Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ostrava

08. 04. 2017
17
20
1020
Autor
Dodola

Hvězda nad haldou 

už ne ta rudá

a kyklopové důlních věží

strmí dnes nějak zaraženě

nad vetřelci rána

v prvních tramvajích

 

Zastávka Muzeum

se táhne napříč městem

pojď do ulic

potkáme Bezruče

a možná Nohavicu

 

skřípot kolejnic a záblesky reklam

na pohřebištích krumpáčů

kostí a svítilen

- kdepak tehdy čelovky -

nikdo to neví

ale kdysi tu Zola

napsal svůj Germinal

tady a nikde jinde 

 

Trmavaj nezná no go zóny

projíždí špínou zahrádek a cizích obýváků

ještě s válečkovým vzorem na stěnách

pod hlídkou pavlačí

- zatím to neodstřelili -

a nějak se to tu podezřele bělá

gádže tu moc nechcou

tak radší jeďme

 

třeba ocelovým městem

ztichlých Vítkovic

tutlá se to

ale kdysi prý tu byl Verne

čertví proč

to tam ještě průvody Japonců

necvakaly foťákama

z plošiny pro turisty

 

Černá Ostrava

dávno není černá

ačkoli - zas hlásili trojku

do háje s nostalgií

emhádé teď bude zadarmo

 

Líná Ostravice

splachuje zbytky dne

kalnými proudy

a mlha nad Sýkorákem

zarůstá do smogu


20 názorů

jojo, je to Ostrava


CHT
12. 06. 2017
Dát tip

Píši množné číslo. Ale zajímá mne to. Jak na počátku prý byl Kec. Já tomu rozumím tak, že - antichronologicky - jen Kristus, a to je tělo - ručí životem za svá slova. Kdo jiný by tomu dostál? Atd...

ale vůbec jem nepřišel prudit, ten obrovský rozpor a paradox, že se snažíme poukázat na cosi Za slovy a přitom používáme "jen" slova....no, to zkrátka nevyřeším. Tomu musíš věřit. A proto "svá" slova podrobuji crash testu aby obstála. Mnohá bezmyšlenkovitě  používaná "velká" slova jsou...žvásty. Pokrytecké. Mám před očimajak formální autority slova devalvují svými činy a ...žvásty.

Měj se a dík za názor!


Dodola
12. 06. 2017
Dát tip

Já jsem někde řekla, že Bůh je slovo...??

O Emě ti toho víc řekne spíš Vesuvanka.


CHT
11. 06. 2017
Dát tip

Fakt myslíte, že Bůh je slovo? Logos je totiž něco jiného. Něco, co bylo=nebylo, protože blablabla. Bez toho totiž Nic. A nic....je prostě nic. Čili Nic není, protože nemůže.

Když si uvědomím, že dcera studuje ve stejném městě......

Nerekultivuje se ta Ema? Ta naproti Hrabovského kostelíka?


srozumeni
05. 05. 2017
Dát tip
Za mlada jsem párkrát v Ostravě byla. A bylo to přesně tak, jak si to písmenkama vykreslila...***

Dodola
27. 04. 2017
Dát tip

Díky, Kolobajdo, za sdílení ostravské atmosféry, máš to, jak vidím, z první ruky :-)


Kolobajda
26. 04. 2017
Dát tip

Tuž zdruf - ja tež faral do Dola (Darkov), ja sem ho i stavjal, bo sem robil na investicach... ale před tym lokalku čislo dva sem jezdil na prumku do Vitkovic - zastavki Hlubina, Vysoke pece, na Majovym naměsti (tam, co je ten červeny kostel) sem vystupil a šmaroval 10 minut přes park Jožky Jaburkove do školy, a měl sem (kurva) řežaveho prachu plne oči... No tak to už fakt nechcu (ale ani oni to už teš nechcu!)

A Emhádé už mám zadarmo - pořídil jsem si ODISku! Jinač fane...   /***


Dodola
10. 04. 2017
Dát tip

Díky, Evo, za nahlédnutí, nejsem přímo z Ostravy, ale je to takřka sousední město.


zvedavec
10. 04. 2017
Dát tip

Tvoje mesto? 


vesuvanka
10. 04. 2017
Dát tip

Dodolo, děkuji za zajímavou informaci. Také vnímám ostravskou krajinu jako melancholickou, ale příroda  příroda dokáže zahojit rány. Před několika lety jsem viděla fotky z oblasti bývalého  dolu v Landeku -  haldy zarostlé bujnou vegetací. Teď jsem ty fotky už nenašla, ale zjistila, že  je v Landeku je unikátní  hornické muzeum. Měsíční krajina je i na Mostecku - radovesická výsypka (haldy z povrchových dolů hnědého uhlí), která jen zvolna zarůstá.


Dodola
09. 04. 2017
Dát tip

Šírko, víš, že jsi mi připomněla rané dětství? Tehdy jsme skutečně říkali "dodoom", rožni říkáme dosud, asi z archaického "rozžhni" :-)


Dodola
09. 04. 2017
Dát tip

LGarra: díky za čtení


Dodola
09. 04. 2017
Dát tip

Vesuvanko, to o haldě Ema jsem vůbec nevěděla, díky za informaci. Dokonce jsem se dočetla, že se haldám říká Ostravské Karpaty :-) Ta ostravsko - karvinská oblast, to je skutečně místy rozsáhlá měsíční krajina, s kterou si ovšem příroda opravdu poradila, má svůj zvláštní melancholický půvab, sem tam je ještě k vidění opuštěné poddolované objekty, například nakloněný kostelík mezi Karvinou a Chotěbuzí pomalu pohlcený tou neúprosnou flórou.  


Štírka
09. 04. 2017
Dát tip

Ale jdi, to cos napsala je "ostravsky"... to si troufnu říct i já....ač nejsem děvucha od Ostravy, a ne idu tam do dom....:-) Horší je, že ostraváci neznají rozsviť..... jen rožni... či jak  se to píše ?...


LGarra
09. 04. 2017
Dát tip

Obrazná procházka Ostravou.


vesuvanka
09. 04. 2017
Dát tip

Krásný obrázek minulé i současné Ostravy namalovaný slovy :-))). TIP 

K Ostravě mám sympatie už od školních let - těžba černého uhlí, vysoké pece - můj dávný zájem o geologii a chemii. I když jsem přímo v Ostravě nebyla (jen jsem projížděla vlakem do Karviné), zajímám se o její proměny.  Potěšilo mě, že areál dolu Hlubina a vysoké pece ve Vítkovicích  se staly po ukončení provozu národní kulturní a technickou památkou.

Zaujala mě halda Ema,, která je přírodní raritou - prohořívá na jižní straně, takže zde vznikají druhotně některé nerosty (například salmiak) . Kromě  uměle vysázených listnáčů na svazích  je možné pozorovat osídlení hlušiny pestrou stepní květenou a faunou.


Dodola
09. 04. 2017
Dát tip

R.L., dík za hvězdičku

Goro, je to asi ostuda, ale neumím ani ostravsky ani "po našemu", jsem zvyklá říkat "já nechcu", "oni nechcou", ale dík

Štírko, díky, Tvá kamarádka by možná věděla, jak je správně ostravsky "nechtějí" :-)


Štírka
09. 04. 2017
Dát tip

 Ostravu znám. Obrázek, který jsi tu vykreslila, je přesvědčivý a zajímavý

Lépe by to asi okomentovala má nejlepší kamarádka Eva,

která je ostravačkou tělem i duší... 

 


Gora
09. 04. 2017
Dát tip

Zajímavý obrázek minulosti a současnosti města...jen to nechcou mi tam nejde:-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru