Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seRosa
02. 05. 2007
3
21
2620
Autor
Yentl
Provazochodci -
rosa na pavučině
v kapkách se rojí.
21 názorů
Puberta je nesmírně plodné a tvořivé období, jednou se o ní ještě pohádáte :o)! Že urguji Paulartin dotaz... milá Šagej, nezamlouvej to, jak že by si měla změnit ten nick?
Ty jsi zastydlá puberťačka totiž, Ša-gej. Viděla jsem tě! Šlapeš zmrzlým loužím po krku, až krásné ledové krajky praskají a ještě se směješ. Zpíváš naschvál Šivovi v kostelíku (a přede mnou, když jsem katolička):-) Kde se druzí smějou, ty se mračíš. Atd.
Květen 2007
Květen 2007
Ša-gej, Ša-gej, co prosímtě, děláš, že nemáš čas ani energii? A jak si mám předělat nick a proč?
Fakt dobrý, číst si ty vaše přestřelky :o). Jen se trochu neorientuju v tom, kdo je vlastně puberťačka... milá Ša-gej ;o).
Pavučinou se netrhá. Spadli by provazochodci. A ne, že se ti nechce, he he, Ty to neumíš, a neumíš, a neumíš, napsat tu variaci. Proč nezvedneš hozenou rukavici, co? Když Tě vyzývám na haiku-souboj?
Ale ty jsi protivná. To proto, že tě nic nenapadá, nic nenavrhneš, co? To je nějaká haiku dílna, když řemeslníci odmítají pracovat? :-).
Já se taky učím. A zatím mě to baví, i když se mi to snažilo několik znalců haiku pěkně znechutit. Prostě člověk má tu tendenci "nevidět samozřejmé". A všímat si nevšedního, šokujícího. Tvá pavučina je pěkná tou prostotou.
Haiku pracuje s tím, co JE. Haikuista je pozorovatel, který vidí v přítomném okamžiku obraz či dění, ale nevkládá do něj už nic navíc ze svého nitra. Nejde tedy o to, jak to v sobě zpracuje haikuista, ale jak se to samo děje, jak to JE.
Metafora je tvůrčí akt básníka. Básník ji sestavuje v nitru, pracuje tedy se skutečností a vtiskuje do ní svoji tvůrčí vůli, která u spatřeného haiku nepřichází "ke slovu" :-). Haiku je mistrovstvím pozorovatelství. Z tohoto pohledu je problematické i slovo "rojí". To je zase klišé, tedy již do běžné řeči zavedená metafora jako "slunce zapadá". Rosa se "rojí" jako včely se rojí. A jak to dobře napsat? Jsou tu na Písmákovi znalci, ale ozývají se sporadicky, třeba Dero.
Ztišila jsem krok -
rosa na pavučině
v kapkách se chvěje.
Posílám avi Ša-gej, třeba Ti navrhne jinou variantu :-).
Jo, díky. Hodně kreslím, ve všem vidím něco jiného, metaforama jsem asi úplně chorobně zanesená... což není vysvětlení, jen osvětlení. Teď se budu hloupě ptát: Proč je to s metaforou u haiku problematické? (v metafoře vidím hravost, velký potencionál pro zábavnost, prohlédnutí přírody...)A taky mně nenapadá, co konkrétnější místo provazochodců. Co bys tam dala ty?
To je pěkná metafora - kapky rosy na pavučině co provazochodci. Ale ty další dva verše by pak byly jen co výklad k ní, že tedy jde o tu rosu v kapkách. A to je asi u tak stručné formy navíc.
Spíš za ty provazochodce bych dala něco jiného, konkrétnějšího, jelikož s metaforou je to u haiku problematické.
Úplně prostě, kapky rosy na pavučině... je jich tam tolik, že je to jak "sněm" provazochodců. Ale asi to z toho není moc čitelné, není to řečený přímo. Anyway... dík :o). S haiku začínám a jsem ráda za každý názor!