Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

JSI NEBO NEJSI BLÁZEN?

21. 09. 2004
4
0
1823
Autor
Lioneye

jen si to přečtěte...

Náš svět přece zná ty nádherné blázny. Všichni velcí lidé byli vlastně vždycky trošku blázniví - totiž jejich okolí je za takové považovalo. Jejich bláznovství spočívalo v tom, že se netrápili, nežili v úzkostech, nebáli se smrti a nezatěžovali se maličkostmi. Žili plně a intenzivně, a díky této celistvosti a síle vykvetl jejich život jako nádherný květ - byli plní vůně, lásky, života a smíchu. Takové věci budou ale jistě vadit miliónům lidí kolem vás. Nebudou se moci smířit s myšlenkou, že se vám povedlo něco, co oni nedokázali. Budou se proto všemožně snažit srazit vás na kolena - zkazit vám tanec, vzít vám radost - tak abyste se mohli vrátit zpátky do klece. Musíte sebrat veškerou odvahu a když vám budou lidé říkat, že jste blázni, mějte z toho radost. Odpovídejte jim: "Máte úplnou pravdu, na tomhle světě mohou jen blázni být šťastní a plní radosti. Já jsem si zvolil bláznivost s její radostí, blažeností a tancem. Vy jste si zase vybrali rozumnost a její bídu, trýzeň a peklo - naše volby jsou různé. Buďte si tedy rozumní a ponechte si své utrpení. Mně ale ponechte mou pošetilost. Nebuďte tím dotčeni. Ani já se necítím být uražený - na světě je tolik rozumných lidí, ale mě to neuráží."

Bude to jen otázka času...Velice brzy, jen co se lidé smíří s tím, že jste blázni, přestanou vás obtěžovat a vy pak budete moci vejít do jasu svého původního bytí - budete moci odhodit všechnu faleš.

Celá naše výchova způsobuje rozštěpení mysli. Svému okolí, společnosti, celému světu musíme ukazovat nějakou tvář a nemusí to být ani naše skutečná tvář, vlastně to naše pravá tvář být nesmí. My musíme nastavovat tvář, která se lidem líbí, kterou dokážou ocenit, která je pro ně přijatelná - jejich ideologiím a tradicím - a svou pravou tvář si musíme ponechat pro sebe. Tento rozpor se stává nepřekonatelným, protože mezi lidmi trávíme většinu svého času, setkáváme se snimi na každém kroku, jednáme s nimi - jen velmi zřídka býváme opravdu sami. A tak se pochopitelně stává naše maska víc a víc součástí našeho já na úkor naší pravé přirozenosti. A společnost vytváří v každém z nás strach - strach z odmítnutí, strach, že se nám bude někdo smát, strach ze ztráty vážnosti, strach z toho, co by tomu řekli lidé. Jsme nuceni přizpůsobovat se všem těm nevidomým a nevědomým lidem, nesmíme být sami sebou - to je dosud hlavní tradice všude na světě: nikomu není dovoleno, aby byl sám sebou. Kdykoli jsme ve společnosti druhé osoby, staráme se míň o sebe. Spíš nám jde o to, jaký si ten druhý o nás udělá názor. Když jsme ale sami, třeba v koupelně, chováme se skoro jako děti - někdy se na sebe šklebíme do zrcadla. Pak ale zjistíme, že se na nás někdo dívá klíčovou dírkou, a i kdyby to bylo jen malé dítě, okamžitě se začneme chovat jinak, už je z nás zase naše obvyklé, staré známé já - rozvážný, usedlý člověk, tak jak se to po nás žádá. A nejpodivnější na tom všem je, že z těch lidí máme strach, a oni mají strach zase z nás. Všichni se bojí všech. Nikdo si nepřipouští svoje pocity, svou realitu a autenticitu - a přesto potom všichni touží, protože potlačovat svou pravou tvář se rovná sebevraždě.

Zodpovědnost máte však jen k vlastnímu životu, ke svému bytí. Neodporujte mu tedy, protože tím na sobě pácháte sebevraždu, ničíte sami sebe. Co tím získáte? I když si vás budou lidé vážit, i když vás budou považovat za rozvážné, úctyhodné a počestné lidi, nenaplní to váš život a vaše bytí. To všechno vám ani trošku neumožní proniknout do života v jeho nesmírné kráse.

Na světě jste sami: osamoceni jste na svět přišli, osamoceni v něm žijete a osamoceni ho také opustíte. Všechny názory ostatních lidí na vás upadnou v zapomenutí. Pouze vaše pocity a vaše autentická zkušenost vás budou provázet i po smrti. Ani smrt vám totiž nemůže vzít tanec, slzy radosti, čistotu samoty, klid, vyrovnanost, extázi. To, co vám ani smrt nesebere, je vaším jediným pravým pokladem. Avšak to, co vám může vzít kdokoli, žádný poklad není - to vás jen klamou.

Mějte jediný zájem: starejte se a ochraňujte takové kvality, které si ponesete s sebou dál, i poté, co smrt zničí vaše tělo a vaše myšlení - protože tyto kvality budou tím jediným, co vás bude provázet. To jsou jediné skutečné hodnoty a jen takoví lídé, kteří je získali, žijí doopravdy - ti ostatní život jen předstírají

 


Jeheheman
01. 10. 2004
Dát tip
Úvaha celkem prímovní, i když její charakteristika "o lidské populaci" asi trochu nadsazená. Populace má jistě mnohem víc rysů, než obsahuje dílko a úvaha o ní by asi zabrala několik knih:)) Některé sociálně-fobické pasáže se mi i líbily, ale je fakt, že ke slávě vede cesta častěji přes duševní trýzeň apod. Spousta slavných a talentovaných skončila sebevraždou.. what about K.C.? Ale piš piš, píšeš čtivě, což tady není moc častý jev:)

Ahoj Lví oko, zajímavá a věk autorky překračující věc. Snad jen ten finiš, kdy se z úvahy začíná stávat přikázání v podobě dobře míněné rady, ten to v mých očích trochu kazí. V tvém věku, a ten si ještě dobře pamatuji (je mi 22) jsem taky takto uvažoval - a možná proto se začal zajímat o filosofii a teď studuji sociologii. To, co ti teď napíšu vychází z mé zkušenosti, řekněme intelektuální, ale z části i z životní. Téma masky, tak jak jej popisuješ, je variací na stežejní motiv evropského myšlení: metafyziku. Za světem, který vidíme, je ještě jiný, ten pravý. Za mou tváří je má duše. Má tvá je jen projevem mého pravého já, který podléhá cezuře jiných tváří. Kultura a společnost je tedy něco, co křiví a potlačuje pravé já. Takto uvažuje třeba Freud, jehož práce o kultuře by tě mohly zajímat. Je ale chybou metafyziku považovat za jedinou možnost. Co když je to tak, že naší pravou přirozeností je maska? Co když je člověk hlavně tvorem hravým? Jak říká klasik sociologie, Erving Goffman, všichni hrajeme divadlo. To nemusí znamenat jen a pouze přetvářku, ale třeba taky snahu o porozumění, což patří mezi základní lidské potřeby. Člověk je totiž zoón politikon, tvor společenský a nevěřím, že "Na světě jste sami: osamoceni jste na svět přišli, osamoceni v něm žijete a osamoceni ho také opustíte. Všechny názory ostatních lidí na vás upadnou v zapomenutí", jak píšeš ty. NE, život žijeme s lidmi, nedá se nic dělat. Zapomínat na to není rozumné, myslím, že takový druh autismu může nakonec dost škodit. To, co říkáš ty popisuje krásně Sartre ve hře S vyloučením veřejnosti (www.atheneum.zde.cz) - člověk je odsouzen k tomu být s druhými. To má mnoho rozměrů a jedním z nich je třeba ten, jakou roli hrají druzí v tom, co jsem Já, když se na to sebe ptám. Sartre toto zrcadlo veřejnosti mám dojem odmítá, mě je však bliží tento starší text od Shakespeara: 24 Mé oko na způsob malíře navždy vrylo do desky srdce tvůj obličej jako živý; mé tělo jako rám ten obraz obroubilo a lze jej uvidět jen z pravé perspektivy. Protože jestli chceš spatřit své pravé rysy, musíš se dívat skrz malíře na obraz; ten tvůj, ten uprostřed dílny mé hrudi visí a okny dopadá na něj z tvých očí jas. Hle, jak si oči zde navzájem posloužily: ty moje kreslily tvůj obraz a ty tvé jsou okny pro mou hruď, do které každou chvíli nahlédne slunce a dívá se na tebe. Leč jedno umění ty oči nemají: kreslí jen to, co zří, a srdce neznají. www.atheneum.zde.cz, WS: Sonety Myslím, že tenhle text se docela pěkně vyrovnává s tím o píšeš a chápe a oceňuje paradox "tváře". Dávám ti tip, protože je to pěkná úvaha a je dobrým základem pro tvé další uvažování. Jen jedno bych si přál - a v tom mne trochu zaráží ten nabádající finiš - a totiž to, abys zůstala otevřená i jiným pojetím a nepouštěla je zřeteli. Mluvíš ve svém textu o volbě a tu můžeš provést jedině tak, že zvažuješ obé. A ty jsi ten druhý, možná nešílený a přesto lidský a úctyhodný, odepsala příliš rychle. Měj se.

Mahoney
23. 09. 2004
Dát tip
rebeco, vždycky to vychází z názorů a hodnotového systému: jestliže se k něčemu necháš donutit, je to tím, že tvé "pohodlí" ve tvém názorovém systému (byť možná ne vědomě) výš než vlastní integrita - a naopak.. všichni máme hodnotový systém, se kterým se identifikujeme a kterým se prezentujeme navenek, a pak máme hodnotový systém, ze kterého vychází naše chování.. já mluvím o tom, že IMHO je dobré a prospěšné (je jediná možná cesta ke šťastnému, spokojenému a "úspěšnému" životu) aby rozdíl mezi těmi dvěma hodnotovými systémy byl co nejmenší - tedy být si vědom toho, co dělám a proč to dělám.. stavitel: je rozdíl mezi maskou a maskou - je-li maska vědomá, je to forma komunikace (nebo snaha o manipulaci, ale to bych spíš než maskou nazval podvodem); je-li maska "automatická", jde o podvod vůči sobě i vůči druhému.. co se týká "odepisování jiných názorů" - možná autorku zbytečně podceňuješ, třeba už obě varianty zvážila a vypořádala se s nimi po svém (text o takové možnosti nesvědčí, jen ale upozorňuji na možnost, kterou jsi možná nezvážil :)

Mahoney
22. 09. 2004
Dát tip
rebeco, teprve teď jsem si všiml - a v tom máš pravdu - že autorka použila "Všichni velcí lidé", což asi nesedí. Mohli bychom se ale také začít bavit o tom, co znamená "velcí lidé" - slavní a známí? inteligentní a vzdělaní? nad 190cm? ti, kterým se podařilo ovlivnit/změnit chod dějin? ti, kteří se dokázali chovat a žít hluboce lidsky? teprve podle definice následuje odpověď - a tato definice je otázkou světonázoru toho kterého člověka myslím, že kontextu této úvahy sedí za "velký" dosadit "lidský" ad Solženicin - nečetl jsem, což mě mrzí, protože nemůžu argumentovat, resp. argumentovat můžu ale je dost pravděpodobné že budu mimo.. neodpustím si ovšem poznámku, že to, jak se kdo chová, vychází z jeho názorů a hodnotového systému - a právě tady mě zajímá tvá odpověď na tvou řečnickou otázku/konstatování "proč? zamysli se" IMHO: svět je různorodý a existují v něm Ježíšové i Mengelové, což jen ukazuje jakési "extrémy" nebo "mantinely", ve kterých se lisdká bytost může pohybovat.. víme, že lidé mohou být dobří a mohou být neuvěřitelně destruktivní, a tím fakta končí - cokoliv dalšího už je jen soukromá interpretace založená na soukromém světonázoru a životní zkušenosti toho kterého jedince.. já věřím, že lidé jsou přirozeně dobří, a k agresi a destruktivitě se uchylují tehdy, když stojí před nějakou překážkou - a, velice zjednodušeně a nepřesně řečeno, čím více překážek a čím méně úspěšně člověk ve svém životě potkává, tím je agresivnější.. velkou roli tu hraje schopnost, nebo spíš ochota k sebereflexi, hodnoty vštěpované společností a rodiči (ty žité, ne ty deklarované), vlastní jedinečnost, schopnosti, nadání.. řekněme, že IMHO záleží z poloviny na společnosti a z poloviny na vrozených dispozicích jedince, jestli se člověk bude rozvíjet směrem k "dobru" nebo ke "zlu", ovšem tento směr se může kdykoli změnit, třeba vlivem nové a silné zkušenosti/zážitku...

Ka_9
22. 09. 2004
Dát tip
Do jisté míry souhlasím s Mahoney,v tom oživením.Mně osobně tam ještě chyběly takové ty řečnické otázky,které se běžně v úvahách používají.Ale jinak pěkná úvaha.

Solitary
21. 09. 2004
Dát tip
Všichni jsou blázni!!!!!!!!!!!!! ....jenom já jsem

Vampireo
21. 09. 2004
Dát tip
Zajímavá úvaha, líbí se mi. rebecca13, child - Autor úvahy sice píše "velcí lidé", nikoli však "umělci". Velikost lidí nespočívá v tom, jestli si můžeš někde přečíst jejich životopis.

Aviva
21. 09. 2004
Dát tip
Je tu snad někdo,kdo před každým ukazuje svou pravou tvář?Nemyslím jen před přáteli,rodinou,ale opravdu před všemi?Tvrďte mi to,ale nebudu věřit.Jinak s autorem naprosto souhlasím,velice dobrá úvaha,já osobně nemám co vytknout.

Mahoney
21. 09. 2004
Dát tip
rebeca, child: viz Vampireo - z uvedené formulace si představím lidi, kterým odpovídá: Krišna, Ježíš a určitě i mnohé méně známé; dosadit si ale někoho kdo popisu neodpovídá a pak kritizovat, že dotyčný popisu neodpovídá, to mi přijde poněkud mimo.. Lioneye: teda, takhle rozumnými argumenty vysvětlovat, že jsi blázen, to ses musel(a) fakt zbláznit.. :) jestli mohu trochu rozumné kritiky, pak: a) při čtení jsem se docela nudil, ale to je asi dáno ponejvíce tím, že téma pro mě není ničím nové b) je dobré prokládat vyprávění osobní zkušeností, oživit ho nějakým "příběhem" a nejlépe vlastním - vkládat do toho příklady a nejlépe vlastní zážitky (dobré je to šklebení se na sebe do zrcadla) (fakt to děláš?) - v souvislosti s tím (no.. já taky, ale pssst!) - tedy, v souvislosti s tím je asi ideální psát v ich-formě; druhou osobu bych používal jen v otázce - pokud ji použiješ v nějakém výroku o mně, riskuješ lež, a to k dalšímu čtení nepovzbudí.. princip je jednoduchý: jestliže čtu o někom, kdo má stejný problém jako já, zajímá mě to a přitahuje; jestliže na mě ale ten někdo ukáže prstem a řekne "máš ten a ten problém", křiknu "v žádném případě", schoulím se a uteču, před ním i před sebou.. anebo jinak: málokdo (si) přizná, že potřebuje pomoc, ale všichni chceme pomáhat druhým (právě jsem se prozradil, ouvej :) PS rabi Zusja na smrtelné posteli řekl: "V nebi se mě nebudou ptát: 'Proč jsi nebyl Mojžíšem?', v nebi se mě zeptají 'Proč jsi nebyl Zusjou?'" a všem krásný den

Mahoney
21. 09. 2004
Dát tip
Aviva: snažím se, a čím déle, čím snáze to jde. Občas si opravdu musím říct "No co, seš prostě magor, tak ať to všichni vidí" a pak to jde líp. Někdy si ale nevšimnu, že se bojím, a pak si nevzpomenu, že je hloupost se bát...

Andulka
21. 09. 2004
Dát tip
Nadherna uvaha....naprosto vazne. Sice bych vyhodila jak uz nekdo zminuje tu vetu...ze velci lidi byli blazni...tak trochu...:-))) Ale vazne, me tahle ta uvaha udelala radost, potesila....ja blazem jsem, takovej svuj...no a :-), drzim palce. pa*

child
20. 09. 2004
Dát tip
rebecca mi vzala slova z úst, ta jedna anarchistická zlodějka!

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru