Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dopis na rozloučenou

23. 02. 2007
0
2
339
Autor
Kolif

Tohle mě napadá stále častěji...

Projížděl nocí, kopyta mohutného hřebce unaveně dopadala na zem, vyschlou a nehostinnou. V dálce, skoro na obzoru, svítilo světlo věže. Místo, kde je teplo, kde se cítí v bezpečí, kde mizí starosti. Najednou si ale vůbec nebyl jistý, jestli chce toho útulku dosáhnout. Jestli se chce stulit v přikrývkách a spát, nechat se kolébat sny a přestat se trápit. Věž se nepřibližovala, kůň klopýtl. Seskočil ze sedla, rozhodl se, že bude zvíře chvíli vést za uzdu. Snad že se mu smůla tak lepila na paty, zakopl, upadl na ostré kameny a zranil si nohu. Možná zaklel, možná mlčel, možná volal o pomoc, nikdo jej nemohl slyšet, ani kdyby mu stál po boku. Stejně nikdo takový nebyl. Kdo by jej chtěl vyslechnout, už by to dávno udělal. Podruhé klopýtl, seděl na zemi a snažil se nerozplakat, snažil se vzpomínat na něco veselého, vylovit ze své mysli šťastné okamžiky, věděl, že jich bylo plno, ale mlha a nehostinnost v jeho duši je zakryly šedivým povlakem. Náhle mu přišlo, že se ještě více setmělo, neviděl ani na krok, hřebec se splašil a utekl do pustiny. A světýlko věže se topilo v temnotě, sotva viděl na ten jediný zářivý bod, snad i proto, že mu slzy zalily oči, uchopil do ruky nůž. Pane, proč jsi to nechal zajít tak daleko? Proč už není cesty zpátky, proč je brána zavřená? Vzdychl a plynulým, hladkým pohybem přejel ostřím přes zápěstí. Dlaň mu volně klesla, šlachy ji přestaly držet, a začala se plnit rudou krví. Cítil jen teplo, které se mu vpíjelo do kůže, unaveně si lehl, nevnímal bolest, mysl se mu zaplňovala sněním, viděl stále slaběji a slaběji. V poslední vteřině se mu zdálo, že se světlo přiblížilo, že viděl jasněji, že se ho může dotknout…natáhl ruku, ale unaveně klesla, ověnčená krví. Ticho se rozlilo krajinou, dveře zůstaly v úleku otevřené dokořán.

2 názory

Narvah
24. 02. 2007
Dát tip
já ti nevím, ale mě tyhle popisy moc neberou. hlavně to: "Možná zaklel, možná mlčel, možná volal o pomoc, nikdo jej nemohl slyšet, ani kdyby mu stál po boku. Stejně nikdo takový nebyl. Kdo by jej chtěl vyslechnout, už by to dávno udělal." to je sebelítost a na to se moc v próze nehraje. jestli s ena to někde hraje, tak písmák asi není ideální ihrisko. takovej text chce za kritiku něco ve smyslu: "to bude dobrý..", "to přejde" blabla bla, ale o literatuře to není.. na tom textu není nic literárního..

a2a2a
23. 02. 2007
Dát tip
Poměrně často se zde setkávám s podobnými texty, a ptám se, proč mladí lidé ( za takového tě považuji ), mají potřebu takto psát. A ačkoliv to považuji za hodně nepatřičné, neposmívám se, poněvadž všichni potřebujeme čas, abychom lépe poměřovali. K formální stránce textu však výhrady mám. Vzhledem k pointě je začlenění koně do textu naprosto zbytečné, je jen jakousi romantickou, ale nesouvisející kulisou. Třeba takový moment, kdy se kůň splašil, přičemž v textu k tomu neměl sebemenší důvod. Také stylizace je místy neobratná, např.: Seskočil ze sedla, rozhodl se, že bude zvíře chvíli vést za uzdu. Seskočil ze sedla, rozhodl se, že koně chvíli povede. Třeba na této větě chci ukázat, že kůň je vnímán ve službách člověka jako kůň, zvíře je něco nižšího. Také, když koně vedeme, tak je jasné, že ho vedeme za uzdu. Tak nějak, jinak ovšem chci poznamenat, že jakýsi cit pro prozaický text máš, projevuje se to, jak střídáš delší a kratší věty, jak právě kratšími větami děj graduješ, jak vsouváš věty vnitřního dialogu, apod.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru