Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Analýza Vody

20. 02. 2006
0
0
1705

Bystrý čtenář již jistě pochopil, ze nejde o zprávu hydrometeorologického ani jiného ústavu, nýbrž o pokus o (ne nutně literární) zamyšlení se nad dílem Voda. Důvod této snahy je prostý - lepší nebo zajímavější dílo jsem zde nenašel a navíc mám k němu řekněme osobní vztah. Tolik k motivaci a teď se do toho pusťme.

            Vzhledem k tomu, že je autor mým dobrým známým, pokusím se zde poodhalit okolnosti vzniku. Začalo to jednoho víkendového rána, kdy autorovi utkvěl jeden snový obraz. Nemohl se ho zbavit, pořád na něj musel myslet. Původně ho chtěl namalovat, ale bohužel neměl po ruce potřebné náčiní. A tak se pustil do psaní. Šlo to samo a autor sám nedokáže vysvětlit, jak mohl z obrazu nakonec vzniknout dialog.

            Teď mi dovolte pár poznámek ke struktuře: Jak už jsem řekl, jde o dialog. Postavy od sebe odlišíme podle zvoleného stylu písma. Dále bych chtěl upozornit na způsob volení malých a velkých počátečních písmen. Tuto techniku můžeme najít u schizofreniků popisujících svoje symptomy. Jde o věci naprosto nepopsatelné, jelikož se nacházejí za hranicí normální zkušenosti. Slovo začínající velkým písmenem je nejlepším možným vyjádřením něčeho nevyjádřitelného, stěží uchopitelného. Rozdělení do odstavců (nebo slok - jak chcete) také není náhodné. Každý odstavec vymezuje jednu větu či smysluplný výrok. Čtenáře možná může na první pohled trochu mást vzájemné doplňování obou postav, nicméně na druhý pohled je již struktura jasně patrná.

            Tímto se konečně dostáváme k obsahové stránce díla. Jeho název napovídá, že rozhodující úlohu bude hrát voda. Je to relativně běžné téma. To je způsobeno asi její dynamičností a odvěkou fascinací člověka vodou všeho druhu. Velké písmeno by mohlo poukazovat na vodu jako na jeden ze základních elementů. To však úplně není náš případ. Na začátku díla se nacházíme (nečekaně) na samém začátku. Nelze ho pořádně popsat, neboť jsme vlastně nikde. Autor to vyjadřuje takto:

 

"ářčáářnevidím, ni tmu

kolem jen Zapomnění"

 

Z následujících slov se dozvíme, že se jedná o jakousi potenci, o čistou možnost. Už v této fázi je naznačen charakter obou postav. Hlavní postava je postavou prožívající (psaná tučně), kdežto druhá je v pozici jakéhosi moudrého rádce, učitele, pomocníka, pro nás asi bude nejvýstižnější označení průvodce. Hlavní postava se tedy po radě svého průvodce vydává na jakousi podivnou duchovní cestu. Jenomže na cestu se může vydat jedině když se zřekne kontroly. Proud ji nese čím dál tím rychleji. Je zde však něco zvláštního, zdá se, že obě dvě postavy vědí kam. Tím místem je bod, kde se vodopád tříští o klidnou vodní hladinou. Všimněme si, že voda má do této chvíle stále dynamickou, řekl bych až transportní funkci. Možná by nám mohlo pomoci označení proud psychiké energie. Najednou se však mění v souvislou a neprostupnou hranici. Navíc není vidět žádný břeh. Tajemnou atmosféru dotváří náhlé ticho a noční obloha. Není divu, že hlavní postava dostává strach. Ta rozlehlost je až stísňující. Důležitým detailem je, že hlavní postava je, ač s průvodcem, úplně sama. To je typický snový obraz. Člověk úplně vidí dívku v noční košili jak osamocena v noci chodí po tajemně klidné, temné vodní hladině. Jenomže není kam jít. Není kam utéct. Jakýkoli pohyb po nekonečné ploše je absurdní. Ani běh ji nemůže zachránit od nevyhnutelného. Musí se podívat do Vody. Na to, co tam uvidí ji připravuje podivné chování Vody ve vztahu k obloze. Uvidí tam samu sebe, totiž svoji část, která je neustále v opozici, nevědomou osobu která je jejím pravým opakem, svůj Stín. Avšak jenom pro tentokráte, Voda je hluboká a skrývá mnohá tajemství. Ona už se však nemůže podívat do Vody, víc neunese. Proto nevyhnutelně musí zemřít, očistit se od všech nánosů. Po této katarzi se zase vrátí, aby uviděla více. Musí se vrátit a poznat více, to je život.

            Ale co to ale znamená, jaký to má smysl? Co je Voda? Takových otázek si můžeme položit spousty. Odpověď na mnoho z nich můžeme nalézt ve starých mýtech, duchovních tradicích, pohádkách apod., ale nejmoudřejší asi bude sáhnout po díle C. G. Junga. Nechci se zde pouštět do analýzy v Jungově slova smyslu (nehledě na to, že s ohledem na moje znalosti ani nemohu). Spíš bych chtěl upozornit na pár souvislostí. Podle jeho zkušeností s výkladem snů je voda typickým, až archetypálním symbolem kolektivního nevědomí. Nejprve se zastavme u slova symbol. Symbol je podle C. G. Junga "nejlepším možným vyjádřením neznámé skutečnosti". Kolektivní nevědomí (velice zjednodušeno!!!!! - to platí o všem zmíněném v souvislosti s C. G. Jungem) je velice stará vrstva psýché. Je tvořena tzv. archetypy, což jsou "apriorní dispozice k psychickým obsahům". Podle Junga je (v souladu s duchovními naukami lidstva) životní cestou tzv. proces individuace, což má být sebepoznávání, neboli poznávání své nevědomé psýché. Jedině tak člověk může hledat stále nové rovnovážné body. Nedosažitelným cílem tohoto procesu je jednota vědomého a nevědomého prožívání. Myslím, že tyto aspekty lze v díle najít. Zajímavý je též samotný konec, totiž očistná smrt. Tento moment je také dohledatelný v duchovních  naukách (od šamanismu po východní esoterické systémy) pod pojmem "smrt ega". Nechci zabíhat do složitých problémů týkajících se jeho očistného potenciálu. Nakonec bych chtěl poukázat na samotnou formu dialogu, totiž na dvojici prožívající postava a její průvodce, která nápadně připomíná šamanský způsob léčení, nebo možná lépe řečeno šamanský způsob vnímání duchovní cesty.

            Jsem si vědom toho, že jsem spoustu věcí zamlčel - např. otázka používání ženské prožívající postavy a mužského průvodce a jejich vztahu k archetypu animy. Pro rozsah této práce je to moc komplikovaný problém. Jsem si vědom i toho, že jsem pravděpodobně vyvolal víc otázek než odpovědí. Též množství použitých termínů je v nepoměru s množstvím uspokojivých vysvětlení. Řekněme, že jsem tak učinil záměrně, se snahou čtenáři ukázat hlavně pár zajímavých vztahů, s ambicí ho k čemusi vyprovokovat. Doufám, že tento závěr nevyzněl snad až příliš alibisticky.
Che_(ops)
20. 02. 2006
Dát tip
Názory čtenářů: 19.11.2005 G_B_Show [Redaktor] [Výběr] no dokonce jsem se i zasmál :-)) jenom vůbec nevim, co k tomu říct nejspíš text nějakýho songu :-)) 19.11.2005 pozorovatel voda 19.11.2005 Che_(ops) [Redaktor] [Výběr] G_B_Show: Tak na tu pisnicku si teda pockam.... :-)) póza: Diky, dobrej nápad...uz to tam je... 19.11.2005 Che_(ops) [Redaktor] [Výběr] G_B_Show: Nemam tam nejaky pravopysny nedorozumeni? 19.11.2005 G_B_Show [Redaktor] [Výběr] nic mě nezarazilo :-) teda až na to pravopYsny...:-)) 19.11.2005 pozorovatel a já si to ještě někdy přečtu.....:) 19.11.2005 Che_(ops) [Redaktor] [Výběr] pozorovatel: Kecas...ti neverim, to rikas vzdycky.... :-))) 19.11.2005 pozorovatel tak já ti dám výběr 19.11.2005 Che_(ops) [Redaktor] [Výběr] Nnnneeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 19.11.2005 pozorovatel tak zlatý! 19.11.2005 Che_(ops) [Redaktor] [Výběr] Chjo... Tohle se dela potaji. Ted kazdymu bude jasny, ze vsechny typy a vibjery bili kamaradsoft.... :-)) 19.11.2005 hai_mal [Redaktor] [Výběr] jo, Voda je skvělá, právě jsem ji četla díky za malé upozornění :-) t* 19.11.2005 Che_(ops) [Redaktor] [Výběr] pozorovatel: proc si myslis, ze mam vsude jako kategorii indispozice... aby to nebylo videt :-)) hai_mal: diky 19.11.2005 pozorovatel :)))) kamaradsoft:)) ...co mi to jen připomíná? 19.11.2005 Che_(ops) [Redaktor] [Výběr] pozorovatel: tak mam 4 napady: 1) kamarádšoft jako pratelska vypomoci 2) neco jako k uzivateli pratelskej program 3) prijeme mekoucky kamarad 4) synteza 1) a 3) :-)) 19.11.2005 Che_(ops) [Redaktor] [Výběr] Tak me napada, ze 4) se da nahradit jednim slovem: "adam" :-))) 19.11.2005 G_B_Show [Redaktor] [Výběr] pusu...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru