12.04.2016 18:53 K dílu: Trny v čase - 1. kapitola jamoyce

Díky moc za poznámky. O spoustě věcí přemýšlím, že ještě nějak upravím. Na většinu z toho, co zmiňujete, se určitě podívám, jestli bych to nemohl nějak vylepšit.

@reka: Pamatuješ si mě ještě? :) Už to je fakt dlouho, co jsem tu byl aktivní. Hodně dlouho jsem nic nenapsal, až loni na podzim jsem si řekl, že už bylo těch výmluv dost.

Na fildu bych se jednou rád vrátil, ale teď spíš čerpám z toho, že tam studuje manželka a občas se tam zastavím cestou z práce.

@careful: Zápletku mám z větší části promyšlenou, vím, kam to chci dovést a přes co, ale některé nápady se ještě rodí během psaní. Téma jsem promýšlel od podzimu, první stránku jsem napsal až v březnu, protože jsem se bál udělat ten první krok. Někde jsem četl, že autor už na první stránce prozradí 18 věcí.

Teď jsem asi v půlce druhé kapitoly, která bude trochu delší (tu první jsem záměrně udělal kratší, než budou ostatní). Celkem cca 20 kapitol, každá bude pojmenovaná podle nějakého filozofa. Mělo by to zase končit Voltairem, takže Voltaire nebude smutnej, že měl kratší první kapitolu.

Je ale spousta věcí, kterými si nejsem jistej, nikdy jsem nic tak dlouhýho nepsal, takže si na spoustě věcí můžu vylámat zuby. Už teď mám pocit, že bych to měl přespat od začátku, protože s něčím prostě ještě nejsem spokojenej. Ale budu postupovat dál a průběžně něco i upravím.

03.03.2010 00:32 K dílu: Zápisník nočního čtenáře 1 jamoyce
Osamocená dopoledne mám taky rád, ale moc jich nebývá. Stejně mi ale přijde, že když je venku tma, tak ta četba dostává úplně jiný rozměr. Všechno je intenzivnější. Jsem rád, že se ti zápisník líbí. Na další díl si ale budeš muset počkat měsíc. Rád bych to vydržel psát, protože i pro mě to po čase bude užitečný podívat se na to, co jsem četl, a třeba zaznamenat nějaký názorový posun. Neztrácet čas blbými knížkami - to je dobrý a výstižný. Často se ptám, kolik může na světě za rok vyjít knih, který by se mě skutečně dotkly a něco mi daly. Postupně ale zjišťuju, že je asi něco pravdy na tom, že dokud člověk nepřečte aspoň deset tisíc knih, tak neví, co je dobrý a co ne (to říkal dr. Vaněk z fildy). Takže nezbývá než číst a číst a později si udělat jasno. :-)
09.01.2010 21:12 K dílu: Rezne jamoyce
Je to docela dobrý, ale zdá se mi, že to je moc velkých témat na moc malým prostoru, až to vypadá, jako by ty témata samy o sobě měly zaručit úspěch. Nevím, jestli tu povídku mám brát s nadhledem jako legraci, nebo nějak vážně. Jsem tak mezi.
22.12.2009 18:59 K dílu: S T R I E jamoyce
dost dobrý
21.12.2009 23:56 K dílu: jamoyce
To je pravda, taky mám možnost porovnat. Ale takhle to je asi i u jinách zvířat, kočky a psi jsou taky každý úplně jiný. Ale králíci jsou nejhezčí a nejčistotnější - i když občas spapaj pár svých bobíků :).
21.12.2009 23:40 K dílu: jamoyce
To se řekne nedávat banány. Stačí, když slyší z vedlejší místnosti, jak praskla slupka, a začne vyvádět v kleci psí kusy, div tu klec nevylomí.. :). Takže to kompenzujeme sníženým množstvím zrní. Doktor nedávno říkal, že má ideální váhu, tak snad dobrý :).
21.12.2009 23:25 K dílu: Terapie realitou jamoyce
Jo, říkal jsem si, že to takhle může být myšlený. V průběhu čtení jsem byl zvědavý, jak to na konci vyřešíš, a i když se mi to řešení nejdřív nezdálo, postupně to vstřebávám...
21.12.2009 23:22 K dílu: jamoyce
Ty máš králíka? Já taky, ale taková koule není... i když v poslední době si až moc oblíbil banány, tak uvidíme, co to udělá s kondicí. :)
21.12.2009 23:15 K dílu: Terapie realitou jamoyce
Tohle se mi líbilo víc než tvá poslední miniatura. Skvěle se to četlo jedním dechem, zajímavě podaný. Jen ten konec mi přijde podivný. Taková shoda náhod, to už mi přijde moc. Ale i to může být autorský záměr.
21.12.2009 23:07 K dílu: Vidíš toho kluka? jamoyce
No jo, ale nebýt objevu, nebyla by motivace se tak snažit :). Jdu se podívat na tu tvoji druhou věc, co mi už nějaký ten pátek bliká v avízech :).
21.12.2009 23:02 K dílu: Vidíš toho kluka? jamoyce
Tobě jsem přízní zavázán (což ostatně dosvědčím tipem, který jsem jen zapomněl zaškrtnout), protože jsi mě pro Písmák objevila. :-) Tvoje ladění povídek se mi líbí.
21.12.2009 22:50 K dílu: Vidíš toho kluka? jamoyce
Nemůžu říct, že by se mi to nelíbilo, je to vcelku pěkný obraz, všednodenní zkušenost a troška záhady, s dobře nahozeným charakterem vypravěčky. Protože to je ale miniatura, čekal bych vybroušenější klenot. Je tam na malým prostoru hned několik chybek v interpunkci a někdy se mi úplně nezdají použité obraty - např. věta "pro sílu psychologové vymysleli veřejnou, intimní a jiné zóny" se mi příliš nelíbí a vlastně její syntaxi moc nerozumím. Ale líbil se mi ten "temný obdélník trávy mezi rozzářenou univerzitou a blikající silnicí". Mám pocit, že podobné světelné kontrasty stojí v základu tvojí tvorby - alespoň se mi zdá podle toho mála, co jsem od tebe četl.
21.12.2009 22:32 K dílu: Seznam d?l ke zhodnocení jamoyce
Řekl bych, že je to dobrá změna. Každý autor, i když moc nečte díla jiných autorů, si zaslouží aspoň jednu kritiku (za to, že se věnuje literatuře a vůbec sem zavítal). Když bude chtít ohlasů víc, bude se už muset snažit. Takže dobrý nápad.
14.12.2009 10:28 K dílu: Chvíle jamoyce
I přes ty výhrady, co zazněly, se mi to docela líbí.
14.12.2009 09:31 K dílu: Jakou roli hraje původ autora? jamoyce
Já vím... taky jsem řekl "možná". Ale myslím, že ty hlavní velký směry (základní možnosti uměleckýho vyjádření a lidských pocitů) už jsme poznali. Za posledních 500 let se toho stalo tolik, že nás už jen tak něco nepřekvapí. Každý nový směr přináší čím dál tím menší přidanou hodnotu (už se tolik neodlišuje od toho, co tu někdy v nějaké podobě bylo).
14.12.2009 09:23 K dílu: Podpora talentovaných literátů jamoyce
Prosecký - já vím (chci říct, že jsem tušil), že by to byla přednáška z ekonomie. Zajímalo by mě to, protože jak vidno máš zkušenosti s fungováním knižního trhu, a i když nejsem až tak konzervativní liberalista jako ty, v mnoha ohledech s tebou souhlasím.
12.12.2009 08:04 K dílu: Jakou roli hraje původ autora? jamoyce
Co dělá klasika klasikem, se asi nedá úplně říct. Někteří lidi říkají, že na jazyku vůbec nezáleží (že jde o jen o společenský ohlas, tedy hlavně téma a obsah - většina příruček literárních dějin je psána v tomhle duchu, tedy atmosféra doby plus díla, co se s tou atmosférou nějak vypořádávají), jiní to vidí zcela opačně. Ty nejlepší díla samozřejmě vynikají v obou směrech - silné téma a originální styl. Konkrétně u Kafky si ale myslím, že to je příklad autora, který se klasikem stal spíše pro obsah než styl. Jeho styl není výrazně příznakový, ale to, co sděluje, bylo v jeho době hodně aktuální a je dodnes. Styl, úřednický - dalo by se říct, podtrhuje obsah, ale sám o sobě by z něho klasika neudělal. Řekl bych, že v dnešní době hraje styl větší roli než dřív. Jsme možná na konci dějin, všechny základní společenský uspořádání a všechny velký umělecký směry máme za sebou. Literatura taky už neznamená to, co dřív. Dříve šířila světanázory a přímo hýbala dějinama, byl to skoro jediný informační tok. Dneska tuhle práci zastanou jiná média. Literatura se tak víc uzavírá do sebe, a když už její obsah nemá takový potenciál hýbat světem jako dřív, snaží se aspoň dobře vypadat, mít dobrý styl.
12.12.2009 07:43 K dílu: Jakou roli hraje původ autora? jamoyce
StvN: perfektně jsi to vystihl s tím, že ti intelektuálové se uzavírají v nenavštěvovaných ústavech a nečtených periodikách. Někdy mi přijde, že se záměrně skrývají pod nánosy zbytečný terminologie a o popularizaci náročnější beletrie se ani nechtějí pokusit. Možná se chtějí tvářit, že dělají něco strašně složitýho, aby si "plebs" nemyslel, že si jen čtou knížky. Nebo jim chybí dost odvahy (aby se neztrapnili před kolegy, psát pro blbce je pod jejich úroveň). Nebo prostě už nedokážou brát ohledy na méně zdatný čtenáře. Nevím.
11.12.2009 19:52 K dílu: Podpora talentovaných literátů jamoyce
Prosecký: ač bych si jinak docela rád poslechl tvoji přednášku, tak nevím, jestli poskytování literárního vzdělání je zrovna to pravý ořechový. Je módní studovat obory, které produkují nezaměstnané, a stát by se měl spíš snažit to zvrátit než z veřejných rozpočtů podporovat další pochybný obor. Nejhorší na jakýmkoli institucionálním vzdělávání je, že se člověk musí podřídit zaběhlýmu vkusu a autoritám. Tahle čtenářská revoluce musí přijít zezdola, lidé se musí mít tak dobře, aby si našli více času na sebe a aby sami více četli a sami si vytříbili vkus (ne že jim nějaký akademik kariérista naordinuje, jak na to)
11.12.2009 18:30 K dílu: Podpora talentovaných literátů jamoyce
reka - já si zkrátka nejsem jistý, že dotace knih má v dnešní době (kdy si každý najde čtenáře na internetu) smysl. To dotování divadel a chátrajících historických památek, to je jiná. Ta kniha sice díky dotaci vyjde, ale její společenský přínos je sporný, čtenářů si stejně moc nenajde a zůstane ležet na skladě.
11.12.2009 18:16 K dílu: Podpora talentovaných literátů jamoyce
StvN: Grant obyčejně dostane ten, co se umí ohánět nebo má kontakty. Viz super kniha Amberville, had Marek - krásný příklad, jak tyhle kulturní dotace můžou fungovat. Podle mě má opravdovou hodnotu jen to, co neaspiruje na zisk. Jinými slovy nejlepší autoři jsou ti, kteří si psaním nepotřebují vydělat. Proto ani nepotřebují subvence.
11.12.2009 18:11 K dílu: Podpora talentovaných literátů jamoyce
Dero: ani trochu bych nechtěl osvícené menšině (k níž ostatní cítím ve většině případů sympatie) upírat právo, aby si přečetli výtečné (avšak z různých důvodů nedoceněné) dílo. Ta osvícená menšina si to dílo vždycky najde, zvláště dnes, v době internetu (není nutné vše hned tisknout). Je ale otázkou, proč díla osvícených vnucovat (subvencováním) i těm, co k osvícení nesměřují nebo pro něj ani nemají vlohy. Asi tak :).
11.12.2009 16:11 K dílu: Podpora talentovaných literátů jamoyce
Dero: Když ta "nadčasová" literatura osloví jen málokoho, tak proč ji podporovat? Ať si zůstane nadčasová a uzavřená v kruhu intelektuálů. Proč by měla celá společnost platit z daní někomu, kdo nikoho neosloví. (Pozor, nemluvím o vědě, mluvím o beletrii). Ono bude bohatě stačit, když se o týhle literatuře budou muset přiští generace učit ve škole. Ještě aby si za to připláceli :). Prosecký: souhlasím. Jen ty důchody a zdravotnictví bych ještě přenechal státu, to jsou podle mě ty základní věci, co by měl stát plnit (postarat se o nemocné a staré).
10.12.2009 12:37 K dílu: Povídka měsíce - Listopad 09 - Hlasování jamoyce
Těžký rozhodování, Winter to docela vystihl - některý texty jsou příliš osobní nebo nedotažený. Nenašel jsem povídku, která by mě vysloveně strhla, ale ani žádný propadák. Na první tři místa nakonec dávám povídky autorů, na jejichž další tvorbu jsem zvědavý - jinými slovy mě "nějak" zaujali a chci v budoucnu pozorovat, jak se to "nějak" bude vyvíjet. Jinak komenty u povídek. 1. Valerie a týden divů 2. David S. 3. MarieG
08.12.2009 17:48 K dílu: K.O.U.L.E. porodila !!! jamoyce
Výborný nápad.
06.12.2009 11:56 K dílu: Jak být šťastný (II/?) jamoyce
Není to špatný, ale dost jsem se u toho nudil. Kdybych neviděl jazykový neobratnosti ("tři dveře", "dívám se na ní" apod.), tak bych snad na tu hru přistoupil.
06.12.2009 11:36 K dílu: Realita jamoyce
Začít probuzením je na Písmáku opravdu faux pas - v záplavě textů, co tady jsou, si taková povídka podráží nohy hned na začátku. Když se povídka navíc jmenuje "Realita", jedná se o skutečně antikomerční tah :). Ale scéna ze školy a pak i od doktora mě přesdvědčily a dlouho se mi četlo hodně dobře. Postupně jsem ale žačal mít pocit, že to je překombinovaný a nakonec přišlo moc násilný rozuzlení. Styl někdy klopýtá, ale není výraznou slabinou, naopak na místní poměry dokážeš dobře kočírovat příběh, jako čtenář se tomu poddávám. Téma zajímavý, ale tip dávám především za ten prostředek povídky, to je za tu dobře popsanou "realitu", začátek a konec mi nesedly.
04.12.2009 17:41 K dílu: 7_Prášil Pleva jamoyce
Pěkný čtení, jen chvilkama mě vyruší nějaká maličkost typu "kdyby jste" (i když v přímé řeči) nebo třeba že v prvním odstavci se střídá minulý čas s přítomným. Rozhovor s doktorem mi přišel moc knižní a strnulý, ale jinak fajn čtení, konec je docela dobře zamotanej.
01.12.2009 20:05 K dílu: Konference jamoyce
Analogie se dají hledat všude... je to jen pro radost, momentálně se na víc nezmůžu.
20.11.2009 07:53 K dílu: Plastové hlavy čekají na překrásný den jamoyce
Winter: díky za avi, tahle debata se trochu vymkla kontrole. Tangens: sice mě tahle povídka taky nijak neoslovila, ale ty návrhy, co dáváš Finchovi, se mi vůbec nepozdávají. Nedovolil bych si Finchovi mluvit do stylu a syntaxe. Pro mě to je nadmíru talentovaný autor, jen na mě z tohoto konkrétního textu vane prázdnota.
18.11.2009 21:34 K dílu: Plastové hlavy čekají na překrásný den jamoyce
Tangens: Ono je to těžký. Já bych zase těm kritikům tohle nevyčítal, nemusíme tady přece jen psát vážný kritiky, i sdělení, že ho to srazilo na kolena, může být dobrý, určitě lepší než nic. S tím kamarádšoftem máš zčásti pravdu (hned jak se objevilo dílo od Finche, bylo mi úplně jasný, jaký sklidí ohlasy, ani jsem ho v podstatě nemusel číst), ale zase pohybujeme se v určitým mediálním prostoru, kde si každý autor vytváří nějaký jméno, nejde jen o texty (např. někteří zde velice populární autoři by neuspěli na knižním trhu ani náhodou a zase naopak někteří zde opomíjení by možná prorazili), jde o celkovou autorovu image a jak s ní naloží. A tzv. kritici ani nemůžou být stoprocentně objektivní, to nejde, jejich chuť číst cizí text se musí o něco opírat.
16.11.2009 12:55 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Hlasování jamoyce
To by nejspíš přizpůsobil. Je to ale stejně jedno, tahle povídka, jak říkáš, 300 stran nemá. Mně se nelíbí, ale už to, že o ní lidi mají potřebu mluvit a dokonce se hádat, z ní svým způsobem dělá velký dílo. Vkus máme jiný, já mám raději díla, do kterých se můžu ponořit a chvíli v tom světě dýchat a pomalu ho poznávat. A co se týče Finche, líbily se mi docela Excitační procesy. V téhle nové povídce podle mě už zašel hodně daleko - nemusí vodit za ručičku, to ne, ale přeci jen trocha toho "balastu" by neuškodila. Toť můj pohled.
16.11.2009 11:27 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Hlasování jamoyce
StvN - každýmu chutná něco jinýho, to je jasný. Zajímalo by mě, jestli bys četl Finche, i kdyby tímhle stylem napsal 300 stran. Respektive jestli by si Finch tohle mohl dovolit. Je to trochu off topic, ale zajímal by mě tvůj názor. V povídce to ještě (i když s rejpáním) strávím, ale něco delšího bych od něho číst nechtěl.
16.11.2009 08:45 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Hlasování jamoyce
Dero: asi ti rozumím, co máš na mysli, ale já tu celistvější výpověď u Finche nevidím (nebo jsem teď literárně naladěn tak, že ji nechci vidět, kdoví). Ty jeho kulisy a postupy mi zapadají do krabice s názvem "módní experimenty". A ta krabice je už přeplněná. Pro mě to není nic nového, jen další formálně téměř bezchybný výkřik do tmy.
15.11.2009 19:00 K dílu: Plastové hlavy čekají na překrásný den jamoyce
Tangens: opřel ses do Finche asi tak trochu jako já do tebe... :) Víceméně s tvojí kritikou souhlasím, ale s tím "ZÁSADNĚ" bacha, čárka se tam za jistých okolností dát může (viz poznámky pod čarou v pravidlech pravopisu, tady to je zrovna docela ten případ, kdy čárka být může, cítí-li autor následující větu např. v kontrastu s tou předchozí; vlastně to ani nemusíme považovat za slučovací poměr; místo "a" si dosaď "ale", význam zůstane zachovaný). Ale dost... jinak jak říkám, víceméně s tebou souhlasím, pro mě tohle není povídka, to je ryzí technika; možná adept na první cenu v dobře zvládnutém psaní o ničem; možná by dokonce prošel bez kvalifikace na mistrovství světa vyprázdněnosti... někomu tohle psaní prostě stačí, někoho dokonce uspokojuje, holt s tím se nedá nic dělat, ať si každý čte a nominuje, co se mu líbí. Ale Winterovi nic vytýkat nebudu, nominoval cizí text podle svých měřítek. Ty jsi nominoval svůj vlastní, to je rozdíl. Ale jinak jsem rád, že se v názoru na tuhle povídku shodneme.
15.11.2009 13:57 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Hlasování jamoyce
Tady se rozjela diskuse :) VTM: a proč bys cvokatil? Tady jsou, jak to tak pozoruju, dvě hlavní skupiny čtenářů (kritiků) - 1) ti, co zbožňují, když je povídka dovedně napsaná, a nevadí jim tolik, že je nesrozumitelná; 2) ti, co zbožňují, když povídka o něčem srozumitelně povídá (povídka - povídá), a nevadí jim tolik, že není zas tak dovedně napsaná. Prvním se líbí Finch, druhým FoxxiBlonde. Kandelábr tak či onak uspokojí všechny, proto vyhraje.
13.11.2009 21:56 K dílu: Stud stranou, přátelé, smrt se potlouká poblíž jamoyce
Beed - máš pravdu, tady by se těžko hledal jiný konec, ale kdyby ho našel a zároveň vyznění zůstalo zachovaný, tak bych zatleskal ještě víc
13.11.2009 18:37 K dílu: Stud stranou, přátelé, smrt se potlouká poblíž jamoyce
Ačkoli válečný věci moc nemusím, tohle se mi líbí. Je to opravdu slušně napsaný - suše, věcně, nechybí dramatičnost. Povídka ve finále graduje, což je plus, na druhou stranu končí smrtí (stejně jako tvoje "Utýct"), což moc nemám rád. Celkově se mi tvoje tvorba docela líbí, zatím střídáš témata, jsem zvědavý, jestli se někde ustálíš. Tvůj styl mi vyhovuje, občas ti ujede nějaká čárka, ale jinak fajn - netlačíš na pilu, sázíš na přirozenost, dobře se mi to čte.
09.11.2009 15:49 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Trochu zbytečný výpad, ne?
09.11.2009 15:37 K dílu: Ztracená slova jamoyce
Raději jsem to celé přeformátoval. Řekni prosím, jestli je teď vše v pořádku. Děkuju.
09.11.2009 15:24 K dílu: Ztracená slova jamoyce
Děkuju za přečtení a hodnocení. Jaký prohlížeč používáš? Já mám celý text stejným formátem. Za poznámku s "upíjením" děkuju, zamyslím se nad tím.
09.11.2009 08:14 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Hlasování jamoyce
VTM: Jo, máš pravdu. Nálepka slohovky pro mě není odpudivá. Rád si tady na Písmáku přečtu i texty, který nemají žádný vyšší ambice. A taky je pochválím, když se mi líbí. Jen tady v Povídce měsíce (kde hledáme ty úplně nejlepší z cca 200 povídek, co během měsíce vznikly) prostě chci víc. Každý si pod pojmem Povídka měsice představíme něco jinýho a každý máme jiný kritéria. To je OK. Já ty svoje kritéria proměním jen v 6 bodů v konečným hodnocení. Čím víc hlasujících, tím menší význam budou mít.
08.11.2009 21:50 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Hlasování jamoyce
Neříkám, že nemáš pravdu. Možná jsem nespravedlivý. Ale hodnocení je vždy subjektivní a subjektivita nezaručuje spravedlivost. Za svým žebříčkem si stojím.
08.11.2009 21:18 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Hlasování jamoyce
Marvine, možná máš pravdu, někdy ten impuls může vést k sepsání něčeho skutečně dobrýho. Ale takových případů bude spíš málo. Možná je to z mojí strany přísný, ale já se k takovým textům stavím od počátku trochu odmítavě, když je mám hodnotit v rámci vážně míněný prózy. Pro mě to jsou soutěžní, cvičný texty, chybí mi tam skutečná potřeba něco napsat - a to je to, co hledám. Samozřejmě autor musí mít soudnost (někdo může mít potřebu se vybrečet - to povídku ještě nedělá kvalitní, musí říkat něco, co málokdo nebo nikdo takovým způsobem ještě neřekl) a ovládat jazyk a formu. Neodsuzuju v rámci týhle soutěže ani zábavný texty nebo žánrovky, ale musí tu sílu výpovědi nahradit nebývalou originalitou. Ale ani Nobelovky se moc nedávají za žánrovky, že...
08.11.2009 19:46 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Hlasování jamoyce
Já ji tam nehledám, jen vím, že tam není. Text, který vznikne během pár dnů podle zadání do soutěže, může ukázat jenom to, jestli autor ovládá řemeslo. Ale proto povídky (a knihy) nevyhledávám. Chci cítit, že autor má co říct, že to neříká jen proto, aby splnil zadání. Takže upřímná, silná výpověď je pro mě to základní při posuzování kvality povídek. V tomto měsíci jsem to cítil jen u Yvaine a FoxxiBlonde. Yvaine řemeslo zvládla lépe, proto ji stavím nejvýš.
08.11.2009 15:58 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Hlasování jamoyce
1. Yvaine - Kazatel - Tenhle text je podle mě naprosoto vyvážený, sevřený, zároveň s přesahy. Jako jediná z nominovaných povídek mě plně přesvědčila jak stylem, tak obsahem. Dílo má hloubku a nadchla mě jeho atmosféra. 2. FoxxiBlonde - Vlaštovky v propasti - Když čtu tuhle povídku, mám chvílemi pocit, jako bych četl román z devatenáctého století. To je plus i mínus současně. Druhé místo dávám hlavně za tu kouzelnou atmosféru a precizní zachycení pocitů hlavní postavy. Styl je však někdy až příliš zdobný, přesycený obrazy a sám autor se v nich někdy topí. 3. Kandelabr - Sveřepá rafika-robostory 1 - Zábavný text, dobrá práce s jazykem, i když někdy až příliš přechodníků. Originálně psaný dílko, ale měl jsem problémy dostat se dovnitř. Nakonec jsem se rozhodl upřednostnit před Finchem, byť to bylo jen o vlásek. ------------------------------ pod čarou Finch - i přes silné výhrady, které jsem vyjádřil v kritice pod dílem, nemůžu nevidět, že je autor perfektní stylista. Chci věřit, že tahle povídka není jen exhibicí autorova umu, chci tam vidět upřímný sdělení, ale hledá se mi těžko. Pozorovatel - dobře zvládnutý úkol do školy Madelaine - jen soutěžní (superstarovská) práce, tedy pro mě bez upřímné, silné výpovědi. Tangens_Omega36 - silně kriticky jsem se vyjádřil pod dílem. Podle mě se autor zbytečně zavázal, že napíše kvalitní povídku, a přestože se tak nestalo, nominoval se sám do Povídky měsice. Makoves - naprostý průměr, čtivé, ale samonominace je podle mě úlet.
08.11.2009 13:48 K dílu: Pacient doktora Verka jamoyce
Dostal jsem avi, zřejmě proto, že jsem text pochválil. Ano, líbilo se mi to jako lehce úsměvný, čtenářsky vděčný textík, když jsem tady procházel povídkama. Navíc to nebylo v aréně, tak jsem si říkal, že je to míněno spíš pro pobavení, relax. Ale nenapadlo mě, že se autor nominuje do PM, to potom už nemůžu mhouřit oči nad zjevnýma chybkama v pravopise a absencí silné výpovědi nebo netradičního úhlu pohledu nebo aspoň originálního zpracování. Tahle povídka je pro mě čtivý průměr, což není zas tak špatný, ale na PM ne.
07.11.2009 09:08 K dílu: Jak se stát spisovatelkou aneb tvůrčí krize jamoyce
Tak nevinný je, ale už nějakou dobu v jazykovým důchodu... :)
06.11.2009 18:39 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Avízo nedošlo, ale už jsem si tvoji kritiku přečetl, asi se docela shodneme. Je to nováček, tak uvidíme, jestli to tu rozjede :).
06.11.2009 18:35 K dílu: Slečna Naděje jamoyce
Docela dobrý čtení, dokážu si tu postavu představit, jsou tam výstižný detaily. Ale některý scény na mě působí moc knižně, uměle - např. ten konec. Taky se mi moc nelíbilo takový to komentování příběhu z pozice vypravěče, ale to je otázka vkusu.
06.11.2009 18:19 K dílu: Jak se stát spisovatelkou aneb tvůrčí krize jamoyce
Docela rozumný rady... když se jich budeš držet a setřeseš tu tvůrčí krizi, třeba to vyjde. :) Ale to "anžto"... :)
06.11.2009 18:08 K dílu: Domov jamoyce
Nadějný text. Je plný smyslovosti (na můj vkus až moc), poměrně dobře zvládnutý technicky, i když občas mi přijde, že zbytečně opakuješ některý obraty. Není to žánr podle mýho gusta, trochu jsem se v tom topil, ale tip si zasložíš.
06.11.2009 18:04 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Tak při druhém čtení už tam vidím nějaký chybky, moc opakovaných slov, zabředlost ve smyslových obrazech atd.. Od úvah na nominanci upouštím.
06.11.2009 17:52 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Jo, to znám, to je jako za trest, raději si už teď delší kritiky nejdřív kopíruju do schránky. Hm, podle mě to je ještě divnější nominace než u tangense, ale budiž, třeba nějaký body získá. Jinak projel jsem pár povídek z konce měsíce a dost vyzrálý mi přišel styl autora Doubleview - povídka Domov. Nečetl jsem to příliš pozorně, úplně mě to nevtáhlo, ale něco na tom jeho textu je.
06.11.2009 17:45 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Teď jsem si všiml, že přibyl Makovec. Že by další odvážlivec, co jde s kůží na trh? Mně se ta jeho povídka docela líbila, ale četl jsem to spíš jako oddechový text bez vážných (či soutěžních) ambicí.
06.11.2009 17:38 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Tak vidím, že můj námět k zamyšlení (otázka samonominací) vedl k dost vyhrocený diskusi. Zbytečně. Nebudeme se zase chvilku raději zabývat tím, co by ještě stálo za nominaci?
06.11.2009 08:43 K dílu: Kamenné srdce jamoyce
Ten princ je ale náladový, jednou mu milá nepřijde domů a hned toto... je to pohádka se smutným koncem, ale docela se mi to líbilo. Soutěže se účastnit nebudu. :-)
06.11.2009 08:33 K dílu: 11 esejů o smyslu života aneb o smrti trochu jinak jamoyce
Tak k tomuhle se vrátím, je to dlouhý, ale zajímavý, líbí se mi tvoje názory. Takhle přemýšlet je třeba neustále, jinak si to ani neuvědomíme a bude z nás chodící stroj.
06.11.2009 07:06 K dílu: Portrét jamoyce
Tak to jsme mysleli totéž. Jo, tohle tam opravdu je trochu cítit. Já to vnímám (tentokrát) se znaménkem plus.
05.11.2009 17:31 K dílu: Osmý pád jamoyce
hm... zajímavý
05.11.2009 14:04 K dílu: Portrét jamoyce
Přepínání diskurzních vztahů - když jsem si tvoji kritiku přečetl, cítil jsem, že to je výstižný, i když jsem to v průběhu čtení sám nedokázal postihnout. Jen doufám, že míníme totéž. Máš na mysli přepínání jako "úplně přepnout program" nebo "silně napínat"?
05.11.2009 13:27 K dílu: Portrét jamoyce
Ta esence osobnosti, to je trefa do černého. Přesně to mi taky vadilo. Text právě pro mě vyniká tím, že jsou poměrně dobře zachycený postavy a prostředí, je tam řada malých detailů, který tomu dávají život, to se mi líbí, ale pak ta esence osobnosti, to je takový vypravěčský úlet. Navíc mi to hned připomene Kunderu, ten je gesty posedlý. Jenže aspoň je podrobně popíše. Ale to přepínání diskursních vztahů se mně osobně spíš líbilo. Tady totiž začíná ta uhýbavost, o který jsem se zmínil. Já jsem se celou povídku cítil tak trochu, jako by si se mnou autorka pohrávala, chvíli mě vedla tudy, pak zas jinudy, někdy, když už jsem klidně zakotvil a začal se nudit, přišel další otřes. Docela mě to bavilo. Začátek mi tak vražedný nepřipadá. Ta Taťána je sporná. Je to zátěž pro čtenáře, ale zase je to reálná výpověď postavy - kdyby řekla, že rozvěšuje "letáčky konkurenčního spolu jedné své kamarádky", už bych se necítil tak vtažený do děje. Řada úspěšných autorů nás takhle zatěžuje, na čtenáři asi je to nedůležitý odfiltrovat. Tady v té povídce mi ale trochu vadí vypravěčská nekonzistentnost. Devadesát procent je z pohledu hlavní postavy, ale někdy se mi zdá, jako by to už nemluvila ona, ale hodnotící, případně vševědoucí vypravěč (nejvíc jsem to asi cítil u popisu týdenního spolubydlení Tonyho a Martiny).
05.11.2009 12:15 K dílu: Portrét jamoyce
Vida, tak se s Beed docela shodneme... na to samovolné líbání jsem zapomněl, to mě taky bouchlo do oka, stejně jako následný "tělesný milenec", protože si nedovedu předatavit milence netělesnýho. Taky se mi nezdálo "v porovnání k", ale v korpusu jsem našel 7 výskytů, tak snad to není úplně vyloučený použít.
05.11.2009 11:40 K dílu: Portrét jamoyce
to VTM: jo, já to chápal, ale představoval jsem si, jak ti je vždycky po ránu špatně, když zrovna v noci nic nenapíšeš. :)
05.11.2009 11:39 K dílu: Portrét jamoyce
Fakt zajímavá povídka. Taková uhýbavá a trochu úvahová, ale má svoje kouzlo. Taky se mi asi líbil víc začátek, ale i pak to bylo dobrý. Píšeš zajímavým stylem, jen občas něco nedokážu dobře strávit (takový ty slůvka jako "narcisistní", "esence osobnosti", "tyje", "hoden", deklamoval poplatně tomu" apod.), ale to může být jen můj pocit.
05.11.2009 10:47 K dílu: Portrét jamoyce
nepsal jsi, či nespal? :)
05.11.2009 10:18 K dílu: Prima kšeft jamoyce
Je to dobře zamotaný. Kdyby mi to Beed neprozradila, asi bych si myslel něco jinýho, jen bych nemohl pochopit ty čísla a grafy - teda čísla jo, grafy ne :). Líbí se mi to, "plíce naplněný po okraj hrnku" a "papírový kříž", to je dobrý.
05.11.2009 09:30 K dílu: To se teď přece nenosí jamoyce
mně se to hodně líbilo, vtipný a živý
05.11.2009 08:59 K dílu: Už nikdy jamoyce
Ale jo, mně se to líbilo. Takový obyčejný ze života. Vtipná diskuse se tady rozjela... :) Ta pasáž se skleničkou mě taky zaujala, protože moc nezazapadá do textu okolo, ale neviděl bych to jako vadu.
05.11.2009 08:20 K dílu: Pacient doktora Verka jamoyce
Docela dobře se to četlo.
04.11.2009 13:33 K dílu: Drobáky jamoyce
Tangensi, nic proti tobě osobně opravdu nemám, naopak jsem nadšeně sledoval tvoje hádky se StvNem u posledního hlasování do PM (ne že bych nějak výrazně fandil jednomu z vás, každý máte svůj kus pravdy). Jestli mě něco rozlítilo, byla to snad jen tvá samonominace do PM. K povídce jsem se vyjádřil tak obšírně právě proto, že byla v nominaci. Uznávám, že místy mě to čtení i bavilo, ale jako celek to prostě nemůžu strávit. Pro mě to není ani legrace, ani vážně míněný text. Je to něco nešťastnýho mezi. Psal jsi, že od textů žádáš především to, aby něco sdělovaly, něco, co autor potřebuje říct (tak jsem to alespoň pochopil z té diskuse se StvNem). Čekal jsem tedy něco víc. Tady je vlastně jen jediná myšlenka - že i drobnosti (a nevýznamní lidé) rozhodují významné věci. Ale ten způsob podání... já od prozaika čekám, že když už něco popisuje, tak zná důvěrně prostředí nebo si to aspoň nastuduje a je schopný to věrohodně podat. Tady mi tohle prostě chybělo. Ta hláška, že čekám odezvu, to měla spíš odlehčit... nejsem zas takový divočák, jak si myslíš. :) Text pozorovatele nebudu nijak pitvat, pro mě to totiž je jen slohová práce. Texty, který vznikají do soutěže nebo jako školní úkol, nikdy nemůžou mít tak silnou výpověď.
04.11.2009 13:18 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Já taky nesouhlasím s tím, že by stálo za to upozorňovat jen na vítěznou povídku. Někdy se sejde víc kvalitních textů, někdy třeba žádný. Myslím, že kdyby bylo zapotřebí, aby povídku nominoval někdo jiný, nebylo by to ještě elitářství. Vždyť může nominovat kdokoli. Ale tak pokud tedy těch samonominací nebude příliš, nebudu do toho už nijak rýpat. Jen se mi to prostě nezdálo zrovna šťastný, přeci jen ta nominace zaručí několikanásobně vyšší počet přečtení díla a někdo to může zneužít. Ale je to věc organizotárů, budu respektovat pravidla a o jedincích, co se sami nominují, si budu myslet svoje.
03.11.2009 16:58 K dílu: 5_Spratek jamoyce
Mně se to taky hodně líbilo. Obvykle nerad čtu texty, který jsou napsaný podle nějakýho zadání, ale tady jsem na to brzo přestal myslet. Úplně jsem se ponořil do světa toho malýho kluka, všeho je tak akorát, je to plastický, realistický, úsměvný a výstižný.
03.11.2009 15:59 K dílu: Dopis z lásky jamoyce
Že by? :) To je teda šokující odhalení... Musím si dát pozor, abych tě někde nepotkal. Dostat ocelovým boxerem určitě není příjemný.
03.11.2009 15:43 K dílu: Dopis z lásky jamoyce
Chvilku jsem si myslel, že v tom Marvin i vystupuje... to by byla legrace :)
03.11.2009 15:31 K dílu: Tři drobničky proti depresi jamoyce
vtipný, hlavně ten sopel
03.11.2009 15:27 K dílu: Podzim v parku jamoyce
docela mě to pobavilo
03.11.2009 15:25 K dílu: Transcendentally Yours jamoyce
zajímavý :)
03.11.2009 15:21 K dílu: Nevěrná jamoyce
Pěkný a smutný; pobavil mě ten bufet.
03.11.2009 11:48 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
No když to budeš chtít přeformulovat, budeš muset to jednoduché "byl" nahradit nějakou složitější konstrukcí. Já mám pocit, že Yvaine tam, kde používá "být", opravdu nechce říct nic víc, než něco bylo nebo je. Vnímám to u ní jako autorský záměr, možná by mi to v jiných textech vadilo, tady ne.
03.11.2009 11:26 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
No právě že přeformulování, opisy by upoutaly zbytečnou pozornost a už by nevyniklo tolik to, co je v daným odstavci důležitější.
03.11.2009 11:13 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Tak jsem to pročetl ještě jednou, ta pasáž s "být" mi nevadí, vlastně bych si jí stejně jako Beed nevšiml, kdybych ji nehledal. Nevím, co bych tam místo toho slovesa dosadil, podle mě vystihuje význam, navíc tak vyniká význam sousedních slov a vět. Synonyma a složitý opisy by to mohly i potopit, takhle se mi to líbí.
03.11.2009 10:59 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Tak pokud to bude tak, že se tu a tam někdo opomenutý přihlásí, tak snad dobrý, ale jen aby to pak nevyužil kdekdo. Ohledně Yvaine - mně sloveso "být" tolik nevadí, někdy ho i uvítám, je to kratší a výstižnější než některý uměle vymyšlený synonyma. A hlavně je to bezpříznakový. Když nechci říct nic víc, než že něco je, volím sloveso "být". Ale ani jsem si nevšiml, že by tam bylo desetkrát v řadě, podívám se, na co narážíš. Když jsem tu povídku četl, úplně mě okouzlila.
03.11.2009 10:48 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Já taky ne. To mi přijde lepší třeba už někoho upozornit avízem než se přímo takhle nominovat. Kvalitní povídka přehlédnutá nezůstane, tu vyčmuchá VT Marvin :). Nebo se autor musí snažit a číst.
03.11.2009 10:26 K dílu: Drobáky jamoyce
Ano, tuším, že můj výpad nezůstane bez odezvy. :)
03.11.2009 10:16 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Přijde mi zvláštní, že někdo může nominovat svoji vlastní povídku. Nestálo by za to změnit v tomhle pravidla? Co kdyby se našlo dvě stě tangensů, co si nominují svůj text?
03.11.2009 10:00 K dílu: Drobáky jamoyce
Tahle povídka je zajímavá tím, že na nesmyslné zápletce vystaví takovou hromadu neučesaných vět. Proboha, kdo kdy viděl ministra jezdit městskou dopravou do nějakýho zapadákova, když mu za pár hodin letí letadlo. Na letiště se obvykle doráží dvě až tři hodiny před odletem, a ne přesně na čas. Z celý povídky vysloveně čiší amatérismus, vůbec neznáš prostředí, který popisuješ. Tady nejde o popuštění uzdy fantazie, jde o uvěřitelnost. Nevěřím ti vůbec nic. Tu tristní scénu z TV neomluvíš ani tím, že to je z dávných dob (to navíc není, když na druhý straně popisuješ EU rozrostlou dle současné podoby). Sorry, ale moderátorka je ta poslední, kterou by trápilo, že nejedou na čas. A sledovanost je jí taky celkem putna. V kantýně ti zase rozměňuje kuchař, ministrova manželka je chudá pipka, řidič nemůže dovézt ministra do cíle, i když ho už tak jako tak veze zadarmo... Atd. atd. Možná bylo tvým záměrem napsat nějakou celospolečenskou parodii, v níž budou vystupovat jen samí idioti, ale asi ani to se ti nepovedlo. Tady se mísí snaha o něco vážnýho s naprostým a hlubokým amatérismem. A to jsem se vyjádřil jen o obsahu, formu už trefně rozebrali VT Marvin a Beed. Nechápu, kde bereš tu drzost nominovat se s něčím takovým do Povídky měsíce.
03.11.2009 08:13 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Nominovat to nebudu, jen jsem na to chtěl upozornit, třeba někdo jiný nominaci utrousí. U mě je těsně pod hranicí, ale zajímavý. :-) Ale na to, že už tu nějaký texty má a byl i nominovaný minule, neprojevuje moc aktivity.
03.11.2009 08:10 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Myslel jsem tu povídku "Utýct", má tam dvě.
03.11.2009 08:01 K dílu: Povídka měsíce - Říjen 09 - Nominace jamoyce
Mně se teda Yvaine líbila moc, měl jsem pocit, že to je naprosto vyvážený text, ani mi nevadilo, že je kratší. Pro mě to je zatím nejlepší text, ještě musím propátrat, jestli se v druhý půlce října neurodilo něco zajímavýho, co by stálo za nominaci. Z tý první půlky mě ještě docela zaujal David S., mnohem víc než Černým felčarem, ale na nominaci jsem si tím moc jistý nebyl.
28.10.2009 17:26 K dílu: K.O.U.L.E. / Věc jamoyce
o tu politiku mi ani tak nešlo, spíš to je něco, na co ta myš neustále naráží ve zprávách na internetu; mohlo by tam vlastně být cokoliv, ale ty partaje si vynutil rým
27.10.2009 13:26 K dílu: Raketa jamoyce
I mně se líbí.
25.10.2009 17:42 K dílu: Fragmenty jamoyce
Mně tahle povídka přijde poměrně vyzrálá, pěkně to řídíš, dobře se vyjadřuješ, pravopisný chybky tam jsou jen málokdy. Ty jednotlivý situace a scény jsou dobře zachycený, detailů tak akorát, postavy mi přijdou docela uvěřitelný. K úplnýmu nadšení mi ještě něco chybí, text mě úplně nepohltil (asi proto, že ty fragmenty jsou moc klasicky pospojovaný, leccos se dalo už brzo vytušit), ale tip a pozornost čtenářů si určitě zaslouží.
25.10.2009 17:14 K dílu: Kupé jamoyce
No tak to je poměrně masakr. Nejdřív jsem se chtěl smát, jaká to je sebranka, jeden čte Freuda a druhý Baudelaira, ale pak najednou zčistajasna takový horor. Zajímavý. :-)
25.10.2009 17:05 K dílu: Ádinka a Boží znamení jamoyce
Pěkně napsaný příběh.
25.10.2009 16:54 K dílu: Plastové hlavy čekají na překrásný den jamoyce
To nechci, každý ať posoudí sám. Ale na můj vkus si tahle povídka některými prvky nasazuje laťku moc vysoko a já chvilku i věřím, že na to autor má, ale pak se mi to před očima celý rozpadne a už vidím jen ty umně poskládaný prvky a nic víc. Taková umělá květina, bez vody přežije, na výstavě může zaujmout, ale je bez života. A nejspíš i bez hlubšího smyslu.
25.10.2009 16:24 K dílu: Plastové hlavy čekají na překrásný den jamoyce
Mně se tenhle text vůbec nelíbí. Chtěl jsem se jím nechat unést a první odstavce jsem i pročetl několikrát, abych snad o nic nepřišel. Ale jak text plynul, postupně jsem ztrácel víru v autora, který se v mých očích nakonec zcela proměnil z téměř geniálního stylisty v kunderovského pozéra. Neustálé skoky v čase, tisícerá osudová setkání a úchylnou zálibu v číslech osobně vnímám jen jako módní pozlátko jinak dost prázdného vyprávění.
22.10.2009 20:15 K dílu: ONA a ON jamoyce
Musím souhlasit se čtenáři přede mnou, hlavně reka poměrně dobře vystihl problémy "prožité literatury". Mně se navíc v textu příliš nezamlouvala ta fráze o drancování černochů a pak ten konec.
20.10.2009 00:42 K dílu: Úhel pohledu jamoyce
Super.
20.10.2009 00:36 K dílu: fragment Gabriel jamoyce
Není to špatný. Střídají se silný a slabý místa. Občas mám pocit, že to je napsaný velmi zručně a na úrovni, a pak najednou přijde nějaká neobratnost, která to trochu shodí.
Nahoru