Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSpojka "Aby, abyste, abychom..."
14. 07. 2004
2
0
35842
Autor
Solitary
jedn.č. | množ.č. |
1. (já) abych | 1. (my) abychom |
2. (ty) abys | 2. (vy) abyste |
3. (on/ona/ono) aby | 3. (oni/ony/ona) aby |
Příklady:
1.Chtěli, abych jim pomohl/a.(já)
2.Chci, abys odešel/odešla. (ty)
3.Chci, aby odešel/odešla/odešlo. (on/ona/ono).
1.Chtěl, abychom odešli. (my)
2.Chceme, abyste odešli. (vy)
3.Chceme, aby odešli. (oni/ony/ona)
Špatně: Chtěli, aby jsem jim pomohl.., ..aby jste odešli.., ..aby jsme mohli.., atd.!!!
by je od být. tvar starýho minulýho času. říkám v divným tvaru, protože bych se do toho moc nechtěl pouštět. každopádně to degradovalo a nyní to vlastně nemá význam, jen významy gramatické... bude s o tom určitě psát v každé historické mluvnici. lamprecht, třeba. když vzpomenu, zkusím se po nějakém rozumném prameni podívat.
No tak díky, to mě zajímá. Nikdy by mě to nenapadlo. Ani nebylo napadlo.
počkej: "by" je u tebe "pomocný sloveso být v divným tvaru"?? "by" pochází od "být"? Možná jsi školenější, ale mně se to zdá jako nesmysl. Je nějaký pramen, který mi se tímhle zabýval?
abysme bych považoval za vhodnej tvar, pokud chceš dělat s obecnou češtinou. abychom je sice spisovně, ale nemluví se tak, aby jsme sice spisovně není, ale vypadá tak: navíc se pak ten tvar zdá bejt něčím úplně jinym, než je.
Mě to totiž připadá, jak když se někdo snaží použít cizí slovo a vysloví ho špatně. Já na jeho místě, kdybych nevěděla přesně, jak se vyslovuje, řeknu to radši tak jak se to píše. Proto radši v díle uvidím abysme než aby jsme :)
no vono to taky jaksi tak nějak vod původu je. ale do toho bychsemse nerad pouštěl;-))
de se na to podívat i takle:
šel bych(sloveso jít + pomocný sloveso být v podivnym tvaru) x šel by jste (sloveso jít + pomocný sloveso být v divnym tvaru + pomocný sloveso být ve vcelku normálním tvaru). to je docela disproporce a nesoulad, žáno.