Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte senásilí
Autor
fanyz
Konec násilí v Čechách
"A viděl jsem od Boha z nebe sestupovat svaté město, nový Jeruzalém, krásný jako nevěsta ozdobená pro svého ženicha. A smrti již nebude, ani žalu ani nářku ani bolesti už nebude - neboť co bylo, pominulo."
BIBLE, ZJEVENI JANOVO, 21. KAPITOLA
Tento citát ze Zjevení nám zjevuje jediné místo, kde nebude žádné násilí. Násilnost je přirozená lidská vlastnost. Člověk v každé době v historii používal násilí k dosažení svých cílů, mnohdy i k přežití. Samozřejmě nejen v Čechách. Zajímavé na tomto tématu je už to určení místa. Já osobně jsem zastáncem pro Českou republiku jednoduchého názvu Čechy. Nevím ale zda tím neurážím Moravany a Slezany, kteří jistě do naší republiky také patří. Také nechápu, proč by měl být název Česko pro tato etnika nějakým zadostiučiněním. Zdá se, že je podvědomě uspokojuje, že se památka po našem praotci pozvolna vytrácí. To je jediné vysvětlení, které pro jejich utichnutí po tomto přejmenování mám.
Tady se zdá, že odbočuji od tématu. Poznáte však, že ne tak docela. Možná jste si všimli, co se chystám nenápadně naznačit. Ano. Člověk touží po vlastním prospěchu a zviditelnění, třebas i na úkor "souseda". Když se mu jich nedostává, spokojí se alespoň se sousedovou ztrátou. Známé rčení: "Mně nevadí, že mi to prase chcíplo, ale ať chcípne i sousedovi", platí i v tomto případě. Závist není nic jiného, než násilí v zárodku.
Člověk používal násilí k získávání území, majetku, moci nebo lidí a dělá to dodnes. Nemusí to být jen násilí fyzické. Násilí může mít i formou mnohem nenápadnější. Ať už zprostředkovaně nebo přímo. Daleko skrytější a tím nebezpečnější je násilí psychické.
Omezování svobody názoru a útlak menšin, odsuzování lidí k vině pro jejich barvu pleti nebo pro jejich oblečení, to je psychické násilí.
V dnešní době se hodně zveličuje násilí rasové. Neříkám, že není nebezpečné, ale vzhledem k minulosti se dnes děje ve směšně malé míře. Sám jsem zarytým nepřítelem rasismu. Připadá mi to však, že jeho zdůrazňování mocní tohoto státu využívají k odvedení pozornosti od násilí psychického. Snad jsem až příliš podezíravý.
Stala se mi taková příhoda. Jel jsem se svými kamarády kolem desáté hodiny večerní v metru. Jednoho z těch kamarádů jsem viděl ten den poprvé. Povídali jsme si a smáli se. Z přednějšího vagónu k nám přestoupilo několik skinheadů. Nevěnovali jsme jim téměř žádnou pozornost, ale přesto jsem si všiml jak se rozhodují, jestli půjdou k nám, nebo k člověku který zamyšleně seděl docela vpředu. Nakonec šli k nám. Chvíli u nás postávali, než jsem je oslovil. Na mou otázku jestli něco nepotřebují odpověděli negativně. Potom si jeden z nich stoupnul před mého nového kamaráda a zeptal se ho: "Ty seš anarchista, že jo?" "Ne," odpověděl obranným tónem. "A proč máš teda růžový tkaničky?" pokračoval skin, ale dalším rozhovorem se už neobtěžoval, chytil se tyče nahoře a kopl vyděšeného kluka oběma nohama do obličeje. Rychle se na něj sesypalo ještě několik dalších kopanců od ostatních; kopnout si chtěl každý z nich. Zasáhla mě také rána, ale v tom překvapení jsem skoro nezareagoval. Útočník se mi omluvil a pokračoval v mlácení mého souseda. Moji zbylí kamarádi už stáli u dveří a s vytřeštěnýma očima celou scénu sledovali. Kamarádovi anarchistovi už crčela z obličeje krev proudem a ti s holými lebkami pomalu přestávali. Já jsem se už vzpamatoval a měl jsem zuřivou chuť zasáhnout. Pravděpodobně bych nepřežil. Navíc jsem viděl ostatní, kteří napadeného znali mnohem déle, že také nečinně přihlížejí. On si zatím s vypětím všech sil odsedl na vedlejší sedačku a při tom křičel: "Nechte mě!" "Nechte ho," přidal jsem se. Skini kolem něj prošli a jeden se smíchem řekl: "Necháme ho!" A udeřil ho ještě boxerem do čela. Tam kamarádovi zůstala hluboká rána, ze které se valila další krev. Chytil jsem ho kolem ramen a zvednul jsem ho. Zeptal jsem se ho jestli je v pořádku. Samozřejmě, že nebyl. V tu chvíli metro zastavovalo na Hradčanské. Jeden skin na kamaráda namířil přes mé rameno střelnou zbraň a řekl: "Jestli nás práskneš policajtům, tak nám řeknou tvojí adresu, my si tě najdem a zabijem!" Potom všichni rychle zmizeli.
Nejhorším na této události neshledávám událost samotnou, ale důvody, které k ní vedly. Moc toho o anarchistech nevím, ale vím jistě, že je to skupina bojující proti násilí. To, že má někdo důvod bít takového člověka jenom proto, že je členem jiné skupiny, to nepochopím. A ještě si říkají vlastenci!
Jediný způsob, jak zabránit násilí, je sebekázeň. A to především kázeň, nebo spíše morálka, individuální. Jakékoli pokusy o dosažení kázně společenské musí být, a také vždy byly, dalším násilím. Dokud se každý z nás svobodně nerozhodne k morálce nejen podle obecných, ale podle vyšších zákonů, nebude násilí zastaveno. Míním zde zákony napsané v Bibli. Zdá se to být zastaralá metoda. Já si myslím, že je spíše zapomenutá. Jenom láskou a odpuštěním lze dosáhnout kýženého klidu. Pak může být i v naší společnosti nový Jeruzalém.