Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTEST Z LITERATURY
Autor
pink_hunterka
I.
Jako řiditelná vzducholoď
nad město stoupá
nějaká radost.
Antény sají slunce.
Hrobky králů,
blankytné kosti princezen,
kamenné hlízy podkoních
brní zemi.
Beton se hýbe.
Věže narůstají a mizí,
domy se rýhují a dělí,
buňky věčně rostoucí sítnice,
oči nebe se odlévají
do asfaltu.
Dychtivá ruka
sune se za obzor
a svírá dělovou dálku,
prsty komínů bubnují
na kůži večera,
dunění naplňuje cévy.
Táhlý tisícerý výbuch tryská z lomenic.
Neboť není kamene.
Je pondělí,
jsou pyrotechnici,kominíci,
elektrikáři,asfaltéři,
pradleny,telegrafistky.
Jan Weinfurter,
Petr Parléř,
Marie Nováková
se synem.
Jako řiditelná vzducholoď
nad město
stoupá historie.
A)Napiště jméno autora a zařaďte báseň do kontextu české poezie po roce 1945.
B)Na ukázce ukažte rysy charakteristické pro básnickou skupinu,do níž patří autor této básně.Uveďte jména dalších autorů hlísících se k tomuto programu.Kterému světu ve světtové literatuře po r.1945 byl program tohoto seskupené blízký a proč(čím)?
C)Který básnický prostředek je nejčastější v textu a proč?(podtrhněte a vypiště z textu alespoň tři)
II.
....
Jíst,pít a spát
jsou naše dějiny.
A potom vratný pohyb útrob.
A hololezení
vstříc břichům jalovým.
Slyším už kroky,jež nám stejně
zatlačí hlavu pod zem.
...........
Vyvolávač dávno odešel.
Zástup zapolykal
a bylo to
jako kapot v prázdné,temné sluji
v uchu Toho
co je bez viny.
A)napiště jméno autora a název sbírky,z níž je úryvek.
B)Vyložte hlavní myšlenku sbírky,autorovo pojetí života
C)jaký symbol představuje postava Vyvolávače a u kterého autora a ve které sbírce se setkáme s analogickým symbolem,prezentovaným podobnou postavou?