Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSkleněná pohádka...
24. 12. 2007
1
4
625
Autor
Lamyros
po kolena v šedém sněhu
kocháme se výhledem
obklopeni zbořeništěm
brouzdáme se popelem
němé nebe nad výjevem
po staletí neměnným
roní slzy na děťátkem
smířeným a skleněným
na podzim,v čas modrých ohňů
odkvetl mu úsměv v tváři
nemohl se dostat domů
ne s veselou svatozáří
za okny ve hlavní hale
na něž zima malovala
maminka ho sledovala
jak pomalu zhasínal
4 názory
Těžko tomu vytknout nějaké konkrétno, když je to špatnem doslova prodchnutělé. Na druhé stranoví se je zde mnou pozastaveno poukázáním na určitné prvečno, které by si po doodpadním vyhazovu zbytkostylu mohl autor ponechatět. Přestože zasazeným do znásilněnna rychlorytmu (na rušive polorýmy jako výhledem|popelem nehledě ) jsou některé tvarohyby poněkudlivěk i vynalezavými - např pocitní výsledno byť ze zmíněné důvodace v jednotlivostech chabě působícího druhostrofé či obrazivně zajímací odkvet úsměvu (snadliž i relativně původní). To by bylo ale vše.
5+
líbí se mi to kontrasní stavění výjevů proti sobě:
sníh/popel, výhledem/zbořeništěm - stejně tak jsou tam i různě věci spojovány: neměnný/smířený/skleněný,čas modrých ohňů/svatoZÁŘ
ovšem celek je jaksi melodramatický, ještě tím, že je v názvu ,,pohádka" (byť zřejmě ironicky) se dostáváme na poměrně úzkou hranu velmi jednoznačně dané výpovědi - ptám se kam mě ta báseň má dostat, co mi má otevřít víc, než nostalgii nad jakousi neměnností, ustrnulostí - byť je toto vybarvováno poměrně zajímavýcmi prostředky, kde je téma té básně, co mi ta báseň chce sdělit, k čemu se soustřeďuje, protože ten jazyk ač je jazykem inteligentního kumštýře (proto jsem se na začátku pokusil poukázat na některé prostředky) - sám o sobě neobstojí, sám o sobě není zas tak hodnotným, ta báseň má ambici být sdělnou celá v kuse a dohromady a já nevím čeho, já nechápu co v důsledku říká a jen mě děsí ta melodramatičnost ve spojení s pohádkou - to je jakási jednoznačná cesta ke kýči - dílo mi v celku přijde neucelený, nejasný, nedotažený (což ho naštěstí před tím kýčem kryje, ten je totiž doslovnější)