Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seO pražské čekance
Autor
Gerzon
Cichorium permanerum G. - Čekanka učekaná
(alias Cichorium verbosus, var. dicax - Čekanka řečná)
Čekanka v pranostikách
- přináší štěstí v lásce
- je symbolem věrnosti, trpělivosti a skromnosti
- otevírá všechny zámky
- dělá neviditelným.
Botanická charakteristika
Je to vytrvalá endemická bylina, rostoucí výhradně na několika málo lokalitách v Praze - na Lukách, v Úvoze, Na příkopech a ve Strahovském kláštěře (u Památníku národního písemnictví). Má krásné blankytně modré oči květy.
Obsahuje tyto léčivé látky
přitulín (20-40%!)
přísloviny
minerální látky (vágník, fórfór, hořčák, vševlezo)
Účinky
Podporuje vylučování trápících šťáv, a tím zlepšuje chuť k dílu. Je moudropudná, předjímavá a mírně žlučopudná . Protože působí dobře na výměnu látkovou, má své místo i na módních přehlídkách. V lidovém léčitelství se používá na povzbuzení autorské sterility a na tlumení nadměrného autorského přetlaku a vylučování. Působí totiž všestranně smírně.
Čekanka, g. f. cichorium. Wegwart.
Composita ex čekám, l. čkám, sunt perfecta. ut. Sečkám, fut. Sečkati, Inf. Imperfectum formatur ex freqvent: |Simplici, Sečkáwám pras. Seckáwati. Et sic reliqva.
Čekanec, g. m. (gest kdo naděgi má |k nečemu) designatus, Candidatus. Čekanec auřadu, (komu auřád přisljben.)