Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seFotografie
Autor
Pepekvak
Jistě znáte ten pocit, prst tiskne spoušť, dech se ani nehne, nic jiného než snímek teď není. Soustředěnost roste, záběr už vyvstává před očima a - cvak. Závěrka objektivu se otevře a čas v tu chvíli udiveně stojí. Světlo prudce vtéká do rukou. Všechno okolo zkřehlo jako jinovatka. V ten nicotný okamžik se nepohne ani jediná myšlenka. Cvak. - Po drobném zaváhání se čas opět rozbíhá, napětí opadá a střídá ho radostné očekávání. Právě se - možná -povedlo zacinkat na pavučinu. V té kouzelné skříňce v rukách držíte odlitek krásy - ještě nenarozenou fotografii.
Slyšel jsem, jak někteří hanili umění fotografovat. Prý na tom nevidí žádné umění. Důvod byl ten, že neviděli krásu, kterou se fotografové snaží zachytit, a proto neviděli ani umění.
Vždyť z toho nádherného, co dovede naší duši působit radost, krása jediná nezůstává skryta našim očím. Je výsostnou úlohou umělců dotýkat se této krásy a lapat ji do svých básní, symfonií, obrazů i fotografií. Kdyby nebylo tohoto umění, byl by člověk o kus dál od lidí a o nemenší kus blíže zvířatům.
Ale naštěstí tu umělecká fotografie je. A snaží se lidem ukázat, co třeba ještě neviděli. Už jen proto má své nezaměnitelné kouzlo, svůj půvab. Stačí se v klidu zadívat a začne sama promlouvat. Fotografii vládne ticho. Ticho, ve kterém uvízl jediný okamžik a navždy v něm zůstane. Když se seznamujeme s fotografií, je to jako bychom vstupovali do chrámu - i tam vládne ticho, i tam je prostor naplněn něčím věčným, neměnným. A možná je to právě věčnost, co se prostřednictvím krásy do fotografie dostává.