Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seRodiče a děti...
Autor
Wesli
Toto téma se dá chápat různě. Já bych se chtěla zamyslet nad tím, co dávají rodiče dětem a děti rodičům.
Sejdou-li se rodiče, dříve nebo později se hovor stočí na radosti a starosti s dětmi. Těch starostí bývá asi zpravidla víc. Když dospělí mluví o dětech a proberou se nemoci, školu a vyhlídky do budoucna, dojde se zpravidla k závěru, že děti jsou především zátěž a vydání. Statistici by nám asi potvrdili, že tyto stesky mají určité oprávnění. Dá se totiž snadno vypočítat, jak velké jsou náklady na jedno dítě, kolik na dvě a na tři děti a jak se s přibývajícím počtem dětí snižuje životní úroveň rodiny.
Pokud se zeptáme lidí, kteří nechtějí mít děti, neřeknou nám nic o sobectví, ale budou mluvit o tom, že děti znamenají omezení možnosti vzdělání, kvalifikace, zaměstnání a jiného uplatnění pro ženu - matku. Myslím, že děti těmto ženám přinášejí jen zmatek, hluk, nepořádek, vaření a školní úkoly. U některých žen se
za tímto postojem neskrývá sobeckost, ale i odpovědnost. Myslí si, že by výchovu dětí nezvládaly a proto si raději žádné nepořídí.
Skoro to vypadá, jako by všechno mluvilo proti dětem nebo přinejmenším proti více dětem v rodině. Na druhé straně máme denně příležitost přesvědčit se také o docela jiných skutečnostech. Je mnoho příkladů, že se rodiče věnují svým postiženým dětem, za zvláštních,
mimořádně náročných podmínek a dělají to velmi obětavě. Stejně tak obětavě se třeba starají o "cizí" děti adoptivní rodiče nebo pěstounské rodiny. Podle mého názoru to znamená, že mít děti, starat se o ně a žít s nimi, přináší také něco radostného, co dospělí vnitřně potřebují a co jim dává uspokojení. Děti potřebují dospělé, kteří k nim mají citový vztah a určitě to není vztah jednostranný. Děti nejsou jen předmětem našeho pozorování a zábavy, ale i zdrojem lidských prožitků a zkušeností.
Proč vlastně chtějí mít dospělí děti? To je jistě otázka pro budoucnost lidstva zásadní a rozhodující. Že mají lidé děti, to je přeci už celé věky takovou samozřejmostí, tak není třeba v tom hledat nějakou vědu.