Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

Věci, které jsou nevratné
datum / id24.07.2017 / 480774Vytisknout |
autorStargazer
kategoriePovídky
zobrazeno306x
počet tipů4
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Věci, které jsou nevratné
Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

13.08.2017 12:48:59Gora
redaktor poezie a prózy

Dobře, tak se, Starganzere, nezlob:-)

13.08.2017 11:05:16StvN

No ale ono už probíhá hlasování a K3 hlasoval, takže bych to nejradši nechal beze změny.

12.08.2017 13:42:03Gora
redaktor poezie a prózy

StvN: bylo by možné ještě zařadit tuto povídku do soutěže, autor nebyl přítomen - děkuju.

11.08.2017 15:25:07Lakrov
redaktor prózy

První stránka má náladu jak nekrolog, dál je to pak takové ze života a  dojem nekrologu se na konci potvrdí. Místy se mi líbí jak je to napsané  (pasáže popisující přírodu) místy mě to trochu rozčiluje (sebezpytující pasáže)  ale to byl asi autorův záměr. Ten její tragicky skončivší obrat k lepšímu mě mrzí.  

05.08.2017 23:00:06Gora
redaktor poezie a prózy

Autore, souhlasíš s nominací této povídky do soutěže Povídka měsíce na Písmáku? Napiš, prosím:-)

27.07.2017 14:43:02Vigan

I přes ten kýčovitý úvodník a občasné plané moralizování mi to přijde dobré.

Pěkný moment s těmi vráskami kolem očí. Určitě tip.

27.07.2017 06:59:28upupa

kvaj: Je to tak, Mersault je rozobraný do šroubku. Úplne chápem, čo tým chcel Camus povedať. Už aj preto, že je mi jeho postoj k životu veľmi blízky.

27.07.2017 06:56:09upupa

Tak to čumím! Presne tie postavy, presne z toho istého dôvodu. Dokonca presne tak isto neznášaš opisy, nie si môj dvojník? (Nie ten Dostojevského Dvojník, ale skutočný.)

K minimalizmu: Moje texty po 20 rokoch neúspešnej prezentácie začali ľudia čítať, až keď som sa dal na dráhu minimalizmu. Prosto jedného dňa som to skúsil, a ten prvý text tu aj dám, ak tu náhodou už nie je. (Električka do stanice N.)

Nemecká kapela Trio začala mať úspech, až keď zahodila bežné nástroje a kúpili si v hračkárstve decké piánka. Zmenili hudbu na nutné minimum a svetová sláva nenechala na seba dlho čakať (Da da da, Anna, Bum bum...)

Dnes je doba televízie a médii, preto sú opisy prostredia zbytočné (Román Hotel začína niekoľko stranovým opisom hotela, nevydržal som a knihu hodil o stenu). Opakom klasickej literatúry sú dialógy mladých na mládežníckych fórach. Ja som k minimalizmu dospel v snahe osloviť túto komunitu, čo sa mi aj podarilo. Pravda do chvíle, než zistili môj vek, odvtedy šlus.

Som strašne mimo z toho, že si spomenul Raskoľnikova, Mersaulta a Werthera. Presne táto trojica je moja svätá. 

27.07.2017 00:17:19kvaj
redaktor prózy

Květnaté popisy mi nevadí, ale jak jsem psal, když jednou použiješ atribut smaragdově zelená (louka), tak ho používat stále už zavání klišé. Nemáš rád vatové pasáže, ale nějaké v příběhu musí být. On je málokdo píše rád, ale i v tom, jak je zvládne, aby čtenáře upoutaly, tkví kvalita autora.

Myslím si však, že se mýlíš, když si myslíš, že čtenář nemusí úplně porozuměwt pohnutkám postav. Postavy nemusejí jednat logicky, můžeš psát sci-fi, pohádky, mysteriózní příběhy, fantasy, ale každý takový příběh by měl mít vnitřní logiku a jeho postavy by rovněž měly jednat v logice svých charakterů. Třeba když zvrhlý násilník někoho unese, nemůže se k ruákojmí najednou začít chovat jako laskavý člověk, a pokud ano, musíš to věrohodně vysvětlit. Třeba, že toho zvrhlého násilníka jen hrál. Jinak tomu čtenář nevěří.

Uvídíš příklady, ale já se vrátím jen k Cizinci od Camuse. Tu knížku jsem četl asi desetkrát a důkladně o ní přemýšlel. Mersault v ní sice zabije bezdůvodně Araba, jenže tento jeho čin je zcela v duchu logiky jednání té postavy, což Camus velmi pregnatně zdůvodnil a vysvětlil. Je to naprosto věrohodné a navíc tento čin podporuje vykreslení postavy jako cizince, což se netýká jen toho, že je cizincem v Alžíru (Alžírsku), ale také cizincem ve světě lidí. Veškeré Mersaultovo chování a všechny jeho myšlenky bezdůvodné zabití Araba ozřejmují a potvrzují.

26.07.2017 23:22:02Stargazer

Díky za přečtení a podrobný rozbor. Výtka o popisných a zbytečně květnatých adjektivech je zde zcela na místě. Psát tyto "vatové" pasáže mi není příliš vlastní a nemám je rád ani u jiných autorů. Bez nich by však můj text byl příliš minimalistický.     

Myslím si, že není nutné pohnutkám každé postavy zcela porozumět do té míry, aby vše dávalo logiku. V tom je kouzlo literatury. Jak by si potom měl člověk vysvětlovat, že Raskolnikov rozseká lichvářku sekerou, Mersault bezdůvodně zastřelí Araba a Werther se rozhodne kvůli holce spáchat sebevraždu :-)  


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.