Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKryštof - Mikrokosmos
Autor
rozhněvaný_malý_muž
Kryštof - Mikrokosmos
Ostravská skupina vedená frontmanem Richardem Krajčem vydala třetí řadové album (pokud nepočítáme desku „03“). Jestliže skalní fanoušci očekávají další hitovky typu „Lolita“ či „Obchodník s deštěm“, budou zklamáni. Mikrokosmos neobsahuje na první poslech žádný přímočarý éterový hit, po čtvrtém či pátém poslechu si ji však zamilujete.
Již v úvodní skladbě „Pan Sen“ je zřetelně poznat práce J.P. Muchowa, který Kryštofům s Mikrokosmem pomáhal. Velmi roztříštěná skladba s různorodým zvukem, ve které Krajčovi sekunduje i jeho přítelkyně Iva Frühlingová, je na poslech velmi náročná. Po singlu „Srdce“ přichází jeden z vrcholů Mikrosma, „Zrcadlení“. Nenápadně a až příliš obyčejně se rozjíždějící skladba nabere po prvních dvou minutách netušené síly a s dalším a dalším poslechem vás bude čím dál tím víc pohlcovat. Nutno podotknout že fade out této skladby je jeden z nejlepších, jaký jsem kdy slyšel.
Střed alba je vzácně vyrovnaný. Rychlejší píseň „Sqěle“ střídá pomalejší „Vodné Stočné“, kde se Richard vyzpovídává z nevděčné pozice, do které jej dotalčil mediální humbuk. Druhým vrcholem alba je následující track „Motýlek“. Ponurý text přebíjí chytlavá melodie. Písnička tak silná, že jsem si musel v pražském metru polohlasně zazpívat refrén „dneska někdo umřel“. Zděšené pohledy spoluobčanů a jejich následné vyklizení pozic netřeba popisovat.
Ve „Star“ je nutno vyzdvihnout slovní hříčku „Ať už jsem stár stále mladý“ a závěrečná „Kruhy z duhy“ vykresluje celkovou neradostnou náladu alba.
Jediným větším problémem vidím předposlední píseň „Brouci“, která nezapadá do playlistu svojí „rozjuchaností“ a narušuje atmosféru alba.
Mikrokosmos není album na první, druhý, dost možná ani na třetí poslech. Sám jsem jej po prvním poslechu na několik měsíců odložil, protože mě nesmírně zklamalo. S dalším a dalším poslechem se vám však bude Mikrokosmos zarývat víc a víc pod kůži a za chvíli už nebudete chtít poslouchat nic jiného.
Hodnocení: 9/10
Kryštof – Mikrokosmos (2004)
tracklist:
- Pan Sen
- Srdce
- Zrcadlení
- Sqěle
- Tuning
- Vodné stočné
- Motýlek
- Stár
- Brouci
- Kruhy z duhy