Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBáseň ve stavu zrodu
Autor
Pavel_Daneš
Muž, který píše volným veršem báseň
je vlastně podvodník
chce napsat všechny obrazy
které hned po namalování spálili
a namalovat všechny básně
zakázané
nevydané
zoufale se snaží dělat z frází věty
které nečetl nikdo než jejich autoři
než uhořeli na hranici svých spisů
Muž, který píše volným veršem báseň
je nejhorší ze všech autorů
i ten,
který má nejméně naděje,
náznak talentu,
nic než záblesk,
je nad ním
"Viděl jsem je
když jsem přepadl přes okraj Země
byli tam
čtyři sloni
na zádech ohromné želvy
kterou jsem jen tušil někde dole
jako černý stín
Byli nezměrní
oči se jim diamantově leskly
v ledovém jiskření vesmíru
stáli ozářeni mrazivým světlem hvězd
stamiliónkrát větší než červení obři
všech galaxií
Kejklíř Kepler
a jeho dvojenec - rváč Tycho de Brahe
zakletí do mazlavých panáků na Pohořelci
jim vyhlásili svatou válku
vypustili je jak nafukovací hračky
Ale oni tam jsou
složení z atomů velkých jak fotbalové míče
jen tak si lze představit jejich mohutnost
tiše vzdorují
nevědeckým pravdám"
Muž, který píše volným veršem báseň
hledá pravdu
jako puberťák pohled na nahou ženu
hledá v knihách vypadlé díry po suku
kterými by mohl zahlédnout
alespoň část některého jejího údu
a lapajíc rozkoší po dechu
se domýšlet
kterého asi
Muž, který píše volným veršem báseň
přichází zásadně pozdě
nikdy není v pravý čas
na pravém místě
Geniální útržky
padají do kanálů
básněmi, pro které si čtenáři rvou vlasy
podpaluje v kamnech
hraje si se Smrtí "Krvavý koleno"
a v teskných šedých chrámech,
zamyšlených jak báby na záchodě,
loudí na Bohu jedinou příručku
poslední opravdu důležitý návod
"Jak se nestat mučedníkem"
ale tuší
že ho psali lháři
"Podivně chodí po nebi hvězdy
a kacíři se šklebí z pranýřů
je mi hnusně
Zatímco recitační sbory těhotných žen
spustily lamento
ke cti nejvyššího jména
Svět prchá stažený z kůže -
- absolutní svléknutí
zatímco prší na Telčský zámek
olovo z roztavených kulí
na mariášových kartách
Flek na hru!
Zběsile prchá Jan Lucemburský
volaje: Království za koně!
Rybáři už zatahují na Prahu
siví a nehybní nad svými pruty
kterými byla zmrskána svatá Kateřina
Jděte do prdele, moji věrní!
zavelel admirál Kolčak
ale bylo už pozdě
jen ponocní ospale zvedli hlavy
nad svými půllitry
Mrzlo až hvězdy zvonily
jak led, když trhne
Kreslím si do prázdných důlků oči
ale je to marné
stále vidím jen tmu."
Muž, který píše volným veršem báseň
se považuje za nejubožejšího ze všech tvorů
zoufale žebrá o trochu talentu
kterým by omluvil
a vysvětlil
svůj život
svou existenci
která tak bolestně obtěžuje lidi a svět.
Se zuřivostí sebevrahů
žebrá o atom smyslu,
logiky a vysvětlitelnosti,
ale slyší jen cynický chechtot všemohoucího,
odmítajícího dát si byť i jen přezdívku
"Stvořitel"
Muž, který píše volným veršem báseň
tloustne
minutu od minuty
nese víc a víc
vidí své zvedající se břicho
a jako lehký vánek na hlavě
cítí úbytek vlasů
Zatímco Zlo s anihilátorem místo žaludku
neplodné a impotentní zároveň
v obrovských kusech trhá a žvýká svět
a lačnými kostnatými prsty surově dojí
věčně těhotné Dobro
prožívající odevzdaně a trpělivě
permanentní porod
nezbytný pro existenci Všehomíra
Muž, který píše volným veršem báseň
se slzami v očích draží slova
ale řeč mele z posledního.
Jak písek ze síta
mizí zrníčka významu a poselství
až slova
s vypíchnutýma očima
a propíchnutými ušními bubínky
šátrají po zdech domů vratkým krokem.
Pomalu končí zásoba básní
ukrytá v houští řeči
než slovům nalijí do nosů žíravinu
usekají ruce a nohy
a vyříznou jazyky.
Muž, který píše volným veršem báseň
neví,
že tím hledá vlastní způsob jak žít.
Ví jen, že žít v lese ve srubu,
postaveném vlastníma rukama
je naivní
každé ráno líbat na prosté posteli svou ženu
je naivní
mít krásné, zdravé děti
a hrát si s nimi každý večer
těsně před západem slunce na zápraží
je naivní
také chodit každou neděli
na mši do kostelíka
tam dole ve vsi
a s úsměvem odpovídat na pozdravy sousedů
je naivní,
vytržené z reality,
obnaženě zranitelná,
snadno vysmívatelná,
planeta bláhových romantiků,
svádících k zabití pro jednoduchost
a nepostižitelnost takového činu.
Ale muž, který píše volným veršem báseň
se snaží nebýt naivní
I školák by to snad napsal líp!
Tak něco pro zamilovaný študenty...
tenhle si hezky hraje...
jo, pěkně ho hnát vod šesti ráno do fabriky...
ten v životě nevydělá ani korunu...
kdo to má číst...
Muž, který píše volným veršem báseň
zoufale zápasí s vlastní ubohostí
ale každé ohlédnutí dozadu
ho přesvědčuje o marnosti celého zápasu
Čas zkrucuje i nejvášnivější skutky
do beznadějného směšna,
z básní dělá hajzlpapíry,
které je nutno co nejrychleji spláchnout
aby se zbytečně neprodlužoval pocit trapnosti.
Ubohost se plíživě rozlézá životem
a degraduje ho na dětskou stavebnici,
kterou za chvíli přijde slečna vychovatelka uklidit
aby ten nepořádek nedělal ostudu.
Muž, který píše volným veršem báseň
ví,
že jenom všednost je možno donekonečna opakovat
ale neopotřebovává se i ta?
Neznatelně
nanometr po nanometru
mizí hloubka mileneckých vztahů,
manželské a mateřské lásky
až teď po tisících letech
si držíme hlavu v dlaních:
něco jsme zanedbali!!
Muž, který píše volným veršem báseň
má stále míň
až k úplnému nemajetnictví
Postupně shledává,
že všecky jeho vily,
domy a paláce
Jsou jenom malé,
zplna betonové stavbičky
na skalkách v cizích zahradách,
že všecky jeho drahocennosti a starožitnosti
jsou jen nakreslené
lacinými pastelkami
na balicím papíře.
Největší událost lidstva,
kterou vyfotografoval
se po vyvolání negativu
ukáže být snímkem dvou černých tanků
na fotofilmy
stojících na podlaze koupelny
Každá oslnivá výhra
se vzápětí ukáže být
gigantickou snůškou
největších zbytečností
dokonale nezpeněžitelných
"Přísahám při Bohu Všemohoucím
Měl jsem jen ty nejlepší úmysly
vypadající tak jednoduše a proveditelně
jako pravidla silničního provozu
vyučovaná v melancholických autoškolách
pod zaprášenými modely
průřezů výbušnými motory
stařičkého pana Diesela.
V juxtapozici se zlem
však zákeřně mění tvary,
nabývají nových vlastností
a čekají na příchod lidí,
aby zraňovaly,
zraňovaly
a zraňovaly.