Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seKřesťané jako mírotvůrci?
09. 09. 2006
0
0
579
Autor
Karels
K tomu, abychom pochopili, co křesťané mají dělat, je dobré vysvětlit charakter, podstatu pokoje. Samotné slovo pokoj v původním hebrejském jazyce – שׁלום [šalóm] má totiž minimálně dva významy. Ten první význam je vám možná, vážení čtenáři, známý, je to pokoj. Pokoj, který má charakter míru v době, kdy není válka. Tak bychom mohli tento význam pokoje pochopit. Druhý význam hebrejského výrazu – שׁלום [šalóm] můžeme pochopit jako ucelenost, harmonii, řád.
Oba dva významy se nám mohou zdát, že jsou ve vzájemném myšlenkovém protikladu. Ale to je pouze první dojem. Protože tam, kde je harmonie, řád, tak tam může zavládnout i pokoj. Je to docela prosté a jednoduché, pokud si uspořádáme svůj život, pokud hodnotám, které vyznáváme, dáme svůj řád, potom nás takový postoj povede k pokoji, k harmonii. Oč víc znamená pokoj v biblickém pochopení. Pokud si uspořádáme svůj život a jeho hodnoty podle kritérií, které svítí jasným světlem ve Svatých textech Bible, tak nás to nemůže uvést nikam jinam než do pokoje, do harmonie. Do harmonie se samotným Stvořitelem, ale také bližními a nakonec se sebou samým.
Pro vysvětlení chci ilustrovat – שׁלום [šalóm] pokoj a jeho dva významy, jako minci o dvou stranách. Na jedné straně mince je pokoj jako bezvětří, klid, například když se brzy ráno probudíte a ještě se vznáší ranní opar a všechno je těsně před probuzením do nového dne. Pokoj v tichosti a klidu. To je první význam pokoje v biblickém podání, jak jsem ho pochopil. Druhá strana této mince, kde je pokoj chápán jako ucelenost, harmonie, řád. Vhodný příklad je, když toto uspořádání, řád připodobním popisem nějaké stavby. Stavby, kterou si prohlížíme zevnitř i zvenčí a dozvíme se, jakým způsobem byla stavba postavená, kde je tahle místnost, proč je koupelna v prvním patře a ne ve druhém atd.
Jednoduše – שׁלום [šalóm] pokoj má tyto dvě konotace, které zdánlivě tvoří svůj protipól, ale to je pouze první zdání. Protože bez uspořádání, jistého pořádku nemůže nastat kýžený pokoj, o který se tolik usilujeme.
Tato „exkurze“ do světa biblické terminologie je důležitá k pochopení, co to znamená činit pokoj. Zcela jistě to není pasivní postoj, kde sedíte někde v koutku, kde jste pasivní. Činění pokoje má k takovémuto postoji daleko. Pokud má שׁלום [šalóm] i významovou konotaci, tj. pokoj v ucelenosti, harmonii a řádu, potom se od nás aktivní přístup předpokládá.
K celé problematice je podstatné přečíst biblický text, který vybízí křesťany, aby byli činitelé pokoje. Tento text je z Ježíšova Kázání na Hoře: „Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími.“ (Mt 5:9) Po pročtení celé Bible se dozvídáme, že už jako věřící lidé, křesťané pokoj s Bohem máme. Potom se však ptám, komu máme pokoj působit? Jednoduše řečeno pro koho je שׁלום [šalóm] pokoj určen.
Jsem přesvědčený o tom, že uvedený text je ve svém nejvlastnějším slova smyslu výzva k šíření pokoje mez těmi, kteří křesťany nejsou. Kteří nejsou následovníky Ježíše Krista. Protože tito lidé zcela jistě – שׁלום [šalóm] pokoj s Bohem nemají. Ale jak to mají křesťané dělat, jak mají být mírotvůrci? Určitě to není v páchání násilí, v šíření křesťanství ohněm a mečem. V čem teda spočívá ono činění, konání pokoje? Jak jsem celou problematiku pochopil, tak my křesťané máme být vyhlašovatelé pokoje. Pokoje, který jsme získali tím, když se Ježíš Kristus stal autoritou v našem životě. Jinak řečeno, pokud se nás někdo zeptá, jak jsme se stali křesťany, nebo co je v našem životě nového, vysvětlíme mu Evangelium, Dobrou zprávu. Ale to je jenom část z toho, jak být mírotvůrci. Určitě je to i postoj křesťanů, který má dávat lidem naději. Naději, že život je o něčem jiném, než jenom o penězích, jídle a sexu. Tímto se nechci dotknout vás čtenářů. Ale pro valnou většinu našeho sekulárního obyvatelstva jsou tyto hodnoty prioritní.
Být činitelem pokoje, konat pokoj, je teda životní postoj, který je na míle vzdálený od páchání násilí v jakékoliv podobě, například mezi katolíky a protestanty v Severním Irsku. Být mírotvůrcem je zodpovědnost, kterou nám ukládá ve svém učení Ježíš. Náš životní postoj má ostatní lidi vést k přemýšlení a k dotazům. To je vysvětlení, jak máme konat pokoj. Jak být mírotvůrci.
Karels
Oba dva významy se nám mohou zdát, že jsou ve vzájemném myšlenkovém protikladu. Ale to je pouze první dojem. Protože tam, kde je harmonie, řád, tak tam může zavládnout i pokoj. Je to docela prosté a jednoduché, pokud si uspořádáme svůj život, pokud hodnotám, které vyznáváme, dáme svůj řád, potom nás takový postoj povede k pokoji, k harmonii. Oč víc znamená pokoj v biblickém pochopení. Pokud si uspořádáme svůj život a jeho hodnoty podle kritérií, které svítí jasným světlem ve Svatých textech Bible, tak nás to nemůže uvést nikam jinam než do pokoje, do harmonie. Do harmonie se samotným Stvořitelem, ale také bližními a nakonec se sebou samým.
Pro vysvětlení chci ilustrovat – שׁלום [šalóm] pokoj a jeho dva významy, jako minci o dvou stranách. Na jedné straně mince je pokoj jako bezvětří, klid, například když se brzy ráno probudíte a ještě se vznáší ranní opar a všechno je těsně před probuzením do nového dne. Pokoj v tichosti a klidu. To je první význam pokoje v biblickém podání, jak jsem ho pochopil. Druhá strana této mince, kde je pokoj chápán jako ucelenost, harmonie, řád. Vhodný příklad je, když toto uspořádání, řád připodobním popisem nějaké stavby. Stavby, kterou si prohlížíme zevnitř i zvenčí a dozvíme se, jakým způsobem byla stavba postavená, kde je tahle místnost, proč je koupelna v prvním patře a ne ve druhém atd.
Jednoduše – שׁלום [šalóm] pokoj má tyto dvě konotace, které zdánlivě tvoří svůj protipól, ale to je pouze první zdání. Protože bez uspořádání, jistého pořádku nemůže nastat kýžený pokoj, o který se tolik usilujeme.
Tato „exkurze“ do světa biblické terminologie je důležitá k pochopení, co to znamená činit pokoj. Zcela jistě to není pasivní postoj, kde sedíte někde v koutku, kde jste pasivní. Činění pokoje má k takovémuto postoji daleko. Pokud má שׁלום [šalóm] i významovou konotaci, tj. pokoj v ucelenosti, harmonii a řádu, potom se od nás aktivní přístup předpokládá.
K celé problematice je podstatné přečíst biblický text, který vybízí křesťany, aby byli činitelé pokoje. Tento text je z Ježíšova Kázání na Hoře: „Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími.“ (Mt 5:9) Po pročtení celé Bible se dozvídáme, že už jako věřící lidé, křesťané pokoj s Bohem máme. Potom se však ptám, komu máme pokoj působit? Jednoduše řečeno pro koho je שׁלום [šalóm] pokoj určen.
Jsem přesvědčený o tom, že uvedený text je ve svém nejvlastnějším slova smyslu výzva k šíření pokoje mez těmi, kteří křesťany nejsou. Kteří nejsou následovníky Ježíše Krista. Protože tito lidé zcela jistě – שׁלום [šalóm] pokoj s Bohem nemají. Ale jak to mají křesťané dělat, jak mají být mírotvůrci? Určitě to není v páchání násilí, v šíření křesťanství ohněm a mečem. V čem teda spočívá ono činění, konání pokoje? Jak jsem celou problematiku pochopil, tak my křesťané máme být vyhlašovatelé pokoje. Pokoje, který jsme získali tím, když se Ježíš Kristus stal autoritou v našem životě. Jinak řečeno, pokud se nás někdo zeptá, jak jsme se stali křesťany, nebo co je v našem životě nového, vysvětlíme mu Evangelium, Dobrou zprávu. Ale to je jenom část z toho, jak být mírotvůrci. Určitě je to i postoj křesťanů, který má dávat lidem naději. Naději, že život je o něčem jiném, než jenom o penězích, jídle a sexu. Tímto se nechci dotknout vás čtenářů. Ale pro valnou většinu našeho sekulárního obyvatelstva jsou tyto hodnoty prioritní.
Být činitelem pokoje, konat pokoj, je teda životní postoj, který je na míle vzdálený od páchání násilí v jakékoliv podobě, například mezi katolíky a protestanty v Severním Irsku. Být mírotvůrcem je zodpovědnost, kterou nám ukládá ve svém učení Ježíš. Náš životní postoj má ostatní lidi vést k přemýšlení a k dotazům. To je vysvětlení, jak máme konat pokoj. Jak být mírotvůrci.
Karels