17.10.2009 21:51 K dílu: Instantní poezie Julese Ferneta aneb Nautilus v dobrých rukou písmáckých alexa
čí je ten citát v prologu?
12.10.2009 19:20 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
STVN: děkuji za pochvalu... od koho přejímá? Mě přímo napadá snad jen Martin Langer, shodli jsme se? Cerna_Lovkyne: nevím, co tě na tom překvapuje, tak to zkrátka chodí. Když někdo něco vydá, okolí chválí nebo nadává, tak to zkrátka chodí a nejen mezi písmáky. Nicméně ti rozumím. Ještě jedna věc nezazněla: čím víc knížek od "internetových" (zde prosím o pochopení) vychází, tím se snad jednou podaří zbořit despekt k tomuto prostředí. Ovšem jestli se to bude pokoušet prostřednictvím knížek slabších, obávám se, že to bude kontraproduktivní.
10.10.2009 23:35 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
Ano, na tom jsme se shodli.
10.10.2009 23:28 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
Ano, v té BÁSNI, resp. v tom TEXTU skutečně JSOU ony klíčové pasáže. Nicméně působí to z alibistova pera ambivalentně, to je pravda!
10.10.2009 23:17 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
No to máš pravdu, že moje poznámky k části básně neodpovídaly celé básni. Proto to byly poznámky k části básně, nikoliv k básni celé! Kdyby obé mělo diametrálně odlišné sdělení, pak by se to patrně zpochybnit dalo. V případě Památky H.H. ovšem ta část sice od básně mírně odlišná je, nicméně se nevylučují. Ale zrovna tady se asi neshodneme, to bude asi jádro.
10.10.2009 23:12 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
v jakém smyslu vytržená z kontextu; měl jsem snad citovat celou báseň?
10.10.2009 23:09 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
V čem jsou nerelevantní? V každé citaci se objevuje přesně to, o čem píši. Proto je tam zmiňuji.
10.10.2009 23:05 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
Teď tedy nevím, jestli jsme si jazykově porozuměli, nicméně "citový podfuk" je u jt velice aktuální (i kdyby nebyl!) a je tedy na místě doložit, co tím termínem myslím. Je to tam rozepsáno "slovně" a je i vhodné tento popis aplikovat ve skutečnosti, poukázat na moment v nějaké básni, který takový je.
10.10.2009 22:59 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
Nepodsouval jsem jednoznačný výklad básně, nýbrž jsem ILUSTROVAL pojem (citový podfuk) dvěmi ukázkami. To jsou dvě rozdílné věci.
10.10.2009 22:52 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
Nic jsem nedezinerpretoval, a to jednoduše z toho důvodu, že jsem nic neinterpretoval. Jak jsem to měl udělat jinak?
10.10.2009 20:54 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
No, to jsem tedy napsal pěknou blbost :) Ale snad je to z toho znát...
10.10.2009 20:53 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
Já je za vytržené z kontextu nepovažuji a domnívám se, že jsem to udělal legitimně. Je to vytržené z kontextu? ANO, JE! Nicméně za špatné bych to považoval v případě, že bych podle jednoho úryvku shodil celou báseň. Ale já se tím snažím doložit, co je citový podfuk - to jsou dvě zcela rozdílné věci! Pojmenovat neštvar a doložit ho na momentu, kde se vyskytuje... to je přece v pořádku, nebo ne? Samozřejmě by mohlo být zajímavé říct, jak moc velkou roli ta jedna konkrétní figura v básni hraje roli, ale to je věcí vedlejší. Jestli pro tebe je recenze bezcenná mě popravdě mrzí, třeba tě toto mé vysvětlení "zlomí".
10.10.2009 19:13 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
Děkuji Derovi i Aššurbalitovi. Vzpomněli jste oba tu stejnou věc: proč by měl JT "básnit city", proč by měl autor někoho "zhnusovat" nebo rozplakávat. Já netvrdím, že "by se to mělo dělat", nýbrž že se o to JT pokusil a výsledek byl neuspokojivý, možná to z té recenze není dostatečně patrné, nevím... Opravdu se i po přečtení těch básní domníváte, že měl JT někdy nabito něčím jiným, než citem, respektive snahou o cit? Sám Aššurbalite tvrdíš, že ti "prijdu jako dost emocionalne". A že ti báseň s náhrobkem přišla nejslabší, případně že ti Těsnohlídkovy texty nepřijdou poseurské - k tomu nemám mimo recenzi co dodat; zkrátka se neshodneme. Derovi děkuji za práci, co si s tím dal, ten "podobný styl odstavců" je zajímavý. Samozřejmě nejsem žádný profesionál, dělám to hlavně ze zájmu a snažím se tím i učit (snad to opravdu spraví čas) - a se zpětnou vazbou je to nejlepší. Ještě k tomu Oslu - to je samozřejmě nadsázka jak hrom, která měla korespondovat s těmi osobami a s tou "phou".
10.10.2009 13:15 K dílu: alexa
tento nick tu mám dlouho a používám ho na "nezbytnosti" :-)
10.10.2009 13:14 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
eulálie: to jistě... ale můj text se opírá výhradně o texty, nikoliv o autora - kritizuji texty a autora za texty, nikoliv autora za sebe samého...
10.10.2009 12:11 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
"Tak tohle je krásně účelové tvrzení, které se smyslem té básně nemá nic společného" - s tím souhlasím. "Je mi z toho do brečení a do blití" je skutečně krásně účelové tvrzení, které se smyslem té básně nemá nic společného. S tím souhlasím. A jestli ti JT přijde nebo nepřijde to, jaký JT je nebo není... to já vlastně taky nevím jaký JT je nebo není, nicméně vím, jaké jsou ty jeho texty: citově vyprázdněné a narcistní.
10.10.2009 12:03 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
Ještě bych se rád vyjádřil k tomu oddělení kritizování textu a člověka. Já si myslím, že se to oddělit dá a že se mi to i podařilo (nebo ne?). Každé tvrzení se snažím podepřít argumentem a potom to nutně zůstane na neosobní rovině. Zajímavější je při této práci rozlišit pohled čtenáře a kritika. Ono umění není subjektivní a kniha může být dobrá i za předpokladu, že se mně nelíbí. To se mně stalo třeba při čtení McCarthyho Cesty. "Ta knížka je asi dobrá, ale ne pro mě". A pokud má někdo to čtenářské i to kritické naladěno na stejnou vlnu a jde to tím správným směrem, tak ho moc obdivuji a trochu mu i závidím.
10.10.2009 11:54 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
romale: ještě jedna věc: máš na nějaké básně jiný názor než já, což se samozřejmě může stát. Já s tebou nesouhlasím (zejména u té "pomníčkové") a nemám k tomu mimo to, co jsem napsal výše, co říct.
10.10.2009 11:53 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
Víš romale, já si nedokážu představit, CO na něm tedy čteš... pokud v básni nic neřeší, pokud neoplývá city, pokud nic neodhaluje, nevím, proč by to vlastně bylo (legitimně tedy) psáno. Říkáš, že je hodnověrný... to je slovo, jemuž tedy dokonale nerozumím, nicméně jestli je někomu/něčemu hodnověrný, je hodnověrný archetypu básníka, jenž básní výhradně pro sebe, je mu to móda, potěšení a pískoviště, kde bude stavět své bábovičky. A jeho texty potom skutečně jsou hodnověrné jemu samotnému. Motivace pro psaní poezie spočívá podle mého názoru (samozřejmě se o tom můžeme pobavit) spočívá zejména v tom, že má co říct. To JT samozřejmě co říct má, nicméně literatura by měla společnost předcházet, ne za ní kulhat jako třínohá fena. A to se Těsnohlídkovi nedaří. Poezie by měla odkrývat, nikoliv opakovat. Měla by mluvit a ne se ozývat.
10.10.2009 11:43 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
eulálie: no námitka je to dobrá: taktéž se domnívám, že když jde v knížce krteček doleva a někdo to shodí s tím, že má jít doprava, protože jak známo, chamomila roste vprávo a né vlévo, tak je to kopa blbin. ovšem pokud někdo píše báseň dle mě básnicky nedokonale, chtělo by se říct až nelegitimně, (čímž narážím na onen citový podfuk, který zanedlouho romalovi zkusím přiblížit), v básni na mě toto hrne, čekám, že se to zlomí a že z toho přecejen vykoukne báseň dobrá, hodná publikace ve dvou vydáních a hodná tolika cen a věhlasu, který se JT nepochopitelně dostává. Kdo čekáme? No přece my čtenáři čekáme. Domnívám se, že každý z nás vstupuje do každé knížky už s nějakým zabarveným sklem - vidí trošku zkresleně a zkresleno je vše tím, co známe z dřívějška. (tak, jak to odhalil Kant, jestli to někomu pomůže k pochopení). Šalda kdysi napsal, že je sladkým úkolem pro kritika (v našem případě kritika-recenzenta) poukazovat na špatné momenty a špatné knihy. To je to, o co jsem se tady pokusil já. Nicméně chápu, že ten kousek, který jsi vypíchla, by šel napsat jednoznačněji a tím pádem i lépe. Snad to takto stačí...
09.10.2009 12:55 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
Pišta: co přesně?
09.10.2009 12:54 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
VT Marvin: promiň, to se podruhé odeslalo mou nešikovností zde na písmáku, nechtěl jsem tím odpovídat na tvůj komentář. Já se zkrátka domnívám, že by jt rád byl beatnikem, viz ono "&", sklon k mnohoslovnosti (ovšem u něj je to místy už "mocslovnost"), vulgarismům... Připojme jeho zálibu v cestování stopem po Evropě a spaní pod mostem a potom je jednoduché, že toto člověka napadá. Ale srovnávat kohokoliv s kýmkoliv na poli písmáka je hloupost. To je jako srovnávat žehličku s květináčem na operačním stole.
09.10.2009 12:42 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
VT Marvin: proč, je to nekorektní nebo nedotažené?
09.10.2009 12:37 K dílu: Citový podfukář vrací úder - nad sbírkou Násilí bez předsudků Jana Těsnohlídka ml. alexa
VT Marvin: proč, je to nekorektní nebo nedotažené?
16.05.2009 23:00 K dílu: - - 16/06/09 násilí bez předsudků - autorské čtení lit. časopisu psí víno - - alexa
přijdu. Michael Alexa
08.04.2009 12:50 K dílu: Psí víno - březen 2009 alexa
Co se týče děl, tak JO, co se týče diskuse, tak NE.
05.04.2009 14:39 K dílu: Psí víno - březen 2009 alexa
Patrně ti, JT, pošlu na mail pár svých básní z poslední doby... zajímal by mě tvůj názor. (a kdyby kdos z této diskuse chtěl, nechť mi napíše: zde publikovat nebudu).
05.04.2009 14:37 K dílu: Psí víno - březen 2009 alexa
Achich, už se mi to smazalo :-( Slovenská invaze, jak tomu říkáš, je fajn. Sám jsem si pořídil pár knížek ve slovenštině, abych mohl svoji neznalost tohoto jazyka napravit, a jsem rád, že s tím můžu v Psím víně "pokračovat." Co se týče mého vkusu, myslím, že tady nemáš pravdu. Předně není důležitý můj vkus; nechci v Psím víně číst to, co mám rád, resp. to neberu jako určující činitel. Je spousta kvalitních autorů, kteří se mi nelíbí, nebaví mě (třeba Diviš, z moderních třeba ten Puršl nebo jánevím Racková co vyšla v Literárním salonu), ale nevidím důvod, proč by se neměli v PV objevovat. Ovšem to, co PV vytýkám, je něco trochu jiného. Je to určitá "plochost" výběru autorů... máš blízko k písmáku a hodně lidí tě tady má rádo. Potom je pochopitelné, že by písmák mohl být obsáhlým a spolehlivým zdrojem náplně PV. O uniformitě těchto pak píše pan Piorecký, jistě jej máš načteného. S tím člověkem v lecčems nesouhlasím, ovšem většina virtuálních publicistů skutečně má velmi podobný výraz, témata i básnické polohy. Nemám nic proti tomu, aby se vyzobali ti nejlepší (třeba Chroust v kterémsi čísle byl velmi příjemným překvapením a dle mého názoru jeden z nejlepších, kteří se tam v poslední době objevili) a o tom, jestli byli vyzobaní skutešně ti nejlepší (Háber), bychom se mohli pobavit, ale ani to není to, o čem mluvím. Čteme v PV velmi podobné mdlé básně beze stopy jakéhokoliv náznaku inovace a co hůř: všechny nejen se shodným sdělením, ale i se shodným výrazem, formou. Možná je to dnes "moderní", resp. je to to, co dělají moderní mladí básníci a dost možná tomu nerozumím - řešením je nečerpat z generace 20-22 let a čerpat odjinud... mít "mladé talenty" v časopise je skvělá a ušlechtilá věc, ale pokud talent dochází, není možno ho nahrazovat jenom mládím: jedinou možností je hledat jej jinde. Závěrem k mému tónu: uznávám, že to šlo řešit i jinak. Snad je tento příspěvek lepší a bude ti lépe sedět. Michael Alexa (avi JT).
02.04.2009 09:39 K dílu: Psí víno - březen 2009 alexa
jt>kamaráde, tohle snad nemyslíš vážně :-) Nevím kde soudím bez jakýchkoliv podkladů - pokud je ti něco z toho "prsku", jak říkáš, nejasné, stačí na to poukázat, zeptat se, rozcupovat mě. Rozcupuj mě svými argumenty!!! Jen do toho!!! Pokud je redakce PV dobrá, museli jste vést nad spornými básníky plamenné debaty, takže jsi jistě vycvičený. Je ti to možná podivné, že je ke kritice časopisu zapotřebí pečlivé přečtení časopisu (lépe pak i těch předchozích) a ke kritice sbírky pečlivé přečtení sbírky (lépe pak i ostatního básníkova díla). Obé jsem učinil, a věru si nejsem schopen představit, co bych měl udělat víc. Jiřímu jsem psal, jestli se mu sbírka líbí, ale ten mi neodpověděl. A tebe se ptát, jestli si stojíš za výběrem básní do Brožovy sbírky, by bylo k smíchu - nepočítám, že bys odpověděl záporně. Tudíž naprosto nechápu tvé důvody pro neobhajobu sebe a "casopisu, kterej je ted hodne naslaplej" a vyzývám tě, abys tak učinil. Mně se moc líbilo třeba číslo 43 (s tím psem na obálce). Co básník, to jméno. A do toho (ano, Písmák), Vojtěch Pišl. Jeho básničky mi přijdou docela dobré a s půlkou z nich jsem se na písmáku nesetkal... Navíc ten výběr obsahu je skvostný, každý básník jiný (srov. např. Jana Sojku, Karla Tomka a Stanislava Olivu). Pokud jsem to nespletl a dopočítal správně, byla k tomuto číslu přiložena sbírka Ivo Haráka, z níž jsem byl opravdu nadšený. Dále se mi líbilo např. číslo 39. Je pochopitelné, že lidi dělají chyby. Všichni nejsme dokonalí a nedokonalosti jsou absolutně v pořádku. Ovšem stejně tak je absolutně v pořádku, když na to lidi upozorňují. Proto tady prskám. Michael Alexa (avi JT)
01.04.2009 17:19 K dílu: Psí víno - březen 2009 alexa
posledny: dobrý časopis, ale ne dnes.
01.04.2009 12:57 K dílu: Psí víno - březen 2009 alexa
Poslední dílo bylo ještě zmrvenější, než číslo předchozí - podařil se vám skutečně kulinářský kousek. Psí víno nezklamalo a opět zveřejnilo autora z téměř absolutního literárního okraje. Monsieur Hejátko a monsieur Háber z posledného čísla lze s chladnou hlavou brát jako přebytečnou maltu nezběhlé nové a mladé redakce. Kdyby měl pan Těsnohlídek trochu víc času, jenž by mohl uspořit třeba nefocením svých nohou, a přečetl si nejen texty, které dohazuje do kdysi prestižního časopisu, ale i texty, které sám píše ("básnířka v Oslo" je patrně úmysl, ale slůvko "hlednáme" je mi skutečně záhadné) nebo pěkné texty, z nichž vyrobí TAK nešikovnou sbírku by nebylo vůbec od věci. (teď mluvím zaprvé o "vzkazu tuží" z básně na str. 7 a zadruhé o mně naprosto nepochopitelném vyzobání básní autorova repertoáru tak, aby se sbírka omezila na co možná nejméně témat, nejméně básnických výrazů a co nejvíce se opakovala) A ještě reakce na část Štenglova úvodníku: skutečně se nezlobíme, že jste přidali stránky! To, že to bylo z důvodu nebývale kvalitního materiálu, je v přítomnosti básně "BABULICE ŠUŠU" Stano Hábera snad jen k pokrčení rameny... nebo k zaplacení osmnácti korun za číslo navíc, že. Michael Alexa (kdysi tady jako michael.alexa, smazal jsem se před delší dobou) (avi JT a Pablo_honey)
Nahoru