Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePodívej se na svůj spodní ret
16. 05. 2001
2
0
794
Autor
Mnata Gedeón
Scéna 1.
Na jevišti je kulatý nebo čtvercový stůl a čtyři židle.
GABRO, KONRÁD
oba sedí u stolu; asi minutu je ticho
Gabro : Opravdu, zase chci cítit ten nádherný pocit, jak mi pod rukama plyne tvá teplá krev.
Konrád : Co ?
Gabro : ( pokývá hlavou ) No, zkusil sis už někdy strčit něco do hlavy ?
Konrád : Třeba co ?
Gabro : Katedrálu nebo tak něco.
Konrád : Jakou katedrálu ?
Gabro : Třeba tu, co je v Remeši.
Konrád : A ty ji snad v hlavě máš ?
Gabro : (překvapeně, až vyděšeně) Ježíši, to ne ! (chvíli mlčí, potom pokračuje klidně) Je v Remeši.
Konrád : Jo ?
Na scéně se objeví usmívající se Hipísák, řekne : „Peace, vole. (pauza) Ještě se vrátím" a odejde.
Gabro : No a ne ?
Konrád : Já nemám tušení.
Gabro : Haha, a co na to (pauza) Karl (pauza) Friedrich (pauza) Gauss ? (kývne na Konráda)
Konrád pokývá hlavou.
Přichází Ambrož a Občan. Ambrož drží v ruce knihu s nápisem „Lenin vybrané spisy 3" Je nutné, aby nepřišli společně; buď musí každý z nich přijít z jiné strany nebo mezi jejich příchody musí být nějaká doba.
Konrád : (praští do stolu) Tak dost !
Ambrož a Občan se posadí u stolu.
Konrád : Ambrožu !
Ambrož : No ?
Konrád : Ambrožu !
Ambrož : Co je ?
Konrád : Ambrožu !
Na scéně se objeví Hipísák, řekne : „Peace, vole. (pauza) Se ještě vrátím" a odejde.
Ambrož se kysele usměje a podá Konrádovi knihu
Konrád : (listuje v knize) Jednou jsem měl naprosto (zarazí se) jako kdyby (podá otevřenou knihu Ambrožovi)
Ambrož položí knihu před sebe, Konrád se zvedne a odejde, ostatní začnou tleskat a skandovat : „nosorožec"
Scéna 2.
Na jevišti je malý stolek se židlí. Na stolku je položené prkno.
KONRÁD
Konrád přijde ke stolu, obejde ho, nakloní se nad něj a prohlíží si prkno. Pak vezme prkno, opře ho o stůl, položí na stůl cedulku s nápisem „patřím do chladničky", poodejde, vrátí se a posadí se ke stolu. Pak si položí hlavu na stůl a usne. Na scénu přijde Hipísák, řekne : „Peace, vole. (pauza) Vrátím se" a odejde.
Světlo slábne, až vznikne tma.
- 1. přestávka
Scéna 3.
Totéž, co ve 2. scéně, ale prkno je opřené o stolek.
KONRÁD
Konrád spí na stole. Jakoby z dálky se ozývá dialog :
Gabro : A kde je vůbec Konrádovi konec ?
Ambrož : Dnes vůbec nepřišel.
Gabro : A kde je mu začátek ?
Ambrož : Je doma.
Gabro : Vy jste mě ale rozladil.
Světlo zesiluje, Konrád se zvedá ze stolu. Pak světlo opět slábne a Konrád opět usíná.
- 2. přestávka
Scéna 4.
Totéž, co v 1. scéně.
AMBROŽ, GABRO, OBČAN
Všichni sedí u stolu, tleskají a skandují : „nosorožec". V pozadí projde Konrád a vykřikne „prdel !". Pak se vrátí, hloupě kouká a tváří se smutně. Všichni přestanou tleskat a skandovat, Gabro vstane, olízne Konrádovi obličej, odvede ho ke stolu a zatlačí ho do židle.
Všichni kromě Konráda zase začnou „nosorožec". Konrád vstane, ale Gabro ho zase posadí.
Konrád se nadechne, jako by chtěl něco říct.
Ambrož : Ty to víš, Konráde, já si osobně myslím, že v pekle obojživelníci vůbec nejsou, ale stejně bych chtěl znát váš názor.
Všichni pokývají hlavami.
Konrád : Peklo, to jsou jiní lidé. (pauza) Sartre. Nemám žádný důvod si myslet, že jsou to taky obojživelníci.
Všichni pokývají hlavami.
Gabro : Záleží na tom, kdo jsou vlastně čerti ?
Všichni pokývají hlavami. Na scénu přijde Hipísák, řekne : „Peace, vole. (pauza) Ještě se vrátím" a odejde.
Konrád : Čerti, no ovšem, kdo kdy viděl čerty ? Kdo může mít jistotu, že to nejsou obojživelníci ?
Všichni pokývají hlavami.
Gabro : Husar.
Všichni pokývají hlavami.
Ambrož : Všimli jste si, že vždycky někdo něco řekne a akorát všichni uznale pokývají hlavama ?
Všichni pokývají hlavami.
Konrád : Jo, je tady vcelku nuda, spravil by to tak možná (pauza) mimozemšťan.
Všichni pokývají hlavami. Přijde Hipísák, řekne : „Peace, vole." a odejde. Hned se vrátí, řekne : „Jo, ještě se vrátím." a odejde.
Gabro : A co vůbec ve světě, kde si už většina zvykla vzdávat se zdvižením jedné ruky ?
Všichni pokývají hlavami. Ambrož a Gabro odejdou. Světlo slábne.
Scéna 5.
Totéž, co v 1. a 4. scéně.
KONRÁD, AMBROŽ, OBČAN
Všichni sedí u stolu, Ambrož a Občan mají před sebou půllitry s pivem, Konrád má před sebou cívku drátu.
Ambrož : Co by se asi stalo, kdybych teď, chápete, kdybych teď (pauza) kdybych odešel ?
Konrád : (tragicky) Hluk podobný bouři, náhle, jako rána. Nic kromě jasné záře a hluku, ohlušujícího, pohlcujícího. Zkáza všeho řádu, všeho, co známe. Proměna světa v něco, co už není a nikdy znovu nebude světem. A bolest, bolest, jakou nezažil nikdo z nás, bolest, co přichází a nepomíjí.
Ambrož : No, tak já tady zůstanu.
Všichni pijí pivo, Konrád pije od ostatních. Přijde Hipísák, řekne : „Peace, vole. Už se nevrátím" a odejde.
Ambrož : Vždycky jsem ten poslední, kdo se něco dozví.
Pokračují v pití. Přichází Vyslanec a Tlumočník. Vyslanec má na spodním rtu cigaretu a drží v ruce květináč s mučenkou, případně s jinou kytkou, Tlumočník drží bič.
Konrád : Jeden člověk může znamenat zprávu, dva můžou znamenat agresi.
Ambrož pevně uchopí knihu.
Vyslanec začne koulet očima a rozhazovat rukama, ale Tlumočník mu pohrozí bičem.
Tlumočník : Já jsem jeho tlumočník. On je vyslanec z planety Venuše.
Asi půl minuty je ticho. Nikdo nic neříká. Konrád, Ambrož a Občan se upřeně dívají na vyslance, jako by na něco čekali
Tlumočník : (podívá se rozzlobeně na vyslance, potom předstírá, že přemýšlí) Vyslanec k vám směřuje svůj pozdrav.
Opět asi půl minuty ticho. Konrád, Ambrož a Občan se upřeně dívají na vyslance, jako by na něco čekali.
Ambrož : A co chce ?
Vyslanec několik vteřin mlčí.
Tlumočník : (podívá se na vyslance, pak na Ambrože) To je jeho odpověď.
Vyslanec podá květináč Konrádovi, vezme si židli na rameno a odejde i s Tlumočníkem.
Ambrož : Proč, když jde ten pohádkovej Honza do světa, bere si vždycky přes rameno raneček ? On si snad nemůže vzít židli ? Co on má vůbec proti židli ?
Přijde Gabro s židlí na rameni. Je nutné, aby židle byla odlišná od té, kterou odnesl Vyslanec.
Ambrož : A všude, kde tuší židli, má své lstivé špehy.
Konrád : Já jako symbolista se snažím proniknout hlouběji.
Gabro : (Nadšeně) Dobrý den ! (zarazí se) No, aha.
Gabro postaví židli ke stolu, Konrád postaví květináč na stůl.
Gabro : Zabij bobra, zachráníš strom. (pauza) Obráceně to asi neplatí.
Ambrož : Zabij strom, zachráníš bobra ?
Konrád : Zachraň bobra, zabiješ strom ?
Gabro : Ne. Zachraň strom, zabiješ bobra.
Ambrož : Ne, to asi neplatí.
Konrád : (mluví nezřetelně) Zabij strom, zabiješ bobra. (pauza) Nemohli bysme teď udělat něco rozumnýho ?
Gabro : Mohli ?
Ambrož : Co jako ?
Konrád : Nevím, ale to co tady děláme teď je nuda, ne ?
Občan vrtí hlavou.
Ambrož : To si nemyslím.
Konrád : No, ale já bych stejně (podívá se po ostatních a nechá větu nedokončenou)
Gabro : Můžeš začít.
Konrád : (vřeští) Já jsem píča, co jsi ty ?
Gabro se zasměje.
Ambrož : Nesměj se, jako kdyby řekl Mahábharátu zpaměti.
Gabro otočí Konrádovu hlavu k sobě a podívá se mu zblízka do obličeje. Usměje se.
Gabro : Taková držka !
Chvíli je ticho.
Gabro : Myslím, že můžu sehnat bagr.
Konrád : Co s bagrem ?
Gabro : Co bez bagru ?
Konrád : Já se ptám, co s bagrem ?
Gabro : A já se ptám, co bez bagru ?
Konrád : A já se ptám, co kdybych byl tři roky starej ?
Ambrož : To je nějaká kravina, ne ?
Konrád : Ne, já myslím, (mluví pomalu a výrazně) co kdybych byl tři roky starej ?
Gabro : Co by ?
Konrád : No na to se ptám já vás ? Co kdybych byl tři roky starej. (pauza) Chápete, já to nevím, proto se ptám.
Ambrož : Buď radši tři roky mladej, ne ?
Konrád : Vtipálek, co ? (pauza) Tak nevím co vy, ale já do toho jdu.
Konrád odchází. Všichni se za ním dívají směrem, kterým odešel.
Gabro : (když je Konrád pryč asi minutu) Konráde ! (pauza) Konráde, co je ? Poď zpátky !
Přijde tříletý Jožinek.
Jožinek : (chvíli se zmateně rozhlíží) To je úplně nuda. Ale úplně, úplně.
Jožinek odchází. Ambrož otevře knihu a položí ji před sebe. Všichni začnou skandovat „nosorožec". Světlo slábne.
Scéna 6.
Totéž, co v 1., 4. a 5. scéně.
KONRÁD, GABRO, AMBROŽ, OBČAN
Všichni mají před sebou půllitry s pivem. Světlo sílí, až zesílí na maximální intenzitu, začne si každý s každým ťukat. Rituál zopakují celkem čtyřikrát, pokaždé začíná někdo jiný. Potom začnou pít.
Když dopijí, Ambrož vstane, nadechne se a zvedne ruce v megalomanském gestu. Po několika vteřinách je opět spustí a posadí se.
Všichni asi půl minuty pijí a nikdo nic neříká.
Konrád : (povstane) Ambrožu, prosím tě o to, řekni ne.
Ambrož : (povstane) Ne.
Konrád : Opravdu jsi mi teď udělal radost.
Oba se posadí. Přijde Hipísák, Konrád ho posunkem přivolá k sobě.
Konrád : Když tam dáš Amaj7 tak tam potom nemůžeš dát 7 ale 9. A bacha abys nehrál 6/9, to by potom nemělo správnej feeling. A dávej pozor na tritón.
Hipísák odejde. Přijde Vyslanec a Tlumočník. Vypadají nakaleně.
Tlumočník : Já jsem jeho tlumočník. On je vyslanec z planety Venuše.
Asi půl minuty je ticho. Nikdo nic neříká. Konrád, Gabro, Ambrož a Občan se upřeně dívají na vyslance, jako by na něco čekali.
Ambrož : A co chce ?
Vyslanec několik vteřin mlčí, potom si strčí propisku do oka a zaprská.
Tlumočník : (podívá se na vyslance, pak na Ambrože) To je jeho odpověď.
Ambrož : Aha, no tak tomu ovšem naprosto rozumím.
Gabro : (vstane, přijde až k vyslanci, upřeně se na něj několik vteřin dívá) Podívej se na svůj spodní ret
Vyslanec se podívá na svůj spodní ret, vezme cigaretu do ruky a usměje se. Pak si ji strčí do úst, zapálí ji a spolu s Tlumočníkem odejde
Začátek slibný, leč nonsens začínal ubírat na síle i kráse až se to zvrhlo v úplnou pitomost. Plytký je to pěkné slovo, které tohle dílko charakterizuje. Hipísák by byl fajn, kdyby nakonec trapně a předvídatelně neřekl, že se nevrátí.