Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Carlos Reygadas - Bitva na nebi

11. 01. 2008
0
0
744
Autor
Max-Wesslo

Originální název: Batalla en el Cielo Režie: Carlos Reygadas Hrají: Marcos Hernández, Anapola Mushkadiz, Bertha Ruiz, David Bornstein, Rosalinda Ramirez, El Abuelo, Brenda Angulo, El Mago... Žánr: drama Celkový čas: 98 min Země: Mexiko / Belgie / Francie / Německo Rok: 2005

Mexický tvůrce Carlos Reygadas uspěl v roce 2002 se svým debutem Japonsko, který sbíral festivalová ocenění po celém světě. Pomalu plynoucí příběh muže, který unavený životem odešel umřít do mexických hor a ubytoval se u 90-leté stařenky, se kterou se mimojiné pokusil o dopředu domluvený sexuální akt, šokoval obecenstvo. Nejinak tomu bylo o 3 roky později s jeho druhým filmem Bitva na nebi. Reygadas se tentokrát přesunul z vesnic a hor do rušného Mexica City. V něm žije Marcos pracující jako řidič v rodině generála. Se svou ženou unesou dítě s vidinou velkých peněz jako výkupné, ale dítě jim nějakou nešťastnou náhodou zemře. Nic z toho ovšem ve filmu přímo neuvidíme, tato zpráva je podána pomocí několika prvních scén. Krátké období po této události teprve slouží filmu jakýmsi námětem. Hned první obraz nám ukáže dvojici při orálním sexu, ovšem odprostěn bezprostřednosti připomíná tento akt spíše nějakou spirituální zvěst, kterou chce Reygadas předat. Veškerá erotika a násilí v celém filmu pak sleduje jiné účely než jen jednorázové šokování.

Marcosovi začne jeho svědomí smrt vyčítat a ten se s tím narozdíl od jeho ženy nedokáže smířit. Začíná tedy jakési neurčitě bloudění Marcosovou myslí s hledáním spásy v dlouhých meditativních záběrech. Reygadas si do svých filmů vybírá neherce (až na generálovu dceru Anu), kteří svým postavám dodávají na jakési věrohodnosti dřívějších vesničanů snažících se uspět v obrovském Mexico City. Spousta neherců navíc hraje samy sebe, jako například právě Marcos, který je ve svém životě opravdu řidičem generála. Důležitá je také postava Any, generálovy dcery, která se podobně jako slavná Catherine Denéuve v Krásce dne živí prostitucí, ačkoliv jistě nemá díky bohaté rodině o finance nouzi. Marcos si k ní vytvoří pouto, které mu ona svým volnějším životem vrací a tím se Marcos stává závislejším. Ovšem jeho problém je jinde a nakonec se rozhodne sám se udat policii. Jeho nečekané pohnutky a konající se několikadenní náboženská pouť městem přidají filmu ještě další rozměr. Hudba prolínající se filmem je velmi dobře poskládáná a ve spojení s probíhajícím obrazem se také snaží říct něco víc. Jedním z nejlepších okamžiků je střídaní a prolínání dvou hudebních reprodukcí při Marcosově zastávce na benzínce (klasická hudba linoucí se z reproduktorů stanice a zpěv poutníků).

Vynikající je také kamera Diega Martíneze Vignattiho, který s Reygadasem spolupracoval již na Japonsku, kde se blýskl mimojiné nádhernou závěrečnou kamerovou jízdou po kolejích, přičemž sledoval trosky z nehody, která se na kolejích stala, aniž by ani jednou z kolejí sjel a lačnému diváku pozorněji ukázal, co se vlastně stalo. V Bitvě na nebi tento styl pokračuje, a to třeba při pohlavním styku Any a Marcose. Vignatti nejdřív oknem sleduje probíhající sex, ale pak kamera velmi pomalu vyjede ven a začne kroužit kolem panelákových oken, bílých zdí a nechává diváka v napětí, kam vlastně směřuje. Vše bez hudby, pouze reálné zvuky jednoho z chudých sídlišt Mexica City. Kamera se po dvou minutách a 360° vrátí zase k oknu, kde už je však po 'vyvrcholení'. Různé hrátky jako zamlžování objektivu v momentě, kdy Marcos ztratí své tlusté brýle a kamera se 'převtělí' do jeho očí, jsou dalším potěšením vnímavého diváka. V celkovém zhodnocení tedy Reygadas udržel laťku, vysoko postavenou svým předchozím filmem, a rád se nechám překvapit, s čím ještě tento relativně stále mladý režisér přijde.
Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru