, který se setkal s pravdou na dně rokle. 

 


4 názory

Ozzozorba
17. 12. 2015
Dát tip

ahoj Lakrove, dík za gramatickou korekci. 


Lakrov
17. 12. 2015
Dát tip

Hezký prolog. Zaujal mě (tušený) rozdíl mezi věděním a poznáním, ale po chvíli mi (z negace "...nebudeš znát...) dochází, že to jako rozdíl míněno není. Závěrečné "ponaučení" (mezi dvěma pavoučky) je trochu nepřehledné, ale celkový smysl povídky je zřejmý. Jen by potřebovala trochu "doučesat".

Plus upozornění na chyby nebo překlepy: ...Lidé ji kupovali... a dobře za ni platily... ## platilI ...až se dostal do míst, které... ## kterÁ ...připlula karavana dvanácti lod... ## flotila by znělo lépe ...rádcové tisíc knih. Knihy naskládaly... ## naskládalI

 


Ozzozorba
10. 12. 2015
Dát tip

... říkáš, že to chce pěkně propečený steak, aby lidem kapaly emoce do krve. Ok,


careful
09. 12. 2015
Dát tip

Je to takové suché... chybí tomu zajímavější zpracování s nějakou atmosférou, napětím, nebo prostě něčím, co nebude jen takové ploché. Tady je prostě strohý plot, suché postavy, co známe sotva jejich jména a příběh rozhodně není tak silný, nebo překvapivý, aby to utáhl.

Technicky jsem si všimla čárek tam, kde být nemají a chyb ve shodách...třeba: "rádcové poskládaly, lidé platily".


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru